Od czasu, gdy pojazd Red Lil Express stał się popularny, Amerykanie zaczęli dostrzegać, że potężne SUV-y mogą być lepszym wyborem niż samochody sportowe, a Jeep jeszcze bardziej to uwidocznił, wprowadzając wersję SRT-8 w 2005 roku.
Jeep współpracował z SRT (Street & Racing Technology), aby stworzyć potężnego Jeepa WK, którego premierę zaprezentowano na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2005 roku. W przeciwieństwie do swoich braci, ten model nie miał zdolności terenowych. Co więcej, jego system napędu na wszystkie koła był głównie wykorzystywany do lepszych osiągów przy przyspieszeniu oraz w trudnych warunkach drogowych. Dlatego stał się drugim najszybszym produktem Chryslera, zaraz za potężnym Dodge’em Viperem.
Na pierwszy rzut oka wersja SRT-8 różniła się od standardowego modelu, gdyż była niższa. Dodatkowo, przedni zderzak został wydłużony, co sprawiło, że znajdował się zaledwie 7″ (170 mm) nad asfaltem. Z boku, powiększone nadkola oraz unikalne dla SRT-8 20-calowe felgi aluminiowe były wyjątkowo duże jak na tamte czasy. Z tyłu, sportowa wersja Grand Cherokee posiadała podwójny system wydechowy, którego chromowane końcówki wystawały z środkowej części tylnego zderzaka.
Jeep poprawił również wnętrze auta, nadając mu sportowy charakter, stosując wysoko podpierane fotele z przodu, które miały wyszyte logo SRT-8 na oparciach. Z tyłu zamontowano podobną ławkę, jak w pozostałych modelach, chociaż była pokryta skórą.
Pod maską Jeepa zainstalowano silnik HEMI o pojemności 6,1 litra, który pochodził z Dodge’a Chargera SRT8. Generował on ponad 400 koni mechanicznych, które przekazywane były na wszystkie koła za pomocą pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z Mercedes-Benz. Oś tylna wyposażona była w dyferencjał Dana 44, co pozwoliło na osiągnięcie czasu przyspieszenia od 0 do 60 mph (0-97 kph) w mniej niż cztery sekundy.
Nowy WK Grand Cherokee zadebiutował w 2004 roku w wersji modelowej na 2005 rok. Po raz pierwszy w Jeepie dostępne były takie funkcje jak Quadra-Drive II z napędem na cztery koła oraz odtwarzacz DVD dla pasażerów tylnych siedzeń.
Projekt nadal kładzie duży nacisk na moc i luksus, z istotnymi poprawkami w zakresie redukcji hałasu, wibracji i twardości (NVH). Jednak po raz pierwszy Jeep podkreślił również osiągi na drogach, w podobny sposób jak swoje podstawowe atuty, czyli możliwości terenowe.
Nowe podejście do udoskonalania osiągów na drodze skłoniło Jeepa do zastąpienia mostu na żywo układem zawieszenia przedniego z wahaczami, który był stosowany w modelach ZJ i WJ, cenionym przez miłośników off-roadu za zdolność do utrzymywania stałego prześwitu i optymalnej artykulacji kół, na układ niezależny z podwójnym wahaczem, jaki zadebiutował w modelu Liberty z 2002 roku. Jeep zmienił swoją filozofię w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na osiągi drogowe w segmencie SUV oraz spadające zapotrzebowanie na możliwości terenowe.
Silniki
Pojemność Silnik Moc Moment obrotowy
3.7 L PowerTech V6 210 hp (157 kW) 235 lbf-ft (319 N-m)
4.7 L PowerTech V8 235 hp (175 kW) 305 lbf-ft (414 N-m)
5.7 L Hemi V8 330 hp (246 kW) 375 lbf-ft (508 N-m)
6.1 L Hemi V8 420 hp (313 kW) 420 lbf-ft (569 N-m)
3.0 L Mercedes-Benz CRD V6 215 hp (160 kW) 376 lbf-ft (510 N-m)
SRT-8