Ian Callum był jednym z najlepszych projektantów, którzy kiedykolwiek wpływali na linię pojazdów Jaguar, a model XK był doskonałym przykładem tego, co zrobił dla brytyjskiej marki.
Kiedy Ford wciąż był właścicielem Jaguara, zrozumieli, że model XJS mający dwie dekady musiał zostać zastąpiony. Ian Callum został wyznaczony do zaprojektowania nowego „kota”, który miał być GT wystarczająco szybkim, aby konkurować z najlepszymi europejskimi coupe tamtych czasów.
Callum czerpał inspirację z jednego z najpiękniejszych samochodów na świecie, modelu E-Type. Sam Enzo Ferrari wypowiedział się na temat E-Type, więc można go obwiniać, jeśli się mylę. Owalny kształt grilla XK przypominał chwalebny model z lat 60. od Jaguara. Jego osobliwe reflektory były unikalne na rynku, a głębokie otwory na światła przeciwmgielne wyglądały jakby zostały zaprojektowane dla karabinów maszynowych w samochodzie Jamesa Bonda. W całości aluminiowa konstrukcja nadwozia była kontynuowana przez mocno nachyloną szybę i krótki dach, a wszystko przed opadającym, aerodynamicznym tyłem.
Wnętrze prezentowało brytyjskie luksusowe wykończenie w najlepszym wydaniu. Poza kilkoma przyciskami i przełącznikami z Forda Fiesty, wszystko inne było luksusowe. Droga skóra Connolly i drewniane wykończenia dopełniały atmosfery ekskluzywności i dobrego smaku. To był pierwszy Jaguar, który nie miał tradycyjnego wzoru J w selektorze biegów. Przypominał bardziej odwrócone L.
Oprócz groźnego modelu XKR, reszta gamy była wyposażona w wybór trzech silników V8. Wszystkie były połączone z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów i przekazywały moc na tylne koła.
Jaguar z dumą ogłasza nową erę w swojej linii sportowych samochodów – zupełnie nowy model XK. Jak wszystkie wspaniałe sportowe samochody Jaguar, nowy XK skupia się na przyszłości, jednocześnie uznając bogatą historię marki. Oznacza to nowy rozdział dla Jaguar zarówno w zakresie designu, jak i technologii, a także jest najbardziej zaawansowanym technicznie Jaguar w historii.
Nowy XK kontynuuje tradycję Jaguar, oferując piękne, potężne i przełomowe sportowe samochody, ale za jego oszałamiającym wyglądem kryje się nowoczesna technologia, skoncentrowana na poprawie doświadczeń z jazdy. Oferuje znaczące usprawnienia w zakresie osiągów, dynamiki, bezpieczeństwa, designu zewnętrznego i wnętrza, a także jakości produktu. Po premierze na początku 2006 roku, pierwszy model nowej generacji Jaguar stanie się sportową flagową propozycją marki.
Czerpiąc z czystej kartki, Jaguar wykorzystał najnowsze technologie lotnicze, łącząc je z tradycyjnymi umiejętnościami, by stworzyć luksusowy, potężny i zaawansowany sportowy samochód. Kluczowym elementem charakteru nowego XK jest wiodąca w branży aluminium monocoque, która została wprowadzona w najnowszych modelach XJ.
Dzięki tej unikalnej metodzie budowy, nadwozie nowego XK jest o 31 procent sztywniejsze od jego poprzednika oraz oferuje znaczną poprawę stosunku mocy do wagi wynoszącą 10 procent. Nowy XK jest do 90 procent sztywniejszy i 180 kg lżejszy od kluczowych rywali, ważąc tylko 1595 kg.
2007 Jaguar XK
Słowa głównego inżyniera Jaguara, Mike’a Crossa, odpowiedzialnego za dynamikę pojazdu nowego XK: „Zespół starał się stworzyć sportowy samochód o prawdziwych wszechstronnych możliwościach. Oznacza to, że musi być szybki, bardzo zwinny i naprawdę ekscytujący w prowadzeniu. Musi szybko przyspieszać, szybko hamować i wykonywać wszystko pomiędzy w sposób, w jaki powinien to robić Jaguar. Jednak to także racjonalny wybór – nowy XK dostarczy równowagi między doskonałą dynamiką jazdy a komfortem, która jest kwintesencją wyrafinowanego luksusu sportowego.”
