Wprowadzenie serii XF jesienią 2007 roku otworzyło nowy rozdział w ofercie modelowej Jaguara.
Jaguar notował straty, co budziło zaniepokojenie Forda. Na początku 2007 roku pojawiły się pierwsze oznaki nadchodzącego kryzysu i producent samochodów musiał szybko działać. Czas nie był po ich stronie, nie mogli opóźnić wprowadzenia nowego pojazdu, a zamiast zastosować unikalną, aluminiową platformę, musieli skorzystać z starszej konstrukcji S-Type. Jaguar wykorzystał większość silników ze swoich produktów Forda, więc XF był gotowy i zadebiutował we wrześniu 2007 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Dzięki temu wzrosły ceny akcji Jaguar-Land Rover, co przyniosło zysk przy sprzedaży brytyjskiego producenta Tata Industries w 2008 roku.
Kiedy Ian Callum zaprojektował ten samochód, starał się nadać mu wygląd czterodrzwiowego coupe, co mu się udało. Reflektory miały nietypowy design, z okrągłym światłem, które wtargnęło w przestrzeń maski. Chromowana siatka grilla przypominała starsze modele Jaguara, podczas gdy zderzak o agresywnym wyglądzie miał prostokątną środkową część.
Wnętrze Jaguara przeszło rewolucję w designie, oferując obracające się nawiewy, przyciski dotykowe do oświetlenia wnętrza oraz schowek. Na konsoli centralnej, wybierak biegów unosił się automatycznie po uruchomieniu silnika. Przednie fotele kubełkowe i wygodna tylna kanapa zapewniały miejsce dla czterech osób, z uwagi na wysoki środkowy tunel.
Pod maską Jaguara znalazł się szereg silników pochodzących z Forda. Na początku oferowano silniki wysokoprężne oraz dwie wersje benzynowe. Później producent dodał kolejne opcje, takie jak napęd na wszystkie koła czy mocniejsze silniki.
Kwestionując konwencje i ustanawiając własne zasady, nowy Jaguar XF łączy styl i osiągi samochodu sportowego z wyrafinowaniem, przestronnością i luksusem eleganckiego sedana. To początek nowej ery dla Jaguara.
Nowy Jaguar XF: dramatyczne wyrażenie odważnego nowego języka designu Jaguara, z doświadczeniem prowadzenia, które przekracza oczekiwania zbudowane na podstawie uderzającego wyglądu: zrelaksowany i pewny siebie, z doskonałymi zdolnościami i kontrolą.
Zdecydowanie wierny filozofii Jaguara tworzenia pięknych, szybkich samochodów, Jaguar XF idzie jeszcze dalej, dodając nowy wymiar do marki. Czterodrzwiowy XF ma wizualne emocje coupe, ale wnętrze jest przestronne, oferujące miejsce dla pięciu dorosłych w nowoczesnym stylu, ale w sposób typowy dla Jaguara.
Oprócz przestrzeni, atmosfera wnętrza nowego Jaguara XF wzbogacona jest o starannie wykonane, luksusowe materiały, wyrafinowane instrumenty oraz stonowane oświetlenie. Doskonałość inżynieryjna i dbałość o szczegóły oznaczają, że wnętrze Jaguara XF dorównuje najlepszym w swojej klasie pod względem wyrafinowania, a inteligentne wykorzystanie technologii i przyjazne dla kierowcy dotykowe sterowanie dodaje nowych warstw komfortu i łatwości obsługi.
Każdy model XF posiada elektroniczne sterowanie przekładnią, z systemem sekwencyjnego zmiany biegów Jaguara, którego popularność została już potwierdzona przez opinie klientów sportowego modelu XK, po raz pierwszy zastosowanego w sedanie. Elektronika zastępuje ręczne połączenia zmiany biegów, oferując XF szybkie i bardzo płynne przeskoki biegów – szybsze niż w uznawanej przekładni XK.
System Jaguar Sequential ShiftTM daje kierowcy możliwość jednoręcznego manualnego sterowania za pomocą łopatek znajdujących się przy kole kierownicy. Istnieją także różne tryby pracy JaguarDrive ControlTM, w tym ustawienia Dynamic i Winter, które interakcjonują z progresją gazu, progami Dynamic Stability Control oraz strategią zmiany biegów, aby dopasować do nastroju i warunków.
Jednak najbardziej ekscytującą cechą kontrolowania przekładni Jaguara XF jest nowy JaguarDrive SelectorTM – jedyny w swoim rodzaju rotacyjny interfejs zmiany biegów, który łączy precyzyjne, intuicyjne sterowanie z oszczędnością miejsca, umożliwiając maksymalizację opcji przechowywania wnętrza.
Inne innowacyjne funkcje funkcjonalne dodają więcej 'niespodzianek i zachwytu’. Wentylacje klimatyzacyjne prezentują gładką powierzchnię deski rozdzielczej, aż silnik nie zostanie uruchomiony, po czym elegancko obracają się do pozycji otwartej. Inna nowa technologia – JaguarSenseTM – wprowadza dotykowe lub zbliżeniowe sterowanie do świateł konsoli sufitowej oraz zwolnienia schowka.
