Jaguar XF z 2015 roku zachował uwodzicielski wygląd brytyjskiego sedana z 2007 roku, ale w pewien sposób udało mu się stać się jeszcze atrakcyjniejszym. Pod względem konstrukcyjnym znajduje się całkowicie nowa platforma, która jest lepsza od starej platformy S-Type, używanej w pierwszej generacji XF. Rozstaw osi zwiększono o 55 mm (2,1”), co daje teraz całkowitą długość 2960 mm (116,5”). Efektem tego jest większa przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu. Jednak ponieważ przedni zwis skrócono o 66 mm (2,6”), całkowita długość jest nieco krótsza niż w poprzednim XF. Największą zaletą jest jednak to, że rozkład masy wynosi teraz 50:50, co zapewnia lepsze prowadzenie samochodu.
Jaguar wprowadził nowy, adaptacyjny układ zawieszenia, który monitoruje ruch nadwozia 100 razy na sekundę i ruch kół 500 razy na sekundę. Dla lepszej przyczepności, XF może być wyposażony w napęd na cztery koła, dostępny dla silników V6. Samochód dysponuje automatyczną skrzynią biegów ośmiostopniową oraz napędem na dwa koła. Twierdzi się, że jest cichszy. Ten sam system był wcześniej obecny w innych pojazdach premium.
W jednostce infotainment znajduje się 10,2-calowy ekran dotykowy oraz technologia Dual View. Dzięki temu kierowca może korzystać z systemu nawigacji, podczas gdy pasażer z prawej strony może oglądać film. Aby poprawić wrażenia dźwiękowe, pojazd wyposażono w system Meridian o mocy 825 W z 17 głośnikami.
Nowy Jaguar XF oferuje doskonałe połączenie designu, luksusu, technologii i efektywności, aby prowadzić segment samochodów biznesowych, wspierany przez doskonałe właściwości jezdne i wyrafinowanie.
Dynamiczny, przypominający coupé design oparty jest na aluminiowej architekturze Jaguara i łączy znakomite proporcje, eleganckie powierzchnie oraz idealne linie, które definiują wszystkie samochody Jaguara, z wydłużonym rozstawem osi, większą przestrzenią wewnętrzną oraz wyjątkowo niskim oporem aerodynamicznym.
Wnętrze to płynne połączenie nowoczesnych luksusowych materiałów i wykończeń, tradycyjnego rzemiosła Jaguara oraz nowoczesnej technologii, z takimi funkcjami jak konfigurowalny 12,3-calowy wyświetlacz TFT, wyświetlacz head-up laser oraz premium system infotainment InControl Touch Pro – zupełnie nowy XF to najnowocześniejszy Jaguar w historii.
„Wierzę, że nowy XF to najładniejszy samochód w swojej klasie. Elegancki, przystojny i o proporcjach, które nadają poczucie integralności – nowy XF pozostaje wierny wielkiej tradycji sportowych limuzyn Jaguara, jednocześnie będąc całkowicie współczesnym.” Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar
Model XF z 2007 roku był rewolucyjnym krokiem naprzód dla Jaguara – i dla segmentu samochodów biznesowych. Łącząc smukłą, przypominającą coupé sylwetkę z luksusowym wnętrzem, ustanowił standardy estetyki i właściwości jezdnych.
Funkcje takie jak obrotowy kontroler zmiany biegów, obracające się nawiewy powietrza oraz fosforowe niebieskie oświetlenie atmosferyczne wyróżniały wnętrze na tle konkurencji i uczyniły XF niezwykle pożądanym, aspiracyjnym pojazdem. Był to samochód zupełnie inny niż wszystko, co Jaguar wyprodukował wcześniej, a także inny od oferty konkurencji. XF stał się najczęściej nagradzanym Jaguarem w historii.
Nowy XF zachowuje kluczowe cechy swojego poprzednika, ale wykorzystuje aluminiową architekturę Jaguara do osiągnięcia oszczędności masy sięgającej 190 kg – co sprawia, że model z silnikiem diesla o mocy 163 KM jest o 80 kg lżejszy od najbliższego konkurenta – oraz zwiększa sztywność skrętną o maksymalnie 28 procent. Architektura ta zapewnia również dramatyczne poprawy w zakresie pakowania i proporcji, które są kluczowe dla designu Jaguara.
Nowy XF ma długość 4954 mm: rozstaw osi wynosi 2960 mm, co stanowi o 51 mm więcej niż w poprzedniku, a przedni zwis jest krótszy o 66 mm. Choć jest o 7 mm krótszy i o 3 mm niższy od oryginalnego XF, przestrzeń na tylnej kanapie nie ma sobie równych dzięki dodatkowym 15 mm miejsca na nogi, 24 mm na kolana i aż 27 mm przestrzeni nad głową w porównaniu do poprzednika. Aerodynamika również jest lepsza: współczynnik oporu spada z 0,29 do zaledwie 0,26.
