JAGUAR XF Sportbrake 2017-2020

JAGUAR XF Sportbrake 2017-2020

Przejdź do galerii zdjęćJAGUAR XF Sportbrake 2017-2020

Po tym, jak zarząd Tat mócą zakończył produkcję modelu Jaguar X-Type w wersji kombi, brytyjska firma samochodowa nie miała nic do zaoferowania w tym segmencie aż do 2017 roku, kiedy to pojawił się model XF Sportbrake.

Nadwozie w wersji kombi nie było typowe dla brytyjskiej marki Jaguar. To firma znana z szybkich i luksusowych pojazdów, a nie z samochodów typu kombi. Mimo to, rynek dla tego typu nadwozia jest duży, a Jaguar chciał zdobyć na nim kawałek tortu, wprowadzając Sportbrake w 2017 roku, konkurując z BMW Serii 5 Touring i Mercedes-Benz E-Class T-Model. Ważący o 188 kg więcej niż sedan, pojazd oferował więcej miejsca w bagażniku.

Do słupka B, Sportbrake był tym samym samochodem co standardowy XF. Wydłużona linia dachu oraz pochylony słupek D i klapa bagażnika oferowały inny widok. Jaguar wybrał tę nazwę, aby nawiązać do stylu nadwozia Shooting Brake, który reprezentował kombi-coupe. Pochylona tylnia część podkreślała sportowy wygląd, a nie pojemność bagażnika.

Wnętrze było takie samo jak w luksusowym XF sedanie. Ta sama deska rozdzielcza z obrotowymi wentylatorami i podnoszącym się pokrętłem do wyboru biegów automatycznej skrzyni biegów. Z tyłu, dzielone oparcie fotela 60/40 powiększało przestrzeń bagażnika. Aby je złożyć, na wewnętrznych panelach w bagażniku znajdowały się dwa dźwignie. Pomimo dodania pewnej wagi, Jaguar stwierdził, że od momentu zainstalowania zawieszenia powietrznego i grubszej belki stabilizującej, auto prowadziło się tak samo jak wersja sedan.

Pod maską, XF Sportbrake nie był dostępny z tą samą gamą silników co sedan. Oferował wybór jednego silnika benzynowego i czterech diesli. Był dostępny zarówno w wersji z napędem na tylne, jak i na wszystkie koła.

Nowy Jaguar XF Sportbrake przywraca markę Jaguar do segmentu luksusowych kombi, oferując atrakcyjne połączenie designu, dynamiki jazdy i zaawansowanych technologii, które czynią go liderem w swojej klasie.

Jaguar XF Sportbrake ustanawia nowe standardy praktyczności i wygody dzięki przyjaznym użytkownikom funkcjom i technologiom, które sprawiają, że każda podróż jest bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i relaksująca. Jego połączenie przestronności i efektywności sprawia, że Sportbrake jest idealnym towarzyszem dla klientów prowadzących aktywny styl życia.

Z designem, który zachowuje charakterystyczne krzywe sedana z przodu, nowy XF Sportbrake wciela kluczowe DNA designu Jaguara i wprowadza przyciągającą wzrok linię dachu, która wyróżnia go na tle konkurencji. Elegancka sylwetka projektu nadaje dynamiczny i zdecydowany charakter, który zmienia ilość dostępnej przestrzeni wewnątrz.

Wnętrze zapewnia przestronną kabinę zalaną naturalnym światłem dzięki panoramicznemu dachowi o powierzchni 1,6 m². Osoby siedzące z tyłu korzystają z większej przestrzeni na kolana oraz lepszego miejsca na głowę, a praktyczna przestrzeń ładunkowa pomieści 565 litrów bagażu.

„Jak w przypadku sedana XF, każda linia w Sportbrake ma wyraźny cel, tworząc szybkie, harmonijne kontury. To nadaje samochodowi poczucie prędkości oraz dynamiczny wygląd. W efekcie myślę, że wygląda tak samo sportowo jak sedan, jeśli nie bardziej.” Ian Callum, Dyrektor ds. Designu, Jaguar

Nowy Jaguar XF Sportbrake opiera się na sukcesie sedana i posiada wszystkie zaawansowane technologie napędu na wszystkie koła (AWD) oraz lekką konstrukcję aluminiową, które uczyniły model XF wielokrotnie nagradzanym. Rodzina innowacyjnych jednostek napędowych Ingenium Jaguara Land Rovera wyposaża Sportbrake w najnowsze technologie silnikowe.

Ustawienie zawieszenia zostało specjalnie skalibrowane, aby odpowiadać wymaganiom stawianym luksusowym modelom kombi. Sztywne i lekkie ustawienie zapewnia charakterystykę jazdy typową dla Jaguara: cechy samochodu sportowego, z zwinnością i dynamiczną reakcją. Samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne z tyłu jest standardem, aby zapewnić, że XF Sportbrake zachowuje stabilność nawet przy pełnym obciążeniu.

