Jeep wprowadził piątą generację modelu Grand Cherokee w 2021 roku, która okazała się godna swojej nazwy, wprowadzając jednocześnie bardziej luksusowe i nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Po sprzedaniu siedmiu milionów egzemplarzy, Grand Cherokee stał się szanowanym i znanym na całym świecie produktem. Od czasu swojej pierwszej generacji w 1992 roku oferował świetne osiągi terenowe oraz komfortowe wnętrze. Z biegiem lat amerykański SUV stawał się coraz bardziej luksusowy i udowodnił, że również doskonale sprawdza się na autostradach.
Model Grand Cherokee z 2021 roku został tak dobrze zaprojektowany, że nie potrzebował nawet logo, aby rozpoznać swoją markę i nazwę. Jego siedem pionowych szczelin z przodu było charakterystycznym znakiem marki Jeep, podczas gdy wąskie reflektory i masywny zderzak nawiązywały do jego poprzedników w zakresie designu. Jeep zbudował to auto na tej samej platformie, którą grupa Stellantis wykorzystuje w Alfa Romeo Stelvio. Projektanci zdołali stworzyć niższą linię dachu, co nadało mu smuklejszy wygląd. Pochylone do przodu słupki C pozostały wyraźną cechą charakterystyczną Grand Cherokee.
Podczas gdy pierwsza generacja Grand Cherokee miała spartańskie wnętrze z zaledwie kilkoma udogodnieniami, model z 2021 roku mógł konkurować w segmencie luksusowym dzięki zastosowaniu skóry, nowoczesnych technologii i funkcji komfortowych. Oferował 144,6 stóp sześciennych (4,096 litrów) przestrzeni wewnętrznej w kabinie. Po obniżeniu tylnej kanapy dzielonej, pojemność bagażnika wzrastała do 37,7 stóp sześciennych (1,067 litrów). Dla pasażerów z przodu, Jeep zamontował system multimedialny Uconnect z nawet trzema ekranami 10,1”.
Z technicznego punktu widzenia, najbardziej zaawansowany technologicznie układ napędowy to wersja 4xe. Oferowała hybrydowy napęd, który łączył turbodoładowany silnik czterocylindrowy z elektrycznym silnikiem, współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Marka Jeep® kontynuuje swoją wspinaczkę na nowe szczyty, świętując 80-lecie istnienia, wprowadzając pierwszy elektryczny model Jeep Grand Cherokee 4xe oraz nowego, wyjątkowego Grand Cherokee Trailhawk, stworzonego z myślą o off-roadzie.
Od chwili, gdy marka Jeep zaprezentowała model Grand Cherokee w 1992 roku, prowadząc go dosłownie po schodach Cobo Hall w Detroit przez przeszklone okno, co oznaczało przełom w segmencie luksusowych SUV-ów, ustanowiła nowy standard w branży, szybko stając się synonimem wysmakowanego designu i niezaprzeczalnych możliwości.
Piąta generacja Jeep Grand Cherokee kontynuuje tę tradycję jako najbardziej nagradzany SUV w historii, oferując całkowicie nową architekturę, nowe napędy hybrydowe typu plug-in, nowy design zewnętrzny oraz nowoczesne wnętrze z rzemiosłem na światowym poziomie i innowacyjnymi technologiami, które pojawią się na rynku SUV-ów pełnowymiarowych. Jako marka SUV-ów o najwyższej wydajności, stawiająca na „Zero Emission Freedom”, całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee będzie dotychczas najbardziej zaawansowanym technologicznie i zdolnym do jazdy w terenie modelem.
„Jeep Grand Cherokee to nasz globalny flagowiec, który poprowadzi markę Jeep w nową erę wysokiej klasy wykończenia, innowacyjnych technologii, zaawansowanych możliwości 4×4 oraz elektryfikacji,” powiedział Christian Meunier, dyrektor generalny marki Jeep. „Dzięki idealnemu połączeniu dynamiki na drodze, zdolności 4×4 i wydajności 4xe, całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee 2022 to najbardziej zaawansowany technologicznie, luksusowy i zdolny do jazdy w terenie Grand Cherokee w historii.”
Całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee zadebiutuje w salonach Jeep w Ameryce Północnej w czwartym kwartale 2021 roku. Model Jeep Grand Cherokee 4xe ma zadebiutować w Ameryce Północnej na początku 2022 roku, a w pozostałych krajach później w tym roku.
Ustalamy standardy
Po sprzedaży przekraczającej 7 milionów egzemplarzy na całym świecie, najbardziej doceniany SUV w historii wciąż wyznacza standardy wśród wszystkich SUV-ów.
„Klienci przez cztery pokolenia polegali na swoim Grand Cherokee i cieszyli się z jego użytkowania,” powiedział Jim Morrison, wiceprezydent marki Jeep w Ameryce Północnej. „Wzięliśmy pod uwagę ich opinie, aby uczynić najbardziej nagradzany SUV wszech czasów jeszcze lepszym w piątej generacji.”
