W przeszłości nazwa Renegade była używana dla specjalnych modeli Jeepa CJ, a teraz stanowi osobną linię. Pojazd ten bazuje na małej platformie Fiata Panda, w którą wkomponowano geny Jeepa.
Od przodu do tyłu Renegade zademonstrował prawdziwe cechy designu Jeepa. Siedmiogrzebieniowy grill był obecny, podobnie jak okrągłe światła. Przedni zderzak, choć wykonany z plastiku, miał prawdziwie terenowy wygląd, zwłaszcza w wersji Trailhawk. Charakteryzował się krótkimi zwisami, trapezoidalnymi nadkoli oraz prostymi, wyraźnymi liniami.
W środku było wystarczająco miejsca dla czterech pasażerów. Wysoka pozycja siedzenia zapewniała odpowiednią ilość przestrzeni na nogi dla pasażerów z tyłu. Należy jednak pamiętać, że oparty na małym pojeździe nie był zbyt szeroki. W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w 2014 roku Jeep Renegade był dostępny w czterech różnych wersjach wyposażeniowych – Sport, Longitude, Limited i Trailhawk – oferując łącznie 12 kombinacji napędów oszczędnych paliwowo, oraz wybór między silnikami turbodiesel i benzynowymi, dostępnych w konfiguracjach z napędem na cztery koła lub na przednią oś.
Najwyższa wersja, Trailhawk, miała nawet dostosowane zawieszenie do jazdy w terenie oraz skrzynię rozdzielczą z niskim przełożeniem. Mogła być połączona z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów, co zapewniało bardzo dobre zdolności wspinaczkowe. Wersje 2WD, benzynowe lub dieslowe, były bardzo oszczędne pod względem paliwa.
Nowy Jeep Renegade poszerza ofertę marki, wchodząc w rosnący segment małych SUV-ów, jednocześnie pozostając wiernym przygodowemu stylowi życia i zdolnościom 4×4, z których znana jest marka Jeep.
Determinacja, umiejętności i pragnienie bycia częścią solidnego zespołu to najważniejsze składniki przy tworzeniu nowego Jeepa Renegade, pierwszego pojazdu Fiat Chrysler Automobiles, który został wspólnie opracowany przez włoskich i amerykańskich projektantów oraz inżynierów. Jest to również pierwszy model w historii marki, który powstał we Włoszech, w odnowionej fabryce SATA w Melfi (Basilicata). Nowy Jeep to efekt połączenia designu, funkcjonalności oraz wiedzy na temat jazdy terenowej, która od 73 lat kojarzy się z wolnością i jazdą 4×4, z włoskim stylem i dynamicznymi cechami, które są znakiem rozpoznawczym włoskich samochodów na całym świecie.
Jeep Renegade to model o wyrazistej osobowości stylowej. Zwinny i przestronny, doskonale nadaje się do miejskich sprawunków, a dzięki możliwościom terenowym jest gotowy do eksploracji nowych szlaków. Może pochwalić się najlepszą w swojej klasie przestronnością wnętrza, doskonałymi właściwościami jezdnymi na drogach oraz niezrównanymi zdolnościami terenowymi.
Dwa nowe, zaawansowane systemy 4×4 – Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low – zawierają unikalny w tej kategorii system odłączania tylnej osi, który płynnie przełącza się między napędem na dwa i cztery koła, co pozwala zredukować utratę energii, gdy napęd 4×4 nie jest potrzebny, poprawiając tym samym efektywność paliwową.
Pierwsza w segmencie, dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów zapewnia osiągi na wzorcowym poziomie zarówno na drodze, jak i w terenie. Szereg silników oszczędzających paliwo dostępnych w dwunastu kombinacjach napędowych zapewnia, że nowy Renegade zaspokoi potrzeby każdego klienta.
W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) nowy Jeep Renegade będzie dostępny w pełnej gamie, obejmującej cztery różne poziomy wyposażenia – Sport, Longitude, Limited i Trailhawk – łącznie 12 oszczędnych paliwowo kombinacji napędowych oraz wybór silników turbo-diesel i benzynowych, które będą dostępne w konfiguracjach z napędem na cztery koła lub na przednie koła. Sprzedaż nowego modelu rozpocznie się na głównych rynkach europejskich w czwartym kwartale 2014 roku.
