JAGUAR XFR 2009-2011

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Po odejściu z Ford Motor Company i pod nowym zarządem Tata Industries, Jaguar w 2009 roku wprowadził na rynek nowy model z górnej półki w gamie XF: 510-konną wersję XFR.

W 2009 roku świat zmagał się z poważnym kryzysem finansowym i nadal próbował się odbudować. Jednak Jaguar nie chciał czekać i zaprezentował swój model sportowy, XFR. Była to odpowiedź na 507 koni mechanicznych BMW M5 oraz 525 koni E63 AMG.

XFR różnił się od standardowego XF kilkoma subtelnymi detalami, które nie były jednak zbyt oczywiste. Na przednim zderzaku znajdowały się dwa duże wloty powietrza z chromowanymi obramowaniami. Ciemna siatkowa aluminiowa atrapa chłodnicy z dyskretnym znakiem „R” dopełniała frontowego wizerunku. Na masce umieszczono dwa wloty powietrza, które wskazywały na sportowy charakter auta, a cztery wydechy z tyłu potwierdzały, że to inny kot. Miał nieco odważniejszy wygląd niż standardowy XF, nawet z 20-calowymi lekkimi felgami montowanymi w standardzie.

Wnętrze, z jego premium wyglądem, ukrytymi wlotami powietrza i srebrnymi akcentami, nadawało sportowy charakter, ale bez kompromisu dla elegancji. Na konsoli centralnej umieszczono przyciski do wyboru trybów jazdy i do adaptacyjnych amortyzatorów.

Z technicznego punktu widzenia nowo opracowany silnik był arcydziełem swoich czasów. Był lżejszy i krótszy niż starszy silnik V8 o pojemności 4,2 litra. Wyposażono go w zmienne otwieranie zaworów oraz sprężarkę mechaniczną. Standardowa skrzynia biegów to 6-biegowa automatyczna.

Ulepszony wygląd zewnętrzny Jaguara XFR jeszcze bardziej podkreśla jego sportowe osiągi, co stanowi doskonałe odzwierciedlenie nowego języka projektowania sedanów Jaguara – z elementami wizualnymi, które są nieodłączne dla filozofii samochodów 'R’ Jaguara. Jego unikalny przód charakteryzuje się większym dolnym grillem z nową siatką w czarnym wykończeniu oraz chromowanymi wlotami powietrza. Górny grill siatkowy zachowuje jasne wykończenie XF, podczas gdy maska ma charakterystyczne żaluzje, podobne do tych w sporcie XKR.

Jaguar XFR również posiada odważne nowe przedłużenia progów, a tylni zderzak zyskuje unikalny dolny panel w kolorze nadwozia, który zawiera znak 'R’ z czterema dużymi, jasno zakończonymi końcówkami wydechu. Nowy spojler na klapie bagażnika ma istotny wpływ na aerodynamikę. Opracowany w połączeniu z nowym wzorem przedniego zderzaka, dodatkowo poprawia równowagę sił nośnych przodu i tyłu Jaguara XFR, a zatem jego stabilność przy dużych prędkościach. Nowy design lusterek zewnętrznych oferuje także poprawę aerodynamiki oraz funkcjonalności z powodu swoich LED-owych sygnalizatorów bocznych.

Sportowy charakter Jaguara XFR widać wyraźnie w 20-calowych felgach Nevis. Jest to jedyny samochód w swojej klasie, który oferuje ten rozmiar felg w standardzie. Felgi z podwójnym siedmioramiennym wzorem mają na swoich centralnych częściach wyraz 'Jaguar Supercharged’, a aby je uzupełnić, są ciasno otoczone srebrnoszarymi zaciskami hamulcowymi, które noszą intrygujące logo 'R’. Znak 'R’ pojawia się również po prawej stronie panelu klapy bagażnika, dopełniając zewnętrzną tożsamość XFR.

