Jaguar zaprezentował zupełnie nowy model XJ w 1997 roku, co oznaczało solidny powrót na rynek luksusowych sedanów.
Kiedy Ford kupił Jaguara w 1990 roku, zastał znakomitego producenta samochodów w kiepskiej sytuacji finansowej. Coventryjska marka miała w ofercie tylko stare modele, takie jak XJS i flagowy XJ, które straciły na młodzieńczości i atrakcyjności. Co więcej, ich silniki były przestarzałe, a istniało ryzyko, że nie uzyskają akceptacji dla testów emisji Euro 3. Dlatego Ford zainwestował potrzebne środki na poprawę oferty. W 1996 roku brytyjski producent zastąpił 25-letni model XJS nowym XK, a w następnym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentował model XJ8.
Choć samochód oparty był na tej samej platformie XJ40 z 1985 roku, miał zupełnie nowy design. Jego cztery okrągłe reflektory w indywidualnych zespołach oraz podzielona atrapa chłodnicy na przedzie wyraźnie odróżniały go od konkurencji. Do 1997 roku żaden z rywali nie oferował już okrągłych reflektorów. Kolejnym znakiem rozpoznawczym był niski dach oraz opadająca klapa bagażnika.
Wnętrze samochodu było luksusowo wykonane, z ręcznie robionymi wykończeniami z drewna i drogiej skóry. Panel instrumentów wyświetlał trzy oddzielne wskaźniki: prędkościomierz, obrotomierz oraz trzeci, pokazujący temperaturę płynu chłodzącego i poziom paliwa. Na centralnej konsoli zamontowano nowy system audio przejęty od Forda, a dźwignia zmiany biegów dla automatycznej skrzyni biegów znajdowała się w centralnej części. Jednak w przeciwieństwie do głównych konkurentów, model XJ nie oferował zbyt wiele miejsca dla pasażerów na tylnych siedzeniach.