Oferta silników w regionie EMEA obejmuje dwa silniki benzynowe MultiAir2 oraz jeden silnik E.torQ oraz dwa silniki diesla MultiJet II. Oferta skrzyń biegów obejmuje wybór dwóch manualnych, jednej ze sprzęgłem podwójnym (DDCT) i pierwszej w segmencie dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Z nowym Renegade, Jeep wejdzie w jedną z najszybciej rozwijających się kategorii pojazdów w przemyśle motoryzacyjnym – rynek małych SUV-ów.
Design
Nowy Jeep® Renegade oferuje wolność jazdy na świeżym powietrzu i ikoniczny styl, z którym marka jest znana, w nowym, efektywnym i przyjaznym zarówno w terenie, jak i w mieście rozmiarze. Zaprojektowany, aby stawić czoła rosnącemu globalnemu segmentowi małych SUV-ów dzięki swoim prostokątnym proporcjom i przemyślanym elementom designu. Wewnątrz Renegade charakteryzuje się wysokiej jakości materiałami, użytecznymi funkcjami i przemyślanym schowkiem, aby maksymalizować wszechstronność i zdolności.
Od początku projektanci Jeepa wiedzieli, że Renegade musi zapewnić najlepsze w swojej klasie możliwości terenowe w miejskim rozmiarze, który odzwierciedlałby wytrzymały, wszechstronny i funkcjonalny styl marki. Po drugie, projektanci wiedzieli, że ten nowy Jeep będzie symbolem amerykańskiego designu i pomysłowości, ponieważ oznacza pierwsze wejście marki w segment małych SUV-ów na ponad 100 rynkach na całym świecie. Wreszcie, nowy pojazd Jeep musi zapewnić młodzieżowym i przygodowym klientom światowej klasy standardy rzemiosła i efektywności, a co najważniejsze, wolność jazdy na świeżym powietrzu, jaką oferuje legendarny Jeep Wrangler.
Design zewnętrzny
Jeep Renegade buduje na potężnej sylwetce Wranglera, wytrzymałych kształtach nadwozia i agresywnych proporcjach, które obejmują najlepsze w swojej klasie kąty podejścia i zejścia, zaprojektowane specjalnie w celu zapewnienia najlepszych w klasie możliwości.
Z przodu Renegade jest zdecydowanie Jeepem z charakterystycznym siedmio-slotowym grillem. Duże okrągłe reflektory na górze przedniej części nadają typowy wygląd Jeepa Renegade. Poniżej grilla znajduje się dwuczęściowy przedni zderzak, który jest aerodynamicznie dostosowany i posiada górną część w kolorze nadwozia oraz dolną formowaną w kolorze.
Krótkie zwisy, trapezoidalne nadkola oraz rzeźbiarska kombinacja płynnych kształtów przerywanych mocnymi krawędziami tworzą wytrzymałą formę boczną Renegade. Dziedzicząc DNA Jeepa Wranglera, Renegade ma masywne opony, szerokie formy błotników i podwyższoną linię pasa, która przypomina o pół-drzwiach ikony. Dodatkiem do współczesnego wyglądu Renegade jest opcjonalne przeszklenie dachu, które nawiązuje do klasycznego twardego dachu Wranglera. Na progu, ten nowy SUV Jeepa wyposażony jest w dolne akcenty formowane w kolorze, które dodają ochrony, jednocześnie zmniejszając wagę pojazdu poprzez wizualne umiejscowienie większej ilości malowanego nadwozia nad center kołami.
Łącząc profil boczny z tyłem, znany kształt tarczy Jeepa nawiązuje do tylnego światła i kwadratowych lamp tylnych, podobnych do Wranglera, z czarnym akcentem wokół. Dla dodatkowego detalu, lampy tylne mają nowy motyw projektowy w formie „X”, inspirowany sprzętem wojskowym (kanistra) – emanujący siłą i odwołując się do korzeni marki Jeep.
My Sky oferuje wolność jazdy na świeżym powietrzu
Tak jak pierwsze pojazdy Willys MB Jeep produkowane w 1941 roku, nowy Renegade oferuje wolność jazdy na świeżym powietrzu z dwoma opcjonalnymi systemami otwartego dachu: dużym elektrycznym, podwójnym przesuwanym dachem szklanym lub unikalnym dla segmentu 'My Sky’.