Nowy Jaguar XFR dostępny jest w ograniczonej palecie tylko ośmiu kolorów zewnętrznych: Ultimate Black, Indigo, Liquid Silver, Lunar Grey, Porcelain, Botanical Green, Kyanite Blue i Salsa. Z wyjątkiem Salsa i Porcelain, wszystkie pozostałe kolory są metaliczne, a w gamie XF, Salsa i Kyanite Blue są unikalne dla Jaguara XFR. Dla każdego koloru – podobnie jak w całej gamie XF – Jaguar sugeruje 'Wybór Projektanta’ kolorów tapicerki ze skóry, które najlepiej pasują do danego koloru nadwozia oraz do górnej deski rozdzielczej w odcieniu Warm Charcoal, która jest standardem w każdym Jaguarze XFR.

Tematyka projektu wnętrza jest nowoczesna i indywidualna. Środowisko kabiny jest wyjątkowe dla Jaguara, a w XFR więcej detali sugeruje osiągi tego samochodu. W standardzie oferowane jest wnętrze pokryte pełną skórą o miękkim chwycie, z czterema kolorami do wyboru – Warm Charcoal, Warm Charcoal/Red Zone, Warm Charcoal/London Tan i Ivory. Nowy fornir z ciemnego dębu jest standardowym wykończeniem obszarów wykończonych drewnem w Jaguarze XFR. Nowe sportowe siedzenia 18×14 z elektrycznymi regulowanymi bocznymi poduszkami zapewniają znaczną poprawę wsparcia przy wyższych prędkościach zakrętów. Każde siedzenie Jaguara XFR ma na swoim siedzisku wytłoczone logo 'R’, a przednie fotele mają skórzane kieszenie na mapy na plecach.

Deska rozdzielcza wprowadza unikalne wykończenie ciemnym aluminium o siatkowej strukturze oraz jeden dyskretny znak 'R’ po stronie pasażera panelu wskaźników. Prędkościomierz i obrotomierz mają unikalne sportowe wskaźniki w czerwonym kolorze, a także motyw 'Supercharged’. A przy uruchomieniu, logo 'R’ pojawia się na ekranie dotykowym jako część sekwencji 'przywitania kierowcy’ XFR.

Najbardziej zaawansowane silniki V8 w historii Jaguara

Superładowany silnik V8 o pojemności 5.0 litra, który napędza nowego XFR, jest nowym flagowym silnikiem Jaguara, lecz to tylko połowa historii silników benzynowych – nowa wersja silnika o naturalnym napełnieniu dostarcza dodatkowe zaawansowane technologie i osiągi do innych modeli w gamie XF.

Lekki, wytrzymały i bardzo mocny

Nowe silniki benzynowe V8 o pojemności 5.0 litra są zbudowane wokół sztywnego, nowego bloku aluminiowego z żeliwnymi wkładkami i głowicami mocującymi w głównej osi, aby zredukować hałas, wibracje i szorstkość. Po raz pierwszy w Jaguarze bloki są odlewane ciśnieniowo, co zapewnia lepsze wykończenie i większą dokładność wymiarową. Silniki wykorzystują aluminiowe głowice, z czterema zaworami na cylinder oraz mocnymi, odlewanymi z grafitu kulistego wałkami korbowymi i stalowymi prętami tłokowymi. Głowice cylindrów po raz pierwszy są wykonane z wtórnego (recyklingowanego) stopu aluminium, co zmniejsza wpływ produkcji nowego silnika na środowisko.

Nowe silniki V8 o pojemności 5.0 litra są bardziej kompaktowe niż ich poprzednicy. Całkowita długość silnika została skrócona o 24 mm dzięki przełożeniu pompy olejowej w architekturze silnika. Ta redukcja długości poprawia układ w komorze silnika, wspierając lepszą wydajność komory bezpieczeństwa, przy jednoczesnym zapewnieniu, że całkowita waga silnika pozostaje praktycznie niezmieniona.