Najnowsza wersja została zaprojektowana i skonstruowana, aby dostarczyć jeszcze więcej tego, co uczyniło ten SUV Jeepa prawdziwą ikoną w premium SUV:
Więcej napędów – z technologią 4xe (PHEV), która ma na celu dostarczenie szacunkowego zasięgu elektrycznego wynoszącego 25 mil, 57 mil na galon ekwiwalent (MPGe) oraz łącznego zasięgu przekraczającego 440 mil (708 km). To najbardziej zdolny do jazdy w terenie i ekologiczny Grand Cherokee w historii, co jest kolejnym znakiem zobowiązania marki Jeep do „Zero Emission Freedom”.
Więcej legendarnej zdolności – nowy Trailhawk 4xe to najbardziej zdolny do jazdy w terenie Grand Cherokee, który zdobył Rubicon Trail w pełnym trybie elektrycznym. Nowy, unikalny system odłączania stabilizatora pozwala na lepszą artykulację i przyczepność na skałach i w trudnym terenie.
Więcej technologii – Uconnect 5 z ekranem dla pasażera z przodu, nowym systemem rozrywki w wysokiej rozdzielczości dla tylnych siedzeń oraz aktywną asystą kierowcy.
Więcej przestrzeni i wszechstronności – z objętością wnętrza wynoszącą 144,6 stóp sześciennych (+4,1 stóp sześciennych w porównaniu do poprzedniej generacji) oraz przestrzenią ładunkową wynoszącą 37,7 stóp sześciennych (+1,4 stopy sześcienne), nowy Jeep Grand Cherokee 2022 oferuje podwyższony poziom komfortu i przestronności, w tym możliwość pomieszczenia zestawu kijów golfowych w poprzebieg w przestrzeni ładunkowej.
Więcej innowacyjnych funkcji – z całkowicie nową architekturą, nowym projektem zewnętrznym, nowym wnętrzem z ekranem dla pasażera z przodu oraz Amazon Fire TV, niezależnymi zawieszeniami przednimi i tylnymi oraz ekskluzywnym systemem zawieszenia powietrznego Quadra-Lift™ z elektronicznym półaktywnym tłumieniem.
Więcej światowej klasy rzemiosła – co prowadzi do najbardziej luksusowego Grand Cherokee w historii, w tym do wersji Summit Reserve z wnętrzem z Palermo oraz 19-głośnikowym systemem audio McIntosh o mocy 950 watów.
Więcej bezpieczeństwa – z ponad 110 zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa i ochrony, w tym aktywną asystą kierowcy z automatycznym prowadzeniem przy użyciu rąk, a także 360-stopniowym systemem monitorowania otoczenia i kamerami do nocnego widzenia.
Nowoczesny Jeep Grand Cherokee został zaprojektowany tak, aby dostarczać niezrównanych możliwości oraz stabilnych dynamik jazdy. Jego uznawane na całym świecie systemy 4×4 (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), powietrzne zawieszenie Quadra-Lift oraz system zarządzania przyczepnością Selec-Terrain™ zapewniają Grand Cherokee legendarne zdolności 4×4 marki Jeep.
Całkowicie nowa architektura i aerodynamiczny styl nadwozia poprawiają wydajność pojazdu, bezpieczeństwo i niezawodność, jednocześnie znacznie redukując wagę pojazdu, hałas, wibracje i szorstkość. Zaprojektowany, aby maksymalizować ogólne bezpieczeństwo pasażerów, komfort i wygodę, Grand Cherokee wyróżnia się potężnym uderzeniem z technologiami nowej generacji, które czynią go wyjątkowym w segmencie SUV-ów pełnowymiarowych.
Pierwszy Grand Cherokee 4xe
Całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee 4xe 2022 jest pierwszym modelem Grand Cherokee, który oferuje wariant z hybrydowym napędem elektrycznym (PHEV). Jego wprowadzenie sygnalizuje kontynuowany rozwój misji elektryfikacyjnej marki Jeep, dążącej do „Zero Emission Freedom”, gdy marka bada przyszłość mobilności w rocznicy, która świętuje 80 lat osiągnięć, wglądów i innowacji.
Technologia 4xe PHEV zwiększa radość, wolność i przygody, z których znana jest marka Jeep, jednocześnie zapewniając niespotykaną wydajność, oszczędność paliwa i przyjazność dla środowiska:
Celując w szacunkowy zasięg elektryczny wynoszący 25 mil (40 km) i 57 MPGe
375 hp i 470 lb-ft momentu obrotowego
System 4×4 Quadra Trac II z dwubiegową skrzynią przekładniową i przełożeniem 2.72:1 w zakresie niskim
Przełożenie 47.4:1 w trybie jazdy wolno
Maksymalna zdolność holowania 4xe wynosząca 6000 lbs (2720 kg)
„Kierowca Jeep Grand Cherokee 4xe może dostosować swój hybrydowy napęd do każdego przejazdu, od codziennych dojazdów w trybie czysto elektrycznym po dłuższe podróże autostradą bez obaw o zasięg, co pozwala właścicielom eksplorować naturę w terenie w niemal ciszy,” dodał Meunier. „To kolejny ważny krok w kierunku realizacji naszej globalnej wizji Zero Emission Freedom. Do 2025 roku planujemy wprowadzenie w pełni elektrycznego pojazdu Jeep w każdym segmencie SUV.”