Posiadając dwa lekkie panele – przedni i tylny – które można łatwo i wygodnie zdjąć i schować w tylnej przestrzeni ładunkowej, 'My Sky’ wprowadza ekskluzywne panoramiczne doświadczenie otwartego powietrza z charakterystycznym motywem projektowym Renegade X.
Wnętrze
Wnętrze Jeepa Renegade cechuje wytrzymały i energetyczny wygląd, który nawiązuje do legendarnych tradycji marki Jeep. Precyzyjnie wykonane detale, innowacyjne i wysokiej jakości materiały, nowoczesna technologia oraz sprytne elementy przechowywania czerpią inspirację z nowoczesnego sprzętu sportowego i aktywnego stylu życia.
Wnętrze Jeepa Renegade zostało zaprojektowane przy użyciu czterech kluczowych zasad:
- Stworzyć emocjonalny wpływ w designie
- Użyć wysokiej jakości materiałów z inspirującą historią kolorów i materiałów
- Zintegrować najnowsze technologie
- Rozwinąć inteligentne rozwiązania przechowywania i efektywne wykorzystanie przestrzeni
Kiedy projektanci Jeepa rozpoczęli proces projektowania wnętrza, zaczęli od czystego arkusza i prostego briefu: stworzyć małego SUV-a, który sami chcieliby posiadać. Ten cel jest uderzająco widoczny w dynamicznych liniach Renegade, ręcznie rzeźbionych formach i emocjonalnym charakterze.
Motyw projektowy Tek-Tonic
Wnętrze nowego Renegade ma charakterystyczny język form, który projektanci Jeepa nazwali „Tek-Tonic”. Motyw projektowy Tek-Tonic definiowany jest przez przecięcia miękkich i dotykowych form z wytrzymałymi i funkcjonalnymi detalami. Główne powierzchnie, takie jak rzeźbiona deska rozdzielcza z miękkiego dotyku, są przecięte odważnymi funkcjonalnymi elementami, takimi jak uchwyt dla pasażera. Niezbędny do przygód terenowych, wytrzymały uchwyt został zapożyczony od jego większego brata, legendarnego Jeepa Wranglera. Sprytnie wkomponowuje się w wentylację pasażera, tworząc unikalny rzeźbiony element. Unikalny centralny wentylator oraz anodowane akcenty obramowania czerpią inspirację z gogli sportowych i butów używanych w sportach ekstremalnych. Unikalne osłony ochronne wokół ekranów dotykowych UConnect, obramowania zmiany biegów oraz osłony głośników przednich emanują siłą i precyzją. Osłona otaczająca ekrany dotykowe jest wytłoczona napisem „Since 1941”, oddając hołd legendarnym tradycjom marki Jeep.
Jeep Renegade wyposażony jest w unikalny zestaw kierowniczy z grubym, solidnym obręczem. Zintegrowane sterowanie audio, głosowe oraz pojazdu wprowadza nowy poziom wygody i wyrafinowania. Dla dodatkowego komfortu kierowcy dostępna jest segmentowa, podgrzewana kierownica.
Przed kierowcą znajduje się deska rozdzielcza z dużym analogowym prędkościomierzem i obrotomierzem. Aby dodać poczucie przygody, deska rozdzielcza Renegade’a cechuje się grafiką w stylu plam błota, która powstała w wyniku weekendowej przygody zespołu projektowego Jeepa w paintballu. Nad obydwoma wskaźnikami znajduje się monochromatyczny wyświetlacz 3,5″ lub nowoczesny wyświetlacz 7″ TFT, który dostarcza pełnokolorowe informacje o pojeździe i pozwala kierowcy cieszyć się spersonalizowanym doświadczeniem użytkownika. Oba wyświetlacze dostarczają informacji o pojeździe i informacji zwrotnej poprzez intuicyjny design, aby zachować ręce kierowcy na kierownicy i oczy na drodze.