Każdy poziom systemu audio zawiera co najmniej osiem głośników, przy czym w modelach najwyższej klasy dostępny jest system premium stworzony we współpracy z uznawanym specjalistą audio Bowers & Wilkins. Opcje radiowe obejmują teraz system Digital Audio Broadcasting (DAB) oraz Sirius Satellite Radio na rynek północnoamerykański, podczas gdy technologia Jaguara XF obejmuje również Bluetooth® oraz opcjonalne łączenie z odtwarzaczem iPod® i MP3 z pełną kontrolą przez ekran dotykowy – a także port pomocniczy w każdym samochodzie dla innych przenośnych urządzeń audio.
Inne dostępne funkcje obejmują kontrolę JaguarVoiceTM do obsługi funkcji nawigacji i telefonu, Monitor Blind Spot, przednie i tylne czujniki parkowania oraz tylną kamerę parkingową, adaptacyjny tempomat, automatyczny ogranicznik prędkości, system monitorowania ciśnienia w oponach i elektroniczną hamulcę ręcznego.
Mick Mohan, główny inżynier programu XF, komentuje: „Wnętrze Jaguara XF to połączenie stylu i substancji. Tętni innowacyjnymi, wiodącymi w branży cechami. Od inteligentnego rozwiązania technicznego JaguarDrive SelectorTM, przez bezbłędną efektywność obrotowych wentylacji, po prostotę sterowania dotykowego, Jaguar XF udowadnia, że estetyka i funkcja mogą współistnieć w doskonałej harmonii.”
Doskonałość inżynieryjna i wiodąca w swojej klasie sztywność konstrukcyjna stanowią serce konstrukcji nowego Jaguara XF. Zaawansowana struktura nadwozia, składająca się z materiałów wysokoteknicznych i technik projektowania nowej generacji, maksymalizuje siłę i minimalizuje wagę, co przekłada się na doskonałe osiągi, wyrafinowanie i efektywność w całej gamie silników V6 i V8. Silniki te obejmują najcichszy silnik diesla w swojej klasie oraz doładowany silnik V8, który zapewnia wyjątkowe osiągi.
Nowy Jaguar XF jest najlepszy w swojej klasie pod względem sztywności skrętnej, a jego szeroki rozstaw tylnych kół zapewnia doskonałe właściwości jezdne. Te elementy wspierają dynamiczną filozofię, która skupia się na kierowcy, a jednocześnie jest niezwykle komfortowa i wyrafinowana. Tak jak obiecuje jego wygląd, nowy Jaguar XF przoduje we wszystkim, od sportowego samochodu po luksusowy cruiser na długie trasy.
DESIGN – EXTERIOR
Kluczowym elementem nowego Jaguara XF jako prawdziwego sportowego Jaguara jest jego wizualna siła. Napędzany odważnym nowym językiem designu, Jaguar XF wyraźnie podkreśla współczesne i emocjonalne motywy, pozostając jednocześnie niewątpliwie Jaguarem. Dążąc do przewodzenia w projektowaniu zewnętrznym i wnętrzu, Jaguar XF opiera się na już wysokich standardach rzemiosła, jakości i dynamicznej elegancji, jednocześnie poprawiając pakowanie i aerodynamikę jeszcze bardziej.
Nowy Jaguar XF wkracza do gamy w niszy wcześniej zajmowanej przez ukochane średniej wielkości sedany Jaguara, takie jak oryginalny XJ Series 1 (samochód, który był mniejszy niż dzisiejszy XJ). Ale w przeciwieństwie do wielu luksusowych sedanów segmentu D/E, nowy Jaguar XF przesuwa granice od stylu 'trzech pudełek’ i tworzy czterodrzwiowy, pięcioosobowy sedan o mocnych, coupe-like liniach. Nowy język designu Jaguara, który zadebiutował z nowym modelem XK, jest po raz pierwszy zastosowany w sedanie XF. Wizualny krok naprzód jest tak znaczący, jak oczywisty – proporcje Jaguara XF, na przykład, są tak blisko dopasowane do proporcji XK, że kąty nachylenia szyb są takie same w obu samochodach.
Posiadanie przestrzeni i praktyczności pełnego pięcioosobowego wnętrza było istotnym punktem programu, więc Jaguar XF został zaprojektowany tak, aby zapewnić przestronność i komfort, które konkurują o tytuł najlepszych w klasie. Mając 4961 mm długości i 1877 mm szerokości, przy długim rozstawie osi wynoszącym 2909 mm, Jaguar XF jest o 45 mm dłuższy i 25 mm szerszy od swojego najbliższego 'wymiarowego’ konkurenta, Audi A6 – z jeszcze większymi przewagami nad BMW serii 5, Lexus GS300 i Mercedes-Benz E-Class.
