Commander, zbudowany na tej samej platformie co Jeep Grand Cherokee, oferował opcję siedmiu miejsc w pakiecie przypominającym Jeepa Cherokee XJ.
Wyglądający na kanciasty, o surowym charakterze i zdecydowanej postawie: to były główne cechy Commandera. Był to pojazd stworzony z myślą o dużych rodzinach lub dla tych, którzy mieli Jeepa Cherokee XJ w czasach studenckich. Niestety, sprzedaż samochodu ucierpiała z powodu światowego kryzysu finansowego, a mimo swoich dobrych możliwości na drogach i w terenie, pozostał w dużej mierze nieznany, a wyniki sprzedaży były niższe od oczekiwań.
Płaska przednia część z dużymi, kwadratowymi reflektorami stanowiła hołd dla starszych modeli Jeepów. Płaskie panele błotników, maski oraz niemal prosta szyba czołowa przypominały jednocześnie Grand Wagoneer i Cherokee. Zestaw plastikowych wykończeń poprawił wygląd błotników, które były przymocowane chromowanymi śrubami. Duże boczne okna uzupełniały na górze dwa szklane szyberdachy.
Wewnątrz producent oferował samochód w wersji z trzema rzędami siedzeń i miejscem dla siedmiu pasażerów. Po złożeniu tylnych siedzeń powstawała przestrzeń na dużą bagażnik, którą można było jeszcze powiększyć, składając środkowy rząd. Na desce rozdzielczej Jeep wybrał klasyczny motyw z płaskimi powierzchniami i odrobiną nowoczesnych funkcji, takich jak jednostka multimedialna umieszczona w centralnym panelu.
Pod maską Jeep oferował silnik diesla o pojemności 3,0 litra na rynek europejski, który został przejęty z modelu Mercedes-Benz ML-Class wraz z 5-biegową skrzynią automatyczną, nazwaną Autostick.
Klasyczny w designie, Jeep Commander to pierwszy przedstawiciel rodziny Jeep, który oferuje standardowe trzy rzędy siedzeń, mieszczące do siedmiu pasażerów. Zwinny, wytrzymały 4×4 został zaprojektowany, aby osiągać wyniki, jak tylko samochody Jeep potrafią, oferując większe możliwości, większą elastyczność oraz zaawansowane technologie bezpieczeństwa i ochrony, które z pewnością przyciągną międzynarodowych klientów.
„Jeep Commander to pierwszy siedmiomiejscowy 4×4, który jest tak zdolny, jak i wyjątkowy,” powiedział Thomas Hausch, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w Chrysler Group. „Commander rozwija i wzmacnia już znakomitą gamę, składającą się z Wrangler, Cherokee i Grand Cherokee, a także inicjuje rozszerzenie oferty pojazdów Jeep, które nastąpi w drugiej połowie tej dekady.”
W Wielkiej Brytanii Jeep Commander dostępny jest w dwóch wersjach – Predator i Limited – obie z silnikiem Diesla o pojemności 3.0 litra od Mercedes-Benz.
Nowoczesna interpretacja dziedzictwa designu z wytrzymałym wyglądem i premium wnętrzem. Prostokątna szyba czołowa, tylne światła i tył pojazdu, a także bardziej pionowe boki karoserii i boczne szyby, ucieleśniają klasyczny styl Jeepa. Lusterka boczne są również wyraziste i funkcjonalne. Ogólnie rzecz biorąc, Commander wygląda mocno i pewnie dzięki swojemu klasycznemu stylowi Jeep – prostemu i wytrzymałemu. Commander angażuje emocje, ponieważ jest głęboko zakorzeniony w dziedzictwie designu Jeepa – łączy przeszłość z teraźniejszością.
„Oryginalny Jeep Cherokee to autentyczny, klasyczny kształt, który jest zakorzeniony w zbiorowej świadomości,” powiedział Donald A. Renkert, starszy menedżer Jeep Studio w biurze projektowym Chrysler Group. „Reinterpretując ten pojazd oraz inne klasyczne modele Jeepa z przeszłości, Jeep Commander wywołuje kiwające głowy uznania u konsumentów, mimo że jest całkowicie nowym pojazdem. Commander wywołuje uczucie déjà vu, które wywołuje zadowolone uśmiechy. Jest zupełnie nowy i jednocześnie ponadczasowy.”
