Choć projekt czwartej generacji modelu XJ rozpoczął się w 2005 roku, pod zarządem Forda, to model został wprowadzony na rynek w 2009 roku przez nowego zarządcę, firmę Tata Motors. Otrzymał aktualizację w 2012 roku.
Jaguar XJ nie przeszedł wielu generacji. Pierwszy model XJ został wprowadzony w 1968 roku i był kilkakrotnie odnawiany. Ta sama sytuacja dotyczyła kolejnych generacji, dlatego brytyjska firma zdecydowała się postąpić tak samo z czwartym modelem. Musiał on jednak zostać odświeżony i otrzymać nowe silniki, aby spełnić normy emisji Euro 6.
Na zewnątrz, samochód nie przeszedł znaczących zmian. W standardowej wersji zamontowano zestaw 19-calowych felg aluminiowych. Podgrzewana szyba była dostępna w modelu z 2009 roku, ale stała się standardem w wersji po faceliftingu z 2012 roku. Zainstalowano panoramiczny szklany dach o pełnej długości, aby zwiększyć poczucie przestronności. Podobnie jak w modelu z 2009 roku, wersja po faceliftingu 2012 była dostępna zarówno w wersji standardowej, jak i z wydłużonym rozstawem osi.
Wewnątrz zaszło więcej zmian. Do wyposażenia dołączono w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala, a w pakiecie z wydłużonym rozstawem osi znalazły się dodatkowe udogodnienia. Standardowo w całej gamie modeli zamontowano 8-calowy ekran infotainment z funkcją podwójnego widoku.