Wizualny nacisk Jaguara XF jest sportowy, muskularny i dynamiczny – cecha zdefiniowana przez płynne sylwetki inspirowane XK, potężny grill, dramatyczne grafiki okien bocznych i, oczywiście, wyraźne 'barki’ Jaguara. Wygląd jednak nie jest kosztem efektywnego pakowania. Wysokość pasażera w Jaguarze XF rośnie do góry, a nie na odwrót, co poprawia przestronność wnętrza. Taki stosunek wysokości zapewnia Jaguarowi XF wyższą tylną część, niż jakikolwiek poprzedni Jaguar, co stwarza podwójne korzyści w postaci znacznie lepszego osiągu aerodynamicznego oraz znacznie zwiększonej objętości bagażnika. O maksymalnej pojemności 540 litrów (500 z kołem zapasowym), bagażnik Jaguara XF jest równy najlepszym w swojej klasie i przewyższa większość konkurentów.
Charakter Jaguara XF definiowany jest przez jego twarz – skupioną wokół wyrazistego grilla, który stanowi punkt centralny dla linii charakteryzujących, które rozciągają się przez maskę i kabinę, mając w sobie inherentną siłę wizualną. Wzór siatki grilla jest sam w sobie ważnym elementem biżuterii zewnętrznej, a tkany wzór jest emocjonalnym znakomicie brytyjskim, z silnymi konotacjami sportowymi.
Reflektory dodatkowo podkreślają, w jaki sposób język designu Jaguara ewoluował. Jednoczęściowe grupy mają szeroki współczynnik proporcji i obejmują rogi nadwozia. Dokładniejsze spojrzenie na wnętrze reflektora ujawnia podwójne okrągłe elementy wbudowane w całości; subliminalne przypomnienie o 'czterolampowej’ sygnaturze Jaguara.
Dolny przedni zderzak obejmuje potężne wloty powietrza, niosące chromowane 'pręty dzielące’, których proste, nowoczesne linie przypominają techniczny, silnie inżynierski kształt łopaty śmigła.
W profilu nowy Jaguar XF podąża za kredo Jaguara, posiadając płynne, nieprzerwane linie. Linia cechy, która zaczyna się na zewnętrznej krawędzi dolnego wlotu powietrza, przebiega po przednim błotniku, wznosi się w pasie i następnie przebiega wokół tylnych krawędzi pokrywy bagażnika, jest tego przykładem.
Postawa Jaguara XF jest nowa dla współczesnego sedana Jaguara. Nadaje samochodowi wygląd 'gotowego do skoku’, sugerując ukryta moc i energię, silny profil w kształcie klina pasażu nadaje dynamiczne nastawienie przed, zanim samochód w ogóle obróci koło.
Szeroki rozstaw tylnych kół Jaguara XF zwiększa nie tylko właściwości jezdne i dynamiczną wartość samochodu, ale także wzmacnia wizualną pewność nowego kształtu. Z tyłu, elementy projektowe integrują się, aby podkreślić szerokość pojazdu. Jasny znak rozpoznawczy, który dumnie nosi napis 'JAGUAR’, zdaje się wychodzić poza pokrywę bagażnika i łączyć z lampami tylnymi, wyrównując go z jasnymi 'oknami’ grupy odwrotnej/wskaźników.
Grafika lamp tylnych owija się na tylne błotniki, prowadząc wzrok do szerokich, muskularnych nadkoli. Lampy wykorzystują nowoczesną technologię LED, aby nadać Jaguarowi XF niezapomniany wieczorny znak i egzotyczną osobowość. Koła znajdują się na krańcach nadwozia, z błotnikami wyprofilowanymi tak, aby wyglądały jak potężne, wypukłe mięśnie. Każda kombinacja kół i opon została zaprojektowana tak, aby miała ten sam promień toczenia, co zapewnia spójną wizualną relację 'koło do nadwozia’. Jaguar XF może być wyposażony w aluminiowe koła o średnicy 17, 18, 19 lub 20 cali, przy czym doładowany SV8 to jedyny samochód w swojej klasie, który ma standardowo 20-calowe koła.
Szczegóły zewnętrzne Jaguara XF zostały zaprojektowane tak, jakby były precyzyjnie wykonanymi przedmiotami doskonałej biżuterii. Wyjątkowe wykończenie z jasnego aluminium wokół okna bocznego, na przykład, jest niezwykłe w tym, że jest jednomateriałowym wytłoczeniem i stanowi niezrównany przykład rzemiosła. Boczny wlot mocy ma nazwę Jaguara wytłoczoną na 'barze’ wzdłuż środka, podczas gdy kształt 'wenturi’ poniżej tyłu – który sugeruje zaawansowaną aerodynamikę Jaguara XF – jest umieszczony powyżej dużych, stylizowanych podwójnych końcówek wydechu z chromu.