Dostępny w wersjach Grand Cherokee Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve, system napędowy 4xe łączy dwa silniki elektryczne, akumulator o napięciu 400 voltów, silnik turbo o pojemności 2.0 litra oraz ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, aby maksymalizować wydajność i możliwości.
Cały system 4xe zapewnia 375 koni mechanicznych (280 kW) oraz 470 lb-ft (637 Nm) momentu obrotowego. Grand Cherokee 4xe, celując w szacunkowy zasięg elektryczny wynoszący 25 mil (40 km), osiąga szacunkowe 57 MPGe i ma szacunkowy całkowity zasięg przekraczający 440 mil (708 km).
Efektywny silnik turbo o pojemności 2.0 litra I-4 stanowi część rodziny silników średnich Stellantis. Wysokotechnologiczny silnik wtryskowy wykorzystuje turbosprężarkę o niskiej bezwładności, zamontowaną bezpośrednio na głowicy cylindrów. Wydajność poprawia zastosowanie elektrycznego układu kierowniczego oraz elektrycznie napędzanej sprężarki klimatyzacyjnej, eliminując te obciążenia z silnika.
Tradycyjny alternator został zastąpiony jednostką silnika prądu o wysokim napięciu, chłodzoną cieczą. Połączona z wałem korbowym silnika za pomocą paska, jednostka ta uruchamia silnik prawie bezszwowo, oszczędzając paliwo podczas zatrzymywania i rozruchu oraz generując energię dla akumulatora.
Większy silnik generatora wysokiego napięcia jest zamontowany w skrzyni biegów, zastępując konwerter momentu. Dwa sprzęgła zarządzają mocą i momentem z silnika elektrycznego i silnika spalinowego.
Sprzęgło zamontowane jest między silnikiem a silnikiem elektrycznym. Gdy system działa w trybie elektrycznym, to sprzęgło jest otwarte, więc nie ma mechanicznego połączenia między silnikiem a jednostką elektryczną. Gdy sprzęgło jest zamknięte, połączony moment z silnika 2.0 litra i jednostki elektrycznej przepływa przez automatyczną skrzynię biegów. Zmienny sprzęgło zamontowane za silnikiem elektrycznym zarządza współdziałaniem ze skrzynią biegów, aby poprawić komfort jazdy i wydajność.
Jeep Grand Cherokee 4xe jest wyposażony w akumulator EV o napięciu 400 voltów i pojemności 17 kWh. Jednostki akumulatorowe i sterujące zamontowane są pod pojazdem, wbudowane w podłogę i chronione serią osłon.
System akumulatora zawiera dedykowany obieg grzewczy i chłodzący, który utrzymuje optymalną temperaturę akumulatora dla najlepszej wydajności. System ten zawiera dedykowaną jednostkę grzewczą i chłodniczą, która wykorzystuje czynnik chłodniczy klimatyzacji Grand Cherokee do obniżenia temperatury cieczy chłodzącej, gdy zajdzie taka potrzeba.
System 4xe Grand Cherokee zawiera również Zintegrowany Moduł Ładowania (ICDM), który łączy ładowarkę akumulatorową i przetwornik DC/DC w jednym, kompaktowym module oraz Moduł Inwertera Mocy (PIM), który został zredukowany. Te elementy są montowane pod nadwoziem i zabezpieczone stalowymi osłonami.
Wszystkie podzespoły wysokiego napięcia są szczelne i wodoodporne. Jeep Grand Cherokee 4xe, oznaczony jako Trail Rated, jest w stanie pokonywać wodę do 24 cali (61 cm).
Port ładowania jest umieszczony pod pokrywą otwieraną i zamykaną na przycisk, na lewym przednim błotniku, co ułatwia parkowanie przodem w miejscach ładowania. Port ładowania zawiera wskaźniki LED statusu ładowania. Monitor poziomu naładowania akumulatora LED znajduje się na górze deski rozdzielczej, co ułatwia sprawdzenie stanu naładowania akumulatora w czasie ładowania.
Tryby E Selec 4xe
Dzięki trybom E Selec, kierowca Jeep Grand Cherokee 4xe może dostosować hybrydowy napęd do każdego przejazdu, niezależnie od tego, czy chodzi o dojazdy, jazdę w terenie, czy podróże na dłuższe dystanse.
Kierowca wybiera żądany tryb napędu za pomocą przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej, po lewej stronie kierownicy:
Hybrydowy: Łączy moment obrotowy z silnika elektrycznego i silnika benzynowego. Napęd optymalizuje moc akumulatora i silnika, aby zapewnić najlepszą kombinację wydajności paliwowej i osiągów.
