JAGUAR XF Sportbrake (X250) 2012-2015

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

JAGUAR XF Sportbrake (X250) 2012-2015

Przejdź do galerii zdjęćJAGUAR XF Sportbrake (X250) 2012-2015

Po sprzedaży brytyjskiej marki Jaguar indyjskiej grupie Tata, producent samochodów przeszedł skomplikowany proces, który przyniósł nowe wersje i sprawił, że niektóre modele zniknęły z rynku.

Jaguar znów stanął na nogi i rozważał rozszerzenie swojej oferty. Chociaż model X-type już nie istniał, producent próbował stworzyć nową wersję kombi. Dzięki temu mógłby konkurować z Mercedes-Benz CLS Shooting Brake oraz BMW 5-Series Touring. Efekt był jednak nieudany i trwał zaledwie trzy lata.

Ian Callum zaprojektował płynne linie modelu XJ i dostosował wygląd samochodu do formy kombi. Stylizacja czterodrzwiowego coupe z bardzo nachyloną szybą czołową i zaokrąglonymi bocznymi panelami stworzyła uznawany sedan. Z kolei wersja Sportbrake oferowała przedłużony dach zakończony tyłem w stylu Kammback, z nachyloną do przodu szybą oraz pionowym panelu pokrywy bagażnika.

Wewnątrz, Jaguar zainstalował te same obracające się kratki wentylacyjne na desce rozdzielczej oraz pokrętło do automatycznej skrzyni biegów. W wersji Sportbrake nowy design pozwolił na zwiększenie przestrzeni na głowę pasażerów z tyłu o prawie dwa cale, a producent zastosował funkcję dzielenia 60/40 oraz składania, co powiększyło przestrzeń bagażową z 550 litrów (19 cu-ft) przy ustawionych siedzeniach do 1,675 litrów (59,2 cu-ft) po ich złożeniu.

Pod maską, Jaguar zainstalował gamę silników wysokoprężnych o pojemności od 2,2 do 3,0 litra, które współpracowały ze standardową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Jaguar XF Sportbrake to model, który rozwija uznaną na całym świecie sportową limuzynę Jaguara, zwiększając jej wszechstronność i praktyczność, jednocześnie utrzymując kluczowe wartości tego modelu: dramatyczną, muskularną elegancję, dynamiczne doznania z jazdy oraz współczesny luksus.

„XF uosabia sportową dynamikę Jaguara dzięki połączeniu innowacyjnego, uwodzącego designu i osiągów. W modelu XF Sportbrake dodano do tego podejście bez żadnych kompromisów w zakresie praktyczności i wszechstronności.” Adrian Hallmark, Dyrektor Globalnej Marki Jaguar Cars

Jaguar XF Sportbrake opiera się na obszernej modernizacji, którą przeszedł model XF w roku modelowym 2012, która nadała mu bardziej zdecydowany wygląd, zgodny z flagowym modelem XJ – w tym nowoczesną technologią reflektorów typu lightblade.

Jaguar XF Sportbrake jest całkowicie nowy od słupka B tylną część nadwozia, co nadaje mu zupełnie inną estetykę, ukazującą napiętą elegancję linii okien bocznych, podkreśloną polerowanym wykończeniem. Połączenie płynnie zarysowanej tylnej szyby, rosnącej linii pasa i linii dachu kombi nadaje XF Sportbrake dynamiczną, szerokobarkową sylwetkę.

Podejście oparte na designie, które stworzyło zewnętrzny wygląd Jaguara XF Sportbrake, osiągnięto równocześnie z celem maksymalizacji praktyczności. Wydłużona linia dachu zapewnia pasażerom tylnych siedzeń dodatkowe 48 mm przestrzeni na głowę, a fotele oferują funkcję dzielenia 60:40 oraz wbudowane otwarte miejsce na narty. Levers do zdalnego składania dostępne w miejscu załadunku umożliwiają szybkie i łatwe złożenie siedzeń, tworząc objętość bagażnika do 1675 litrów.