Dolna część deski rozdzielczej elegancko integruje sterowanie klimatyzacją, wygłuszoną szufladę oraz centrum multimedialne z portem USB, wejściem AUX i złączem zasilania 12V dla urządzeń mobilnych. Z dumą wyróżniając swoje DNA i zdolności projektowe Jeepa, podłoga w schowku pod centrum multimedialnym pokryta jest gumową matą z mapą topograficzną Moab w Utah – legendarnym terenie off-roadowym dla entuzjastów Jeepa. Podobnie jak inspiracje w kształcie X w dachu i lampach tylnych, dwa przednie uchwyty na kubki mają ten sam wytłoczony detal, który również pomaga w uchwyceniu i zabezpieczeniu pojemników na napoje o różnych rozmiarach.
Podłokietnik centralny Jeepa Renegade jest pokryty, co zapewnia przyjemniejszy dotyk, i oferuje regulowane położenie dla większego komfortu. Dla dodatkowych detali, osłona ochronna otacza dźwignię zmiany biegów i jest wykończona anodowanym kolorem akcentu, aby pasować do ramek otaczających wentylacje klimatyzacyjne, uchwyty na kubki i głośniki.
Fotele pasażerskie są ergonomicznie zaprojektowane, aby wspierać kontur ciała podczas dłuższych podróży, i są wykończone wysokiej jakości materiałem lub skórą. Renegade zawiera tylne siedzenia w układzie 60/40 lub dla większej wygody, dostępne są siedzenia w układzie 40/20/40 z przejściem do bagażnika.
Oprócz 351 litrów przestrzeni ładunkowej, lub 1,297 litrów po złożeniu tylnych siedzeń na płasko, pojazd ma do wyboru opcjonalną, demontowalną, odwracalną i regulowaną wysokościowo podłogę bagażnika, którą można także wykorzystać do estetycznego przechowywania demontowalnych paneli dachu My Sky w dolnej części bagażnika. Dołączona jest unikalnie zaprojektowana torba na panele dachu Jeep My Sky, aby chronić panele i pomóc w utrzymaniu porządku w przestrzeni ładunkowej. Maksymalizując wszechstronność, przednie siedzenie można złożyć do przodu, umożliwiając nowemu Renegade’owi przewożenie długich przedmiotów.
Podążać za filozofią zespołu projektowego wnętrza Jeepa dla Renegade’a, wprowadzono nową podejście do inspiracji kolorami i materiałami, uzyskane z różnych przygód i lokalizacji na całym świecie, tworząc inspirujące środowiska kolorystyczne i materiałowe.
Nowy Jeep Renegade jest dostępny z kilkoma opcjami wykończenia wnętrza: każdy model nowego Jeepa Renegade obejmuje dwie kombinacje kolorów/wykończeń, z wyjątkiem Longitude i Limited, które oferują trzy. Poniższe opcje kolorów/wykończeń są dostępne w każdym modelu: monokolor czarny z akcentami w anodowanym metalu (Sport), dwukolorowe wnętrze czarne/piaskowe z akcentami w anodowanym metalu, monokolor czarny z akcentami w anodowanym metalu (Longitude), dwukolorowe wnętrze czarne/piaskowe z akcentami w anodowanym metalu (Longitude), dwukolorowe wnętrze brązowe / szare z kontrastującymi akcentami w anodowanej pomarańczy i nici (Longitude), monokolor skórzany czarny z kontrastującymi akcentami w rubinowej czerwieni i nici (Trailhawk), czarna skóra (opcjonalnie) z akcentami w rubinowej czerwieni i nici (Trailhawk), czarna premium tkanina z akcentami w anodowanym metalu (Limited), czarna skóra (opcjonalnie) z akcentami w anodowanym metalu i beżowymi nićmi (Limited) oraz dwukolorowe wnętrza brązowe/szare ze skórzaną tapicerką (opcjonalnie) z akcentami w anodowanej pomarańczy i nićmi (Limited).
Inżynieria
Jeep Renegade oferuje wybór dwóch innowacyjnych systemów napędowych – Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low – dla najlepszych w klasie możliwości 4×4 w wszelkich warunkach drogowych. Nowy model jest również pierwszym małym SUV-em, który posiada system odłączania tylnej osi, oferujący efektywność paliwową na poziomie 4×2 i natychmiastowy napęd 4×4, gdy potrzebna jest przyczepność. Oba systemy 4×4 implementują odłączenie tylnej osi, które automatycznie i płynnie przełącza się między 4×2 a 4×4, aby zarządzać momentem obrotowym na pełen etat i optymalną przyczepność w razie potrzeby, nie wymagając od kierowcy żadnej interwencji.
