Potężny i luksusowy duży sedan, Jaguar XJ był wówczas najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem produkowanym przez brytyjską firmę.
W miarę jak trzecia generacja zaczęła się starzeć, XJ został przeprojektowany i ulepszony na model 2008.
Choć zewnętrzny design został nieco zmieniony, nadal zachował wiele linii z wcześniejszych modeli, pozostając wiernym swoim korzeniom.
Przestronniejszy niż jego poprzednik, XJ oferował tę samą luksusową kabinę z drewnianymi wykończeniami, skórą i chromowanymi wstawkami.
Model z 2008 roku był dostępny w pięciu różnych wersjach: podstawowy XJ8, XJ8 L (z wydłużonym rozstawem osi), XJR, Vanden Plas oraz Super V8.
Zarówno XJ8, jak i XJ8 L oferowały standardowe 18-calowe felgi, aktywne zawieszenie, reflektory ksenonowe, panoramiczny dach, pełne akcesoria elektryczne, łączność Bluetooth oraz system Computer Active Technology.
XJR nie był dostępny z wydłużonym rozstawem osi i miał 19-calowe felgi, inny system hamulcowy, adaptatywny tempomat, zmodyfikowane zawieszenie, system nawigacji oraz elektrycznie składane lusterka boczne.
Przechodząc do wersji Vanden Plas, pojazd był wyposażony w podgrzewaną kierownicę, system nawigacji, tace piknikowe dla tylnych pasażerów, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne oraz system audio premium.