Lekka, sztywna konstrukcja jest kluczowa dla doskonałej dynamiki jazdy nowego XF. Podwójne zawieszenie przednie i tylne zawieszenie Integral Link – w połączeniu z niemal idealnym rozkładem masy 50:50 – zapewniają idealną równowagę między komfortem jazdy a prowadzeniem.
„Z perspektywy inżynieryjnej naszym celem przy nowym XF było osiągnięcie jednego holistycznego celu – musiał on robić wszystko lepiej, i tak jest. Oferuje jeszcze lepszą dynamikę, jeszcze większe wyrafinowanie dla komfortu pasażerów, dostarcza nowy system infotainment i wykorzystuje każdy milimetr przestrzeni, aby maksymalizować przestrzeń wewnętrzną, przy jednoczesnym wykorzystaniu wszystkich możliwości oszczędności masy oferowanych przez naszą nową aluminiową architekturę. Jako kierowca odczujesz te korzyści od momentu, gdy usiądziesz za kierownicą.” Ian Hoban, Dyrektor Linii Pojazdów, Jaguar XF
Przyjęcie elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) utrzymuje przywództwo Jaguara w odczuciu kierownicy, ale także zmniejsza zużycie paliwa o maksymalnie dwa procent i o trzy procent dla modeli diesla i benzynowych, odpowiednio. EPAS umożliwia również funkcje takie jak kompensacja kąta nachylenia oraz zaawansowane systemy wsparcia kierowcy, w tym asystent utrzymania pasa, monitorowanie stanu kierowcy oraz pomoc przy parkowaniu równoległym i w zatokach.
Zaawansowana technologia tłumienia pasywnego zapewnia wyjątkową jakość jazdy jako standard dzięki dodatkowi zaworu, który zmniejsza siły tłumienia przy niskich prędkościach. Dla jeszcze lepszej kontroli system Adaptive Dynamics monitoruje ruch nadwozia 100 razy na sekundę i ruch kół 500 razy na sekundę, aby określić optymalne ustawienia tłumienia w zależności od warunków drogowych.
Technologia Jaguar Configurable Dynamics, dostępna opcjonalnie we wszystkich modelach V6, zapewnia najwyższy poziom kontroli i umożliwia kierowcy indywidualne dostosowanie ustawień tłumienia, kierownicy, silnika i ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Napęd na wszystkie koła (AWD) został zaprojektowany w pojeździe od samego początku. System momentu obrotowego na żądanie jest nowością, a skrzynia rozdzielcza wyposażona jest w lżejszy, cichszy i bardziej efektywny napęd łańcuchowy.
Możliwości zostały również zwiększone dzięki zaawansowanemu systemowi kontroli, po raz pierwszy zastosowanemu w F-TYPE AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Ten system oferuje prowadzenie tylno-napędowe z korzyściami wydajności i trakcji napędu na wszystkie koła.
Nowością w XF AWD jest dodanie trybu Adaptive Surface Response (AdSR) do Jaguar Drive Control. Wykorzystując niezrównaną wiedzę Jaguar Land Rover, AdSR identyfikuje rodzaj nawierzchni, takiej jak śnieg lub żwir, i dostosowuje mapowanie silnika, skrzyni biegów, kierownicy oraz Dynamic Stability Control, aby uczynić pojazd jeszcze bardziej stabilnym w warunkach o niskiej przyczepności.
Zdolności nie mają sobie równych także w wersji z napędem na tylne koła. All-Surface Progress Control, opracowany do jazdy z niską prędkością w trudnych warunkach, automatycznie zarządza hamulcami i gazem, zapewniając najlepszą możliwą przyczepność, umożliwiając płynny start z miejsca: kierowca jedynie musi kierować. ASPC działa w zakresie prędkości od 3,6 km/h do 30 km/h, a żądaną prędkość ustala kierowca, używając przełączników tempomatu.
Infotainment i łączność to najbardziej zaawansowane rozwiązania, jakie Jaguar kiedykolwiek oferował. Nowy system InControl Touch Pro oparty jest na intuicyjnym interfejsie użytkownika InControl Touch i wspiera wszystkie te same funkcje – w tym InControl Apps, InControl Remote i hotspot Wi-Fi – ale oferuje 10,2-calowy ekran dotykowy oraz technologię Dual View, która pozwala jednocześnie kierowcy widzieć informacje takie jak nawigacja, a pasażerowi z przodu oglądać telewizję lub DVD.
Aby wzbogacić to doświadczenie, dostępna jest także naturalna kontrola głosowa, wspierająca komendy takie jak 'więcej takich’, a 10 GB z 60 GB dysku twardego SSD jest dedykowane do przechowywania multimediów, umożliwiając wyświetlanie okładek albumów Gracenote. Systemy audio obejmują wyjątkowy cyfrowy system dźwięku przestrzennego Meridian z 17 głośnikami o mocy 825 W.