Elektryczny: Działa tylko na zerowej emisji energii elektrycznej, aż akumulator osiśnie minimalny poziom naładowania lub kierowca zażąda większego momentu obrotowego (np. przy pełnym przyspieszeniu), co załącza silnik.
eSave: Priorytetowo traktuje silnik, oszczędzając naładowanie akumulatora na później. Kierowca może również wybierać między oszczędzaniem akumulatora a ładowaniem akumulatora w trybie eSave za pośrednictwem Hybrid Electric Pages w monitorze Uconnect 5.
Niezależnie od wybranego trybu, Grand Cherokee 4xe działa jako hybryda, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania.
Wyświetlacz informacji dla kierowcy oraz główny ekran dotykowy zawierają Strony Ekologicznego Monitorowania. Strony te pozwalają właścicielom monitorować przepływ energii oraz zobaczyć wpływ hamowania regeneracyjnego, zaplanować czasy ładowania, aby skorzystać z niższych taryf elektrycznych, oraz przeglądać historię jazdy z dokładnymi danymi na temat wykorzystania energii elektrycznej i benzyny.
Hamowanie regeneracyjne jest częścią systemu 4xe. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, kontrola napędu aktywuje maksymalne dostępne hamowanie regeneracyjne, do 0.25 g, z silników elektrycznych, aby spowolnić pojazd, wspomagane tradycyjnymi hamulcami tarczowymi Grand Cherokee. Przy włączonym 4×4 wszystkie cztery koła przekazują moment obrotowy do hamowania regeneracyjnego, maksymalizując odzysk energii. Energia z hamowania regeneracyjnego jest przekazywana do akumulatora, aby utrzymać lub zwiększyć stan naładowania.
Funkcja Max Regen, wybierana przez kierowcę, automatycznie uruchamia bardziej agresywne kalibracji hamowania regeneracyjnego, gdy pojazd nie odnotowuje żadnego przyspieszenia od kierowcy (na tzw. zjeździe). Max Regen potrafi spowolnić Grand Cherokee 4xe szybciej niż standardowe hamowanie regeneracyjne i generować więcej energii dla akumulatora.
Legendarna zdolność Jeepa 4×4
Jeep Grand Cherokee oferuje niezrównane możliwości oraz stabilne właściwości jezdne na drodze. Ta legendarna zdolność w terenie zaczyna się dzięki trzem systemom 4×4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym ograniczonym poślizgiem (eLSD). Wszystkie trzy systemy są wyposażone w aktywną skrzynię przekładniową, która poprawia przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koło z największą przyczepnością.
Klasa unikalnych rozwiązań Jeepa, powietrzne zawieszenie Quadra-Lift, oferujące do 11.3 cali (28.7 cm) prześwitu oraz możliwość pokonywania wody do 24 cali (61 cm). System automatycznie dostosowuje ustawienia amortyzatorów do zmieniających się warunków drogowych dla większego komfortu, stabilności i kontroli, lub można je kontrolować ręcznie za pomocą przycisków na konsoli, a także posiada pięć ustawień wysokości dla optymalnej wydajności jazdy.
Klasa lidera systemu zarządzania przyczepnością Selec-Terrain pozwala klientom wybierać ustawienia do jazdy w terenie lub na drodze dla optymalnej wydajności 4×4. Ta funkcja elektronicznie koordynuje podział momentu obrotowego 4×4, hamowanie i zachowanie, kontrolę kierownicy, układ zawieszenia, kontrolę przepustnicy, zmianę biegów w skrzyni, rozdzielacz napędu, kontrolę trakcji, kontrolę stabilności, system ABS i odczucie kierownicy.
System Selec-Terrain oferuje pięć dostępnych trybów terenu (Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand), aby dostarczyć zoptymalizowane kalibracje dla każdego scenariusza jazdy.
Nowością w Jeep Grand Cherokee 4×4 2022 jest odłączanie przedniej osi. Jeśli pojazd stwierdzi, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi automatycznie przestawia Grand Cherokee na napęd na dwa koła, zmniejszając opór na układzie napędowym i poprawiając oszczędność paliwa. Napęd na cztery koła automatycznie włącza się ponownie, gdy pojazd wyczuje, że jest to konieczne.
Grand Cherokee może pochwalić się maksymalną zdolnością holowania wynoszącą 7200 lbs (3265 kg) z dostępnym silnikiem V-8 o pojemności 5.7 litra.
Trailhawk – najbardziej zdolny Grand Cherokee
Całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee Trailhawk 2022 podnosi zdolności 4×4 Grand Cherokee na jeszcze wyższy poziom.
Nowy Trailhawk jest wyposażony w standardowe opony terenowe, zintegrowaną kamerę off-roadową, powietrzne zawieszenie Quadra-Lift z prześwitem wynoszącym do 11.3 cali (28.7 cm), poprawione kąty podejścia, zejścia i przełamania oraz aktywną skrzynię przekładniową Quadra-Drive II z tylnym eLSD oraz Selec-Terrain.
Najbardziej zdolny model w nowej ofercie Grand Cherokee ma również:
Klasa unikalnych rozwiązań do odłączania stabilizatora, co pozwala na lepszą artykulację i przyczepność na skałach i w trudnym terenie.