Jaguar XF jest niewątpliwie Jaguarem, a jego oznaczenia jednoznacznie go identyfikują: duża naszywka 'growlera’ jest prominentna na grillu przednim, podczas gdy dodanie 'leapera’ Jaguara na pokrywie bagażnika to emocjonalne oświadczenie – silna sygnatura, z którą klienci kojarzą najbardziej sportowe Jaguary.
Od chwili wprowadzenia na rynek, Jaguar XF oferuje trzy poziomy wyposażenia: Luxury, Premium Luxury i SV8. Z zewnątrz, z wyjątkiem stylów kół i oznaczenia na SV8, wszystkie samochody będą wyglądać tak samo – klient kupuje XF, a nie XF w określonym poziomie wyposażenia.
AERODYNAMIKA
Oprócz ułatwienia doskonałości pakowania, nowy język designu Jaguara XF ma jeszcze jedną istotną funkcję: po raz pierwszy w jakimkolwiek Jaguarze całe nadwozie zostało opracowane przy użyciu obliczeń dynamiki płynów (CFD) zanim samochód w ogóle zobaczył tunel wiatrowy. Każdy obszar, od zewnętrznej powłoki po lekką, kompozytową osłonę spodu aż do przepływu powietrza do chłodzenia (nawet kształt zewnętrznych luster) został zoptymalizowany w tym procesie. Wyższy, bardziej kwadratowy tył jest bardziej efektywny aerodynamicznie niż niższy, zaokrąglony, a coupe’owaty dach Jaguara XF oraz subtelne, uniesione wzmocnienie pokrywy bagażnika poprawiają przepływ powietrza nad tyłem pojazdu. W rezultacie Jaguar XF ma najlepsze osiągi aerodynamiczne, pod względem oporu, spośród wszystkich produkowanych Jaguarów i przewyższa wyścigowego, limitowanego XJ220 supercar.
Współczynnik oporu Jaguara XF wynosi zaledwie 0,29, a równowaga podnoszenia przodu i tyłu wynosi dokładnie zero. Ta wydajność aerodynamiczna przyczynia się do imponująco niskiego hałasu wiatrowego, wspomaga zużycie paliwa oraz silną stabilność przy wysokich prędkościach i, oczywiście, jest kluczowa w zapewnieniu idealnej równowagi prowadzenia poprzez optymalizację sił oporu i unoszenia.
DESIGN – WNĘTRZE
Zrelaksuj się w Jaguarze XF, a znajdziesz się w bardzo specjalnym miejscu. Jest przestronnie – więcej niż wiele osób może sobie wyobrazić, biorąc pod uwagę sportowy design Jaguara XF – ale także poczucie, że jesteś w idealnie proporcjonalnym, zwinnym samochodzie. Oczywiście, komfort jest również obecny, ale to rzemiosło, materiały i dbałość o szczegóły robią wrażenie. Weź pod uwagę także hojne specyfikacje wyposażenia – cechy, które upoważniają, a nie przytłaczają kierowcę – i mocne strony Jaguara XF są szybko oczywiste.
Projekt wnętrza maksymalizuje poczucie przestrzeni, a pozycje siedzące kierowcy i pasażera, relacje miejsc do obszarów okien oraz objętość i wszechstronność opcji przechowywania wnoszą swój wkład. Nowe myślenie o projektowaniu siedzeń – przednie siedzenia są celowo modelowane i zmniejszone (ale nie komfortowo) – uwalnia przestrzeń i ułatwia dostęp. Zwiększony rozstaw kół i najlepsza w klasie szerokość tylnej kanapy oznaczają, że wysocy dorośli mogą siedzieć w całkowitym komforcie. A podczas gdy linia dachu Jaguara XF może sugerować 'coupe’, przestronność tylnej głowy mówi 'sedan’ lepiej niż wielu rywali.
Tak jak zewnętrzny wygląd Jaguara XF definiuje nowy kierunek designu, tak wnętrze przesuwa się od tradycyjnych tematów do współczesnego, sportowego luksusu – podkreślone „niespodziankami i zachwytami” takimi jak JaguarDrive SelectorTM i obracające się wentylacje; poprzez zastosowanie nowoczesnych materiałów; a także poprzez nowe grafiki i systemy oświetlenia wnętrza.
Linia zdefiniowana przez miękko wykończoną górną część deski rozdzielczej i aluminiowe wykończenie biegnie nieprzerwanie przez przednie i tylne drzwi, nadając wnętrzu poczucie większej przestronności, a zwłaszcza sprawiając, że wydaje się szersze z przednich siedzeń.
Prawdziwe drewno – więcej niż w jakimkolwiek Jaguarze od ikonicznego sedana MkII z lat 60. – podkreśla co jest luksusowym wnętrzem, z forniremi takimi jak Satin American Walnut, Burr Walnut oraz bardzo nowoczesny, prostozbożowy Rich Oak, który doskonale współgra z teksturowanym aluminium, które jest używane w każdym XF, aby podkreślić współczesne, techniczne odczucie. I w zgodzie z podstawowymi wartościami Jaguara, co wygląda jak drewno, naprawdę nim jest.