Aby poradzić sobie z ogromnymi ilościami danych, InControl Touch Pro wyposażony jest w procesor czterordzeniowy o wysokiej wydajności i działa na nowoczesnej, ultra-szybkiej technologii Ethernet, która oferuje wyjątkowe prędkości transferu danych do 1 Gbit/sekundę. W połączeniu zapewniają niesamowitą grafikę, szybki czas reakcji i pomagają przyszłościowo zabezpieczyć system na znaczące aktualizacje funkcjonalności w czasie.
Aby zminimalizować rozpraszanie uwagi kierowcy, nowy XF oferuje kolorowy laserowy wyświetlacz head-up. W porównaniu do systemów konkurencji, ta technologia jest mniejsza, lżejsza i generuje obrazy o wysokim kontraście, które są łatwiejsze do odczytania w mocnym świetle słonecznym.
Technologia stereo kamera umożliwia autonomiczne hamowanie w nagłych wypadkach, ostrzeganie o opuszczeniu pasa oraz systemy asystencji w utrzymaniu pasa. Adaptacyjny tempomat z asystentem korków eliminuje stres związany z jazdą po autostradzie w korkach, śledząc pojazd z przodu, w bezpiecznej odległości.
System rozpoznawania znaków drogowych wprowadza pierwsze zastosowanie inteligentnego ogranicznika prędkości w Jaguarze. Po ustawieniu system monitoruje znaki ograniczenia prędkości, porównując je z danymi nawigacyjnymi i, gdy zmiana ograniczenia prędkości zostanie ogłoszona, może regulować prędkość pojazdu, łagodnie przyspieszając do wyższej wartości lub zwalniając do niższej.
Nowy XF jest także pierwszym Jaguarem, który oferuje adaptacyjne reflektory LED. Wyposażony w dwa rzędy diod LED i reflektorów – jeden do świateł mijania, drugi do długich – generują światło o temperaturze barwowej bliższej światłu dziennemu niż w przypadku świateł ksenonowych, co zapewnia lepsze oświetlenie. W tym samym czasie zużycie energii jest zmniejszone. Są tak efektywne, że, w przeciwieństwie do pierwszej generacji, nie potrzebują wentylatorów chłodzących.
Jeśli zdefiniowana jest funkcja asystenta świateł drogowych, stereo kamera wykryje inne pojazdy w oddali, a reflektory automatycznie będą przygaszone w razie potrzeby, aby nie oślepiać innych kierowców.
Podsumowanie oferty
Nowa gama XF będzie składać się z: XF Pure/SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio, XF S.
Gama jednostek napędowych obejmie: 163 KM i 180 KM 2,0-litrowe silniki diesla manualne i automatyczne; RWD, 240 KM 2,0-litrowy silnik benzynowy automatyczny; RWD, 300 KM 3,0-litrowy silnik diesla automatyczny; RWD i AWD, 340 KM i 380 KM 3,0-litrowe silniki benzynowe automatyczne.
Nowy XF produkowany jest w zakładzie Jaguar Land Rover w Castle Bromwich i dołącza do gamy limuzyn Jaguara między modelami XE i XJ.
„Nazwa XF jest sercem Jaguara; oryginalny XF był rewolucyjny dla marki, a nowy XF o dużej zawartości aluminium stanowi kolejny innowacyjny krok w segmencie biznesowym. Lżejszy i bardziej efektywny, z większą przestrzenią, nowym premium systemem infotainment, szerszą gamą jednostek napędowych, niezrównaną dynamiką i wyrafinowaniem, a także, oczywiście, światowej klasy designem, nowy XF oferuje klientom wyjątkowy pakiet.” Steven de Ploey, Dyrektor Marki, Jaguar
DESIGN
Zachowując zasady eleganckich linii i zdyscyplinowanej powierzchni, nowy Jaguar XF jest najbardziej wizualnie dynamicznym samochodem w segmencie executive.
Integralność, prostota: idealne proporcje, efektywność aerodynamiczna
Jako producent z niezrównaną tradycją projektowania wyjątkowych sportowych limuzyn, Jaguar ponownie ustanowił standard w segmencie executive z nowym XF.
Opracowany od podstaw z wykorzystaniem aluminiowej architektury Jaguara, druga generacja najczęściej nagradzanego samochodu Jaguara dostarcza jeszcze lepsze proporcje, więcej przestrzeni wewnętrznej oraz postępową, wysoce opływową formę.
Bardziej pionowy przód, krótszy zwis przedni, dłuższy rozstaw osi i charakterystyczny grafizm otwarcia okna to znaki ewolucji języka designu Jaguara, który został wprowadzony w oryginalnym XF w 2007 roku. Nowy XF zajmuje teraz swoje zasłużone miejsce między średniej wielkości XE a luksusowymi XJ.