Jeep Active Drive
Umożliwiony przez innowacyjną jednostkę przekazującą moc (PTU), Jeep Active Drive jest w pełni automatyczny i zapewnia płynne działanie w trybie napędu na cztery koła, w każdej prędkości. Ten system nie wymaga interwencji kierowcy, zapewnia korekcję przechyłu podczas dynamicznych wydarzeń i poprawia zarówno warunki podsterowności, jak i nadsterowności. Jeep Active Drive może dostarczyć do 2000 Nm momentu obrotowego z silnika na tylne koła, co pozwala zapewnić optymalną przyczepność w warunkach niskiej przyczepności. W pełni zmienna mokra sprzęgło umieszczona w module napędowym wykorzystuje własne algorytmy marki Jeep, aby dostarczyć odpowiednią ilość momentu obrotowego w każdej sytuacji, w tym na śliskich nawierzchniach, agresywnych startach i dynamicznej jeździe.
Jeep Active Drive Low
Jeep Active Drive Low bazuje na systemie Jeep Active Drive i zapewnia przełożenie 20:1, co umożliwia prawdziwe możliwości 4×4. Ten system w połączeniu z silnikiem benzynowym 2.4 litra oraz silnikiem diesla 2.0-litra z dziewięciobiegową skrzynią biegów zapewnia najlepsze w klasie zdolności terenowe w ekstremalnych warunkach jazdy.
Jeep Active Drive Low dodaje kontrolę zjazdu z gór do Selec-Terrain, a model Trailhawk wyposażony jest w funkcję Selec-Terrain „Rock”, aby maksymalizować przyczepność kół i poprawić przyczepność.
Kontrola zjazdu z góry (HDC) umożliwia płynne i kontrolowane zjeżdżanie z gór w trudnym lub śliskim terenie, bez potrzeby dotykania hamulca przez kierowcę. Gdy jest włączona, pojazd zjeżdża z stromej górki, wykorzystując system hamulcowy ABS, by kontrolować prędkość każdego koła, zapewniając optymalną prędkość i impet.
System Selec-Terrain Jeep
Jeep Active Drive i Active Drive Low korzystają z systemu kontroli trakcji Selec-Terrain marki. Selec-Terrain pozwala kierowcy wybrać pożądaną ustawienie dla optymalnej wydajności na drodze i w terenie.
Oferowane są do pięciu dostosowanych ustawień: Auto, Śnieg, Piasek i Błoto oraz wyłącznie w modelu Trailhawk – tryb Rock. Dla jeszcze większych możliwości terenowych, Selec-Terrain zawiera kontrolę Selec-Speed z kontrolą zjazdu z góry.
Dzięki Selec-Terrain kierowca może wybrać pięć różnych programów jazdy, aby osiągnąć najlepsze doświadczenie jazdy w każdych warunkach:
- Auto (w systemach 4×4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – Domyślny tryb, który jest skalibrowany do codziennej jazdy. W większości warunków drogowych (suche i powyżej zera), tryb Auto odłącza tylną oś napędu, aby zapewnić optymalną efektywność paliwową;
- Śnieg (w systemach 4×4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – System przełącza się na specjalnie skalibrowany tryb 4WD i jest dostosowany (w oparciu o kontrolę podwozia i kalibracje skrzyni biegów) w celu minimalizacji nadsterowności i maksymalizacji przyczepności;
- Błoto (w systemach 4×4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – System przełącza się na specjalnie skalibrowany tryb 4WD, aby zmaksymalizować przyczepność na śliskich błotnistych nawierzchniach, zapewniając dodatkowe poślizgi kół (za pomocą odpowiednio skalibrowanych kontrolek podwozia, różniczków i przełożeń skrzyni biegów dostosowanych do błotnistej nawierzchni);
- Piasek (w systemach 4×4 Jeep Active Drive/Selec-Terrain) – System przełącza się na specjalnie skalibrowany tryb 4WD, aby zmaksymalizować przyczepność na luźnych, piaszczystych powierzchniach, zapewniając dodatkowe poślizgi kół (za pomocą odpowiednio skalibrowanych kontrolek podwozia, różniczków i przełożeń skrzyni biegów dostosowanych do piaszczystej/luźnej nawierzchni);
- Rock (w systemach Jeep Active Drive Low/Selec-Terrain 4×4) – System zawiera zdolność 4WD low. Ten tryb dostępny jest tylko w modelach Trailhawk.