Nawet materiał sufitowy Jaguara XF jest krokiem naprzód w stosunku do tradycyjnych materiałów. Używając nowoczesnego technicznego splotu o nazwie Morzine, całe wnętrze kabiny i filary A są wykończone w tym przykuwającym uwagę, współczesnym wykończeniu.
W Jaguara XF wiele funkcji jest 'niewidocznych, dopóki nie są potrzebne’ – to inne podejście w porównaniu do producentów samochodów, którzy promują technologię jako przeważający temat wnętrza. Obracające się wentylacje obracają się z widoku, gdy nie są używane; kontrole dotykowe obsługują wiele funkcji, co pozwala na zredukowanie mechanicznych przycisków do dyskretnej płyty poniżej ekranu nawigacji. Projekt Jaguara ma na celu redukcję bałaganu; przełączniki, które są obecne, przede wszystkim zapewniają szybki i łatwy dostęp do funkcji takich jak głośność audio i temperatura klimatyzacji.
Oprócz centralnego schowka, który zawiera przechowywanie na CD, zasilanie pomocnicze i interfejs audio dla iPoda® lub innego odtwarzacza MP3 (w zależności od rynku), konsola centralna ma dwa przedziały z fornirowanymi pokrywami. Może pomieścić 44-uncjowy kubek 'big-gulp’ oraz dwa mniejsze kubki, a także inne drobiazgi. Bez uchwytów na kubki dostępna jest duża przestrzeń do przechowywania przedmiotów takich jak okulary przeciwsłoneczne w etui. Każde drzwi mają duże kieszenie przechowywawcze, a na oparciach przednich siedzeń znajdują się również schowki, podczas gdy tylne centralne podłokietniki zawierają również dwa uchwyty na kubki.
Ale to nie tylko przechowywanie codziennych przedmiotów, w czym Jaguar XF przoduje – minimalna pojemność bagażnika przekracza 500 litrów, z możliwością dodania jeszcze większej przestrzeni, w zależności od czynników takich jak to, czy zostanie zastosowane koło zapasowe typu 'space-saver’ lub system naprawy opon Jaguara. Przy maksymalnej pojemności 540 litrów, bagażnik Jaguara XF jest równy najlepszym w klasie – i istnieje jeszcze możliwość uwolnienia dodatkowych 420 litrów przestrzeni przez złożenie tylnych oparć.
Funkcja, która maksymalizuje efektywność przestrzeni to JaguarDrive SelectorTM, dyskretny, ale całkowicie praktyczny sposób wyboru trybu automatycznej skrzyni biegów. Ale Selector robi znacznie więcej, dzięki sekwencji rozruchowej, która jest silnym 'uściskiem’ dla kierowcy i prawdziwym oświadczeniem indywidualności Jaguara XF.
Wsiadając do XF, przycisk rozruchu przed JaguarDrive SelectorTM pulsuje na czerwono, jakby to było serce. Naciśnij ten przycisk, aby uruchomić silnik, a odlew aluminiowy JaguarDrive SelectorTM wznosi się w dłoń. Równocześnie system nawigacyjny uruchamia się na stronie głównej, a obracające się wentylacje przekształcają się z 'zaparkowanej’ pozycji na funkcjonalną. Gdy wentylacje są otwarte, oferują możliwość regulacji kierunku w pionie i poziomie oraz pełnej regulacji przepływu powietrza aż do zera.
Dzięki JaguarDrive SelectorTM funkcje automatycznej skrzyni biegów są wybierane po prostu przez obracanie kontrolki palcami. Na przykład, wybór z Drive na Drive Sport odbywa się za pomocą prostego naciśnięcia i obrotu. Powrót z S do D, rotacyjny kontroler działa z pomocą sprężyny, co eliminuje konieczność pociągania Selector. To nie mogło być prostsze.
Nastrój oświetlenia w postaci niebieskiego fosforu lub 'halo’ odzwierciedla atmosferę, jaką można znaleźć w ulubionym, współczesnym barze lub restauracji. Ta sama technologia oświetleniowa jest również stosowana w odtwarzaczach MP3 i telefonach komórkowych do podświetlania klawiatur i przycisków. W Jaguarze XF, halo podświetlenie wokół paneli przełączników i konsoli JaguarDrive SelectorTM, przycisku rozruchu i elektrycznego hamulca ręcznego, daje miękkie światło, które wskazuje ich pozycje, nie rozpraszając kierowcy.
Oświetlenie nastrojowe jest również wbudowane w konsolę nagłówka, oświetlając centralną konsolę zimnym niebieskim światłem, podczas gdy lampki pod przednimi drzwiami delikatnie oświetlają przełączniki zamontowane na drzwiach.