Opcjonalny system Configurable Dynamics Jaguara umożliwia kierowcom dostosowanie ustawień kierownicy, przekładni i przepustnicy. Z zamontowanymi amortyzatorami Adaptive Dynamics klienci mogą również dostosować ustawienia zawieszenia, aby maksymalnie spersonalizować doświadczenie jazdy.

Zaawansowane funkcje oprogramowania opracowane przez Jaguara Land Rover, takie jak All Surface Progress Control (ASPC), Adaptive Surface Response (ASR) i Intelligent Driveline Dynamics (IDD), zapewniają Sportbrake’owi przyczepność w warunkach niskiej przyczepności oraz zdolność pokonywania zakrętów na poziomie sedana.

Klienci poszukujący maksimum pewności mogą wybrać napęd AWD i system IDD Jaguara, który eliminuje podsterowność oraz interwencje elektroniczne, które zazwyczaj charakteryzują dynamiczną jazdę w modelach z napędem na wszystkie koła. W efekcie, AWD XF Sportbrake zachowuje charakterystyczne dla Jaguara wrażenie napędu na tylną oś oraz zwinne reakcje kierownicy.

Jaguar XF Sportbrake kontynuuje przywództwo Jaguara w zakresie budowy nadwozia opartego na aluminium, aby dostarczyć lekką konstrukcję, która jest zarówno sztywniejsza, jak i lżejsza od swojego poprzednika. Wyposażony w innowacyjną jednostkową tylną klapę z polimeru, Sportbrake zapewnia niemal idealny rozkład masy 50:50 przód-tył, co stanowi podstawę dla jego wyjątkowego prowadzenia i doskonałej efektywności.

Mierzący 4,955 mm, nowy Sportbrake jest o 6 mm krótszy od poprzedniego modelu, ale jego rozstaw osi został wydłużony o 51 mm do 2,960 mm. To optymalizuje przestronność z tyłu oraz przestrzeń ładunkową, przyczyniając się do wyjątkowej jakości jazdy. Aerodynamika jest również lepsza, z oporem powietrza wynoszącym zaledwie 0,29, co przyczynia się do emisji CO2 tak niskiej, jak 118 g/km.

Oferta Jaguara Land Rovera zawiera zaawansowane silniki benzynowe i diesla o czterech i sześciu cylindrach, które zapewniają tradycyjne osiągi Jaguara, efektywność i zdolności holownicze.

Oferta zaczyna się od tylno-napędowego silnika diesla Ingenium o mocy 163 KM z zmienną geometrią turbiny, który prowadzi się jak prawdziwy Jaguar i zapewnia wyjątkową efektywność. Zaawansowany silnik osiąga emisję CO2 wynoszącą zaledwie 118 g/km przy wydajności paliwowej 62,8 mpg (4,5 l/100 km) w cyklu mieszanym.

Na przeciwnym końcu spektrum osiągów klienci mogą wybrać silnik diesla V6 o mocy 300 KM z doładowaniem. Połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF, ta kombinacja zapewnia osiągi godne samochodów sportowych z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy (0-60 mph w 6,1 sekundy).

„XF Sportbrake to ucieleśnienie wszystkiego, co reprezentuje nasza marka, przynosząc design i dynamikę Jaguara, aby tworzyć pojazdy, które pobudzają zmysły i wspierają aktywne style życia. Jego dynamiczne osiągi, pożądany styl i nowoczesne technologie wprowadzą nową generację kierowców w świat jazdy, pasji i komfortu Jaguara.” Steven de Ploey, Globalny Dyrektor Strategii Marketingowej i Planowania, Jaguar

Nowy Jaguar XF Sportbrake to idealny wybór dla klientów o aktywnych stylach życia, wyposażony w szereg nowych funkcji ułatwiających codzienne użytkowanie luksusowego kombi. Należą do nich technologia Tow Assist oraz nowy, solidny, noszony klucz Activity Key Jaguara, który pozwala użytkownikom zabezpieczyć pojazd podczas uprawiania sportów na świeżym powietrzu lub innych aktywności, bez obaw o zgubienie głównego breloka. Kierowcy mogą również ustawić maksymalną wysokość otwarcia klapy bagażnika, aby zapobiec uszkodzeniom w miejscach, gdzie wysokość jest ograniczona, takich jak parkingi wielopoziomowe i garaże.

Filtracja i jonizacja powietrza w kabinie eliminują zanieczyszczenia wchodzące do pojazdu, promując zdrowie i dobre samopoczucie, podczas gdy sterowanie gestami na klapie bagażnika i zasłonie przeciwsłonecznej panoramicznego dachu podkreśla zaangażowanie XF Sportbrake w wygodę klientów.

Pełny zestaw systemów wspomagających kierowcę i bezpieczeństwa jest dostarczany, wzmocniony przez Monitor Stanu Kierowcy Jaguara, który bada szereg sygnałów, aby wykryć oznaki senności i ostrzec kierowców, gdy muszą zrobić przerwę.

DESIGN

Rozwinięty jako kontynuacja aluminiowo-intensywnego sedana sportowego XF, nowy XF Sportbrake oferuje więcej przestrzeni wewnętrznej i ładowności w dynamicznym wydaniu, które wygląda fantastycznie, ale jest również niezwykle praktyczne.