„Tworząc nowy XF, jako zespół projektowy kierowaliśmy się dyscypliną, dyscypliną prostoty. Każda linia zewnętrzna XF ma wyraźny cel – nic nie jest zbędne. Osiągnięcie tej prostoty zajmuje czas i wymaga ogromnej determinacji; dodanie linii do samochodu jest zbyt łatwe, ale znacznie trudniej jest dodać charakter, rezygnując z linii. Wnętrze również kieruje się pragnieniem zapewnienia, aby kabina nowego XF była tak komfortowa, jak to możliwe. Nowa technologia, w tym nasz nowy ekran dotykowy 10,2 cala, jest starannie połączona z materiałami, które otulają i dają poczucie bezpieczeństwa. Nowy XF ma wyraźne poczucie spokoju i siły, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz – i jestem dumny z zespołu, który to zrealizował.” Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar
Z każdego kąta nowy XF jest natychmiast rozpoznawalny jako Jaguar. Smukła, przypominająca coupé sylwetka, długi błotnik z głębokim wypukleniem mocy oraz krótki zwis przedni wyróżniają ten samochód jako sportową limuzynę, która stoi na tle konkurencji.
Pracując w ścisłej współpracy z inżynierią i produkcją, zespół projektowy Jaguara zaczął od nowej aluminiowej architektury i wykorzystał ją do kształtowania XF, który miał być lepszy w każdym aspekcie.
Nowy XF ma długość 4954 mm, jest o 7 mm krótszy od swojego poprzednika, ale dzięki elastycznej architekturze modułowej rozstaw osi mógł zostać wydłużony o 51 mm do 2960 mm. Dłuższy rozstaw osi nie tylko zapewnia lepsze pakowanie, które uwalnia dodatkowe 15 mm na nogi z tyłu, 24 mm na kolana i do 27 mm miejsca nad głową, ale również przyczynia się do doskonałego komfortu jazdy.
Zwisa przedni jest teraz krótszy o 66 mm, co podkreśla dynamiczny, tylny napęd oraz niezwykłe proporcje, które są charakterystyczne dla wszystkich Jaguarów.
Siatkowata kratka jest teraz bardziej pionowa niż wcześniej, nadając samochodowi bardziej dojrzały wygląd i pomagając w zmniejszeniu oporu.
Aerodynamikę poprawia również zastosowanie otworów w przednim zderzaku, które kierują powietrze nad przednie koła. To zapobiega zakłóceniom strumienia powietrza, które wokół samochodu porusza się w sposób laminarny.
Reflektory – w tym adaptacyjna technologia pełnych diod LED, która po raz pierwszy pojawia się w Jaguarze – są osadzone w panelach otaczających, co nie tylko poprawia estetykę, ale także aerodynamikę. Oferują również charakterystyczne dla Jaguara światła dzienne LED w kształcie litery J oraz „nowoczesny design” odzwierciedlający cztery okrągłe światła, które stały się ikoniczne dla limuzyn Jaguara. Żłobienia biegnące od góry reflektorów to kolejny detal inspirowany bogatą historią Jaguara.
Wypuklenie na długim aluminiowym błotniku biegnie aż do nosa, podkreślając potencjał wydajności pojazdu. Integracja najnowszej technologii rozkładania błotników Jaguara w tylnym mechanizmie zawiasów umożliwiła obniżenie linii pokrywy o 35 mm. Nie tylko przyczynia się to do eleganckiego stylu, ale także poprawia widoczność i ochronę pieszych.
Jednoczęściowe aluminiowe tłoczenia bocznych paneli podkreślają filozofię Jaguara, że powierzchnie powinny być zawsze wykonane z dyscypliną prostoty i czystości. Projektowanie i produkcja tych paneli z jednego arkusza jest niezwykle trudne, ale przyczynia się nie tylko do całkowitej sztywności nadwozia, ale również do czystości i jakości powierzchni, ponieważ nie ma widocznych połączeń.
Płynna, przypominająca coupé sylwetka, która definiowała pierwszą generację XF, ewoluowała i teraz ma szósty świetlik. Dodatkowa funkcjonalność pomaga wzmocnić status i prestiż samochodu, a także pozwala na lepszy widok z tylnych siedzeń. Dodatkowe światło wypełniające wnętrze tworzy większe poczucie przestronności, odzwierciedlające zwiększoną przestrzeń na nogi i głowę.
Elegancki wzór otwarcia świetlnego ma pełny zwrot, kształt inspirowany przeszłymi sportowymi limuzynami Jaguara. Z radiami wykończonymi w ułamkach milimetra, aby uzyskać złożone krzywizny, cecha ta jest dowodem na ekspertyzę Jaguara w pracy z aluminium.
Wciąż stosunkowo wysoka, aby podkreślić dynamikę i ruch poprzez idealne proporcje między kołem, nadwoziem i kabiną, linia talii jest teraz nieco bardziej pozioma niż wcześniej, co tworzy bardziej formalny, biznesowy wygląd. Linia dachu jest niższa, a tylny pokład dłuższy i wyższy, aby zmniejszyć opór.