Miękkie, fosforowe niebieskie podświetlenie jest również używane na tarczach wskaźników, podkreślając sportowy charakter aluminiowych tarcz. Oprócz tego, że jest uspokajające, niebieskie nie koliduje z żadnymi zielonymi, żółtymi ani czerwonymi sygnałami ostrzegawczymi w samochodzie.
Podążając za luksusowym motywem, na kolumnach przełączników znajdują się chromowe akcenty, a formowana materiały halo wokół JaguarDrive SelectorTM i przełączników audio/klimatyzacji wydają się być miękkim, niemal dymnym, chromem, aż do momentu podświetlenia.
Główne przełączniki zostały zaprojektowane tak, aby dawały odczucie wysokiej jakości systemu audio, charakteryzując się krótkim skokiem z pozytywnym sprzężeniem zwrotnym dla użytkownika. Ten design został następnie przeniesiony do mniejszych grup przełączników w konsoli sufitowej i w opcjonalnym pakiecie po bokach koła kierownicy.
Przełączniki elektrycznych okien są podświetlane w formie biżuterii, która rozprasza miękkie, fosforowe niebieskie światło wokół przełącznika. Wszystkie przełączniki i przyciski mają ten sam matowy wykończenie tungstenowe, aby podkreślić harmonię i wyrafinowanie we wnętrzu.
Mówić, że luksus jest standardem w Jaguarze XF, to za mało. Przednie siedzenia są elektrycznie regulowane, z minimum ośmioma kierunkami regulacji dla kierowcy i pasażera z przodu, podczas gdy SV8 oferuje 16-kierunkową regulację dla fotela kierowcy i 12-kierunkową dla pasażera z 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego i długości poduszki dla kierowcy. Nowy Jaguar XF wprowadza także opcję aktywnego podgrzewania oraz wentylacji przednich siedzeń, z wentylatorem wspomaganym podgrzewaniem całego siedzenia, wentylowaniem całego siedzenia lub tylko podgrzewaniem lub wentylowaniem poduszki. I ponieważ Jaguar XF inteligentnie oddziela kontrolę temperatury siedzenia i kabiny, daje możliwość ciepłej kabiny z zimnym siedzeniem lub odwrotnie. A to wszystko z nowym systemem klimatyzacji, który jest również najbardziej efektywnym, jaki Jaguar kiedykolwiek oferował.
Dbałość o szczegóły była mantra podczas rozwoju Jaguara XF. Trzy poziomy wyposażenia oferują kombinacje skóry Bond Grain i skóry Softgrain w subtelnej palecie kolorów. Poziom Luxury używa skóry Bond Grain, nieperforowanej, do wykończenia siedzeń z dopasowanym materiałem dla fasci z podwójnym przeszyciem i górnymi rolkami drzwi. Premium Luxury i SV8 mają luksusowe wnętrze, z wykorzystaniem skóry Softgrain w całym wnętrzu dla siedzeń, fasci i górnych rolek drzwi, podczas gdy perforowana skóra Softgrain jest używana na powierzchniach siedzeń, aby ułatwić funkcję wentylacji i ogrzewania wspomaganego wentylatorem.
Jaguar XF jest wyjątkowo dobrze wyposażony. Technologia Bluetooth® umożliwia mobilnym telefonem z możliwością Bluetooth® komunikację z wbudowanym systemem telefonicznym samochodu, a rozmowy telefoniczne można kontrolować zarówno za pomocą ekranu dotykowego, jak i na rękę, używając przycisków na kole kierownicy lub kontroli JaguarVoiceTM.
Jaguar XF oferuje trzy poziomy systemu audio, również sterowane przez ekran dotykowy. Ośmiogłośnikowy system dźwiękowy Jaguara posiada woofer i głośnik wysokotonowy w każdym drzwiach – woofer zamontowany jest znacznie wyżej niż w konwencjonalnych systemach, aby zapewnić dobre odwzorowanie basu. System dźwiękowy Jaguara 320W Premium ma wzmacniacz DSP podłączony do dziewięciu głośników: osiem premium zamontowanych w drzwiach i (dzięki sprytnemu pakowaniu przestrzeni bagażowej) 32-litrowy subwoofer, który wzmacnia bas. System dźwiękowy Bowers & Wilkins 440W Surround Sound ma zdalny wzmacniacz z Dolby® Pro-Logic® II 7.1 Surround Sound i 14 głośników. Technologia Bowers & Wilkins, stosowana wyłącznie w samochodach Jaguara, jest uznawana przez audiofilów, artystów i inżynierów dźwięku. Cone z kevlaru w większych głośnikach (charakterystyczny żółty kolor jest dyskretnie widoczny przez siatkę głośnika) poprawia liniowość odpowiedzi i redukuje zniekształcenia, podczas gdy aluminiowe kopułki w głośnikach wysokotonowych poprawiają reprodukcję dźwięku na wysokich częstotliwościach poprzez zmniejszenie wagi ruchomej części.