Bezpośredni wtrysk – moc z oszczędnością

Jedną z kluczowych cech nowych silników benzynowych jest wtryskiwacz paliwa umieszczony w centralnym miejscu, który wykorzystuje wielootworowy, kierujący wtrysk paliwa, dostarczający paliwo pod ciśnieniem do 150 bar bezpośrednio do cylindra. To znacząco przyczynia się do poprawy reakcji dynamiki przy niskich prędkościach. Ułożenie wtryskiwaczy zapewnia precyzyjne dostarczanie paliwa do centrum komory spalania, maksymalizując mieszanie powietrza z paliwem i poprawiając kontrolę spalania. Paliwo dostarczane jest przez podwójne, wysokociśnieniowe pompy paliwowe, napędzane przez dodatkową oś w nowym bloku silnika.

Efekty chłodzenia ładunku w systemie wtrysku paliwa z bezpośrednim wtryskiem pozwoliły na podniesienie stopnia sprężania silnika o naturalnym napełnieniu do 11.5:1, co jeszcze bardziej poprawia ekonomikę silnika. Silnik z doładowaniem również zyskuje na wzroście z 9.1:1 w poprzedniej wersji 4.2-litrowej do 9.5:1.

W trakcie fazy rozgrzewania silnika, system spalania wykorzystuje kilka strategii wtrysku, aby dostarczyć 50 procent więcej ciepła dla szybkiego nagrzewania katalizatora i znacznie zmniejszyć emisję.

Regulacja zmiennego rozrządu z momentem poprawia efektywność

Nowy typ systemu zmiennego rozrządu (VCT) wprowadza kolejną nową technologię. Cztery jednostki VCT aktywowane są przez dodatnie i ujemne momenty generowane przez otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych i wydechowych, a nie przez ciśnienie oleju. To pozwoliło na zmniejszenie rozmiaru pompy olejowej, co oszczędza energię i zmniejsza zużycie paliwa.

Jednostki VCT działają niezależnie na wszystkich czterech wałkach rozrządu z 62 stopniami autorytetu na wlotowych i 50 stopniami autorytetu na wydechowych. Synchronizacja jest optymalizowana przez jednostkę sterującą silnika w zależności od momentu, mocy i ekonomik w każdym punkcie zakresu prędkości silnika.

Czas reakcji nowych jednostek VCT jest do trzech razy szybszy niż wcześniej, z prędkością akcji przekraczającą 150 stopni na sekundę. To zapewnia bardziej natychmiastową reakcję silnika na żądania kierowcy.

Silnik o naturalnym napełnieniu jest również wyposażony w przełączanie profilu wałka rozrządu (CPS) na wałku dolotowym. W zależności od warunków pracy silnika i wymagań kierowcy, CPS przełącza się między profilem, który jest idealny do jazdy przy niskich prędkościach, a drugim, który zwiększa skok zaworu dla wyższej wydajności.

Zmienny kolektor dolotowy optymalizuje moment obrotowy w całym zakresie obrotów

Nowy zmienny kolektor dolotowy (VIM) może zmieniać długość swoich ośmiu przewodów dolotowych w celu optymalizacji mocy i momentu obrotowego w całym zakresie obrotów w silniku o naturalnym napełnieniu. Sterowane podciśnieniem siłowniki otwierają zawory, aby wybrać dłuższy, 680 mm przewód dolotowy przy niskich obrotach, zwiększając zarówno natężenie przepływu powietrza, jak i moment obrotowy silnika. Gdy obroty przekraczają 4700 rpm, siłowniki wybierają krótszą, 350 mm drogę, pozwalając na większą objętość powietrza dostającą się do silnika, optymalizując moc silnika. Pozycja siłownika jest optymalizowana przez jednostkę sterującą silnika dla poprawy momentu obrotowego w całym zakresie prędkości silnika.

Poprawiona efektywność dzięki nowym technologiom

Minimalizacja tarcia wewnętrznego jest kluczowa dla poprawy zużycia paliwa i emisji CO2, a zatem była kluczowym celem podczas projektowania silników. W rezultacie nowe silniki Jaguara AJ-V8 Gen III osiągają kolejne najlepsze wyniki w swojej klasie, ustanawiając nowy przemysłowy benchmark efektywności wałów korbowych.