Pasując do doskonałej równowagi Jaguara XF Sportbrake pomiędzy użytecznością a pięknem, napędzany jest wyłącznie przez silniki diesla Jaguara, które są mocne, wyrafinowane i efektywne, napędzając tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Silnik o pojemności 2,2 litra jest wyposażony w inteligentny system Start-Stop Jaguara, co czyni go najefektywniejszą jednostką napędową firmy do tej pory, podczas gdy 3,0-litrowy silnik V6 twin-turbo jest dostępny w dwóch wariantach mocy, z 275 KM w modelu Diesel S.

DESIGN

Wprowadzony na rynek w 2008 roku model XF wprowadził sylwetkę przypominającą coupe do szablonu sportowej limuzyny i zdobył uznanie na całym świecie za uwodzące połączenie dynamiki, osiągów, jakości, designu i luksusu.

Model został znacznie przeprojektowany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz na rok modelowy 2012; do limuzyny dołączył Jaguar XF Sportbrake, który rozwija niezaprzeczalne osiągi tego modelu, oferując dodatkowy poziom praktyczności.

Filozofia projektowa Jaguara opiera się na gładkim, nieprzerwanym przepływie linii, które prowadzą wzrok wzdłuż i wokół pojazdu, co jest wyraźnie widoczne w Jaguarze XF Sportbrake, który, mimo identycznego rozstawu osi z limuzyną, emanuje jeszcze większą obecnością.

Pierwsza z elegancko prostych linii cechujących ten model zaczyna się w ostrzach inspirowanych śmigłem, umieszczonych w bocznych wlotach powietrza, prowadząc wzrok do dolnego zagięcia błotnika, a następnie wzdłuż progów samochodu i wokół tylnego zderzaka. Druga linia cechująca biegnie od zewnętrznej krawędzi tych samych wlotów, definiując krawędzie przednich błotników, zanim owinie się wokół całego samochodu, tworząc muskularną linię barków XF Sportbrake.

Dzieląc nową technologię reflektorów typu lightblade z limuzyną, Jaguar XF Sportbrake przyjmuje również nową, bardziej pionową osłonę chłodnicy i celowy wygląd maski, co zwiększa jego rozpoznawalność w „lusterku wstecznym”. Same światła wykorzystują technologię bi-funkcjonalnych HID-ksenonów oraz diodowe światła dzienne w unikalnym wzorze „J-Blade” Jaguara.

Z przodu osłony chłodnicy silne linie cechujące wznoszą się nad maską, następnie płynnie przechodzą w słupki A i na dach, definiując obszar ładunkowy, zanim opadają, tworząc nachylenie tylnej klapy i tylnego zderzaka. Linia dachu jest podkreślona polerowanymi relingami dachowymi (gdy są dostępne), które dodają zarówno funkcjonalności, jak i wyrazistego elementu stylu. Charakterystyczna grafika okien bocznych Jaguara jest tutaj pokazana w swojej najpiękniejszej i najbardziej wydłużonej formie, rozciągającej się ku tylnemu oknu niczym napięta struna, a podkreślona jasno polerowanym wykończeniem.

Ciekawym połączeniem grafiki okna bocznego z opadającą linią barków nie tylko podkreśla silne uda Jaguara XF Sportbrake, ale także sprawia, że tylna linia dachu wydaje się elegancko zwężać w kierunku klapy. Wrażenie płynności wzmacnia zastosowanie wykończenia w kolorze połyskującej czerni na tylnych słupkach, które tworzy efekt otaczający w połączeniu z przyciemnioną tylną szybą, estetyka inspirowana superstrukturami luksusowych jachtów. Tylne lampy wykorzystują technologię LED do funkcji hamowania, oświetlenia i kierunkowskazów, a ich szerokość oraz sposób, w jaki otaczają chromową linię charakterystyczną, podkreślają solidną tylna postawę Jaguara XF Sportbrake.