Biegnąca od przodu do tyłu, unosząca się powyżej tylnego koła pod względem wysokości, a następnie zwężająca się, jest fazowana linia akcentu znana jako „strzała światła”. Odbicia sprawiają, że samochód wydaje się jeszcze bardziej zwinny, bardziej elegancki i smukły.
Z tyłu, lampy LED mają charakterystyczny wzór Jaguara z modelu F-TYPE – linia przecinająca okrągłe światło – również używana w XE. Tutaj jednak wzór jest powtarzany, tworząc wyraźną hierarchię z XE oraz rozpoznawalny wzór w nocy: każdy będzie wiedział, że to nowy XF.
Chromowany element przebiegający przez pokrywę bagażnika między grupami świateł jest teraz smuklejszy niż wcześniej, podkreślając napięte powierzchnie nowego XF oraz dynamiczną równowagę wizualną.
Aby zapewnić idealne dopasowanie jednostek świetlnych i perfekcyjną integrację chromowanej listwy, pokrywa bagażnika została wykonana z dwóch stalowych tłoczeń połączonych laserowo. Oprócz wysokiej efektywności energetycznej, ten nowoczesny proces został wybrany z powodu swojej precyzji i schludnego, czystego wykończenia.
Wnętrze: prostota, siła, przestrzeń
Wnętrze XF zawsze przyciągało uznanie, zwłaszcza sekwencja uruchamiania, która ożywia samochód, gdy obrotowy selektor biegów unosi się z konsoli centralnej, a nawiewy powietrza obracają się na miejsce.
Celem było zachowanie tego poczucia wyjątkowości – oraz mocnych, prostych linii i poziomego charakteru panelu przyrządów – ale także dojrzenie języka designu i zastosowania materiałów, odpowiednich dla nowego XF, teraz, gdy XE zajmuje pozycję jako podstawowy sportowy sedan Jaguara.
Warstwowy panel przyrządów, teraz z charakterystycznym „Riva Hoop” inspirowanym modelem XJ, przechodzi w drzwi, tworząc unikalne poczucie kabiny. To wzmocnione jest przez szerokie zastosowanie fornirów, takich jak błyszczący, wzorzysty heban oraz teksturowane wykończenie aluminiowe, takie jak ciemny heksagon.
Z opcjami takimi jak konfigurowalny, 12,3-calowy pełny wyświetlacz TFT i 10,2-calowy ekran dotykowy, czterostrefowa klimatyzacja, 10-kolorowe oświetlenie atmosferyczne, podsufitka z czarnego zamszu oraz skórzane fotele Windsor, nowy XF wyznacza nowe standardy dla luksusu i designu wnętrza.
Docenienie wnętrza nowego XF zaczyna się od zewnątrz – istnieje sekwencja podejścia prowadząca do samochodu, gdy logo Jaguara na środku Riva Hoop się rozświetla.
Gdy znajdziesz się na swoim miejscu, zauważasz, jak drzwi z opcjonalnym systemem automatycznego zamykania zamykają się z przekonującą precyzją i dźwiękiem starannie zaprojektowanym tak, aby pasował do premium materiałów i perfekcyjnego wykonania wnętrza. Naciśnij przycisk uruchamiania silnika i obserwuj, jak podświetlenie zanika: efekt jest uspokajający – to tw przestrzeń osobista.
Rozejrzyj się i zauważ wysokość linii talii oraz konsoli centralnej: to zwiększa poczucie siedzenia w fotelu, a nie na nim, tworząc poczucie bezpieczeństwa, komfortu i ochrony. Mocny poziomy temat panelu przyrządów, jego warstwy oraz materiały użyte do każdej warstwy tworzą bogate, luksusowe, ręcznie wykonane wrażenie.
Z tyłu szósty świetlik i opcjonalny panoramiczny dach uchylają więcej naturalnego światła do kabiny, a co równie ważne, zwiększają poczucie przestrzeni, dostarczając dodatkowe 15 mm miejsca na nogi i 24 mm na kolana.
Dłuższy rozstaw osi oznacza również, że pasażerowie w drugim rzędzie siedzą dalej od tylnych kół, co jeszcze bardziej poprawia wyrafinowanie. Dało to także możliwość nieco obniżenia wysokości siedzeń, co przyczynia się do zwiększonego miejsca nad głową, które teraz wynosi do 27 mm więcej niż wcześniej. Opcje takie jak czterostrefowy system klimatyzacji, podgrzewane siedzenia i zasłony okienne sprawiają, że drugi rząd staje się jeszcze bardziej komfortowym miejscem.
Tylnia kanapa ma również bardziej praktyczny podział 40:20:40, co ułatwia transport dużych przedmiotów, takich jak narty czy snowboardy. Pokrywa bagażnika zyskała teraz opcjonalną funkcję automatycznego zamykania.
