Po uwolnieniu się z rąk Forda, brytyjski producent samochodów Jaguar szybko przystąpił do pracy nad poprawą modeli, które już miał w swojej ofercie, a XF był bezpiecznym wyborem w tym zakresie.
Choć wciąż korzystał z różnych komponentów amerykańskiego producenta, Jaguar chętnie sięgał po nowe części od innych wytwórców. Udoskonalił również linie nadwozia, które teraz bardziej przypominały te zaprojektowane przez Iana Calluma dla XF z 2007 roku, ale ich wdrożenie okazało się zbyt kosztowne. Kiedy Tata Industries przejęła markę, miała wystarczające środki na unowocześnienie tego luksusowego auta klasy średniej.
Z przodu producent całkowicie zmienił wygląd przedniej części nadwozia. Nowe reflektory wyglądały agresywnie, jednak nie miały wycięcia na światła mijania, które zastosowano w modelu z 2007 roku. Okazało się, że istniały rozwiązania, ale Ford uznał je za zbyt kosztowne. Teraz te technologie, które obejmowały lepsze soczewki i różne żarówki, stały się bardziej przystępne cenowo. Dodatkowo, Jaguar zainstalował diodowe światła dzienne, które podkreślały reflektory. Z tyłu zespół projektowy wprowadził kilka zmian w lampach tylnych, wydłużając je na pokrywie bagażnika.
Wewnątrz producent nie wprowadził zbyt wielu zmian. Zmienił wykończenia i kilka kolorów, ale model z 2007 roku był już dobrze zaprojektowany i zbyt nowoczesny, by zmieniać go całkowicie.
Pod względem technicznym Jaguar XF przeszedł znaczną modernizację. W odróżnieniu od modelu z 2007 roku, stał się dostępny z silnikami czterocylindrowymi z turbodoładowaniem, zarówno benzynowymi, jak i dieslowskimi. Producent zastąpił sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów nowocześniejszą, ośmiobiegową skrzynią. Nie zapomniano również o wersji z napędem na cztery koła, w której wykorzystano technologie przejęte z Land Rovera.
Salon z duszą sportowego samochodu Jaguar, XF zdobył uznanie i entuzjastycznych fanów na całym świecie dzięki swoim dynamicznym możliwościom oraz dramatycznemu wyglądowi. Postępy w technologii oświetleniowej umożliwiły nowemu modelowi Jaguar XF z 2012 roku przyjęcie odważnego języka projektowania Jaguara, który został wprowadzony w flagowym modelu XJ.
Zmiany w blachach, w tym w grille, masce oraz przednich błotnikach, z nowymi trójkątnymi otworami wentylacyjnymi nadają samochodowi bardziej muskularny i zdecydowany wygląd. Najwyższa wersja XFR otrzymała unikalny, wyraźnie asertywny design, aby podkreślić jej potencjał wydajnościowy, a dodatkowo na wszystkich pozostałych wersjach dostępna jest alternatywna opcja 'Aerodynamic’, co daje łącznie trzy dramatycznie różne stylizacje.
Reflektory wykorzystują teraz technologię bi-funkcyjną HID xenon, co pozwala im być znacznie cieńsze i bardziej kompaktowe, jednocześnie zapewniając doskonałą jakość snopu światła. Zawierają również diodowe światła do jazdy dziennej, ułożone w charakterystyczny wzór 'J-Blade’, co zapewnia natychmiastowe rozpoznanie.
Lampy tylne zostały całkowicie odnowione i teraz rozciągają się na centralnej części pokrywy bagażnika. Nowe lampy są całkowicie diodowe, pełnią funkcje stopu, świateł i kierunkowskazów, nadając Jaguarowi XF charakterystyczny nocny sygnaturę. Oddziela je zaktualizowane wykończenie pokrywy bagażnika z połyskującym czarnym dolnym krawędzią, co zapewnia czystszy wygląd. Pokrywa bagażnika ma również zasilane domykanie we wszystkich modelach.
Trzy nowe kolory lakieru oraz poszerzony wybór felg od 17 do 20 cali stanowią dopełnienie zmienionego stylu.
'XF słusznie został uznany za kwintesencję Jaguara w klasie sedanów. Jest celowy, ale elegancki, z wrodzonym sportowym zamiarem w swoim designie. W najnowszej wersji udało nam się rozwijać i wzmocnić ten charakter wydajnościowy, czyniąc XF najbardziej wizualnie dynamicznym samochodem w swojej klasie.’ Ian Callum, dyrektor ds. projektowania w Jaguar Cars
Układ napędowy i dynamika Jaguara XF
Kluczowym ulepszeniem Jaguara XF jest wprowadzenie silnika turbodiesel 2.2-litra AJ-i4D. Jednostka ta posiada tłoki o niskim tarciu oraz chłodnicę turbosprężarki, aby zwiększyć wydajność, a także aktywne mocowania silnika oraz modyfikacje w misce olejowej i bloku, aby zredukować poziom hałasu i wibracji. Efektem jest nie tylko najbardziej oszczędny silnik w historii Jaguara, ale również jeden, który oferuje poziom komfortu porównywalny z wcześniej stosowanym silnikiem diesla 2.7-litra V6 oraz wszelkie oczekiwane osiągi od sportowego sedana Jaguara. Dalszą redukcję hałasu zapewnia dodatkowe wyciszenie akustyczne oraz zastosowanie dynamiki obliczeniowej do wygładzenia przepływu powietrza.