Selec-Speed® Control do zarządzania prędkością pojazdu w 4LO podczas pokonywania terenu off-road. Na gwałtownych wzniesieniach/ześlizgach lub w przypadku pokonywania przeszkód, Selec-Speed Control automatycznie stosuje moment obrotowy silnika i/lub ciśnienie hamulca, aby utrzymać stałą i bezpieczną prędkość jazdy off-road, bez konieczności przez kierowcę kontrolowania przepustnicy lub hamulca.
Wysokowytrzymałe stalowe osłony.
Czerwone haki holownicze.
18-calowe koła z oponami terenowymi.
Klasa lidera przyczepności, prześwitu, zwrotności, artykulacji i zwiększonej zdolności do pokonywania wody, wynoszącej do 24 cali (61 cm).
Matowe, czarno-czerwone dekory „Trailhawk” na masce, które redukują odblaski.
Trailhawk 4xe – Trail Rated, zatwierdzony przez naturę
Po raz pierwszy w historii piąta generacja Grand Cherokee oferuje elektryfikowany model Trailhawk 4xe, który łączy szacunkowy zasięg elektryczny wynoszący 25 mil (40 km) z „Zero Emission Freedom” oraz 57 MPGe z legendarnymi zdolnościami 4×4 Trailhawk. W rzeczywistości nowy Grand Cherokee Trailhawk 4xe zdobył wymagający Rubicon Trail, działając w trybie elektrycznym.
Najważniejsze cechy Grand Cherokee Trailhawk 4xe obejmują:
System 4×4 Quadra-Drive II z dwubiegową skrzynią przekładniową i przełożeniem 2.72:1 w zakresie niskim.
Tylny elektroniczny ograniczony poślizg (eLSD).
System zarządzania przyczepnością Selec-Terrain.
Selec-Speed Control.
10.9 cali (27.8 cm) prześwitu.
24 cale (61 cm) zdolności do pokonywania wody.
Przełożenie 47.4:1 w trybie jazdy wolno.
Celując w szacunkowy zasięg elektryczny wynoszący 25 mil (40 km) oraz 57 MPGe.
Niebieskie haki holownicze.
18-calowe koła w kolorze niebieskim z terenowymi oponami.
Matowy, czarno-niebieski dekor „Trailhawk” na masce, który redukuje odblaski.
Nagrodzone napędy
Oprócz technologicznie zaawansowanego hybrydowego napędu elektrycznego nowego Jeep Grand Cherokee 4xe, oferta Grand Cherokee 2022 daje nabywcom wybór między dwoma mocnymi, efektywnymi paliwowo i zaawansowanymi silnikami, które sprawdzą się w każdych warunkach jazdy.
Standardowym silnikiem jest aluminiowy silnik V-6 Pentastar o pojemności 3.6 litra, o mocy 293 koni mechanicznych i 260 lb-ft momentu obrotowego. Chwalony za swoją moc i wyrafinowanie, kąt 60 stopni między bankami cylindrów V-6 Pentastar sprawia, że działa płynnie, wspomagany przez akcesoria bezpośrednio mocowane do bloku silnika. Siedmiokrotny zdobywca nagrody Wards 10 Best Engines and Propulsion Systems, silnik V-6 Pentastar jest kompaktowy, z takimi funkcjami jak kolektory wydechowe zintegrowane w głowicach cylindrów. Napędzane łańcuchem podwójne wałki rozrządu mają zmienną wysokość zaworów i zmienny czas otwarcia zaworów (VVT). Ta kombinacja szybko dostosowuje moc silnika do wymagań kierowcy, zapewniając najlepszą równowagę między wydajnością a oszczędnością paliwa.
Standardowa technologia automatycznego startu i zatrzymywania silnika (ESS) jest dostępna w silniku V-6 Pentastar. System ESS został zaktualizowany i udoskonalony dla Grand Cherokee. Zmiany obejmują element rezerwy ciśnienia w ośmiobiegowej skrzyni biegów, który dostarcza dedykowaną ciecz przekładniową do elementów zmieniających podczas ponownego uruchamiania silnika, zapewniając szybkie uruchomienie pojazdu. Udoskonalone sterowanie napędem i nowa technologia rozruchu minimalizują wczesne ponowne uruchamianie silnika wskutek drobnych ruchów stopy kierowcy na pedale hamulca. Hałas, wibracje i szorstkość przy restarcie zostały zredukowane dzięki zmodyfikowanym kontrolkom i przełączanym mocowaniom silnika.
Silnik V-6 Pentastar o pojemności 3.6 litra ma maksymalną zdolność holowania wynoszącą do 6200 funtów (2812 kg) i szacowany, wiodący w klasie, zasięg wynoszący ponad 500 mil. VVT z podwójnym niezależnym fazowaniem wałków rozrządu umożliwia lepszą efektywność paliwową w szerokim zakresie momentu obrotowego w silniku V-6 Pentastar. Prawie 90% maksymalnego momentu obrotowego silnika jest dostępne w zakresie od 1800 do 6400 obr/min – jest to istotne w przypadku holowania lub transportowania.