„Jak w przypadku sedana XF, każda linia w Sportbrake ma wyraźny cel, tworząc szybkie, harmonijne kontury. To nadaje samochodowi poczucie prędkości oraz dynamiczny wygląd. W efekcie myślę, że wygląda tak samo sportowo jak sedan, jeśli nie bardziej.” Ian Callum, Dyrektor ds. Designu, Jaguar

Jaguar XF Sportbrake ma znajome cechy XF z przodu, w tym reflektory ksenonowe i LED-owe światła dzienne, ale w miarę zbliżania się do tyłu, różnice między sedanem a kombi są wyraźne.

W profilu smukłe słupki przedniej szyby i belki dachowe pomagają uzyskać elegancki, coupé-typu wygląd, jednocześnie optymalizując widoczność. Silna linia barkowa biegnie od przodu do tyłu w jednej, nieprzerwanej linii, a zespół projektowy Jaguara wykorzystał dodatkową objętość kabiny luksusowego kombi, aby podkreślić długość, elegancję i liniowość pojazdu. W efekcie XF Sportbrake wydaje się dłuższy niż sedan, mimo że ma tę samą długość całkowitą.

Aby zwiększyć praktyczność bez kompromisów w zakresie estetyki czy efektywności aerodynamicznej, niskoprofilowe belki dachowe mogą utrzymać maksymalne obciążenie dachu wynoszące 100 kg.

Szybka linia dachu kończy się pięknie proporcjonalnym tylnym spojlerem, który optymalizuje osiągi aerodynamiczne i nadaje XF Sportbrake dynamiczny i pewny wygląd, z elegancką lampą stop LED.

Jednoczęściowa polimerowa klapa bagażnika pozwala na duże otwarcie z maksymalną szerokością ładunkową wynoszącą 1,061 mm i zawiera starannie umiejscowione lampy LED do oświetlania obszaru bezpośrednio za pojazdem, gdy bagażnik jest otwarty.

Ostro zarysowane tylne końcówki zawierają eleganckie, okrągłe lampy LED, które biegną od nadwozia do klapy bagażnika i zawierają znany motyw półokrągły z SUV-a sportowego F-PACE, inspirowanego z kolei sportowym modelem F-TYPE. Linia lamp tylnych podkreśla szerokość wizualną tylnej części pojazdu, a długie poziome grafiki prowadzą oko w 360-stopniowej podróży wokół XF Sportbrake, potęgując wrażenie płynności i spokojnej elegancji.

Charakterystyczny chromowany pasek biegnie na całej szerokości pojazdu, wizualnie łącząc grafiki lamp tylnych i nadając Sportbrake elegancki wygląd. Design z płaskim montażem dowodzi precyzji, która jest znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Jaguara.

Dostępne są dwa solidne kolory lakieru: Fuji White i Narvik Black, oraz osiem metalicznych odcieni: Yulong White, Santorini Black, Indus Silver, Corris Grey, Loire Blue, Firenze Red, Rossello Red i Caesium Blue. Dodatkowo oferowane są dwie opcje lakierów premium: Carpathian Grey i Silicon Silver. Farallon Black jest dostępny tylko w modelach First Edition.

Wnętrze łączy jakość i prostotę sedana z większą przestronnością i funkcjonalnością. Warstwowa deska rozdzielcza opływa panel drzwiowy, nadając kabinie wrażenie wykończenia premium. Zaawansowane technologie są płynnie zintegrowane z tradycyjnymi elementami, takimi jak wysokiej jakości wykończenie z miękkiej skóry Windsor.

Klienci mogą zamówić pełnokolorowy 12,3-calowy wyświetlacz TFT, 10-calowy centralny ekran dotykowy, konfigurowalne podświetlenie nastrojowe w 10 kolorach oraz fotele regulowane w 20 kierunkach z elektrycznymi zagłówkami, aby zapewnić maksymalny komfort na długich trasach. Nowe funkcje obejmują jonizację powietrza w kabinie, aby utrzymać świeżość powietrza, podczas gdy opcjonalne drzwi z miękkim zamknięciem zamykają się w wyrafinowany sposób, izolując pasażerów od świata zewnętrznego.

Przestrzeń wewnętrzna jest obfita zarówno pod względem miejsca na głowę, jak i nogi, zwłaszcza z tyłu, gdzie pasażerowie mają więcej miejsca na kolana niż w oryginalnym Sportbrake, mimo że nowy model jest krótszy.

Klimatyzacja w czterech strefach, podgrzewane fotele oraz jeden z największych panoramicznych dachów w branży zapewniają, że podróż w tylnym siedzeniu Sportbrake to motoryzacyjny odpowiednik podróży klasą biznes. Sterowana gestami zasłona przeciwsłoneczna zapewnia najwyższy poziom intuicyjnej obsługi, a machnięcie ręką wystarczy, aby otworzyć lub zamknąć roletę, pozwalając kierowcy skupić się na drodze, gdy stały dach o powierzchni 1,6 m² wpuszcza za dużo słońca. Po złożeniu dramatyczny dach zapewnia pasażerom z tyłu nieprzerwany widok w górę.