Satysfakcja trwa także wewnątrz pojazdu, gdzie wyjątkowa dbałość o szczegóły jest wyraźnie widoczna. Od gałki zmiany biegów, przez cztery okrągłe wskaźniki na desce rozdzielczej, po nową kierownicę, Jeep Commander jest wysmakowany i ma unikalny wygląd Jeepa.
Fotele są wspierające i komfortowe, a po raz pierwszy w Jeepie dostępne są teraz trzy rzędy. Z każdym rzędem nieco wyżej niż ten z przodu, to charakterystyczne „układ w stylu teatru” poprawia widoczność do przodu dla każdego pasażera i zapewnia optymalne widoki wokoło. Fotele w drugim i trzecim rzędzie składają się do przodu, tworząc płaską powierzchnię ładunkową. Jeep Commander jest tylko 37 mm (1,5 cala) dłuższy od najnowszego Jeepa Grand Cherokee, mimo że mieści trzy rzędy siedzeń. Ponieważ dzielą te same systemy 4×4 Jeepa, napędy i rozstaw osi (2780 mm/109,4 cala), Commander jest tak samo zwrotny i zdolny do jazdy w terenie jak Grand Cherokee.
Wzniesiony dach Jeepa Commandera zapewnia pasażerom z drugiego i trzeciego rzędu dużo miejsca na głowy. Uzupełnieniem dostępnego przedniego dachu słonecznego jest nowatorski system Command-ViewTM, czyli nowe okna dachowe (z osłonami) nad drugim rzędem siedzeń.
Dolna część deski rozdzielczej jest wspólna z Grand Cherokee, ale górna część jest zupełnie nowa i wyróżnia się czterema parami okrągłych regulowanych otworów wentylacyjnych oraz dumnie eksponuje 16 śrub z łbem imbusowym (14 z nich jest funkcjonalnych), które również przyczyniają się do mechanicznego, skonstruowanego wyglądu pojazdu. Zarówno środek kierownicy, jak i gałka zmiany biegów prezentują logo Jeepa otoczone jasnym pierścieniem z odsłoniętymi symulowanymi główkami śrub imbusowych, aby kontynuować i wzbogacić ogólny motyw designu. Precyzyjny zestaw wskaźników z czterema tarczami i podświetleniem LED zawiera czarne wskaźniki z białymi grafikami i czerwonymi wskaźnikami, co ułatwia odczyt w każdych warunkach.
Stylowe siedzenie dla siedmiu osób
Jeep Commander ma „siedzenia w stylu teatru”, które zwiększają funkcjonalność swojego układu z trzema rzędami i siedmioma miejscami. Fotele w drugim rzędzie są zamontowane 117,3 mm (4,62 cala) wyżej niż w pierwszym rzędzie, a fotele trzeciego rzędu są 120,45 mm (4,74 cala) wyżej niż w drugim rzędzie – aby zapewnić wszystkim pasażerom doskonały widok na otaczający krajobraz miejski lub wiejski.
Fotele w drugim rzędzie w układzie 40/20/40 są zaprojektowane tak, że zewnętrzne sekcje składają się i przechylają do przodu, aby umożliwić pasażerom wsiadanie lub wysiadanie z trzeciego rzędu z obu stron pojazdu. Wszystkie trzy oparcia foteli w drugim rzędzie można złożyć na siedzenia, tworząc płaską przestrzeń ładunkową.
Aby zapewnić maksymalny komfort, Jeep Commander ma dostępny system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji w trzecim rzędzie. Całkowicie niezależny od systemu z przodu, dostarcza ciepłe lub schłodzone powietrze do jednego otworu na poziomie podłogi oraz dwóch okrągłych obrotowych otworów po każdej stronie tylnego wykończenia.
Oprócz możliwości wygodnego przewozu siedmiu osób, Jeep Commander oferuje również ogromną przestrzeń dla pasażerów i bagażu. Przy siedmiu osobach na pokładzie dostępne jest 212,4 litra bagażu. Złożenie foteli w trzecim rzędzie zwiększa przestrzeń ładunkową do 1027,9 litrów, a złożenie także drugiego rzędu daje łącznie 1939,7 litrów.
