Jaguar zaprezentował doładowaną wersję swojego flagowego modelu XJ w 1994 roku, a klienci byli zachwyceni. Brytyjski producent kontynuował więc oferowanie jej w kolejnych generacjach.
W 2003 roku Jaguar wprowadził trzecią generację swojej serii XJ, a sportowa wersja wyróżniała się wspaniałym silnikiem V8 z doładowaniem. Jednak to nie tylko moc pod maską sprawiała, że samochód był znakomity. To była cała koncepcja, z aluminiowym nadwoziem, aluminiowymi ramionami i wspornikami oraz zawieszeniem pneumatycznym.
Na początek, model XJR miał inny grill niż reszta gamy. Jego srebrna siatka przypominała wygląd starszych, wspaniałych samochodów wyścigowych Jaguara. Nowe reflektory wyposażono w soczewkowe projektory, które nadawały pojazdowi nowoczesny wygląd. W przeciwieństwie do reszty, przedni zderzak XJR był obniżony i aerodynamicznie wyprofilowany, aby skierować powietrze do przednich hamulców tarczowych. Na rynek europejski Jaguar musiał usunąć statuę z maski z powodu nowych regulacji dotyczących ochrony pieszych.
Wnętrze samochodu wzbogacono o zaktualizowane materiały i połączono drewniane oraz aluminiowe wykończenia, oferując sportowy, a jednocześnie elegancki wygląd. Na konsoli środkowej zachowano dźwignię zmiany biegów w kształcie litery J. Z racji, że model był pod zarządem Forda, nie udało się pozbyć przycisków z Forda Fiesty, które wpływały na ekskluzywny wygląd auta.