Mimo luksusowego otoczenia, projektanci i inżynierowie Jaguara nie zapomnieli, co sprawia, że modele luksusowych kombi są tak pożądane. Standardowe tylne siedzenia składane w proporcjach 40:20:40 oferują elastyczność, umożliwiając klientom optymalizację przestrzeni kabiny zgodnie z wymaganiami każdej podróży. Dbałość o szczegóły wewnątrz widać w lokalizacji tylnej głośników, które zostały przeniesione z półki bagażowej w XF Saloon do podsufitki Sportbrake, aby zapewnić optymalną jakość dźwięku wewnątrz, nie rezygnując z praktyczności.

Bagażnik o pojemności 565 litrów oferuje konkurencyjną przestrzeń na bagaż, z 1,700 litrami dostępnymi po złożeniu unikalnych tylnych siedzeń, tworząc praktyczne, gładkie dno ładunkowe. Oparcia tylnych siedzeń można zwolnić za pomocą dyskretnych dźwigni umiejscowionych wewnątrz płaskich paneli bocznych bagażnika z tyłu lub za pomocą przycisków na oparciach siedzeń.

Użyteczne funkcje obejmują osłonę ładunkową, aby chronić cenne przedmioty przed ciekawskimi spojrzeniami. Osłona częściowo cofa się automatycznie, gdy bagażnik jest otwarty, aby poprawić dostępność, wracając do zamkniętej pozycji po zamknięciu klapy bagażnika. Opcjonalna siatka dzieląca jest dostępna, aby zabezpieczyć luźne przedmioty w punktach mocowania w podsufitce.

Cztery punkty mocowania pozwalają zabezpieczyć duże przedmioty wewnątrz, a gładkie mocowania w podłodze bagażnika umożliwiają korzystanie z różnych opcjonalnych mocowań zabezpieczających. Konfiguracja tylnego siedzenia 40:20:40 umożliwia również przewóz dwóch pasażerów oprócz dłuższych przedmiotów, takich jak narty, za pomocą centralnej sekcji ładunkowej.

Gładkie boki obszaru ładunkowego tworzą wrażenie przestronności, co potwierdza jego projekt. Obszar ładunkowy zaprojektowano tak, aby pomieścił torbę golfową wzdłuż szerokości bagażnika, bez konieczności wyjmowania kijów, oraz dodatkowe przedmioty, takie jak walizki czy torby.

PRAKTYCZNOŚĆ

Nowy Jaguar XF Sportbrake jest niezwykle wszechstronny dzięki szeregowi przemyślanych detali konstrukcyjnych i innowacji. Sterowanie gestami, tylne siedzenia składane w proporcjach 40:20:40, jonizacja powietrza w kabinie, klucz aktywności i sprytna technologia Tow Assist łączą się z 565-litrową przestrzenią ładunkową i zdolnością holowniczą sięgającą 2,000 kg, czyniąc ostatni dodatek do gamy Jaguara wielofunkcyjną propozycją.

Obszar ładunkowy został zaprojektowany tak, aby pomieścić niewygodne ładunki i jest wystarczająco duży, aby pomieścić lodówkę o standardowych rozmiarach, podczas gdy standardowe samopoziomujące zawieszenie z tyłu zapewnia, że nowy XF Sportbrake jest niezwykle zdolnym pojazdem holowniczym.

Sterowanie gestami

Jaguar XF Sportbrake oferuje opcjonalną klapę bagażnika otwieraną za pomocą gestu w pojazdach z systemem bezkluczykowym. Zbliżając się do pojazdu, klienci mogą otworzyć i zamknąć klapę bagażnika, machając stopą pod tyłem samochodu – idealnie, gdy wracają do pojazdu z oporami sportowymi lub mają pełne ręce zakupów.

Czujniki ruchu po obu stronach dolnego zderzaka wykrywają ruch, a jeśli system zabezpieczeń wykryje klucz w odległości do metra od klapy bagażnika, odblokowuje i otwiera pojazd. Tę samą czynność można wykorzystać do zamknięcia klapy bagażnika po bezpiecznym załadowaniu bagażu.

W pojazdach wyposażonych w panoramiczny dach klienci będą także mogli wybrać nową zasłonę przeciwsłoneczną sterowaną gestem. Do otwarcia lub zamknięcia zasłony wystarczy proste machnięcie ręki do przodu lub do tyłu w przestrzeni za wnętrzem, w pobliżu lusterka wstecznego. Ta intuicyjna i bezprzyciskowa technologia sprawia, że obsługa jest prosta, logiczna i nie rozprasza kierowcy.

Inteligentna klapa bagażnika

Klienci mogą ustawić limity wysokości dla otwierania klapy bagażnika podczas parkowania w miejscach o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe i domowe garaże. Można je ustawić wewnątrz pojazdu, co zabezpiecza klapę bagażnika przed uszkodzeniem i oszczędza kierowcom kłopotów z ręcznym zatrzymywaniem klapy. Klienci mogą po prostu dostosować dozwoloną wysokość otwarcia za pomocą centralnego ekranu dotykowego.