Klienci XF mogą zaimportować własny przenośny odtwarzacz multimedialny do interakcji z samochodem – w tym iPoda® i inne przenośne odtwarzacze audio, a także urządzenia pamięci USB, takie jak pamięci flash. W światowym pierwszym przypadku pełne sterowanie dotykowe iPoda® umożliwia dostęp do playlist i wyszukiwania muzyki według artysty, albumu lub gatunku. Urządzenia pamięci masowej USB mogą być również obsługiwane za pośrednictwem ekranu dotykowego, a inne odtwarzacze mogą być podłączane do samochodu za pomocą standardowego portu AUX.
System audio Jaguara XF oferuje także Digital Audio Broadcasting (DAB) oraz w Ameryce Północnej Sirius Satellite Radio. Sirius zyskuje na popularności dzięki transmisji bez reklam oraz temu, że ta sama sieć jest dostępna od wybrzeża do wybrzeża, północ-południe. Właściciele XF mają również możliwość odbioru telewizji analogowej/cyfrowej, z maksymalnie dziewięcioma analogowymi i dziewięcioma cyfrowymi kanałami presetowymi z pełną kontrolą funkcji, w tym wyborem kraju lub formatu i wyszukiwaniem kanałów za pomocą jednego dotknięcia, wszystko przez menu ekranowe dotykowe.
JaguarSenseTM – elektroniczny system sterowania, który umożliwia otwieranie pokrywy schowka oraz kontrolę świateł konsoli sufitowej za pomocą dotyku lub zbliżenia – to kolejny pierwszy XF (i w branży) i eliminuje konieczność zlokalizowania małego przełącznika, co jest szczególnie przydatne w ciemności. JaguarVoiceTM, z drugiej strony, oferuje kierowcy możliwość sterowania głosowego w funkcjach takich jak nawigacja satelitarna, telefon i funkcje wyświetlania.
Jaguar XF stosuje także nową technologię, aby uczynić jazdę bezpieczniejszą i bardziej relaksującą, z możliwością wyboru tradycyjnego tempomatu lub adaptacyjnego tempomatu Jaguara. W połączeniu z normalnym tempomatem, automatyczny ogranicznik prędkości, który pozwala kierowcy na wybranie maksymalnej prędkości, która nie powinna być przekraczana, ułatwia życie i zwiększa bezpieczeństwo. Nowy opcjonalny system monitorowania martwego pola zdalnie pokrywa obszary, których nie można zobaczyć ani bezpośrednio, ani w lusterkach, korzystając z systemu radarowego monitorowania martwego pola (zamiast opartego na kamerze). Jaguar XF ma standardowy tylny czujnik parkowania i czujnik parkowania z przodu jako opcję – po raz pierwszy w Jaguara, tylna kamera parkingowa oferuje system, który łączy cyfrową kamerę wideo skierowaną do tyłu z centrum informacji ekranowego.
ZAWIESZENIE
Klasa-leading sztywności skrętnej Jaguara XF ma znaczące korzyści dla wyrafinowania i stanowi idealną podstawę dla systemu zawieszenia, który jest dalszym rozwojem sportowego samochodu Jaguar XK, i dostarcza równowagę jazdy/obsługi oraz cechy kierownicze całkowicie zgodne z sportowym wyglądem Jaguara XF. Nierównomierna zawieszenie przednie z nadprogramowymi komponentami aluminiowymi oraz tylne wielowahaczowe, wszystkie zamontowane na podwoziu dla maksymalnej kontroli, zapewniają doskonałą stabilność na prostych odcinkach i mocne właściwości przeciwdziałające nurkowaniu podczas intensywnego hamowania, z minimalnym hałasem drogowym i wibracjami.
Jedynymi wariantami zawieszenia Jaguara XF są między modelami V6 benzynowym, V6 diesla i V8 z naturalnie aspirującymi silnikami, które wszystkie korzystają z precyzyjnie dostosowanego pasywnego zawieszenia, a SV8, które na wszystkich rynkach korzysta z technologii zawieszenia Jaguar Computer Adaptive Technology Suspension (CATSTM). Najnowsze CATSTM jest zaawansowanym systemem, dzielonym z nowym Jaguarem XK, który korzysta z elektronicznie sterowanych, dwuetapowych, adaptacyjnych tłumików, których charakterystyki są automatycznie dostosowywane w ciągu milisekund w odpowiedzi na warunki drogi i reakcje prowadzenia, aby osiągnąć optymalną równowagę między komfortem a kontrolą.
UKŁAD NAPĘDOWY
Nowy Jaguar XF będzie dostępny z wyborem czterech silników – 2,7-litrowy silnik V6 turbodieslowy, 3,0-litrowy silnik V6 benzynowy, 4,2-litrowy silnik V8 z naturalnym zassaniem oraz 4,2-litrowy silnik V8 z doładowaniem (w zależności od rynku). Silniki V6 benzynowy i diesla oferowane są w modelach Luxury i Premium Luxury; silnik V8 z naturalnym zassaniem będzie dostępny tylko w modelu Premium Luxury (i Luxury w modelach amerykańskich), a doładowany SV8 ma swoją unikalną specyfikację, dla bardzo logicznej, łatwej do zrozumienia gamy z zaledwie sześcioma głównymi wariantami.