Nabywcy, którzy pragną większej mocy, mogą zdecydować się na nagradzany silnik V-8 o pojemności 5.7 litra, o mocy 357 koni mechanicznych i 390 lb-ft momentu obrotowego dostarczanego w szerokim zakresie mocy. Silnik V-8 zapewnia wydajność i efektywność z VVT i technologią oszczędzania paliwa (dezaktywacja cylindrów). Dzięki technologii oszczędzania paliwa komputer sterujący silnikiem wyłącza paliwo i iskrę oraz zamyka zawory dla czterech cylindrów silnika podczas pracy pod lekkim obciążeniem, na przykład podczas jazdy autostradą, kiedy pełna moc nie jest potrzebna. System natychmiast włącza dezaktywowane cylindry, gdy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia. V-8 ma maksymalną zdolność holowania wynoszącą do 7200 funtów (3265 kg).
Silnik V-8 Grand Cherokee wykorzystuje technologię dezaktywacji cylindrów, która wyłącza cztery cylindry podczas lekkiego przyspieszania lub jazdy w trybie autostradowym. System jest aktywny w rozszerzonym zakresie w porównaniu do poprzednich generacji i jest niewidoczny dla kierowcy. Zapewnia moc V-8 w przypadku przyspieszenia i dużych obciążeń oraz pracę czterech cylindrów wtedy, gdy wymagany moment obrotowy jest mniejszy niż maksymalna moc dostępna z czterech cylindrów. W zależności od scenariusza jazdy dezaktywacja cylindrów może zwiększyć efektywność paliwową o 5 do 20 procent. Efektywność paliwowa jest dodatkowo poprawiana dzięki technologii VVT, która redukuje obciążenie pompowania silnika, zamykając zawór dolotowy później i zwiększając proces rozprężania w trakcie spalania. Umożliwia to przeniesienie większej ilości energii do kół, zamiast tracenia jej przez wydech w postaci ciepła. VVT poprawia również oddychanie silnika, co zwiększa efektywność i moc.
Każdy silnik jest połączony z wytrzymałą, solidną ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, która poprawia efektywność paliwową i zapewnia wyraźne i płynne zmiany biegów. Szeroki zakres przełożeń pomaga utrzymać obroty silnika w idealnym zakresie dla danego zadania – niezależnie od tego, czy chodzi o jazdę po autostradzie, czy eksplorację szlaków off-road. Zmiana map przełożeń w locie pozwala skrzyni biegów szybko dostosować swoją strategię zmiany biegów do wymagań kierowcy na podstawie takich danych jak zmiany momentu obrotowego silnika, wykrywanie wzniesień, temperatura oraz przyspieszenie podłużne i boczne.
Nowością w Jeep Grand Cherokee 4×4 2022 jest odłączanie przedniej osi. Jeśli pojazd stwierdzi, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi automatycznie przestawia Grand Cherokee na napęd na dwa koła, zmniejszając opór na układzie napędowym i poprawiając oszczędność paliwa. Napęd na cztery koła automatycznie włącza się ponownie, gdy pojazd wyczuje, że jest to konieczne.
Elastyczna architektura zapewnia światowej klasy zdolności 4×4, dynamikę jazdy i trwałość, oraz pierwszy w historii model elektryfikowany 4xe.
Całkowicie nowy Jeep Grand Cherokee 2022 jest zbudowany na nowej architekturze, która została zaprojektowana z myślą o piątej generacji Grand Cherokee. Jest to architektura elastyczna, stworzona zarówno z myślą o wersjach dwu-, jak i trzyrzędowych, a także z możliwością elektryfikacji 4xe.
Nowa konstrukcja unibody i podwozie Grand Cherokee ułatwiają elektryfikację, a trzy dostępne klasy systemów 4×4 Jeepa (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), powietrzne zawieszenie Quadra-Lift oraz system zarządzania przyczepnością Selec-Terrain nadają całej linii Grand Cherokee legendarne zdolności Jeepa.
Elastyczność nowej architektury pozwala na dwie różne długości i rozstawy osi, a także elektryfikację. Chociaż dwu-rzędowa wersja Grand Cherokee i trzy-rzędowa wersja Grand Cherokee L mają tę samą całkowitą szerokość wynoszącą 84.6 cala (215 cm), dwu-rzędowa wersja Grand Cherokee ma rozstaw osi wynoszący 116.7 cala (296.4 cm) w porównaniu z rozstawem osi 121.7 cala (309 cm) wersji Grand Cherokee L, co oznacza różnicę wynoszącą 5.0 cali (12.7 cm). W całkowitej długości dwu-rzędowy model ma długość 193.5 cala (491 cm) w porównaniu z długością 204.9 cala (520.4 cm) wersji Grand Cherokee L, co oznacza skrócenie o 11.4 cala (28.9 cm). Bez trzeciego rzędu, rozmiar paczki dwu-rzędowej piątej generacji został zoptymalizowany, aby wspierać zdolności Jeepa i elektryfikację 4xe bez jakiejkolwiek kompromisów dla klienta.