ARCHITEKTURA I STRUKTURA NADWOZIA
Wprowadzenie nowego XF oznacza, że każdy Jaguar ma lekką, sztywną konstrukcję nadwozia wykonaną w dużej części z aluminium – unikalna osiągnięcie w przypadku marki premium.
Korzyści z materiału: konstrukcja aluminiowa
Stopy aluminium, samoprzylepne nitonakrętki, kleje strukturalne: to podstawowe elementy, wokół których zaprojektowano każdy model Jaguara. Używane do tworzenia z natury lekkich, sztywnych konstrukcji nadwozia, umożliwiają one uzyskanie najwyższych standardów wydajności, bezpieczeństwa i dynamiki.
Te cechy zostały zaprojektowane w aluminiowej architekturze Jaguara od samego początku. Z tej nowoczesnej, modułowej struktury opracowano całkowicie nowy XF. Opierając się również na zaawansowanych stali o wysokiej wytrzymałości, aluminiowy monokok wykorzystuje materiały w sposób inteligentny, eksploatując każdy materiał w pełni.
Aluminium jest również używane do produkcji pokrywy silnika i przednich błotników, podczas gdy nośnik przedni i poprzeczny są odlewane z jeszcze lżejszych stopów magnezu. W połączeniu z innymi oszczędnościami masy w całym pojeździe, nowy XF jest o 190 kg lżejszy od swojego poprzednika.
„Mamy doświadczenie w budowie nadwozi aluminiowych, a teraz chodzi o zastosowanie tego do naszej oferty pojazdów i pokazaniu korzyści dla klientów. Udoskonaliliśmy nowy XF: poprawiliśmy masę, sztywność, wydajność podczas kolizji, ekonomię paliwa, prowadzenie i wyrafinowanie. Nie ma negatywnych stron związanych z używaniem lekkich materiałów.” Dr Mark White, Główny Specjalista Techniczny, technologie lekkich pojazdów
Przejście z całkowicie stalowego nadwozia na aluminiowy monokok korzysta z ponad dziesięcioletniego doświadczenia w produkcji luksusowych samochodów wykonanych z aluminium w dużych ilościach. Jednoczęściowe boki nadwozia nowego XF są dowodem na światowej klasy ekspertyzę Jaguara w pracy z tym materiałem.
Wytłaczane z jednego arkusza stopów o wysokiej wytrzymałości 6000, boki nadwozia ważą mniej niż 6 kg i są jednymi z najbardziej technicznie wymagających paneli, jakie Jaguar opracował, przesuwając granice tego, co jest możliwe w projektowaniu i produkcji aluminium. Udoskonalanie karbowania i szóstego świetlika włączyło wszystko, czego się nauczyliśmy z F-TYPE w zakresie głębokości wykrawania i precyzji promieni.
Montaż do reszty struktury wykorzystuje proces ramowy w dwóch etapach. Technika ta pozwala na większą efektywność połączeń dzięki optymalnemu rozmieszczeniu nitonakrętek. Przekłada się to na zwiększoną sztywność skrętną nadwozia, a nowy XF jest o 28 procent sztywniejszy od swojego poprzednika.
Funkcje takie jak aluminiowe wieże zawieszenia frontowego odlane pod wysokim ciśnieniem zwiększają lokalną sztywność i znacząco przyczyniają się do wzorcowej jakości jazdy, prowadzenia i kierownicy nowego XF.
Ciszej dzięki projektowi
Nowy XF jest jeszcze bardziej wyrafinowany, a wiele ulepszeń wynika z redukcji hałasu przenoszonego przez strukturę. Kluczowe jest, aby nadwozie zachowywało się jako jedna jednorodna struktura: gdziekolwiek energia wibracyjna napotyka brak ciągłości, koncentruje się i następnie, radzi dźwięk do wnętrza.
Każda część nadwozia została w ten sposób przeanalizowana, aby upewnić się, że możliwie jak najwięcej potencjalnych źródeł hałasu zostało zaprojektowanych. W niektórych obszarach, takich jak struktura kolizji za przednią przegrodą, zastosowano w pełni uszczelnione, podwójne struktury. Gdzie zastosowano wyciszenie, używane są najnowsze materiały natryskowe z powodu ich wyższej wydajności i niższej masy.
Gąbkowe przekładki wewnątrz aluminiowych sekcji również przyczyniają się do wyciszenia. Te elementy są montowane podczas montażu: gdy nadwozie przechodzi przez piece do e-coatingu, ciepło powoduje, że gąbka się rozszerza, tak aby całkowicie wypełniła sekcję.
Dalszym przykładem starannej dbałości o szczegóły, która dostarczyła nowemu XF wzorcowe niskie poziomy hałasu w kabinie, jest sposób, w jaki wysokopoziomowe światło hamowania jest zamontowane w nadwoziu. Biegnące przez całą długość tylnej szyby, to pełne LED światło ma uszczelkę i akustyczną barierę za, aby zminimalizować wszelkie wycieki dźwiękowe do wnętrza.