Napęd
Nowy Jeep Renegade jest pierwszym małym SUV-em, który wyposażony jest w dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Nowa skrzynia biegów jest montowana na silniku 1.4-litrowym MultiAir2 Turbo o mocy 170 koni, na 140 i 170 koni silniku diesla 2.0-litrowym Turbo oraz na 2.4-litrowym silniku benzynowym Tigershark MultiAir w gamie Renegade.
Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów pozwala na optymalizację mocy silnika i zapewnia agresywne starty oraz płynne i efektywne dostarczanie mocy przy prędkościach autostradowych.
Podobnie jak nowy Jeep Cherokee, dziewięciobiegowa skrzynia biegów Renegade’a zapewnia bardziej responsywne doświadczenie z jazdy z szybszym przyspieszeniem i płynniejszym przełączaniem biegów. Szeroki zakres przełożeń oferuje odważny stosunek pierwszego biegu wynoszący 4,71, co pozwala na doskonałe osiągi na niskich obrotach oraz małe kroki przełożeń, zapewniające poziom luksusowych samochodów w zakresie płynności zmiany biegów.
Unikalny zestaw czterech przełożeń nadbiegowych poprawia efektywność paliwową na autostradzie i redukuje ogólny hałas, wibracje i twardość (NVH).
Nowa, w pełni elektroniczna dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów posiada funkcję zmiany mapy biegu w locie oraz tryb manualnej zmiany biegów Auto Stick. Ponad 20 indywidualnych map zmiany biegów na określone warunki optymalizuje jakość zmiany biegów i punkty zmiany, poprawiając efektywność paliwową, osiągi i prowadzenie.
Aby określić odpowiedni tryb zmiany biegów, oprogramowanie skrzyni biegów bierze pod uwagę zmienne, takie jak używany moment obrotowy, kick-downy, przyspieszenie podłużne i poprzeczne oraz zmiany nachylenia.
W celu poprawy komfortu jazdy i wyrafinowania strategia zarządzania skrzynią biegów ściśle monitoruje temperaturę, prędkość i aktywację elektronicznej kontroli stabilności. Rezultatem są automatyczne zmiany biegów idealnie dostosowane do wymagań wydajnościowych w prawie każdych warunkach jazdy.
Jednak SUV Jeepa nie jest SUV-em Jeepa, jeśli nie zapewnia doskonałych osiągów terenowych. Idealnie dostosowana do wymagań modelu Renegade Trailhawk, dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów oferuje ustawienie przełożenia 20:1. Przełożenie do jazdy po kamieniach Trail Rated 4×4 zapewniane jest przez przełożenia pierwszego biegu wynoszącego 4,71:1 w połączeniu z przełożeniem końcowym wynoszącym 4,334:1, co zapewnia najlepsze w swojej klasie przełożenie do jazdy po kamieniach 20:1.
Zaawansowana dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów łączy się z silnikiem 1.4-litrowym turbo w modelach Limited, silnikiem 2.0-litrowym turbo diesela w modelach Trailhawk i Limited oraz silnikiem 2.4-litrowym Tigershark w modelach Trailhawk sprzedawanych w Rosji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Sprawdzona, przyjemna w prowadzeniu sześciobiegowa manualna skrzynia biegów
Modele Jeep Renegade wyposażone w silnik 1.4-litrowy MultiAir Turbo o mocy 140 koni, 1.6-litrowy MultiJet II o mocy 120 koni oraz 2.0-litrowy MultiJet II o mocy 120 lub 140 koni mają sześciobiegową manualną skrzynię biegów z rozkładem przełożeń wynoszącym 6,68 i stosunkiem przełożenia końcowego 4,438, co zapewnia oszczędność paliwa przy większych prędkościach. Dzięki stosunkowi zmiany biegów wynoszącemu 18.4:1, skrzynia biegów zapewnia szybkie przyspieszenie z płynną, precyzyjną jakością zmiany biegów. Wał pośredni z równymi długościami wałów półosiowych pomaga zminimalizować niepożądane skręcanie momentem.