Wszystkie łożyska silnika były przedmiotem obszernego programu optymalizacji, redukując tarcie bez kompromisów w zakresie niezawodności. Zastosowano powłokę Diamond-Like Carbon Coating (DLC), aby zredukować tarcie na dźwigienkach pompy paliwa, a na suwakach tłoków zastosowano stały lub solidny środek smarny.

Jaguar opracował unikalny, inteligentny zawór odciążający ciśnienia pompy olejowej (PRV), który wykrywa ciśnienie oleju głęboko w olejowych kanałach silnika, aby kontrolować dostarczanie przez pompę olejową. W efekcie straty tarcia pompy olejowej są redukowane w trakcie okresu rozgrzewania. Nowy olej silnikowy ma niższą lepkość, co przyczynia się do wydłużenia okresów serwisowych z 10 000 mil do 15 000 mil lub 12 miesięcy. Oba silniki V8 są teraz wyposażone w elektroniczny czujnik poziomu oleju dla zapewnienia większego komfortu psychicznego.

Unikalna jakość dźwięku Jaguara

Jakość dźwięku jest kluczową cechą wszystkich Jaguarów i jest to jeden z aspektów, które klienci cenią sobie najbardziej. Mając to na uwadze, inżynierowie Jaguara celowo podkreślili akustyczną informację zwrotną w kabinie, aby zwiększyć przyjemność z jazdy.

Jaguar XFR otrzymał szczególną uwagę, aby dostarczyć wymaganą charakterystykę dźwięku V8, często brakującą w silnikach z doładowaniem. Pulsacje ciśnienia w kolektorze dolotowym są kierowane do filtra akustycznego z tyłu silnika, który jest dostrojony do „tenoru C”, a jego output jest kierowany do kabiny. Filtr jest kontrolowany przez system zarządzania silnikiem, który pozwala na przepływ akustyki do kabiny tylko w określonych warunkach, jak na przykład przy mocnym przyspieszeniu silnika, tym samym utrzymując pożądaną jakość dźwięku przez cały czas.

Nowy superładowacz optymalizuje moc

Silnik Jaguara XFR o mocy 510 PS został wyposażony w superładowacz szóstek generacji, system twin vortex (TVS). To kompaktowa jednostka typu Roots, dostarczająca powietrze poprzez podwójne intercoolery, które z kolei są chłodzone wodą z własnym układem chłodzącym. Wysokiej krzywej rotora poprawia termodynamiczną wydajność superładowacza o 16 procent. Poprawia także jakość hałasu do tego stopnia, że jednostka jest teraz prawie niesłyszalna (co sprawia, że brzęczenie superładowacza należy do przeszłości). Intercoolery obniżają temperaturę sprężonego powietrza dolotowego, co optymalizuje moc i efektywność.

Nowy wlot powietrza został radykalnie przeprojektowany w porównaniu do poprzedniego V8. Droga powietrza dolotowego to bezpośrednie połączenie z wlotem superładowacza z centralnie zamontowaną przepustnicą. Powietrze dostarczane jest przez podwójne skrzynki powietrzne, co redukuje straty przepływowe i dodatkowo zwiększa efektywność.

Mechanicznie nowy superładowacz i jego intercoolery są efektywnie umieszczone w 'V’ silnika, aby dostarczyć niską wysokość całkowitą silnika, wspierając wymagania bezpieczeństwa pieszych.

Zaawansowane sześciobiegowe skrzynie biegów

Nowe silniki 5.0-litrowe AJ-V8 Gen III oraz 3.0-litrowe diesle AJ-V6 D Gen III przekazują moc przez ulepszoną wersję uznawanej skrzyni biegów ZF 6HP28, elektronicznie sterowanej, sześciobiegowej. Dodatkowe tarcze sprzęgła i wzmocniony konwerter momentu obrotowego zostały dodane dla doładowanego V8 w celu ułatwienia dodatkowej mocy.