Dwulitrowy silnik diesla V6 o pojemności 2,7 litra, zgodny z normą Euro IV, dostarcza wysoką efektywność, wysoką wydajność i liderującą w klasie jakość – jego kluczowe dane to 207 PS (EEC) i 435 Nm (EEC) momentu obrotowego. Dzięki blokowi cylindrowemu z żeliwa o kompaktowej grafitowej strukturze (CGI) i aluminiowym głowicom cylindrów, jest to najlżejszy silnik diesla w swojej klasie – znacząco przyczyniający się do osiągów Jaguara XF, proporcji mocy do wagi i oszczędności paliwa.
Silnik V6 diesla posiada najnowszej generacji system bezpośredniego wtrysku Common Rail o wysokim ciśnieniu, 'wielokrotne pilotowanie’ oraz kontrolę wtrysku piezoelektrycznego, co pozwala na zaawansowane zarządzanie wzorcami wtrysku, aby proces spalania był gładszy i cichszy. Cztery zawory na cylinder i zaawansowane kształty komór spalania przyczyniają się do wysokiej wydajności spalania przy niskim poziomie hałasu, obok bardzo niskich poziomów hałasu mechanicznego.
Emisje są dalej ograniczane przez zastosowanie podwójnych turbosprężarek o zmiennej geometrii z elektroniczną kontrolą, recykling spalin oraz system dolotowy o zmiennym wirze. Dzięki użyciu dwóch małych turbosprężarek z elektronicznym sterowaniem otwarcia, zamiast jednego większego, osiągana jest szybsza, gładsza reakcja.
Silnik benzynowy V6 o pojemności 3,0 litra to również kompaktowa, lekka, całkowicie aluminiowa konstrukcja z czterema wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder, płynnie zmiennym fazowaniem wałka rozrządu (VCP) i zmienną geometrią dolotu powietrza. Osiąga moc 240 bhp (SAE)/238 PS (EEC) oraz 221 lb ft (SAE)/293 Nm (EEC) momentu obrotowego – z ponad 80% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 1500 rpm do maksymalnych obrotów silnika wynoszących 6800 rpm.
Zmienna faza wałka rozrządu zapewnia szybszą reakcję i wydajność przy wszystkich prędkościach silnika – z większym momentem przy niskich prędkościach i maksymalną mocą przy wysokich prędkościach. Zapewnia również wewnętrzny recykling spalin, redukując zarówno emisje węglowodorów, jak i NOx.
Silnik V8 o pojemności 4,2 litra występuje w wersjach z naturalnym zassaniem lub doładowany. Dzięki żeberkowanemu blokowi aluminiowemu i głowicom cylindrów jest bardzo lekki, ale niezwykle mocny, a jego doskonała sztywność strukturalna minimalizuje hałas pracy silnika i zwiększa niezawodność mechaniczną. Układ wydechowy V8 został również całkowicie przestrojony, aby pozostać cichym przy prędkościach cruisingowych, ale wydawać bardziej zdecydowany dźwięk V8 podczas intensywnego przyspieszania.
W naturalnej formie rozwija 300 bhp (SAE)/298 PS (EEC) oraz 310 lb ft (SAE)/411 Nm (EEC) momentu obrotowego. Wersja doładowana wykorzystuje wysoce wydajną turbosprężarkę wirnikową, napędzaną paskiem z wału korbowego. Osiąga 420 bhp (SAE)/416 PS (EEC) oraz 413 lb ft (SAE)/560 Nm (EEC) momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Tak samo ważne jak szczytowy moment obrotowy silnika doładowanego jest to, jak użyteczny moment jest rozłożony na szerokim zakresie obrotów – z co najmniej 86% szczytowego momentu od 2000 rpm do maksymalnych obrotów silnika.
Doskonała sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów – znana jako jedna z najlepszych na świecie i już sprawdzona w innych Jaguarach – jest używana we wszystkich wersjach nowego Jaguara XF. Nie ma opcji skrzyni biegów ręcznej. Skrzynia biegów jest kluczowym elementem sportowego charakteru Jaguara XF, jej adaptacyjne strategie zmiany biegów reagują zarówno na warunki drogowe, jak i sposób prowadzenia samochodu, zapewniając najgładsze zmiany biegów i optymalną wydajność. Dodając jeszcze jedną warstwę skoncentrowania na kierowcy, skrzynia biegów kontrolowana jest przez nowy JaguarDrive SelectorTM z opcją manualnego wyboru poprzez Jaguar Sequential ShiftTM. JaguarDrive SelectorTM jest również używany do dostępu do trybu sportowego Jaguara XF, który korzysta z technologii zmiany biegów przez elektronikę zastosowanej po raz pierwszy w XK.