Tylne siedzenia składane w proporcjach 40:20:40

Tylnie fotele mają standardową konfigurację składania w proporcjach 40:20:40 i zapewniają całkowitą płaską podłogę ładunkową po złożeniu. Oparcia siedzeń można zwolnić za pomocą zdalnych dźwigni zamontowanych wygodnie w boku komory ładunkowej lub przycisków na oparciach siedzeń. Złożenie ich pozwala na przechowywanie przedmiotów o długości do dwóch metrów za przednimi siedzeniami.

Technologie holownicze

Zdolność holownicza Jaguara XF Sportbrake wynosi od 1,900 kg dla silnika benzynowego o mocy 250 KM do 2,000 kg dla wszystkich pozostałych jednostek napędowych. Opcje holownicze obejmują elektrycznie wysuwaną kulę holowniczą o średnicy 50 mm z kalibracją obciążenia na zaczepie, którą można obsługiwać z kabiny, a także ręcznie odczepiany punkt holowniczy o średnicy 50 mm.

System stabilizacji holowania Tow Assist Jaguara jest standardowy we wszystkich modelach i automatycznie pomaga zapobiegać kołysaniu przyczepy, bez interwencji ze strony kierowcy.

Klucz aktywności

Nowy Jaguar XF Sportbrake dostępny jest w technologii klucza aktywności Jaguara do noszenia. Wodoszczelna, wstrząsoodporna gumowa opaska na nadgarstek posiada zintegrowany transponder, wspierający aktywne style życia, umożliwiając właścicielom zablokowanie zwykłego klucza w pojeździe, podczas gdy korzystają z aktywności na świeżym powietrzu, nosząc zaawansowaną opaskę.

Zablokowanie XF Sportbrake za pomocą klucza aktywności dezaktywuje wszelkie klucze pozostawione wewnątrz, a sama opaska nie ma baterii, więc nie rozładowuje się. Działa na częstotliwościach RF, automatycznie blokując i odblokowując pojazd, gdy trzymana jest blisko napisu Jaguar na klapie bagażnika.

Jonizacja powietrza w kabinie

Jaguar XF Sportbrake wprowadza system oczyszczania powietrza w kabinie po raz pierwszy. Technologia ta zapewnia ochronę przed zanieczyszczeniami środowiskowymi, poprawia atmosferę w kabinie i wspiera dobre samopoczucie klientów. System oczyszcza powietrze, neutralizując zapachy i usuwając bakterie poprzez wprowadzanie drobnych naładowanych cząsteczek do strumienia powietrza.

Akcesoria

Jaguar opracował szereg specjalnych akcesoriów do Jaguara XF Sportbrake, aby pomóc klientom spersonalizować swoje pojazdy i w pełni wykorzystać wszechstronny design sportowego kombi. Udoskonalenia stylizacyjne obejmują akcesoria z włókna węglowego dla nadwozia, spersonalizowane listwy progowe wewnątrz, a także szereg praktycznych dodatków, w tym łatwe do zamontowania belki dachowe dla niskoprofilowych belek dachowych oraz kompleksową gamę mat i wykładzin do przestrzeni ładunkowej.

Maksymalne obciążenie dachu wynoszące 100 kg pozwala klientom na pełne korzystanie z bogatej oferty akcesoriów dachowych, w tym praktycznej skrzynki bagażowej o pojemności 320 litrów. W zgodzie z elastycznym designem premium kombi, Jaguar oferuje wybór uchwytów na narty i deski snowboardowe (cztery pary nart lub dwie deski), uchwyty rowerowe (maksymalnie trzy rowery, montowane na widelcu) oraz uchwyty do sportów wodnych do montażu na dachu. Alternatywnie, cykliści mogą zamontować do trzech rowerów na specjalnie opracowanym uchwycie montowanym na haku holowniczym z inteligentnym systemem szybkiego zwolnienia i bezpiecznym mechanizmem blokującym.

Wewnątrz znajduje się kompleksowy wybór akcesoriów, w tym pełnowysokościowe osłony dla psów, które zabezpieczają się w specjalnie umiejscowionych punktach mocowania z tyłu pojazdu, oraz wykładziny bagażnika z wysuwanymi osłonami zderzaka, które chronią wygląd tylnego zderzaka podczas załadunku i rozładunku.

CHASSIS

Zestaw zaawansowanych technologii podwoziowych zapewnia, że nowy Jaguar XF Sportbrake jest najbardziej angażującym wyborem w swojej klasie. Dzięki bazowej dynamicznej architekturze sprawdzonej w XF, dodanie adaptacyjnych technologii oraz inteligentnych funkcji zapewnia, że jego niezrównana praktyczność idzie w parze z dynamiką przypominającą samochody sportowe i charakterystyczną dla Jaguara stabilność.

Blisko idealny 50:50 rozkład masy Jaguara XF Sportbrake był punktem wyjścia do opracowania systemu podwozia, który czyni pojazd sztywnym, zwinnym i responsywnym.