Zamknięcie obiegu: recyklingowy stop aluminium
Tłoczenia aluminiowe używane tam, gdzie sztywność jest kluczowym kryterium, takie jak wzmocnienia ramy, są zazwyczaj formowane z stopów serii 5000. Należą do nich RC5754, stop unikalny dla Jaguar Land Rover, który powstaje w dużej mierze z materiałów recyklingowych.
Około połowa z tego to odpady pozyskiwane z warsztatów tłoczenia, co pomaga nie tylko w przejściu do recyklingu w zamkniętym obiegu, ale także w redukcji całkowitego zużycia energii, a tym samym emisji CO2 przez cały cykl życia. Takie innowacje są kolejnym przykładem światowej klasy ekspertyzy aluminiowej Jaguar Land Rover oraz dążenia do zrównoważonego rozwoju środowiska.
Integralność strukturalna: światowej klasy bezpieczeństwo
Nowy XF został zaprojektowany, aby spełniać najbardziej wymagające wymagania testów zderzeniowych na świecie. W ramach inteligentnego mieszania materiałów w nadwoziu, tylne człony wydłużające oraz wzmocnienia słupków B wykonane są z ultra-wysoko wytrzymałych stali borowych formowanych na gorąco, zapewniając wyjątkową sztywność i stabilność komory bezpieczeństwa pasażerów.
Ochrona pieszych korzysta z bardziej pionowej kratki przedniej i ulepszonych właściwości absorbujących energię przedniego zderzaka, ale jest jeszcze bardziej wzmocniona dzięki najnowszej technologii rozkładania pokrywy silnika Jaguara.
System ten korzysta z czujników ciśnienia zamontowanych w przednim zderzaku do wykrywania kolizji z pieszymi. Ważna jest inicjacja uruchomienia, a zintegrowane w tylne zawiasy pokrywy silnika elementy pirotechniczne uruchamiają się i, w ciągu około 40 milisekund, mogą podnieść tylną krawędź pokrywy o około 130 mm. To zwiększa odstęp między głową pieszego a twardymi punktami w komorze silnika, pomagając zminimalizować obrażenia głowy.
Zaangażowanie Jaguara w poprawę bezpieczeństwa pieszych w ten sposób rozpoczęło się w 2006 roku wraz z wprowadzeniem modelu XK. W porównaniu z systemem poduszek powietrznych stosowanym wówczas, który został dalej rozwinięty do XF, najnowsza technologia w nowym XF oferuje jeszcze dokładniejsze i bardziej niezawodne wykrywanie, a także ulepszony czas uruchamiania, a także korzyści związane z masą i pakowaniem.
CHASSIS
Nowy Jaguar XF przewyższa wszystkie oczekiwania dotyczące tego, jak powinna się prowadzić, zachowywać i kierować limuzyna biznesowa. Komfort i wyrafinowanie zostały przeniesione na jeszcze wyższy poziom i połączone z zwinnością i reakcjami, które są niedoścignione w tym segmencie.
Dynamiczny, zwrotny, uporządkowany
Niezależnie od tego, czy na górskiej drodze, czy podczas jazdy autostradowej, z perspektywy kierownicy lub relaksu na tylnej kanapie, nowy XF został zaprojektowany, aby dostarczyć doświadczenie jazdy, które ustawia wzorcowy standard w klasie.
Lekka, ale wyjątkowo sztywna konstrukcja ciała w połączeniu z aluminium i zaawansowanymi stalami o wysokiej wytrzymałości zapewnia prawie idealny rozkład masy 50:50 – idealny punkt wyjścia do rozwoju dynamiki.
Podwójne zawieszenie przednie oraz tylne zawieszenie Integral Link zapewniają wrodzone poziomy sztywności, które są potrzebne do zwrotnego prowadzenia i precyzji kierowania z elastycznością niezbędną dla komfortu i wyrafinowania klasy premium. Zaawansowane technologie tłumienia – zarówno pasywne, jak i ciągłe – poprawiają jakość jazdy jeszcze bardziej i zwiększają szerokość dynamicznych możliwości nowego XF.
„Nowy XF musi dostarczać kierowcy satysfakcję dzięki zwinności i natychmiastowości reakcji, gdy jest to potrzebne, a jednocześnie ma zapewniać komfort i stabilność. Lekka i sztywna architektura XF o dużej zawartości aluminium jest kluczowym elementem pozwalającym nam dostarczać te cechy, ponieważ stanowi optymalną podstawę do precyzyjnego dostosowywania właściwości jazdy i prowadzenia. Efektem końcowym jest to, że nowy XF jest tak samo satysfakcjonujący w szybkim prowadzeniu, jak również wygodny w byciu prowadzonym.” Mike Cross, Główny Inżynier Integralności Pojazdu, Jaguar
Z komponentami wykonanymi całkowicie z lekkiego aluminium, podwójne zawieszenie przednie nowego XF jest ściśle wzorowane na F-TYPE i zostało wybrane, ponieważ zasadniczo nie ma lepszej konfiguracji.