Dwu-rzędowy Grand Cherokee – najbardziej zdolny Grand Cherokee do jazdy w terenie w historii – jest drugim pojazdem z tej rodziny zdolnych SUV-ów Jeepa, który został zbudowany na nowej architekturze, po pierwszej w historii wersji trzy-rzędowej Grand Cherokee L, która zadebiutowała wcześniej w tym roku. Na początku 2022 roku rozpocznie się trzeci i ostatni etap, gdy po raz pierwszy elektryfikowany Grand Cherokee 4xe zadebiutuje w Ameryce Północnej, a później w tym roku na rynkach globalnych.
Dynamiczna i zdolna oferta modeli
Nowa oferta Grand Cherokee składa się z wersji Laredo, Altitude, Limited, Overland, Trailhawk, Summit i Summit Reserve.
Standardowo wszystkie modele są wyposażone w aluminiowy silnik V-6 Pentastar o pojemności 3.6 litra. Nagrodzony silnik V-8 o pojemności 5.7 litra jest dostępny w wersjach Overland, Trailhawk, Summit i Summit Reserve.
Całkowicie nowy napęd 4xe z silnikiem 2.0 litra turbo I-4, dwoma silnikami elektrycznymi i ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów jest dostępny w wersjach Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve.
Nowy design zewnętrzny
Całkowicie nowy, smukły, rzeźbiony zewnętrzny wygląd Grand Cherokee nadaje mu nowoczesny i zaktualizowany luksusowy wygląd.
Opuszczony, zwężający się dach poprawia aerodynamikę i efektywność pojazdu, nie poświęcając przestronności ładunkowej i użyteczności, podczas gdy obniżona linia okien i rozległe szkło pozwalają na więcej światła w kabinie i zwiększają widoczność na zewnątrz.
Szeroka i większa ikoniczna siedmio-slotowa kratka oraz nowe przednie wloty powietrza ukrywają radary dalekozasięgowe i inne zaawansowane technologie. Wydłużona, poziomo ustawiona maska oraz odważna postawa nadają pojazdowi wizualną siłę, a aerodynamiczny styl nadwozia pozwala na elastyczność konstrukcji oraz poprawioną jakość wykonania.
Nowe, aktywne żaluzje w kratce, przednie osłony kół, powietrzne kurtyny, aero znaczniki na masce, obniżona linia dachu (zmniejszenie o 10 mm) i tylne spoilery na pionowych filarach poprawiają osiągi oraz efektywność paliwową.
Po raz pierwszy w modelach Overland dostępny jest czarny połyskujący dach, który staje się standardem w modelach Trailhawk, Summit i Summit Reserve.
Poszerzony ślad (36 mm / 1.4 cala) zapewnia lepsze właściwości jezdne i zwrotność. Oferowanych jest osiem opcji kół o charakterystycznej geometrii Jeepa, w tym po raz pierwszy koła o średnicy do 21 cali.
Całkowicie nowe wnętrze
Luksusowe wnętrze Jeepa Grand Cherokee nowej generacji ewoluuje, aby oferować ręcznie wykonane materiały i nowoczesne udogodnienia.
Panel przedni zawiera nowe smukłe wentylatory HVAC, przestawioną centralną sekcję dla większej dostępności dla kierowcy oraz 10.1-calowe (25.6 cm) wyświetlacze cyfrowe (cyfrowy zestaw wskaźników i ekran dotykowy radia), a także dostępny po raz pierwszy w branży 10.25-calowy (26 cm) interaktywny wyświetlacz pasażera z przodu oraz nowy system rozrywki tylnego siedzenia w wysokiej rozdzielczości z wbudowanym FireTV.
Całkowicie nowa architektura foteli Jeepa posiada regulowane długości poduszek dla pasażerów z przodu. Nowe, 16-stopniowe regulowane fotele przednie mają elektryczne wsparcie lędźwiowe oraz pamięć, a wersje wyższe oferują nową funkcję masażu na oparciach dla kierowcy i pasażera. Podgrzewane/ wentylowane fotele są dostępne w pierwszych dwóch rzędach, z trzystopniowymi, konfigurowalnymi kontrolkami.
Rozmieszczenie konsoli centralnej ma teraz zmodyfikowane przełączniki, więcej miejsca na rzeczy w przednim schowku, które może pomieścić dwa urządzenia bezprzewodowe oraz bezprzewodową ładowarkę.
Całkowicie nowy, premium zestaw dostosowalnego oświetlenia LED z ustawieniami dziennymi/nocnymi jest standardem we wszystkich wersjach po raz pierwszy w Grand Cherokee, a prawdziwe nastrojowe oświetlenie z pięcioma kolorami jest dostępne w modelach Overland, Summit i Summit Reserve.