Ta sześciobiegowa, nowoczesna skrzynia manualna została opracowana i zaprojektowana przez Fiat Powertrain Technologies i należy do nowej grupy skrzyń tranzytowych o trzech wałach. Te skrzynie są bardziej kompaktowe niż skrzynie z dwoma wałami.
Sześciobiegowa skrzynia biegów jest zsynchronizowana we wszystkich biegach dla płynnych przejść biegów. Kable zmiany biegów są wyposażone w mechanizm regulacji dla lepszego odczucia zmiany oraz ulepszony czujnik start/stop, który wykrywa ruch w kierunku biegów (np. z pozycji neutralnej).
System sprzęgła wykorzystuje dwumasowe koło zamachowe z tłumikiem wahadłowym, co poprawia charakterystyki hałasu i wibracji przy niższych prędkościach (np. zmniejsza i/lub eliminuje „drgania”). System sprzęgła jest hydrauliczny, co zmniejsza wysiłek przy obsłudze i redukuje wibracje pedału.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (DDCT) – połączona z silnikiem 1.4-litrowym MultiAir2 Turbo – wykorzystuje dwa sprzęgła do połączenia silnika i skrzyni biegów, a nie jedno.
Wykorzystanie dwóch sprzęgieł umożliwia przeprowadzanie „zmian mocy” bez przerwy w przekazywaniu mocy do podłoża, ponieważ przełożenia drugiej połowy skrzyni biegów są zsynchronizowane, podczas gdy pierwsza jest w użyciu.
Oznacza to, że przekazywanie momentu do kół nie jest przerywane – nawet podczas zmiany biegów, co skutkuje poprawionymi osiągami pojazdu i komfortem jazdy.
DDCT wykorzystuje suche sprzęgła, co pozwala osiągnąć lepsze wyniki efektywności paliwowej niż te uzyskiwane przy pomocy manualnej skrzyni biegów o tej samej pojemności. Jednocześnie poziomy komfort pasażerów są porównywalne z tymi w konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów w wielu przypadkach. Zmiany biegów realizowane są za pomocą systemu aktuatora elektromechanicznego, który jest zarządzany przez dedykowaną jednostkę elektroniczną. Sprzęgła są kontrolowane za pomocą hydraulicznych CSC z czujnikami.
Zaprojektowana tak, aby sprostać wymaganiom mocy silnika turbo, DDCT wykorzystuje wał pośredni z równymi długościami wałów półosiowych, aby zminimalizować skręcanie momentem.
5-biegowa manualna skrzynia biegów
Modele Jeep Renegade z silnikiem 1.6-litrowym E.torQ o mocy 110 koni są połączone z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Opracowana do zastosowań wysokowydajnych, sprawdzona pięciobiegowa skrzynia biegów C510 została ulepszona w celu poprawy jakości zmiany biegów i posiada przełożenie końcowe 3,929, co zapewnia szybsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną bez kompromisu dla efektywności paliwowej. Została zaprojektowana tak, aby wytrzymać zwiększone obciążenia momentem obrotowym, a ta manualna skrzynia biegów zawiera wał pośredni z równymi długościami wałów półosiowych, aby zminimalizować skręcanie momentem oraz dużymi wałami półosiowymi, aby zwiększyć wytrzymałość i trwałość, a także zredukować naprężenia skręcające w napędzie podczas jazdy sportowej.
Zakres silników
W Europie nowy Jeep Renegade napędzany jest dwoma silnikami benzynowymi i dwoma silnikami diesla oraz ogółem dziewięcioma różnymi kombinacjami napędowymi.
Oferta silników benzynowych obejmuje silnik 1.4-litrowy MultiAir2 Turbo o mocy 140 koni z systemem Stop&Start, połączony zarówno z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, jak i z DDCT (podwójną automatyczną skrzynią biegów), 1.4-litrowy MultiAir2 Turbo o mocy 170 koni połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz silnik 1.6-litrowy E.torQ o mocy 110 koni z systemem Stop&Start, połączony z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Oferta silników diesla obejmuje 1.6-litrowy MultiJet II o mocy 120 koni z systemem Stop&Start i sześciobiegową manualną skrzynią biegów, 2.0-litrowy MultiJet II o mocy 120 lub 140 koni z systemem Stop&Start i sześciobiegową manualną skrzynią biegów, 2.0-litrowy MultiJet II o mocy 140 i 170 koni z systemem Stop&Start i dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Silnik 2.4-litrowy Tigershark MultiAir L4 benzynowy jest dostępny w ofercie Renegade sprzedawanej w Rosji, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie i jest połączony tylko z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Dwa potężne silniki diesla MultiJet II posiadają technologię Stop&Start: 1.6-litrowy silnik turbo-diesel i 2.0-litrowy turbo-diesel MultiJet II.