Zaprojektowany, aby jechać wszędzie i robić wszystko
Kluczowe były najlepsze w swojej klasie możliwości terenowe i komfort na drodze dla Jeepa Commandera. Dlatego zespół inżynieryjny Jeepa poszedł przodującymi rozwiązaniami: wyposażono Commandera w te same systemy 4×4, zawieszenie i napędy, co nagradzany Jeep Grand Cherokee, w tym niezależne zawieszenie przednie i układ kierowniczy z zębatką i listwą.
„Jeep Grand Cherokee zresetował standard SUV-ów dzięki swojemu komfortowi na drodze, mistrzostwu w terenie i ogólnej wydajności w kluczowych obszarach satysfakcji klientów,” powiedział Hausch. „Teraz siedmiomiejscowy Jeep Commander z silnikiem 3.0 CRD V-6 to atrakcyjna oferta dla wielu klientów w Europie i innych rynkach międzynarodowych.”
NOWE SILNIKI OFERUJĄ WYDAJNOŚĆ I MOC
Silnik 3.0 CRD to „silnik nowej generacji” od DaimlerChrysler, który osiąga najlepsze w swojej klasie poziomy mocy i momentu obrotowego – zapewniając ogromne możliwości holowania – z efektywną ekonomią paliwa. Oparty na najnowszej technologii Mercedes-Benz, wysokociśnieniowym wtrysku paliwa Bosch (1600+ bar), turbosprężarce o zmiennej geometrii i czterech zaworach na cylinder, nowy silnik V-6 spełnia normy emisji Euro 4. Dodatkowo, system emisji spalin w Jeepie Commander jest wyposażony w standardowy filtr cząstek stałych.
Maksymalna moc wynosi 160 kW (215 hp DIN), a maksymalny moment obrotowy to 510 N•m (376 lb.-ft.) przy obrotach od 1600 do 4000 rpm. Pedal gazu został zmodyfikowany, aby zmniejszyć szarpania podczas normalnej jazdy, ale nadal umożliwia pełne użycie pedału, gdy kierowca wymaga szybszego przyspieszenia.
DWA AUTOMATYCZNE SKRZYNIE BIEGÓW OFERUJĄ WYŻSZY KOMFORT
Silnik 3.0 CRD współpracuje z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów W5A580, która zapewnia płynne zmiany biegów i optymalną ekonomię paliwa w połączeniu z silnikiem diesla.
Ta skrzynia biegów oferuje elektroniczny wybór zakresu, interaktywną kontrolę zmiany biegów. Skrzynia zapewnia całkowicie automatyczną zmianę biegów w trybie „drive”, lub kierowca może ręcznie wybierać każdy bieg sekwencyjnie, przesuwając dźwignię zmiany biegów w lewo lub w prawo z pozycji „drive”. Daje to kierowcy precyzyjną kontrolę, aby dostosować się do każdych warunków jazdy na drodze lub w terenie.
ZAWSZE PEWNE ZAWIESZENIE DOSTARCZA CONFORTOWEJ JAZDY I OBSŁUGI
Jeep Commander dzieli zawieszenie i elementy jezdne z Jeepem Grand Cherokee. Obejmuje to przednie zawieszenie typu krótko-długonaramienne, które zapewnia kierowcy większe poczucie precyzji i kontroli oraz precyzyjniejsze kierowanie, nie rezygnując przy tym z wytrzymałości terenowej Commandera. Niewielka średnica skrętu wynosząca 11,2 m zapewnia zwinne manewrowanie.
Elektroniczny program stabilizacyjny (ESP), który jest standardem, wspiera kierowcę w trudnych manewrach na dowolnym rodzaju nawierzchni. ESP wykorzystuje sygnały z czujników rozmieszczonych w całym pojeździe, aby określić odpowiednie dostosowania hamulców i przepustnicy dla stabilności kierunkowej.
NAJLEPSZE W KLASIE MOŻLIWOŚCI NAPĘDU NA CZTERY KOŁA