NOWY JAGUAR XK W SKRÓCIE
+ Nowy Jaguar XK 2+2 jako sportowy samochód
+ Pierwszy model nowej generacji pięknych, szybkich Jaguarów
+ Najbardziej technicznie i technologicznie zaawansowany Jaguar w historii
+ Zastępuje gamę Jaguar XK wprowadzonej w 1996 roku
+ W pełni aluminiowa konstrukcja tworzy lekkie, niezwykle sztywne, mocne auto
+ Nowy XK lżejszy od swojego poprzednika i kluczowych rywali, ważąc 1595 kg
+ Oferuje równowagę między doskonałymi osiągami, dynamiką jazdy i wyrafinowaniem Jaguara
+ Intuicyjne sterowanie i technologie skoncentrowane na kierowcy – takie jak bezkluczykowy dostęp, przycisk uruchamiania i aktywne oświetlenie – poprawiają przyjemność z jazdy
+ Przestronne, eleganckie wnętrze sportowego samochodu odzwierciedla rzemiosło Jaguara, luksus i jakość
+ Wprowadzony z najnowszym silnikiem Jaguara AJ-V8 o pojemności 4,2 litra, rozwijającym 300 KM (224 kW) SAE / 298 PS (219 kW) EEC
+ Nowy system automatycznej skrzyni biegów Jaguar Sequential Shift z manetkami zmiany biegów umieszczonymi na kole kierownicy
+ Przyspiesza do 60 mph z miejsca w 5,9 sekundy i pokonuje ćwierć mili w 14,4 sekundy – mniej niż pół sekundy wolniej niż poprzedni model z doładowanym silnikiem 400 KM*
+ Maksymalna prędkość 155 mph (ograniczona elektronicznie)
+ W sprzedaży od początku 2006 roku, ceny ogłoszone na początku roku.
+ Model kabriolet również będzie dostępny – szczegóły zostaną ogłoszone później w tym roku
*Proszę zwrócić uwagę, że to wstępne dane testowe producenta
DESIGN
Wystarczy spojrzeć na nowy XK, aby zrozumieć, że ten samochód to ogromny krok naprzód. Jego przystojny, potężny wygląd to wyraźna kontynuacja stylu koncepcji Advanced Lightweight Coupe, po raz pierwszy zaprezentowanej na Detroit Auto Show w styczniu 2005 roku.
Wykorzystanie pięknych linii i czystych powierzchni miało kluczowe znaczenie dla zdefiniowania bardziej sportowego charakteru nowego XK. Jak mówi dyrektor ds. designu Jaguara Ian Callum: „Fundamentalne wartości projektowania Jaguara nie zmieniają się – nawet od czasów, gdy Sir William Lyons stworzył pierwszego Jaguara wiele lat temu. Cały zespół projektowy pracował z tymi wartościami, starając się stworzyć samochód o czystych liniach, zdecydowanej postawie i wspaniałych proporcjach. Czerpaliśmy inspiracje z naszej dziedzictwa i rozwijaliśmy je, aby stworzyć samochód, który jest piękny, wizualnie szybki, a zarazem niezaprzeczalnie nowoczesny; tak samo, jak projekty Sir Williama były w swoim czasie.”
W pewnym sensie nowy XK ma więcej wspólnego z wcześniejszymi modelami, takimi jak oryginalne XK i modele C, D oraz E, niż z najnowszym XK, a to za sprawą sposobu, w jaki kształt otula mechaniczne podzespoły. Sposób, w jaki dobrze zarysowana powierzchnia naciąga się na strukturę, jest ponadczasowo nowoczesny, wyrafinowany i przyjemny dla oka.
Nowy XK jest widocznie bardziej asertywny i sportowy niż model, który zastępuje – to przyszły klasyk w swoim rodzaju. W prawdziwej tradycji Jaguara, nowy XK pozostaje elegancki i stonowany. Posiada klasyczne, niskie proporcje coupé, z długą maską, stromo nachyloną szybą przednią i tylną, kołami wypełniającymi nadkola oraz minimalnymi zwisami. Przednie otwory wentylacyjne są nowym podpisem stylu Jaguara; charakterystyczne owalne wloty grilla, wyraźne uwypuklenie na masce silnika oraz praktyczne tylne drzwi liftbacku nawiązują do E-type; a szczegóły, takie jak łukowe kształty świateł przednich i tylnych oraz potężna postura, umieszczają design sportowych samochodów Jaguara mocno w XXI wieku.
