Pierwsza i jedyna generacja Jeepa Commandera została zaprezentowana publiczności w 2005 roku jako model na rok 2006.
Wyższy i dłuższy od Jeepa Cherokee, Commander był w momencie swojego debiutu drugą co do wielkości masowo produkowaną wersją Jeepa w historii.
Chociaż pierwszy koncept Jeepa Commandera został ujawniony w 1999 roku, model z 2006 roku nie miał z nim nic wspólnego.
Skupiając się na rozszerzeniu swojej oferty, po raz pierwszy Jeep zdecydował się zaoferować 3 rzędy siedzeń, pomieszczając 7 pasażerów.
Nowy model dzielił platformę z Jeepem Cherokee, jak również większość jego cech i układów napędowych, korzystając z tej samej konstrukcji unibody, niezależnego zawieszenia przedniego oraz tego samego rozstawu osi i toru jazdy.
Dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych: podstawowej i Limited, obie mogły być zamawiane z napędem 4×2 lub 4×4.
Dzięki swoim masywnym kształtom, nowy Commander był łatwo rozpoznawalny jako Jeep, charakteryzujący się 7-slotową kratką, kwadratowymi liniami nadwozia i płaskimi powierzchniami.
W wersji podstawowej, Commander miał standardowy silnik V6 o pojemności 3,7 litra, który generował 210 KM. Wersja Limited była wyposażona w jednostkę V8 o pojemności 4,7 litra, rozwijającą 235 KM. Opcjonalnie, klienci mogli wybrać mocniejszą jednostkę V8 o pojemności 5,7 litra z mocą 330 KM. Wszystkie silniki były połączone z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Pod względem bezpieczeństwa, Commander był wyposażony w czterokołowy system ABS, kontrolę stabilności oraz boczne poduszki powietrzne.
Commander miał krótki żywot, trwający zaledwie 5 lat, a produkcję zakończono w 2010 roku.
Jeep Commander, o klasycznym designie, jest pierwszym modelem z rodziny Jeep, który oferuje standardowe siedzenia w trzech rzędach, pomieszczając do siedmiu pasażerów. Zwinny i wytrzymały pojazd 4×4 zaprojektowano tak, aby dostarczał osiągi, jakich można się spodziewać po samochodach Jeep, oferując więcej możliwości, elastyczności oraz zaawansowanych technologii zabezpieczeń, które z pewnością przypadną do gustu międzynarodowym klientom.
„Jeep Commander to pierwszy siedmioosobowy 4×4, który jest równie zdolny, co wyjątkowy,” powiedział Thomas Hausch, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży międzynarodowej i marketingu w Chrysler Group. „Commander rozszerza i wzmacnia już doskonałą ofertę, składającą się z modeli Wrangler, Cherokee i Grand Cherokee, oraz inicjuje rozwój linii pojazdów Jeep, który nastąpi w drugiej połowie tej dekady.”
W Wielkiej Brytanii Jeep Commander jest dostępny w dwóch wersjach: Predator i Limited, obie z silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz o pojemności 3.0 litra.
Nowoczesna interpretacja dziedzictwa z wytrzymałym wyglądem i premium wnętrzem. Pionowa szyba przednia, tylne okno i tył pojazdu, a także bardziej pionowe boki nadwozia i szyby boczne, odzwierciedlają klasyczny styl Jeepa. Lusterka boczne są także wyraziste i przemyślane w konstrukcji. Ogólnie rzecz biorąc, Commander wygląda mocno i pewnie dzięki swojemu klasycznemu stylowi Jeep – prostemu i wytrzymałemu. Commander wzbudza emocje, ponieważ jest głęboko osadzony w dziedzictwie designu Jeepa – łącząc przeszłość z teraźniejszością.