Moc wynosi 190 KM z imponującym momentem obrotowym 450 Nm, co zapewnia muskularne osiągi typowe dla Jaguara. Przyspiesza do 60 mph w 8,0 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 140 mph. Mimo to jednostka osiąga 52,3 mpg w cyklu znormalizowanym UE – co czyni ją najbardziej ekonomicznym Jaguarem w historii – oraz emituje tylko 149 g/km CO2 i spełnia normę Euro Stage V.
Nowa automatyczna skrzynia biegów 8-biegowa
Silnik doskonale współpracuje z nową automatyczną skrzynią biegów ZF 8-biegową. Specjalnie dostosowana przez naszych inżynierów do pierwszego zastosowania w Jaguarze, skrzynia oferuje wiele korzyści, w tym lepsze przyspieszenie i oszczędność. Zmiany biegów trwają zaledwie 200 milisekund – cztery razy szybciej niż średni puls spoczynkowy człowieka – podczas gdy kontrola kierowcy jest wzmacniana przez możliwość przeprowadzania wielokrotnych redukcji biegów przy użyciu technologii paddle-shift. Zastosowanie lekkich materiałów zapewnia, że ogólna waga pozostaje na tym samym poziomie, co w poprzedniej sześciobiegowej skrzyni, natomiast poprawiony projekt pompy oraz elementy sterujące biegami zwiększają efektywność. Standardowo w wszystkich modelach diesla Jaguar XF, skrzynia zmniejsza emisję CO2 w silniku 3.0-litra V6 do 169 g/km oraz poprawia zużycie paliwa do 44,8 mpg.
Inteligentny system Start/Stop
Również debiutuje z silnikiem diesla 2.2-litra nowy system Inteligentny Start/Stop Jaguara, który po raz pierwszy został wprowadzony w premium sedanie diesla. Automatycznie wyłącza silnik w ciągu zaledwie 300 milisekund, gdy samochód się zatrzymuje, aby poprawić ekonomię paliwową i emisję CO2 o 5 do 7 procent.
Nie jest wymagana żadna interwencja ze strony kierowcy, z oprogramowaniem zarządzania silnikiem analizującym szereg złożonych czynników, aby zadecydować, kiedy silnik może być bezpiecznie wyłączony. Rozrusznik solenoidowy tandemowy z dedykowaną dodatnią baterią natychmiast uruchamia silnik, gdy tylko noga kierowcy opuści pedał hamulca, zapewniając, że działa on optymalnie w chwili naciśnięcia pedału przyspieszenia. Aby ułatwić ten proces, skrzynia biegów zawiera system przechowywania impulsów hydraulicznych, który dostarcza ciśnienie oleju do aktywacji elementów zmiany biegów.
Po raz pierwszy wszystkie wersje diesel są również dostępne z systemem Adaptive Dynamics Jaguara, co pozwala entuzjastycznemu kierowcy cieszyć się doskonałą kontrolą podwozia samochodu i odkrywać sportową duszę Jaguara XF.
Wnętrze Jaguara XF
Niezależnie od tego, czy jest to z perspektywy fotela kierowcy, czy pasażera, wnętrze Jaguara XF jest wyjątkowo przyjaznym i stylowym miejscem do spędzenia czasu, wykorzystując materiały wysokiej jakości w nowoczesny sposób.
Kontynuując wykorzystanie dramatycznych elementów 'zaskoczenia i zachwytu’, takich jak selektor jazdy Jaguara, który unosi się z konsoli centralnej, oraz otwory wentylacyjne, które obracają się do pozycji otwartej po naciśnięciu przycisku start, wnętrze Jaguara XF również przeszło kompleksową aktualizację.
Nowe fotele i deska rozdzielcza
Zmodernizowane fotele z przodu i z tyłu mają funkcję 'hoop’, która poprawia nie tylko ich wygląd, ale także wsparcie poprzez zwiększenie profilu siedziska. Nowe kombinacje kolorów skóry, okleiny i wybór podsufitki zwiększają opcje personalizacji dostępne dla kupujących. Wszystkie modele korzystają z zmiany w schemacie kolorystycznym na konsoli centralnej, desce rozdzielczej i kierownicy, gdzie wykończenie 'Tungsten’ zostało zastąpione bardziej nowoczesnym motywem 'Aurora’.
Jaguar XF incorporates a formidable amount of technology but in true Jaguar fashion it is integrated seamlessly into the function of the car and controlled through a central seven-inch Touch-screen with a new polarising filter for better contrast viewing.
W celu zmniejszenia obciążenia kierowcy dodano dodatkowe przełączniki poniżej ekranu dotykowego, aby natychmiast przełączać się między różnymi funkcjami, podczas gdy nowe grafiki są oparte na tych w flagowym modelu XJ Jaguara. Główny zestaw wskaźników kierowcy to teraz jednostka o pełnym kolorze TFT dla lepszej rozdzielczości i klarowności.
Nowoczesna technologia
Na Jaguara XF oferowane są trzy nowe systemy audio, z których każdy stanowi znaczący upgrade w porównaniu do wcześniej dostępnych. Na czoło wysuwa się 1200W, 17-głośnikowy zestaw premium od brytyjskich ekspertów audio Bowers & Wilkins, oferujący dźwiękową reprodukcję na poziomie koncertowym.
Wszystkie systemy audio mogą być wyposażone w system nawigacji satelitarnej oparty na dysku twardym, który zawiera 'wirtualny’ multiodtwarzacz CD, pozwalający właścicielowi na 'zgranie’ 10 płyt CD jednocześnie do pamięci samochodu i odtwarzanie ich tak, jakby były fizycznym nośnikiem muzycznym. System oferuje również szereg różnych opcji łączenia odtwarzaczy MP3; dwa porty USB, z których jeden jest specyficzny dla iPoda oraz łączność Bluetooth, która pozwala na strumieniowe przesyłanie muzyki z smartfona.