Jaguar XF Sportbrake jest dostępny z dwoma opcjonalnymi pakietami designu zewnętrznego, które jeszcze bardziej wzmacniają pewność jego wyglądu. Pakiet Aero (standardowy w modelu „S”) dodaje głębszy przedni zderzak, progi boczne i tylną osłonę, a także poprawę tylnego spojlera – spojler klapy jest standardowy we wszystkich modelach. Pakiet Black zastępuje jasne wykończenia zewnętrzne na błyszcząca czerń i łączy je z podobnie wykończonymi felgami, tworząc nowe połączenia kolorystyczne, które są subtelnie charakterystyczne i przyciągają uwagę.

„Stworzenie Sportbrake było wspaniałą okazją do rozwinięcia estetyki designu XF. Przepływ i połączenie linii, które prowadzą wzrok wokół samochodu, prowadzi do całkowicie praktycznego kombi zgodnego z reputacją Jaguara za dramatyzm i elegancję.” Wayne Burgess, Dyrektor Studia, Jaguar Design

WNĘTRZE

Podobnie jak w przypadku zewnętrznej stylistyki, wnętrze XF zostało udoskonalone, aby zapewnić, że zachowuje on niezbędny urok Jaguara, tworząc wrażenie sportowego luksusu przy użyciu najlepszych kombinacji materiałów wysokiej jakości, ręcznie wykonanych, wzbogaconych o intuicyjną technologię.

Centralnie umieszczony ekran dotykowy oferuje kontrolę nad systemem nawigacyjnym oraz szereg innych funkcji, natomiast elementy sterujące wyposażone są w nową miękką matową czarną farbę oraz miękką, fosforową iluminację w całym wnętrzu. Metaliczna powłoka w większości jasnych elementów dopełnia nowe akcenty aluminiowe i fornirowe. Bardziej rzeźbione, mocno wzmocnione fotele przednie wprowadzono w roku modelowym 2012, co sugeruje dynamiczny potencjał samochodu oraz cechuje je design przypominający sportowy fotel wyścigowy.

W Jaguara XF Sportbrake zupełnie nowe tylne siedzenia, które zapewniają wygodne miejsca dla pięciu osób, zostały kompleksowo przeprojektowane i wyposażone w wbudowane otwarte miejsce na narty oraz dzielenie 60:40. Pasażerowie z tyłu korzystają także z dodatkowych 48 mm przestrzeni na głowę.

Levers do zdalnego składania umieszczone tuż za klapą umożliwiają złożenie tylnych siedzeń za pomocą jednego dotknięcia, co zapewnia niezakłóconą powierzchnię ładunkową o długości 1970 mm. Praktyczność przestrzeni ładunkowej Jaguara XF Sportbrake jest dodatkowo zwiększona dzięki jej szerokości, co pozwala, na przykład, na boczne umieszczanie kijów golfowych. Klapa tylna ma mechanizm cichego zamykania i może być wyposażona w automatyczną funkcję pełnego otwierania i zamykania.

Przestrzeń ładunkowa pokazuje typową dbałość Jaguara o szczegóły, ponieważ jest wykończona w materiałach identycznych pod względem jakości z kabiną Jaguara XF Sportbrake. Centralna część podłogi ładunkowej może być podniesiona, aby ujawnić dodatkową, ukrytą komorę do przechowywania i może być również składana i blokowana w pozycji, aby szybko i łatwo podzielić przestrzeń.

Praktyczność przestrzeni ładunkowej jest rozszerzona dzięki systemowi szyn podłogowych, który umożliwia szybkie dopasowywanie i zwalnianie, na przykład opcjonalnych siatek i barier do podziału przestrzeni. Szeroka gama akcesoriów zaprojektowanych dla Jaguara XF Sportbrake pozwoli właścicielom na dalsze zwiększenie jego wszechstronności poprzez organizację lub zwiększenie pojemności transportowej.

Można również zamówić hak holowniczy – gdy nie jest potrzebny, zaczep można szybko usunąć, przechować w dedykowanej przestrzeni we wnętrzu bagażnika i zastąpić pokrywą osłaniającą punkt mocowania. Po zamontowaniu haka holowniczego system stabilizacji przyczepy Jaguara XF Sportbrake jest aktywowany. Wykorzystuje on systemy hamowania i kontroli stabilności samochodu, aby zredukować ryzyko „węgierskiej górki” podczas holowania.