Skrzynia biegów ma w pełni adaptacyjny system zmiany biegów, który zapewnia niezwykle płynne zmiany biegów i optymalizuje wydajność oraz ekonomikę we wszystkich warunkach. System Jaguar Sequential Shift™ nie cierpi na przerwy w momencie obrotowym, co skutkuje bardziej płynniejszym i mocniejszym uczuciem zmiany biegów oraz niemal natychmiastową zmianą od momentu, gdy kierowca dotknie dźwigni zmiany biegów do zakończenia zdarzenia zmiany. System ten dostosowuje się do stylu jazdy, co może się różnić od sportowego do bardziej oszczędnego. W 'mechatronicznym’ module sterującym wbudowanym w skrzynię biegów znajduje się oprogramowanie dla funkcji półautomatycznego Jaguar Sequential Shift™, wybieranego, gdy kierowca obsługuje którykolwiek z dwóch łopatek na kierownicy.

Wysokie momenty obrotowe generowane przez nowe silniki pozwalają na wykorzystanie funkcji blokady konwertera momentu obrotowego skrzyni biegów nawet przy niskich prędkościach, bez poślizgu. Takie podejście zapewnia konkurencyjne zużycie paliwa, przyczyniając się do oficjalnej ekonomiki paliwa wynoszącej 22,5 mpg (12,5 l/100 km) w Jaguarze XFR i 25,4 mpg (11,1 l/100 km) w wersji XF z silnikiem V8 o naturalnym napełnieniu. Zaawansowany projekt skrzyni biegów obejmuje damper skrętowy, który pochłania impulsy zapłonowe z silnika, co dodatkowo wygładza układ napędowy. Skrzynia biegów została zaprojektowana z myślą o braku konieczności konserwacji, a ciecz jest 'napełniona na całe życie’.

Dynamika jazdy

Główne osiągnięcia, jakie uzyskano dzięki nowym silnikom Jaguara, są ogromnie znaczące i imponujące. Przenoszą one filozofię Jaguara 'inteligentnej mocy’ na nowy poziom, co oznacza natychmiastowe reakcje, płynność mocy oraz gładką, wyrafinowaną wydajność przy porównywalnej ekonomice paliwowej i lepszych emisjach – wszystko dzięki inteligentnemu wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii. I oczywiście, w wersji Jaguara XFR jest to najszybsze XF w historii.

W zgodzie z dodatkowymi osiągami, Jaguar XFR przyjął największe hamulce zamontowane w gamie XF, z wewnętrznie wentylowanymi tarczami przednimi o średnicy 380 mm. Unikalne 20-calowe felgi i opony Jaguara XFR zostały specjalnie wybrane, aby wzmocnić dynamiczny charakter samochodu, a szczególnie aby zoptymalizować przyczepność w deszczu.

System Emergency Brake Assist jest standardowy w XF, a Adaptive Cruise Control (ACC) jest teraz dostępny jako opcja we wszystkich modelach. Zaawansowany system Emergency Brake Assist to nowa cecha systemu ACC w nowych modelach z silnikiem 3.0 V6 diesel i 5.0 V8 benzynowym; wykorzystuje radar ACC, by obliczyć odległość i prędkość zbliżania się do pojazdu z przodu oraz wstępnie ładowuje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zminimalizować prędkość zderzenia, gdy przewiduje zderzenie – a także wydaje dźwiękowe ostrzeżenie dla kierowcy.

Aby poprawić zachowanie i reakcje kierownicy, Jaguar XFR wyposażony jest w 'szybką przekładnię’ kierownicy i korzysta z poprawionej równowagi aerodynamicznej przodu i tyłu, oferowanej przez nowy spojler na klapie bagażnika oraz głębszy przedni zderzak. To znaczący postęp, ponieważ równowaga nośna XF była już najlepsza w klasie, a jego niski współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący tylko 0.29Cd przyczynia się zarówno do niskiego hałasu wiatru, jak i do inherentnej wysokiej stabilności przy dużych prędkościach.

