Jaguar zaprojektował XJ220 jako najszybszy samochód na świecie, osiągający prędkość maksymalną 220 mph (354 kph), i udało mu się to, ale model produkcyjny znacznie odbiegał od pierwotnego projektu.
Kiedy brytyjski producent samochodów zaprezentował XJ220 na Targach Motoryzacyjnych w Birmingham w 1988 roku, publiczność była zszokowana. Samochód został zaprojektowany i zmontowany przez grupę pracowników, którzy pracowali po godzinach, aby opracować potężnego V-12 z napędem na wszystkie koła. Jednak kierownictwo firmy znalazło inny sposób na wykorzystanie ich pracy, wprowadzając model produkcyjny oparty na prototypie: XJ220.
Keith Helfet stworzył projekt samochodu, czyniąc go jak najbardziej aerodynamicznym, z jednoczesnym szanowaniem zasad homologacji. Z przodu zamontował osłonięte reflektory oraz owalny grill na zderzaku. Spoiler z wbudowanym dyfuzorem w przedniej części nadwozia przyczynił się do aerodynamicznego docisku samochodu. Z boków XJ220 miał faliste kształty i długą, niskoprofilową szybę. Pod tylną szybą Jaguar pozostawił komorę silnikową na widoku, podczas gdy z tyłu tylne błotniki miały wloty powietrza po bokach. Składany spojler zamontowany nad tylną częścią dopełniał wizerunek supersamochodu.
W środku producent zamontował dwa sportowe fotele kubełkowe z wysokimi podparciami dla pasażerów. Jako opcję oferował szklany dach, co zapewniało więcej światła wewnątrz. Deska rozdzielcza tworzyła kokon w połączeniu z wysoką konsolą centralną wokół kierowcy. Ponieważ był droższy niż jakikolwiek Rolls-Royce na rynku, producent użył drogich materiałów i ręcznie wykonał wnętrze.