„Jaguar jest słusznie chwalony za swoje produkty oparte na designie, ale tworząc Jaguara XF Sportbrake, zadbaliśmy o to, aby była to równowaga z inżynieryjną integralnością wymaganą do stworzenia kombi, które jest tak funkcjonalne, jak i przyjemne w użytkowaniu.” Andrew Whyman, Główny Inżynier Programu, Jaguar XF

DYNAMIKA

Jaguar XF Sportbrake mocno podkreśla zarówno praktyczną, jak i sportową stronę swojego charakteru poprzez wybór jednostek napędowych. Wyposażony wyłącznie w silniki diesla czterocylindrowe o pojemności 2,2 litra i V6 o pojemności 3,0 litra, XF Sportbrake oferuje wzorowe połączenie wyrafinowania, oszczędności paliwa, niskich emisji, obfitej mocy i wyrafinowania.

Silnik czterocylindrowy o pojemności 2,2 litra jest oferowany w połączeniu z ośmiobiegową skrzynią biegów oraz inteligentnym systemem Start-Stop Jaguara, co pozwala na osiągnięcie oczekiwanych wyników i przyjemności z jazdy, a także redukcję emisji i poprawę efektywności paliwowej. Kiedy samochód zatrzymuje się, automatycznie oceniane są różne parametry, a jeśli to możliwe, silnik jest wyłączany. Następnie podwójny starter uruchamia silnik w mniej niż czas, w jakim stopa kierowcy przemieszcza się z hamulca na pedał gazu. System oferuje również funkcjonalność „zmiany zdania”, umożliwiając szybkie ponowne uruchomienie silnika nawet w fazie schodzenia, aby kierowca mógł na przykład wykorzystać lukę w ruchu na skrzyżowaniu.

Silnik V6 o pojemności 3,0 litra jest oferowany w dwóch wariantach mocy w Jaguara XF Sportbrake, obie wersje są połączone z tą samą ośmiobiegową skrzynią, która we wszystkich modelach umożliwia kontrolę kierowcy za pomocą łopatek zamontowanych przy kierownicy. Najwyższy model „S” oferuje moc 275 KM (202 kW) oraz moment obrotowy 600 Nm (442 lb/ft), spełniając wszystkie wymagania entuzjastycznego kierowcy.

Każda wersja Jaguara XF Sportbrake jest standardowo wyposażona w samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne z tyłu, zastępujące sprężyny spiralne zastosowane w limuzynie. System ten został opracowany i dostrojony przez inżynierów podwozia Jaguara, aby zapewnić te same liniowe odpowiedzi oraz zapewnić, że XF Sportbrake oferuje identyczne właściwości dynamiczne pod względem komfortu jazdy i prowadzenia, jak limuzyna, a jednocześnie utrzymuje samochód na poziomie, nawet przy pełnym obciążeniu.

Dodatkowo wszystkie modele Jaguara XF Sportbrake są dostępne z systemem Adaptive Dynamics, który nieustannie monitoruje zawieszenie i, dzięki aktywnym amortyzatorom, może zmieniać stopień tłumienia nawet do 500 razy na sekundę, aby zapewnić optymalną stabilność i prowadzenie bez utraty komfortu. System pozwala również kierowcy – po naciśnięciu przycisku – zmieniać parametry reakcji zawieszenia i przepustnicy, aby zwiększyć poziom zaangażowania.

Intuicyjne wykorzystanie technologii jazdy jest również widoczne w XF Sportbrake dzięki funkcjom bezpieczeństwa, w tym adaptacyjnemu oświetleniu przedniemu, które kieruje światło reflektora w zakręty, podczas gdy inteligentna funkcja świateł drogowych automatycznie przełącza się pomiędzy światłami drogowymi a mijania, gdy to konieczne. Adaptacyjny tempomat umożliwia XF Sportbrake monitorowanie pojazdów wokół niego, automatycznie hamując, jeśli przed nim znajduje się wolniejszy pojazd, a następnie wznawiając ustawioną prędkość po oczyszczeniu drogi. W zestawieniu z adaptacyjnym tempomatem działa system inteligentnego hamowania awaryjnego, który w przypadku wykrycia konieczności nagłego zatrzymania stosuje maksymalna optymalną siłę hamowania.