„Nowy XF Sportbrake nagradza kierowców swoją zwinnością i reakcjami. Lekkość, sztywność i równowaga zapewniane przez aluminiową konstrukcję Jaguara dały nam najlepsze możliwe fundamenty. Na to dodaliśmy najnowocześniejsze technologie podwozia, które wyprzedzają konkurencję.” Mike Cross, Główny Inżynier ds. Integralności Pojazdów, Jaguar

Aby optymalizować istniejące podzespoły XF w celu dostosowania do dodatkowej pojemności ładunkowej Sportbrake, inżynierowie Jaguara zbadali każdy aspekt nowego kombi. System elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) został zoptymalizowany, aby poprawić doświadczenia podczas jazdy, z szybszym przełożeniem kierownicy niż wcześniej, co sprawia, że pojazd jest bardziej relaksujący w prowadzeniu i reaguje błyskawicznie.

Układ zawieszenia przedniego Sportbrake jest niezwykle lekki i sztywny, co tworzy najlepszą możliwą reakcję na zakręty. Szerokie użycie lekkich komponentów z aluminium, zaawansowane procesy produkcyjne i techniki projektowe pomagają dostarczać charakterystyczne reakcje w prowadzeniu oraz zwinność.

Zmieniony przedni układ wykorzystuje architekturę podwójnych wahaczy, z przednim węzłem produkowanym w procesie opatentowanym przez Jaguara Cobra Press. Dolne ramiona sterujące są wykonane z odlewanego aluminium z niskomasowymi sprężynami, tulejami i stabilizatorem z niską masą, co przyczynia się do obniżenia wagi i poprawy wydajności. Ponadto, wbudowanie kompozytowych wlotów powietrza do bezpośredniego chłodzenia tarcz hamulcowych zwiększa siłę hamowania w dynamicznej jeździe.

Aby zapewnić komfort jazdy Jaguara XF Sportbrake, na poziomie sedana, eksperci od jazdy i prowadzenia Jaguara dokonali subtelnych zmian w przednich amortyzatorach. System zaworów bypassowych zapewnia wyjątkowy komfort jazdy w normalnych warunkach. W bardziej dynamicznych warunkach zawór zamyka się, aby usztywnić ustawienia amortyzatorów i wyostrzyć reakcje prowadzenia.

Na tyle, pewność prowadzenia Sportbrake oraz zdolność do przewozu ładunków zapewnia w pełni pneumatyczne zawieszenie tylne, które jest standardowym wyposażeniem w całej gamie. Zastąpienie stalowych sprężyn samopoziomującymi sprężynami powietrznymi zapewnia, że XF Sportbrake pozostaje stabilny, niezależnie od obciążenia.

Sportbrake utrzymuje również uznawany układ tylny XF, z tym samym integralnym systemem zawieszenia tylnego i tulejami, które zapewniają wyjątkową dynamikę jazdy i komfort prowadzenia.

Adaptacyjne tłumienie

Opcjonalna technologia adaptacyjnych tłumików Jaguara sprawia, że prowadzenie Jaguara XF Sportbrake jest jeszcze bardziej satysfakcjonujące, z wyższą stabilnością i komfortem, co zapewnia najwyższe wrażenia z jazdy.

Aktywny system monitoruje pozycje kół 500 razy na sekundę oraz ruchy nadwozia 100 razy na sekundę. Inteligentna kontrola tłumienia oznacza, że Sportbrake jest zawsze optymalizowane do warunków drogowych i może natychmiast reagować na zmiany nawierzchni.

System tworzy komfortową i wygodną jazdę, filtrując nierówności nawierzchni, umożliwiając klientom relaks i pokonywanie długich tras w większym komforcie.

W trybie Dynamicznym adaptacyjne tłumienie usztywnia kontrolę nadwozia, wyostrzając reakcje samochodu i uwalniając jego prawdziwe możliwości pokonywania zakrętów. Wynik to wiodąca w klasie dynamika jazdy z wyczuciem, stabilnością i dużą prędkością, jakich kierowcy oczekują od sportowego Jaguara.

Konfigurowalne dynamiki

Nowy XF Sportbrake oferuje pakiet Konfigurowalne Dynamiki jako opcję we wszystkich modelach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów. Sprawdzony w samochodzie sportowym F-TYPE, trójstopniowy system pozwala kierowcom dostosować ustawienia kierownicy, mapę przepustnicy i tryby zmiany biegów. Gdy system tłumienia adaptacyjnego również zostanie wybrany, Konfigurowalne Dynamiki z Adaptive Dynamics dodaje niestandardowe ustawienia zawieszenia do trybu Dynamicznego XF Sportbrake.

Dodatkowo, gdy zamontowane w połączeniu z systemem multimedialnym Touch Pro, Konfigurowalne Dynamiki wprowadza tryb 'Dynamic-i’ do menu centralnego ekranu dotykowego, oferując stoper oraz wyświetlacz g-siły.