Zaawansowane, wysokotechnologiczne funkcje bezpieczeństwa i ochrony
Nowoczesny Jeep Grand Cherokee wprowadza szereg ponad 110 zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i ochrony, w tym innowacyjne aplikacje technologiczne, które udoskonalają połączenie między kierowcą, pojazdem a drogą.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa w całej ofercie obejmują:
Ostrzeżenie przed zderzeniem w pełnej prędkości z aktywnym hamowaniem oraz detekcją pieszych/rowerzystów.
Wykrywanie pojazdów krzyżujących drogę.
Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go.
Aktywne zarządzanie pasem ruchu.
Ostrzeżenie o wyjeździe z pasa ruchu LaneSense z asystą utrzymania pasa.
Zaawansowana asysta hamowania.
Monitorowanie martwego pola.
Tylna kamera ParkView.
Czujniki asystencji parkowania ParkSense z funkcją zatrzymywania.
Elektryczny hamulec postojowy aktywowany przełącznikiem.
Monitorowanie ciśnienia w oponach.
Dodatkowe dostępne funkcje bezpieczeństwa obejmują:
Nowa kamera nocnego widzenia z detekcją pieszych i zwierząt.
Nowa asysta przy zderzeniach na skrzyżowaniach.
Nowy system wykrywania senności kierowcy.
Asysta parkowania równoległego i prostopadłego oraz nowe rozpoznawanie znaków drogowych.
Nowy system 360-stopniowej kamery otoczenia z przednimi i tylnymi myjkami.
Nowa aktywna asysta kierowcy (L2) z automatycznym prowadzeniem przy użyciu rąk i wzroku jest również dostępna.
Najbardziej technologicznie zaawansowany Grand Cherokee w historii
Nowa piąta generacja Grand Cherokee oferuje najwięcej dostępnych funkcji technologicznych w swojej historii. Zestaw dostępnych funkcji obejmuje:
Uconnect 5 – najbardziej zaawansowany system Uconnect w historii oferuje do trzech 10.1-calowych (25.6 cm) i dwóch 10.25-calowych (26 cm) wyświetlaczy cyfrowych w kabinie oraz intuicyjne doświadczenie użytkownika.
Ekran dla pasażera z przodu, dostępny w branży, zapewnia wsparcie współpilota, z nawigacją, podglądem kamer i rozrywką wizualną.
Bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto.
Nowe lusterko wsteczne w technologii cyfrowej.
Nowy, pełnokolorowy, 10-calowy (25.4 cm) wyświetlacz Head-up Display (HUD) na szybie.
Nowa bezprzewodowa ładowarka w przednim schowku.
Lepsza łączność z dwoma sparowanymi telefonami obsługującymi Bluetooth jednocześnie.
Udoskonalona funkcjonalność wirtualnego asystenta Amazon Alexa.
Całkowicie nowa aplikacja mobilna Uconnect.
Platforma SiriusXM 360L z spersonalizowanymi stacjami obsługiwanymi przez Pandorę.
Nawigacja TomTom z przewidywalnym wyszukiwaniem, naturalną mową i aktualizacjami ruchu na żywo.
Mapy z aktualizacjami przez internet.
4G LTE hotspot Wi-Fi do podłączenia do ośmiu urządzeń.
Fire TV jest dostępne dla Jeep Grand Cherokee 2022, umożliwiając pasażerom strumieniowanie wideo, granie w gry, słuchanie muzyki, uzyskiwanie informacji i oglądanie pobranego materiału – wszystko w trakcie podróży:
Podłącz Fire TV przez wbudowany hotspot Wi-Fi lub mobilny hotspot.
Oglądaj pobrane filmy Prime Video bez dostępu do internetu w drodze, z 16 GB wbudowanej pamięci w każdym tylnym wyświetlaczu (9 GB dostępnej pamięci użytkownika na każdy tylny wyświetlacz).
Oglądaj treści indywidualnie na każdym tylnym wyświetlaczu lub odbijaj na obu wyświetlaczach, aby oglądać razem.
Fire TV łączy się z Uconnect 5, dzięki czemu pasażerowie na tylnym siedzeniu mogą dostosować indywidualne ustawienia klimatyzacji i zobaczyć czas przybycia.
Kontrole w przednich siedzeniach: Monitoruj treści lub aplikacje używane na tylnych siedzeniach, wybierz ulubione, aby szybko rozpocząć film na tylnych wyświetlaczach, lub możesz wstrzymać lub zatrzymać treści na rozmowy z rodziną.
W zestawie są dwa piloty głosowe z Alexą. Wystarczy nacisnąć i poprosić Alexę o łatwe znalezienie, uruchomienie i kontrolowanie treści. Sprawdź wyniki sportowe, odtwarzaj muzykę lub sprawdź swoje na żywo kamery (wymagane zgodne urządzenie smart home sprzedawane osobno).
Nowy, nowoczesny system audio McIntosh jest dostępny i zawiera 19 głośników zaprojektowanych na miarę (w tym 10-calowy / 25.4-cm subwoofer), 950 watów mocy i wzmacniacz 17-kanałowy. Marka Jeep obecnie jest jedynym producentem samochodów na świecie, który oferuje system dźwiękowy McIntosh.