Nadwozie XF jest już niezwykle sztywne – faktycznie jest to najsztywniejsze w swojej klasie. To kluczowe dla XF, aby zapewnić znakomity komfort jazdy i prowadzenia oparty na napiętej kontroli nadwozia i precyzyjnej, responsywnej kierownicy. Nadwozie nowego Jaguara XF MY 2010 jest jeszcze sztywniejsze, dzięki nowemu tylniemu podwoziu i zastosowaniu poprzecznej belki bagażnika, która wcześniej była montowana tylko w modelu XF SV8 z doładowaniem.

Najnowocześniejsze zawieszenie i dyferencjał sterowane komputerowo

Największe zmiany w dynamice podwozia Jaguara XFR pochodzą jednak z dwóch nowych zaawansowanych technologii, Adaptive Dynamics i Active Differential Control, które są standardowo wbudowane.

Active Differential Control (ADC) z funkcjonalnością napędu wyłącznie trakcyjnego i funkcjonalnością obsługi to elektronicznie sterowana alternatywa dla tradycyjnego, całkowicie mechanicznego dyferencjału, oferująca subtelniejsze strategie kontroli.

ADC może zmieniać swój moment blokady (a co za tym idzie proporcje momentu obrotowego na każde napędzane tylne koło) w zależności od warunków nawierzchni i zastosowanej mocy. Jego strategie kontrolne optymalizują przyczepność na każdym kole, poprawiając przyspieszenie na nawierzchniach o niskiej przyczepności, a także zwiększając zdolność do pokonywania zakrętów.

ADC nie ma negatywnego wpływu ani na komfort, ani na stabilność – w przeciwieństwie do tradycyjnego, mechanicznego dyferencjału, który może osłabiać stabilność przy silnym zastosowaniu mocy, wymagając większego wkładu korekcyjnego od kierowcy. Podczas gdy mechaniczny dyferencjał jest na stałe aktywną częścią układu napędowego, nowy system ADC Jaguara XFR jest wyłączany, gdy nie jest wymagany, więc nie powoduje niepożądanych podsterowności i nie generuje problemów z hałasem i wibracjami przy niskich prędkościach.

Dyferencjał obsługiwany jest przez wewnętrzny silnik elektryczny oraz mechanizm 'kulka i rampa’, a zawiera sprzęgło wielopłytkowe, które przesyła lub 'wektoryzuje’ moment obrotowy do koła z najlepszą przyczepnością. Zespół sprzęgła wielopłytkowego zaprojektowano, aby zapobiegać nadmiernemu poślizgowi dyferencjału, jednak zasadniczo różni się od konwencjonalnego systemu kontroli trakcji, który wykorzystuje hamulce, aby przeciwdziałać poślizgowi po jego wystąpieniu.

Nieprzerwana regulacja tłumienia

Adaptive Dynamics, który zastępuje sprawdzoną technologię zawieszenia Jaguara Computer Active Technology Suspension (CATS) w Jaguarze XFR, jest wysoce zaawansowanym systemem aktywnego tłumienia, który automatycznie dostosowuje ustawienia tłumików zawieszenia do warunków drogowych oraz stylu jazdy. Usuwając konieczność kompromisu między stałym, miękkim ustawieniem dla komfortu jazdy a stałym, twardszym ustawieniem dla lepszej kontroli nadwozia i prowadzenia, Adaptive Dynamics pozwala na optymalizację równowagi między komfortem jazdy a prowadzeniem w każdej sytuacji. W odróżnieniu od wcześniejszych systemów, które miały tylko kilka ustawień w tłumikach, oferuje progresywną strategię dobierania tłumienia pomiędzy szerokimi skrajnościami, aby zapewnić komfortową, ale sportową jazdę z imponująco ostrą obsługą.

Trzy podstawowe funkcje Adaptive Dynamics to kontrola ruchu pionowego, współczynnika przechyłu i kąta nachylenia nadwozia. Robi to, analizując wywołane ruchy nadwozia sto razy na sekundę i ustawiając każdy tłumik na odpowiednim poziomie w celu utrzymania stałej i poziomej pozycji nadwozia, zoptymalizowanej pod względem kontroli, bez kompromisów w zakresie komfortu. Również sto razy na sekundę przewiduje współczynnik przechyłu z powodu wprowadzeń kierowniczych i selektywnie zwiększa siły tłumienia, aby zredukować ten współczynnik przechyłu – poprawiając odczucia z jazdy i zaufanie kierowcy – a także analizuje współczynnik nachylenia z przodu i z tyłu z powodu przyspieszenia i hamowania, ponownie zmieniając siły tłumienia, aby zredukować przechył, co dodatkowo poprawia komfort i kontrolę.