W środku – jak na zewnątrz – nowy XK charakteryzuje się czystymi, prostymi, nowoczesnymi liniami. Wykorzystuje tradycyjne rzemiosło oraz nowoczesne materiały luksusowe, takie jak starannie szyta skóra, kontrastująca z bardziej technologicznymi powierzchniami wykończenia, w tym metalicznymi wykończeniami. Ułożenie jest skoncentrowane na kierowcy oraz sportowe, z doskonałą ergonomią i siedzeniami dopasowanymi do ciała, ustawionymi nisko w stosunku do wysokiego pasma bocznego, co daje mocne poczucie „kokpitu”. Z dłuższym rozstawem osi, szerszym torem i wyższą linią dachu, układ 2+2 ma więcej przestrzeni wewnętrznej niż XK, który zastępuje. Faktycznie, ten flagowy coupé prowadzi swoją klasę pod względem przestrzeni na nogi z przodu i miejsca na ramiona, a także może pochwalić się zwiększoną o 20 mm wysokością przestrzeni na głowę z przodu w porównaniu do poprzedniego modelu Jaguar XK coupé.
W kabinie minimalistyczny zestaw wskaźników skupia dwie wyraźne, okrągłe tarcze z obu stron zaawansowanego wyświetlacza kolorowego o wysokiej rozdzielczości opartego na technologii tranzystorów cienkowarstwowych. Wyświetlacz dzieli się na kilka stref, ukazując istotne informacje, takie jak wybór biegów, informacje o tempomacie, ostrzeżenia o niskim ciśnieniu w oponach oraz wskazania nawigacji satelitarnej. Centralnie umieszczony 7-calowy ekran dotykowy umożliwia intuicyjny wybór ustawień klimatyzacji, audio, nawigacji i telefonu.
Wśród przyjaznych dla użytkownika zaawansowanych technologii w nowym XK znajduje się system Jaguar Smart Key, który zapewnia bezkluczykowe uruchamianie za pomocą przycisku oraz opcjonalny dostęp bezkluczykowy, wystarczy mieć klucz Jaguara w kieszeni lub torbie.
TECHNOLOGIA LEKKIEGO POJAZDU
Choć pierwsze wrażenie nowego XK wynika z jego wyglądu, jego prawdziwa istota tkwi w tym, co kryje się pod jego skórą. Najważniejszym elementem inżynieryjnym nowego XK jest zastosowanie technologii lekkiego pojazdu Jaguara, całkowicie aluminiowej architektury wprowadzonej do najnowszej generacji limuzyny XJ.
To unikatowa konstrukcja w branży jako całkowicie aluminiowa struktura monocoque, w odróżnieniu od aluminiowej ramy przestrzennej z oddzielnymi aluminiowymi panelami zewnętrznymi. Rozwinięta z metod stosowanych w przemyśle lotniczym, gdzie kluczowe są wytrzymałość i lekkość, proces produkcji Jaguara tworzy niezwykle mocną, ale bardzo lekką strukturę, która jest zarówno nitowana, jak i klejona epoksydowo.
Nowy XK jeszcze bardziej rozwija koncepcję lekkiego pojazdu poprzez rozszerzone wykorzystanie odlewów aluminiowych, ekstrudowanych elementów oraz prasowanych paneli aluminiowych. Jego niezwykła wytrzymałość i lekkość wynikają zarówno ze sposobu konstrukcji nadwozia, jak i z zastosowania nowych technologii złączy opracowanych przez Jaguara i jego dostawców.
Aluminiowe tylne drzwi liftbacku są mocne, lekkie i proste w obsłudze. Obracają się na dwóch zawiasach, co zapewnia, że krawędź liftbacku oddala się od głowy operatora w momencie podnoszenia pokrywy. Oferuje również doskonałą widoczność z tyłu – co jest rzadkością w klasie sportowych coupé.
Oprócz wyjątkowej integralności nadwozia i wbudowanych stref deformacyjnych, nowy XK oferuje także szereg innych rozwiązań bezpieczeństwa chroniących zarówno pieszych, jak i pasażerów. Należą do nich kształt i budowa zderzaków oraz maski silnika, a także całkowicie nowa technologia, tzw. podnoszona maska dla pieszych. W przypadku zderzenia z pieszym, podnosi się w górę, oddalając się od tylnej krawędzi w milisekundach. Tworzy strefę bezpieczeństwa pomiędzy maską a silnikiem oraz innymi twardymi elementami pod maską, co znacząco redukuje potencjalne obrażenia.