„Oryginalny Jeep Cherokee to autentyczny, klasyczny kształt, który jest zakorzeniony w świadomości publicznej,” powiedział Donald A. Renkert, starszy menedżer w Jeep Studio, w biurze projektowania produktów Chrysler Group. „Reinterpretując ten pojazd oraz inne klasyczne modele Jeepa z przeszłości, Jeep Commander wzbudza kiwanie głowy ze znajomości wśród konsumentów, mimo że jest zupełnie nowym pojazdem. Jest w nim coś, co wywołuje poczucie déjà vu, przynosząc satysfakcjonujące uśmiechy. Jest całkowicie nowy i jednocześnie ponadczasowy.”
Satysfakcja trwa także wewnątrz pojazdu, gdzie widać dbałość o szczegóły. Od gałki zmiany biegów, przez cztery okrągłe wskaźniki w zestawie zegarów, po nową kierownicę, Jeep Commander jest dopracowany i ma charakterystyczny wygląd Jeepa.
Fotele są wspierające i wygodne, a po raz pierwszy w Jeepie dostępne są trzy rzędy siedzeń. Każdy rząd jest nieco wyżej od poprzedniego, co poprawia widoczność do przodu dla każdego pasażera i zapewnia optymalny widok. Fotele w drugim i trzecim rzędzie składają się do przodu, tworząc płaską przestrzeń ładunkową. Jeep Commander jest tylko o 37 mm dłuższy od najnowszego Jeep Grand Cherokee, mimo że pomieścił trzy rzędy siedzeń. Ponieważ dzielą te same systemy 4×4 Jeepa, układy napędowe i rozstaw osi (2780 mm), Commander jest tak samo zwrotny i zdolny do jazdy w terenie jak Grand Cherokee.
Wzniesiony dach Jeep Commandera zapewnia pasażerom drugiego i trzeciego rzędu dużo miejsca na głowę. Uzupełniając dostępny przedni dach panoramiczny, jest nowatorski system Command-ViewTM, składający się z lamp dachowych (z osłonami) nad drugim rzędem siedzeń.
Dolna część panelu deski rozdzielczej jest wspólna z Grand Cherokee, ale górna część jest zupełnie nowa i wyraźnie zawiera cztery pary okrągłych regulowanych wentylatorów powietrza oraz 16 śrub Allen (14 z nich jest funkcjonalnych), które przyczyniają się do mechanicznego wyglądu pojazdu. Zarówno środek kierownicy, jak i gałka zmiany biegów prezentują logo Jeepa w jasnej obręczy z odsłoniętymi głowicami, co kontynuuje i wzmacnia ogólną koncepcję designu. Dokładny zestaw wskaźników z czterema tarczami z podświetleniem LED cechuje czarne wskaźniki z białymi grafikami i czerwonymi wskaźnikami, co ułatwia odczyt w każdych warunkach.
Siedzenie siedmiu w stylu
Jeep Commander ma „teatralne” ustawienie siedzeń, które zwiększa funkcjonalność swojej siedmioosobowej konfiguracji w trzech rzędach. Fotele w drugim rzędzie są umieszczone 117.3 mm wyżej niż w przednim rzędzie, a fotele w trzecim rzędzie są 120.45 mm wyżej niż w drugim rzędzie – aby wszyscy pasażerowie mieli doskonały widok na otaczający krajobraz miejski lub wiejski.
Fotele w drugim rzędzie dzielą się w proporcjach 40/20/40, aby zewnętrzne sekcje mogły się składać i przesuwać do przodu, umożliwiając pasażerom wejście lub wyjście z trzeciego rzędu z obu stron pojazdu. Wszystkie trzy oparcia foteli w drugim rzędzie można złożyć na poduszki, tworząc płaską przestrzeń ładunkową.
Dla maksymalnego komfortu Jeep Commander ma dostępny system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji w trzecim rzędzie. W pełni niezależny od systemu przedniego, dostarcza ciepłe lub schłodzone powietrze do jednego otworu dolnego oraz dwóch okrągłych obrotowych otworów po każdej stronie tylnej wykończenia.
Oprócz siedmiu pasażerów, Jeep Commander oferuje niesamowitą przestrzeń dla pasażerów i ładunku. Przy siedmiu osobach na pokładzie jest miejsce na 212,4 litra bagażu. Złożenie foteli w trzecim rzędzie zwiększa przestrzeń ładunkową do 1027,9 litrów, a złożenie drugiego rzędu daje łącznie 1939,7 litrów.