Ponadto Adaptive Dynamics poprawia komfort jazdy, monitorując położenie kół 500 razy na sekundę i automatycznie zwiększając wskaźnik tłumienia w miarę zbliżania się zawieszenia do swoich ograniczeń. Podobnie kontroluje 'skakanie’ kół, zmieniając tłumienie, aby przesunąć jakiekolwiek koło z naturalnej częstotliwości skokowej, co również przynosi korzyści w zakresie komfortu jazdy, prowadzenia i przyczepności.

Jaguar XFR wyposażony jest również w funkcję obsługi, która jest unikalna w tej klasie. W połączeniu z opcją DSC Off oraz JaguarDrive Control™ z trybem dynamicznym, funkcja ta uzupełnia wszystkie zalety funkcjonalności only traction o szereg bardziej skoncentrowanych na kierowcy cech dynamicznych. Gdy jest wybrany, tryb dynamiczny (który jest również standardowy w nowych modelach 5.0 litrowych z naturalnym napełnieniem V8 oraz nowych modelach 3.0 litrowych V6 diesla) modyfikuje parametry przepustnicy, stabilności i przekładni, a w przypadku Jaguara XFR również modyfikuje reakcje Adaptive Dynamics. Połączenie ADC i trybu dynamicznego z DSC Off pozwala na kontrolowane przechylenie przy włączonym napędzie, a także poprawia stabilność przy wyłączonym napędzie, umożliwiając szybsze i bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów. Może również poprawić stabilność w sytuacjach takich jak manewr wymiany pasa awaryjnego przy dużych prędkościach oraz, w połączeniu z DSC, zmniejszyć interwencje hamulcowe, które bardziej entuzjastyczny kierowca mógłby uznać za inwazyjne.

5.0L V8 6AT RWD (510 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5000 Cm3
Moc375 Kw @ 6000-6500 Rpm
510 Hp @ 6000-6500 Rpm
503 Bhp @ 6000-6500 Rpm
Moment obrotowy461 Lb-Ft @ 2500-5000 Rpm
625 Nm @ 2500-5000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony255/35 Zr20 // 285/30 Zr20
Długość195.3 In (4961 Mm)
Szerokość81.8 In (2078 Mm)
Wysokość57.5 In (1461 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/ 63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika17.65 Cuft (500 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4167 Lbs (1890 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5104 Lbs (2315 Kg)
Spalanie miasto12.5 Mpg Us (18.8 L/100Km)
Spalanie trasa27 Mpg Us (8.7 L/100Km)
Średnie spalanie18.8 Mpg Us (12.5 L/100Km)
Emisja CO2292 G/Km

5.0L V8 8AT RWD (510 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5000 Cm3
Moc375 Kw @ 6000-6500 Rpm
510 Hp @ 6000-6500 Rpm
503 Bhp @ 6000-6500 Rpm
Moment obrotowy461 Lb-Ft @ 2500-5000 Rpm
625 Nm @ 2500-5000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika18.5 Galony (70.0 L)
Prędkość maksymalna174 Mph (280 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony255/35 Zr20 // 285/30 Zr20
Długość195.3 In (4961 Mm)
Szerokość81.8 In (2078 Mm)
Wysokość57.5 In (1461 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/ 63.2 In (1
Rozstaw osi114.5 In (2908 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika17.65 Cuft (500 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna4134 Lbs (1875 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5291 Lbs (2400 Kg)
Spalanie miasto15 Mpg Us (15.7 L/100Km)
Spalanie trasa23 Mpg Us (10.2 L/100Km)
Średnie spalanie18 Mpg Us (13.1 L/100Km)
Emisja CO2280 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.