Inteligentna dynamika

Dla kierowców wybierających napęd na wszystkie koła (AWD), Jaguar XF Sportbrake wdraża Inteligentną Dynamikę Napędu (IDD), która wykorzystuje czujniki do aktywnego przewidywania poślizgu tylnych kół i redystrybucji momentu obrotowego w celu zapobieżenia utracie przyczepności.

Modele z napędem na wszystkie koła mają także dodatkowe zapewnienie zaawansowanych funkcji trakcyjnych opracowanych przez Jaguara Land Rovera. All Surface Progress Control (ASPC) i Adaptive Surface Response (AdSR) pomagają kierowcom radzić sobie w warunkach o niskiej przyczepności, takich jak śliskie drogi lub mokra trawa.

Funkcja ASPC o półautonomicznym działaniu jest standardowo montowana w wszystkich automatycznych wersjach i działa jako system kontroli prędkości przy niskich prędkościach. W warunkach niskiej przyczepności technologia może pomóc kierowcom bezpiecznie ruszyć z miejsca do prędkości do 30 km/h. Kierowca kontroluje żądaną prędkość za pomocą przełączników tempomatu, nie dotykając pedałów. Technologia zarządza mocą i środkami trakcyjnymi, aby wykorzystać dostępną przyczepność, pozwalając kierowcy skupić się wyłącznie na prowadzeniu pojazdu.

System AdSR działa w bardziej zmiennych warunkach i pozwala kierowcy zachować pełną kontrolę nad przepustnicą. Po aktywacji jego unikalne algorytmy rozpoznają, kiedy Sportbrake pokonuje powierzchnie takie jak mokra trawa, śnieg, lód czy żwir i dostosowują ustawienia podwozia w odpowiedzi na zmieniające się poziomy przyczepności.

NAPĘD NA WSZYSTKIE KOŁA

Jaguar XF Sportbrake wyposażony jest w inteligentny system AWD, który zapewnia niespotykaną dynamikę jazdy i przyczepność, nie umniejszając jednocześnie charakterystyki napędu na tylne koła, związanej z modelami Jaguara.

Sprzęt systemu AWD jest lżejszy, bardziej responsywny, wydajny i potężniejszy niż jego poprzednik, ważąc zaledwie 20,5 kg i reagując w mniej niż 250 ms na zmiany warunków jazdy.

Dzięki niepodważalnej wiedzy Jaguara Land Rovera w dziedzinie AWD, system współpracuje z Inteligentną Dynamiką Napędu (IDD), aby w zasadzie wyeliminować podsterowność i zmniejszyć prawdopodobieństwo interwencji Systemu Stabilizacji Dynamicznej (DSC).

IDD wykorzystuje dane z szeregu czujników wokół pojazdu, monitorując warunki pojazdu i drogi 100 razy na sekundę, aby obliczyć współczynnik tarcia powierzchni i granice przyczepności dla tylnych kół. Ta precyzyjna świadomość pozwala Sportbrake’owi na dłużej zachować przewagę napędu na tylną oś, co pozwala zachować uczucie kierownicy i ogranicza pojawianie się podsterowności.

Oprogramowanie strategii kontroli wykorzystuje te dane do szybszego wykrywania śliskich powierzchni i przewidywania pojawienia się poślizgu. Następnie redystrybuuje moment obrotowy, utrzymując maksymalną przyczepność i zapobiegając interwencji systemu DSC.

IDD w akcji

W normalnej jeździe inteligentny system AWD kieruje większość momentu obrotowego na tylne koła, zapewniając wrażenia z jazdy, które są jednoznacznie Jaguara.

Podczas pokonywania zakrętów, IDD przewiduje wszelki poślizg kół i przenosi moment obrotowy na przednią oś, gdzie przyczepność jest najwyższa, zanim nastąpi poślizg, zapobiegając utracie osiągów.

W szybkich zakrętach zdolność do przenoszenia momentu obrotowego IDD współpracuje z innymi systemami trakcyjnymi, takimi jak DSC i Torque Vectoring, aby pomóc złagodzić nadsterowność poprzez tłumienie bocznego ruchu.

Dzięki temu kierowcy mogą wjeżdżać w zakręty z większymi prędkościami i przyspieszać wcześniej na wyjściu, zachowując przy tym charakterystyczne dla Jaguara właściwości prowadzenia. Gdy XF Sportbrake opuszcza zakręt, IDD osiąga niemal idealny rozkład momentu obrotowego 50:50 dla maksymalnej przyczepności i optymalnego przyspieszenia.

ARCHITEKTURA I BUDOWA NADWOZIA

Nowy Jaguar XF Sportbrake jest najbardziej aluminiowym modelem w swojej klasie. Sztywna, mocna i lekka konstrukcja nadwozia została zaprojektowana w celu osiągnięcia niemal idealnego rozkładu masy 50:50 i wyjątkowej zwinności. Doświadczenie Jaguara w zakresie materiałów lekkich również przyczynia się do obniżenia emisji CO2 i poprawy efektywności paliwowej poprzez zmniejszenie całkowitej masy pojazdu.