Jego wyjątkowo wysoka sztywność kątowa oznacza, że opony są w stanie generować siły boczne natychmiast – co przekłada się na ostrzejsze i bardziej natychmiastowe skręcanie. Wysoki wzrost kąta nachylenia oznacza, że kontakt opony jest utrzymywany, co generuje więcej przyczepności i lepsze odczucia.
Inne poprawki to lżejsze sprężyny wykonane z cieńszej stali oraz tuleje o niskim tarciu z wykończeniem PTFE dla rurowego anty-roll bar.
Integral Link: Siły oddzielone
Optymalne zrównoważenie komfortu jazdy i prowadzenia wymaga, aby sztywności boczne i wzdłużne były dostosowane niezależnie. To po prostu nie jest możliwe przy konwencjonalnym zawieszeniu wielowahaczowym: zmiany w jednym wpłyną na drugie, prowadząc do kompromisów w właściwościach dynamiki pojazdu.
Integral Link jest inny, co pozwala nowemu XF osiągnąć wyjątkowe poziomy komfortu i prowadzenia. Miękkie tuleje w recesji pozwalają kołom poruszać się ku tyłowi i do góry w czasie uderzenia, co zapewnia doskonałe właściwości pochłaniania energii.
Jednocześnie można zwiększyć sztywność kąta nachylenia, co pozwala na większą reakcję. Można również osiągnąć większą sztywność kąta pochylenia, co zapewnia większą stabilność podczas hamowania.
Elektryczne wspomaganie kierownicy
XF wyznaczył standard dla wrażeń z kierownicy. Nowy XF znowu to zrobi: reakcja na kierownicę oraz odczucie na środku to jedne z najważniejszych cech definiujących DNA dynamiki Jaguara.
Wszystko, od opon po samą kierownicę, ma znaczenie, ale jednym z kluczowych elementów jest ogromny potencjał dostrojenia elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS). Od filtrów, które tłumią niepożądane zakłócenia spowodowane nierównościami nawierzchni, po algorytmy, które kompensują zmiany temperatury otoczenia – EPAS ma znacznie więcej do zaoferowania, niż mogłyby kiedykolwiek systemy hydrauliczne.
Z wykorzystaniem całej wiedzy zdobytej z F-TYPE i XE, zalety EPAS były w pełni wykorzystane, co nadaje nowemu XF jeszcze bardziej połączone odczucie wraz z intuicyjną, liniową reakcją. A ponieważ system wykorzystuje energię tylko wtedy, gdy koło jest obracane, poprawia wydajność paliwową o maksymalnie trzy procent w europejskim cyklu połączonym.
Wektoryzacja momentu przez hamowanie
Inną technologią, która po raz pierwszy została udowodniona w F-TYPE, a teraz jest standardem w nowym XF, jest wektoryzacja momentu przez hamowanie. Przy wjeździe w zakręt, lekkie hamowanie wewnętrznych kół indywidualnie może zminimalizować podsterowność i pomóc kierowcy w zajęciu idealnej linii. Interwencja jest subtelna i niemal przezroczysta dla kierowcy, ale zwiększona zwinność odczuwalna jest natychmiast.
Następna generacja technologii tłumienia: płynny postęp
Uczynienie nadwozia nowego XF lżejszym i sztywniejszym przynosi inherentne korzyści w zakresie kontroli jazdy, ale inżynierowie ds. dynamiki Jaguara szczegółowo analizowali inne fundamentalne ulepszenia, które można wprowadzić. Jednym z najskuteczniejszych jest integracja technologii tłumienia pasywnego nowej generacji, aby poprawić komfort i – jako opcja w modelach V6 z adaptacyjnymi tłumikami – konfigurowalne dynamiki.
Nowe pasywne tłumiki umożliwiają tłumienie w zależności od częstotliwości – zdolność do zmiany siły tłumienia nie tylko w zależności od prędkości, z jaką porusza się tłok tłumika, ale także jako funkcji jego częstotliwości.
Dodatkowy zawór w tłoku zapewnia dodatkowy bypass. Przy prędkościach typowych dla jazdy w mieście zawór jest otwarty, co pozwala na przepływ niektórych cieczy przez niego, zamiast głównego zaworu w tłoku. To zmniejsza siłę tłumienia i sprawia, że jazda jest bardziej gładka i elastyczna, co sprawia, że doświadczenie jazdy staje się jeszcze bardziej relaksujące. W miarę wzrostu prędkości zawór zamyka się, zmuszając całą cieczy do przejścia przez tłok: siła tłumienia wzrasta, a jazda staje się twardsza.