„XF Sportbrake dorównuje limuzynie zarówno pod względem aerodynamiki, jak i sztywności skrętnej. Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego pozwoliło nam stworzyć samochód, który uchwyca unikalne połączenie Jaguara: wyrafinowanie i wyjątkowe właściwości dynamiczne, niezależnie od jego obciążenia.” Mike Cross, Główny Inżynier, Integracja Pojazdu

WYMIARY JAGUARA XF SPORTBRAKE

2.2L 8AT RWD (163 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2179 Cm3
Moc120 Kw @ 3500 Rpm
163 Hp @ 3500 Rpm
161 Bhp @ 3500 Rpm
Moment obrotowy295 Lb-Ft @ 2000 Rpm
400 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna124 Mph (200 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h10.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony235/50R17
Długość195.5 In (4966 Mm)
Szerokość73.9 In (1877 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika19.4 Cuft (549 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4021 Lbs (1824 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5269 Lbs (2390 Kg)
Spalanie miasto39 Mpg Us (6 L/100Km)
Spalanie trasa55 Mpg Us (4.3 L/100Km)
Średnie spalanie46 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Emisja CO2135 G/Km

2.2L 8AT RWD (190 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2179 Cm3
Moc140 Kw @ 3500 Rpm
190 Hp @ 3500 Rpm
188 Bhp @ 3500 Rpm
Moment obrotowy332 Lb-Ft @ 2000 Rpm
450 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna140 Mph (225 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h8.7 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony235/50R17
Długość195.5 In (4966 Mm)
Szerokość73.9 In (1877 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika19.4 Cuft (549 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4021 Lbs (1824 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5269 Lbs (2390 Kg)
Średnie spalanie46 Mpg Us (5.1 L/100Km)

2.2L 8AT RWD (200 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2179 Cm3
Moc147 Kw @ 3500 Rpm
200 Hp @ 3500 Rpm
197 Bhp @ 3500 Rpm
Moment obrotowy184 Lb-Ft @ 2000 Rpm
249 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna133 Mph (214 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h8.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony235/50R17
Długość195.5 In (4966 Mm)
Szerokość73.9 In (1877 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika19.4 Cuft (549 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4021 Lbs (1824 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5269 Lbs (2390 Kg)
Spalanie miasto39 Mpg Us (6 L/100Km)
Spalanie trasa55 Mpg Us (4.3 L/100Km)
Średnie spalanie46 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Emisja CO2135 G/Km

3.0L V6 8AT RWD (240 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2967 Cm3
Moc176.5 Kw @ 4000 Rpm
240 Hp @ 4000 Rpm
237 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy369 Lb-Ft @ 2000 Rpm
500 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna149 Mph (240 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony245/45R18
Długość195.5 In (4966 Mm)
Szerokość73.9 In (1877 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika19.4 Cuft (549 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4145 Lbs (1880 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5379 Lbs (2440 Kg)
Spalanie miasto27 Mpg Us (8.7 L/100Km)
Spalanie trasa48 Mpg Us (4.9 L/100Km)
Średnie spalanie38 Mpg Us (6.2 L/100Km)
Emisja CO2163 G/Km

3.0L V6 8AT RWD (275 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2967 Cm3
Moc202 Kw @ 4000 Rpm
275 Hp @ 4000 Rpm
271 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy443 Lb-Ft @ 2000 Rpm
601 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony245/45R18
Długość195.5 In (4966 Mm)
Szerokość73.9 In (1877 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.6 In (117 Mm)
Pojemność bagażnika19.4 Cuft (549 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4145 Lbs (1880 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5379 Lbs (2440 Kg)
Spalanie miasto27 Mpg Us (8.7 L/100Km)
Spalanie trasa48 Mpg Us (4.9 L/100Km)
Średnie spalanie38 Mpg Us (6.2 L/100Km)
Emisja CO2163 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.