Sportbrake korzysta z nowej struktury tylnej nadwozia, która kontynuuje ewolucję Lekkiej Aluminiowej Intenzywnej Architektury Jaguara. Nadwozie używa kombinacji specjalnie opracowanych wysokowydajnych i lekkich stopów aluminium, a magnez używany jest w belce poprzecznej, aby zoptymalizować wagę w tym kluczowym obszarze. Projekt Jaguara wykorzystuje również stopy stali w strategicznych miejscach, takich jak tylna podłoga, drzwi i słupki B.

„Ekspert w zakresie aluminium Jaguara jest nieporównywalny w branży, a klienci doświadczają korzyści, korzystając z takich pojazdów jak nowy XF Sportbrake. Wszystko, od sztywności nadwozia i wydajności w razie wypadku, po ekonomię paliwową i równowagę prowadzenia, jest zoptymalizowane dzięki naszej metodzie konstrukcyjnej, a kierowcy zauważą i docenią różnicę.” Simon Black, Starszy Menedżer ds. Konstrukcji Nadwozia

Ta inteligentna kombinacja materiałów nie tylko zwiększa siłę uderzenia; równomiernie rozkłada masę między osiami przednią i tylną, zapewniając równowagę, która stanowi fundament wyjątkowej jazdy i prowadzenia XF Sportbrake. Dodatkowo jednostkowa, polimerowa klapa bagażnika z połączonym tylnym oknem dodatkowo zwiększa równowagę, lekkość i zwinność Sportbrake.

Inżynierowie Jaguara stawiali sobie za cel każdy możliwy sposób na optymalizację wagi i wydajności podczas opracowywania Sportbrake z sedana XF. Na przykład, zastosowanie wysokowydajnego stopu dla boków nadwozia Sportbrake pozwoliło na produkcję paneli o grubości 1,1 mm, co zapewnia tę samą wytrzymałość i trwałość przy mniejszej masie. Nowy materiał tłumiący o wysokiej gęstości zastąpił także konwencjonalne podkładki izolacyjne, co dodatkowo zmniejszyło wagę.

Szczególną uwagę zwrócono na zawieszenie Sportbrake, aby osiągnąć jak najniższą wagę i maksymalną sztywność. Przednie wieże amortyzatorów są odlewkami aluminiowymi, a tylne dolne ramiona są odlewane w celu oszczędzenia wagi. Inne innowacje pozwalające zaoszczędzić wagę to puste przednie stabilizatory, zoptymalizowane pasywne tłumiki oraz cieńsze, odporniejsze sprężyny zawieszenia.

UKŁAD NAPĘDOWY

Silniki nowego Jaguara XF Sportbrake charakteryzują się szybkim dostarczaniem momentu obrotowego i łatwym przyspieszaniem, ich płynnością oraz natychmiastową reakcją na przepustnicę oraz niepowtarzalnym dźwiękiem. Wszystkie mają systemy start-stop oszczędzające paliwo oraz inteligentne ładowanie regeneracyjne, aby zoptymalizować wydajność.

Połączenie lekkiej, aluminiowej konstrukcji Jaguara XF Sportbrake z całkowicie aluminiową rodziną silników Ingenium ustanowiło nowe standardy wydajności i efektywności. Od wydajnego silnika diesla Ingenium o mocy 163 KM o emisji CO2 wynoszącej 118 g/km i sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, po potężnego diesla V6 z podwójnym doładowaniem o mocy 300 KM, który napędza tylne koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów, nowy XF Sportbrake dostarcza przekonujące połączenie wydajności i efektywności.

Zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane w Wielkiej Brytanii w celu spełnienia rygorystycznych wymagań Jaguara dotyczących mocy, momentu obrotowego i wyrafinowania, a także wymagań dotyczących efektywności paliwowej i emisji, Ingenium to rodzina zaawansowanych silników benzynowych i diesla o czterech cylindrach na światowym poziomie.

Technologia czystego diesla

Oferta diesli obejmuje trzy silniki 2.0-litrowe i fenomenalny silnik V6 o pojemności 3.0 litrów z podwójnym doładowaniem. Diesel 2.0-litrowy czterocylindrowy Ingenium dostępny jest w następujących kombinacjach mocy/momentu obrotowego: 163 KM/380 Nm; 180 KM/430 Nm; 240 KM/500 Nm.

Silnik diesla 163 KM osiąga imponujące emisje CO2 na poziomie zaledwie 118 g/km oraz wydajność paliwową wynoszącą 62,8 mpg (4,5 l/100 km) w połączeniu z płynnie działającą sześciobiegową skrzynią manualną.

W połączeniu z automatycznym napędem AWD, diesel 240 KM zapewnia przekonywujące połączenie osiągów i efektywności paliwowej, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy (0-60 mph w 6,4 sekundy) i zapewniając łączną wydajność paliwową wynoszącą 48,7 mpg (5,8 l/100 km) przy emisji CO2 wynoszącej 153 g/km.

Zaawansowane silniki czterocylindrowe wykorzystują nowoczesną technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), aby osiągnąć emisję NOx zgodną z normą Euro 6.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.