Dzięki niższej wadze i wyższej wytrzymałości, technologia lekkiego pojazdu jest punktem wyjścia do poprawy osiągów, bezpieczeństwa, komfortu, ekonomii, wydajności emisji i dynamiki jazdy. Russ Varney, główny inżynier programu w zakresie sportowych modeli, wyjaśnia, jak mentalność „bez kompromisów” była stosowana w kwestii inżynierii ostatecznego grand tourera:
„Jako zespół pracowaliśmy od pierwszego dnia, aby upewnić się, że nowy XK spełni wszystkie cele wyznaczone dla pojazdu. W przypadku aluminiowej struktury monocoque dostarcza ona wielkie korzyści pod względem wagi i wytrzymałości i byliśmy zdeterminowani, aby wykorzystać te zalety, aby stworzyć sportowy samochód łączący w sobie wspaniałą dynamikę jazdy oraz wyjątkowy komfort.”
NAPĘDY
Od momentu wprowadzenia nowy XK będzie napędzany znanym silnikiem V8 o naturalnym doładowaniu, o pojemności 4,2 litra, który generuje 300 KM SAE (298 PS EEC). Ten kompaktowy, lekki silnik oparty jest na jednostce z najnowszej generacji limuzyny XJ i przeszedł znaczną ewolucję w porównaniu do silnika w poprzednim XK, w tym nową technologię wtrysku paliwa. Najnowszy silnik 4,2 litra spełnia wymagania emisji Euro 4 oraz surowe normy emisji w USA.
Silnik V8 o pojemności 4,2 litra generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 303 lb ft (411 Nm) EEC przy 4,100 obr/min. Rozkład momentu obrotowego to ważny element sportowego charakteru XK, a ten silnik dostarcza ponad 85% momentu obrotowego w zakresie od 2,000 do 6,000 obr/min. Mimo to oferuje również dobrą ekonomię paliwa oraz niskie wartości emisji, z obniżeniem emisji CO2 o 6 procent.*
Coupé XK o naturalnym doładowaniu 4,2 litra ma maksymalną prędkość elektronicznie limitowaną do 155 mph oraz czas przyspieszenia od 0 do 60 mph wynoszący 5,9 sekundy, a także natychmiastową reakcję na gaz i szeroki zakres elastyczności dla dynamicznych osiągów w całym zakresie obrotów. Dzięki oszczędności w wadze nowego XK, czas przejazdu ćwierć mili wynoszący 14,4 sekundy jest mniej niż pół sekundy wolniejszy od poprzedniego modelu doładowanego 4,2 XKR.*
Po raz pierwszy w Jaguarze kierowcy będą mogli używać manetek zmiany biegów umieszczonych na kole kierownicy do zmiany biegów za pomocą nowego systemu Jaguar Sequential Shift. W trybach Drive lub Sport Manual, szybkie zmiany biegów są osiągane dzięki połączeniu użycia manetek z automatycznym zwiększeniem obrotów podczas redukcji biegów, dzięki systemowi zarządzania silnikiem typu „drive-by-wire”. Dzięki tej pozytywnej kontroli wzmacniania momentu obrotowego, zmiany biegów są szybsze i bardziej responsywne niż kiedykolwiek, niezależnie od wybranego trybu przez kierowcę.
Sześciobiegowa skrzynia biegów XK wprowadza nową generację automatycznych przełożeń dla Jaguara, zastępując znany „J” z nowym systemem Jaguar Sequential Shift z trybami Park, Reverse, Neutral, Drive i Sport. W pełni automatyczny tryb Drive dostosowuje się do indywidualnych stylów jazdy, podczas gdy można także wybrać tryb Sport Auto. Oferuje jeszcze bardziej responsywną w pełni automatyczną strategię zmiany biegów, również wykorzystując automatyczne zwiększenie obrotów, aby utrzymać ultra-gładkie przełożenia.