Zaprojektowany, aby jeździć wszędzie i robić wszystko
Kluczowa była dla Jeep Commandera najwyższa jakość w terenie i na drodze. Zespół inżynierów Jeepa poszedł po najwyższe standardy: zapewnili Commanderowi te same systemy 4×4, zawieszenie i układy napędowe, co nagradzany Jeep Grand Cherokee, w tym niezależne zawieszenie przednie oraz układ kierowniczy z przekładnią zębatą.
„Jeep Grand Cherokee wyznaczył nowy standard SUV-a dzięki swojej jakości na drodze, doskonałości w terenie oraz ogólnym osiągom w kluczowych obszarach satysfakcji klientów,” powiedział Hausch. „Teraz siedmioosobowy Jeep Commander z silnikiem 3.0 CRD V-6 stanowi atrakcyjną propozycję dla wielu klientów w Europie i innych międzynarodowych rynkach.”
NOWE SILNIKI DOSTARCZAJĄ WYDAJNOŚCI I MOCY
Silnik 3.0 CRD to jednostka napędowa „nowej generacji” od DaimlerChrysler, osiągająca wiodące w klasie poziomy mocy i momentu obrotowego – zapewniając ogromną zdolność holowania – przy jednoczesnej efektywności paliwowej. Opierając się na najnowszej technologii Mercedes-Benz, z wtryskiem paliwa pod wysokim ciśnieniem Bosch (ponad 1600 bar), turbosprężarką o zmiennej geometrii i czterema zaworami na cylinder, nowy silnik V-6 spełnia normy emisji Euro 4. Dodatkowo, system emisji spalin Jeep Commandera jest wyposażony w standardowy filtr cząstek stałych.
Maksymalna moc wynosi 160 kW (215 KM DIN), a maksymalny moment obrotowy to 510 N•m (376 lb.-ft.) przy 1600 do 4000 rpm. Pedał przyspieszenia został zmodyfikowany, aby zredukować nagłe zmiany biegów podczas normalnej jazdy, ale wciąż umożliwia pełny ruch pedału, gdy kierowca wymaga szybszego przyspieszenia.
DWIE AUTOMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW OFERUJĄ WYSOKĄ JAKOŚĆ
Silnik 3.0 CRD jest sparowany z pięciobiegową automatyczną skrzynią W5A580, która zapewnia płynne zmiany biegów i optymalną efektywność paliwową z silnikiem wysokoprężnym.
Ta skrzynia biegów posiada elektroniczny wybór zakresu interaktywnego przez kierowcę. Skrzynia automatycznie zmienia biegi w pozycji „drive” lub kierowca może ręcznie wybierać każdy bieg, przesuwając dźwignię zmiany biegów w lewo lub w prawo z pozycji „drive”. To daje kierowcy precyzyjną kontrolę, aby dostosować się do wszelkich warunków jazdy na drodze lub w terenie.
WYTWORZONA ZAWIESZENIE OFERUJE PEWNE RĘKĘ I OBSŁUGĘ
Jeep Commander dzieli zawieszenie i układ jezdny z Jeep Grand Cherokee. Obejmuje to zawieszenie przednie z krótkimi i długimi ramionami, co zapewnia kierowcy większe poczucie precyzji i kontroli, oraz bardziej precyzyjne sterowanie, bez kompromisów w zakresie osiągów Commandera w terenie. Zakręt o średnicy 11,2 m zapewnia zwinne manewrowanie.
Program Stabilności Elektronicznej (ESP), który jest standardowy, pomaga kierowcy w trudnych manewrach na każdym rodzaju nawierzchni. ESP korzysta z sygnałów z czujników rozlokowanych w całym pojeździe, aby określić odpowiednie regulacje hamulców i przepustnicy dla stabilności kierunkowej.
NAJWYŻSZE MOŻLIWOŚCI NAPĘDU NA CZTERY KOŁA