Ian Callum przyznał, że projektując model XK, inspirował się słynnym E-Type, a wersja z otwartym dachem była nawet bardziej przekonująca niż jej coupe-owy odpowiednik.
Kiedy w 2006 roku wprowadzono model XK, jego poprzednik, XK8, miał już dziesięć lat. Brytyjska firma wiedziała, że potrzebuje nowego pojazdu, a nie tylko kolejnego liftingu. W związku z tym Ian Callum i jego zespół zaprojektowali kolejny zdumiewający samochód, z większą ilością aluminium, aby jazda była bardziej emocjonująca niż w XK8. Podczas gdy prace nad wyglądem toczyły się, zespół inżynierów ciężko pracował nad tym, aby zainstalować nowy silnik o pojemności 5.0 litrów pod maską.
Zespół projektowy czerpał inspirację z jednego z najpiękniejszych samochodów na świecie, czyli E-Type. Sam Enzo Ferrari stwierdził to o E-Type, więc można obwiniać jego, jeśli się mylę. Owalny grill XK przypominał wspaniały model z lat 60. od Jaguara. Jego dziwnie wyglądające reflektory były unikalne na rynku, a głębokie otwory na światła przeciwmgielne wyglądały, jakby zostały zaprojektowane dla karabinów maszynowych w samochodzie Jamesa Bonda. Tkanina dachu zapewniała dobrą izolację akustyczną i termiczną.
W środku brytyjski luksus był na najwyższym poziomie. Poza kilkoma przyciskami i przełącznikami z Forda Fiesty, wszystko inne było luksusowe. Droga skóra Connolly i drewniane wykończenia dopełniały atmosfery ekskluzywności i dobrego smaku. Podczas gdy przednie siedzenia były stworzone z myślą o komforcie, tylne były odpowiednie tylko dla małego dziecka, ponieważ przestrzeń na nogi była niemal nieistniejąca.