*Proszę zwrócić uwagę, że to wstępne dane testowe producenta
TECHNOLOGIA
Nowy XK wyposażony jest w całkowicie nowy, wysokowydajny system hamulcowy, testowany intensywnie przez setki okrążeń na wymagającym torze Nürburgring w Niemczech, gdzie Jaguar ma dedykowany ośrodek badawczy. Rezultatem jest większa siła hamowania i bardziej responsywne odczucie dla entuzjastycznego kierowcy.
Większe, wentylowane tarcze przyczyniają się do lepszego odczucia na pedale, optymalnych dystansów hamowania oraz odporności na zjawisko „fading” podczas długotrwałego intensywnego użytkowania. System hamulcowy obejmuje również czterokanałowy system ABS, elektroniczną dystrybucję siły hamowania, hydrauliczne wspomaganie hamulców w celu zwiększenia ciśnienia hamulców podczas nagłego hamowania oraz funkcję elektronicznego hamulca ręcznego Jaguara.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych cyfrowych systemów ABS stosowanych w wielu samochodach, system ABS nowego XK może regulować ciśnienie hamulcowe na każdym kole za pomocą analogowych zaworów w hydraulicznej jednostce sterującej. To daje większą precyzję kontroli ciśnienia hydraulicznego i pozwala kierowcom korzystać z zwiększonego sterowania podczas intensywnego hamowania.
System Servotronic 2 w nowym XK jest dostosowany do sportowego samochodu z limuzyny XJ, aby zapewnić łatwe manewrowanie przy niskich prędkościach oraz optymalny feedback przy wysokich prędkościach w każdych warunkach.
Poza wyjątkowymi nowymi systemami bezpieczeństwa ochrony pieszych, XK zawiera również szereg innych funkcji bezpieczeństwa. Należą do nich opcjonalny system monitorowania ciśnienia w oponach i opony typu run-flat, dynamiczny system zagłówków Jaguara Protec chroniący przed urazami kręgosłupa, system Forward Alert, który wykorzystuje sensory z opcjonalnego adaptacyjnego tempomatu do skanowania drogi przed sobą 10 razy na sekundę, aby ostrzegać o potencjalnej kolizji, oraz nowy przełączany system Dynamic Stability Control z systemem kontroli trakcji (Trac DSC).
Nowy aktywny system oświetlenia przedniego jest również dostępny jako opcja w XK, poprawiając inteligentne oświetlenie bi-xenonowe, które standardowo jest w samochodzie. Ta funkcja zapewnia lepszą widoczność w nocy podczas szybkiego pokonywania zakrętów, obracając soczewkę reflektora w zależności od prędkości drogowej i kąta skrętu kierownicy.
PODSUMOWANIE
Jak każdy z wielkich sportowych samochodów Jaguara z ostatnich pięćdziesięciu lat, nowy XK przesuwa granice sportowego motoryzacji. Jest to najbardziej zaawansowany technicznie Jaguar w historii i niewątpliwie jeden z najpiękniejszych. Jest lżejszy, szybszy i lepiej wyposażony niż model, który zastępuje, z dużymi poprawami w osiągach, dynamice jazdy, hamowaniu, bezpieczeństwie i ekonomii.
Będąc Jaguarem, łączy komfort, styl i rzemiosło luksusowo wyposażonego grand tourera z dynamiką jazdy prawdziwego samochodu sportowego. Oddaje unikalną radość z jazdy, której oczekują kierowcy Jaguara. W najdoskonalszej tradycji Jaguara, jest to naprawdę piękny, szybki samochód, produkt zaawansowanej inżynierii oraz doskonałego rzemiosła. Oferuje styl, komfort i luksus. Ale również pozostaje wierny temu, co oznacza motoryzacja sportowa – a jest to czysta radość z jazdy.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
CHASSIS
Nadwozie nitowane i klejone z aluminium
SILNIK
Cylindry/zawory na cylinder 8/4
Średnica/skok – mm 86/90.3
Pojemność – cc 4196
Maksymalna moc – SAE KM (kW) 300 (224) EEC PS (kW) 298 (219) @ rpm 6000
Maksymalny moment obrotowy – SAE lb ft (Nm) 310 (420) EEC lb ft (Nm) 303 (411) @ rpm 4100
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna.
Jaguar Sequential Shift z manetkami zmiany biegów na kole kierownicy
WYNIKI (do potwierdzenia)
0-60 mph (0-100 kph) – sekundy 5.9 (6.2)
Maksymalna prędkość – mph (kph) 155 (250) limitowana elektronicznie