XF był ostatnim modelem opracowanym przez Jaguara przed sprzedażą firmy przez Forda do Tata Industries w 2007 roku, a w 2011 roku przeszedł ważne aktualizacje pod nowym zarządem.
Choć oparty był na wcześniejszym, nieudanym modelu Jaguar S-Type, XF zyskał uznanie na rynku dzięki swojemu designowi i wnętrzu. Niektóre elementy zostały przeniesione do wersji po faceliftingu, ale inne zniknęły w trakcie zmian.
Z zewnątrz nowy design reflektorów współgrał z kształtem nadwozia. W wersji bez faceliftingu musiano użyć pary lamp, które wystawały ponad maskę. Wyglądał smukło, a nachylone słupki A i opadający tył przypominały kształt czterodrzwiowego coupe. Nowe tylne światła LED były całkowicie nowe.
Wnętrze XF przyciągnęło uwagę dzięki obrotowym wentylatorom i pokrętłu selektora biegów, które unosiło się z konsoli centralnej. Ten sam system został zachowany, ale skrzynia biegów była nowa. Zestaw wskaźników zawierał kolorowy wyświetlacz między obrotomierzem a prędkościomierzem, a nowy ekran dotykowy systemu infotainment zintegrowano w centralnej konsoli. Jednak niektóre przyciski wciąż pochodziły z wcześniejszych modeli Forda, takich jak Fiesta, lub z Land Rovera.
Jaguar zaprezentował XF z 2011 roku z nowym silnikiem o pojemności 2,2 litra. Była to ta sama jednostka, która była używana w Land Roverze Freelanderze, i była wynikiem współpracy między Fordem a PSA (grupa Peugeot-Citroen). Nowa jednostka o mocy 190 KM miała obiecywać wyższą efektywność paliwową. Nowa była także 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Kolejną ważną aktualizacją był nowy silnik benzynowy Jaguar V8 o pojemności 5,0 litra z zmiennym rozrządem. Oferował on niemal taką samą moc jak poprzednia jednostka z doładowaniem.
Limuzyna z duszą sportowego Jaguara, model XF zdobył uznanie i entuzjastycznych fanów na całym świecie dzięki swoim dynamicznym możliwościom i dramatycznemu wyglądowi. Postępy w technologii oświetleniowej pozwoliły nowej gamie modelowej Jagura XF z 2012 roku przyjąć odważny język designu Jaguara wprowadzonego w flagowym modelu XJ.
Zmiany w blachach, w tym w grillu, masce i przednich błotnikach, a także nowe trójkątne otwory wentylacyjne nadają samochodowi bardziej muskularny, zdecydowany wygląd. Najwyższy model Jaguar XFR posiada unikalny, wyraźnie asertywny design, który podkreśla jego potencjał osiągów, a także opcję 'Aerodynamiczną’ dostępną we wszystkich innych wersjach, co daje łącznie trzy dramatycznie różniące się możliwości stylizacji.
Reflektory wyposażono w technologię bi-funkcyjną HID xenon, co pozwala na ich smuklejszy i bardziej kompaktowy kształt, przy jednoczesnym zapewnieniu doskonałej rozdzielczości wiązki. Posiadają również diodowe światła dzienne LED ułożone w charakterystyczny wzór 'J-Blade’ Jaguara dla natychmiastowej rozpoznawalności.
Tylne lampy zostały całkowicie zmodernizowane i teraz sięgają aż do centralnej części klapy bagażnika. Te nowe jednostki to pełne diody LED do funkcji stop, świateł i kierunkowskazów, nadając Jaguarowi XF charakterystyczny wieczorny wygląd. Oddzielają je poprawione wykończenie klapy bagażnika z błyszczącą czarną dolną krawędzią, co nadaje jej czystszy wygląd. Bagażnik jest również wyposażony w automatyczne domykanie we wszystkich modelach.
Trzy nowe kolory lakieru i rozszerzony wybór felg aluminiowych od 17 do 20 cali dopełniają nowy styl.
'XF słusznie został uznany za kwintesencję limuzyny Jaguara. Jest zdecydowany, a jednocześnie elegancki, z wbudowanym sportowym zamysłem w swoim designie. W najnowszej wersji udało nam się rozwijać i wzmacniać ten charakter osiągów, aby uczynić XF najdynamiczniejszym wizualnie samochodem w swojej klasie.’ Ian Callum, Dyrektor Designu, Jaguar Cars
Jaguar XF Napęd i Dynamika
Kluczowym ulepszeniem w Jaguarze XF jest wprowadzenie silnika turbodiesel 2.2-litra AJ-i4D. Jednostka ta posiada niskoprogowe tłoki i chłodzony wodą turbodoładowacz, co zwiększa efektywność, a także aktywne mocowania silnika oraz modyfikacje miski i bloku, które redukują poziom drgań i hałasu. W rezultacie powstał nie tylko najoszczędniejszy silnik Jaguara, ale także taki, który oferuje poziom wygody porównywalny z wcześniej stosowanym silnikiem V6 2.7-litra oraz wszystkie oczekiwane osiągi limuzyny sportowej Jaguara. Dalsza poprawa komfortu jazdy została zapewniona dzięki zastosowaniu dodatkowej izolacji akustycznej oraz wykorzystaniu dynamicznych analiz przepływu powietrza do wygładzenia zewnętrznego przepływu.
Moc wynosi 190KM, a imponujący moment obrotowy wynosi 450Nm, co zapewnia muskularne osiągi, jakich oczekuje się od Jaguara. Przyspiesza do 60mph w 8,0 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 140mph. Niemniej jednak jednostka ta osiąga 52,3mpg w europejskim cyklu mieszanym – co czyni ją najekonomiczniejszym Jaguarem w historii – oraz emituje jedynie 149g/km CO2 i spełnia normy Euro Stage V.
Nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Silnik doskonale współpracuje z nową, 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF. Specjalnie dostosowana przez naszych inżynierów do pierwszego zastosowania w Jaguarze, skrzynia oferuje szereg korzyści, w tym poprawioną dynamikę przyspieszenia oraz oszczędność. Zmiany biegów zajmują zaledwie 200 milisekund – czterokrotnie szybciej niż średni spoczywający puls ludzki – a kontrola kierowcy została wzbogacona o możliwość wykonywania wielokrotnych redukcji biegów za pomocą technologii zmiany biegów na łopatkach. Zastosowanie lekkich materiałów zapewnia, że całkowita waga pozostaje na tym samym poziomie, co w poprzedniej sześciobiegowej skrzyni, podczas gdy ulepszony projekt pompy i elementy kontroli biegów zwiększają efektywność. Standardowo we wszystkich modelach Jaguara XF na silnik diesla, zmniejsza emisję CO2 silnika V6 3.0-litra do 169g/km i poprawia zużycie paliwa do 44,8mpg.
Inteligentny system Start/Stop
Nowym elementem w silniku diesla 2.2-litra jest inteligentny system Start/Stop Jaguara, po raz pierwszy w premium limuzynie diesla. Automatycznie wyłącza silnik w zaledwie 300 milisekundach, gdy samochód się zatrzymuje, aby poprawić ekonomię paliwową i emisję CO2 o 5-7%.
Nie jest wymagana interwencja kierowcy, a oprogramowanie zarządzające silnikiem analizuje szereg złożonych czynników, aby zdecydować, kiedy silnik można bezpiecznie wyłączyć. Rozrusznik solenoidowy z podwójnym zasilaniem z dedykowaną dodatkową baterią natychmiast uruchamia silnik, gdy tylko stopa kierowcy opuści pedał hamulca, zapewniając, że działa on optymalnie w momencie wciśnięcia pedału gazu. Aby ułatwić ten proces, skrzynia biegów ma funkcję przechowywania impulsu hydraulicznego, która dostarcza ciśnienie oleju do uruchomienia elementów zmiany biegów.
Po raz pierwszy wszystkie warianty diesla są również dostępne z systemem Adaptacyjnej Dynamiki Jaguara, co pozwala entuzjastycznemu kierowcy cieszyć się doskonałą kontrolą podwozia samochodu i odkrywać sportową duszę Jaguara XF.
Wnętrze Jaguara XF
Niezależnie od tego, czy jest doświadczane z miejsca kierowcy, czy pasażera, wnętrze Jaguara XF jest wyjątkowo gościnne i stylowe, wykorzystując materiały premium w nowoczesny sposób.
Wnętrze Jaguara XF nadal zawiera dramatyczne elementy ‘niespodzianka i zachwyt’, takie jak wybór trybu jazdy Jaguara, który unosi się z konsoli centralnej oraz nawiewy, które obracają się do pozycji otwartej po naciśnięciu przycisku uruchamiającego, a jednocześnie przeszło kompleksową aktualizację.
Nowe fotele i instrumenty
Zmodernizowane fotele przednie i tylne zawierają element 'obręczy’ zarówno na siedzisku, jak i na oparciu, co poprawia ich wygląd oraz wsparcie, zwiększając profil siedziska. Nowe kombinacje kolorów skór, forniry i materiały wykończeniowe zwiększają opcje personalizacji dostępne dla nabywców. Wszystkie modele zyskały nową kolorystykę konsoli centralnej, deski rozdzielczej i kierownicy, gdzie wykończenie 'Tungsten’ zostało zamienione na bardziej nowoczesny motyw 'Aurora’.
Jaguar XF wyposażony jest w ogromną ilość technologii, ale w prawdziwie jaguarowym stylu jest ona bezszwowo zintegrowana z funkcjonowaniem samochodu i kontrolowana przez centralny, siedmio-calowy ekran dotykowy z nowym filtrem polaryzacyjnym dla lepszej widoczności.
Aby zmniejszyć obciążenie kierowcy, dodatkowe przełączniki zostały dodane poniżej ekranu dotykowego, aby natychmiast przełączać się między różnymi funkcjami, a nowe grafiki są oparte na tych użytych w flagowym modelu Jaguara XJ. Główna deska instrumentów kierowcy to teraz wyświetlacz TFT w pełnym kolorze dla lepszej rozdzielczości i klarowności.
Nowoczesna technologia
W Jaguarze XF oferowane są trzy nowe systemy audio, z których wszystkie stanowią istotną aktualizację w porównaniu do wcześniej dostępnych. Na czoło wysuwa się zestaw premium 1200W z 17 głośnikami, stworzony przez brytyjskich ekspertów audio Bowers & Wilkins, który oferuje dźwiękowy efekt zbliżony do koncertów.
Wszystkie systemy audio można zamówić z opartym na dysku twardym systemem nawigacji satelitarnej, który zawiera 'wirtualny’ zmieniacz CD, umożliwiając właścicielowi 'zgrywanie’ 10 płyt CD jednocześnie do pamięci samochodu i odtwarzanie ich jakby były fizycznym nośnikiem muzycznym. System oferuje również wiele różnych opcji łączenia odtwarzaczy MP3; dwa porty USB, z których jeden jest specyficzny dla iPoda oraz łączność Bluetooth, która umożliwia strumieniowe przesyłanie muzyki z telefonu smartfonowego.