Silnik 1.6-litrowy i wyższy 2.0-litrowy turbo-diesel są oferowane w nowym Jeepie Renegade dostępnym w Europie. Oba są wyposażone w drugą generację technologii MultiJet, opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain.
System wtrysku paliwa MultiJet, oparty na wspólnych szynach, stanowi najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie pozwalające na niezależne kontrolowanie wysokich ciśnień wtrysku (1600 bar) w odniesieniu do obrotów silnika i ilości wtryskiwanego paliwa. Zarządzanie silnikiem jest w stanie wprowadzać małe ilości paliwa (wtryski pilotażowe), aby optymalizować hałas silnika i redukować emisje zanieczyszczeń, a także zarządzać głównym wtryskiem, by dostarczyć wymaganą przez kierowcę wydajność, co pozwala na szczególnie płynne działanie silnika w każdej sytuacji.
Silnik 1.6-litrowy I-4 Turbo-diesel MultiJet II dostarcza moc 120 koni przy 3750 obr./min i 320 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min i jest połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Technologia Stop&Start pomaga zredukować emisje i eliminuje zużycie paliwa, które mogłoby wynikać z próżnowania. Zawiera blisko połączony filtr cząstek stałych (DPF), aby zapewnić efektywne regeneracje DPF i w konsekwencji niższe zużycie paliwa.
Oferując moce 140 i 170 koni, 2.0-litrowy silnik MultiJet II I-4 turbodiesel dostarcza więcej mocy i osiągów, przy jednoczesnym spełnieniu norm emisji Euro 6. Elektronika kontrolująca zmienną geometrię turbo poprawia reakcję na zmiany obrotów.
Silnik 2.0-litrowy dostępny jest z dziewięciobiegową automatyczną lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów, aby dostarczyć odpowiednio 140 koni przy 3750 obr./min lub 170 koni przy 3750 obr./min oraz 350 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min.
Zmniejszenie tarcia silnika redukuje zużycie paliwa wraz z technologią Stop&Start, która również pomaga w obniżeniu emisji.
Oba silniki diesla mają:
- Aluminiową głowicę cylindrów z dwoma wałkami rozrządu (podwójny wałek rozrządu – DOHC), działający na 4 zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wydechowe) poprzez system niskotonażowy (rolki);
- Wspólny system paliwowy o ciśnieniu do 1,600 bar, z solenoidowymi wtryskiwaczami paliwa zdolnymi do wielu wydarzeń wtrysku na cykl spalania z kształtowaniem współczynnika wtrysku w celu redukcji zużycia paliwa oraz wieloma wtryskami popołudniowymi, aby zoptymalizować efektywność regeneracji filtra cząstek stałych (DPF);
- Turboładowarka o zmiennej geometrii (VGT), aby połączyć moc przy dużych prędkościach i moment obrotowy na niskich obrotach;
- Udoskonalone systemy EGR z ulepszonym chłodzeniem oraz podwójnym (wysokim i niskim ciśnieniu) systemem EGR dla wersji wysokowydajnych, aby uzyskać niższe emisje i poprawić efektywność paliwową;
Wały równoważące w celu redukcji wibracji przy wysokich prędkościach silnika oraz pakiet NVH, aby zapewnić niską emisję hałasu.
Silnik 1.4-litrowy MultiAir2 Turbo
Silnik 1.4-litrowy „Turbo-MultiAir” I4 to mniejsza wersja nowej rodziny silników benzynowych czterocylindrowych Fiat Chrysler i jest stosowany w modelach Sport, Longitude i Limited.
Silnik 1.4-litrowy MultiAir Turbo został zaprojektowany, aby w pełni wykorzystać ekskluzywny system zaworów MultiAir, opracowany przez Fiat Powertrain, i zawiera szereg nowych komponentów silnika zaprojektowanych w celu zmniejszenia tarcia, aby zwiększyć wydajność i efektywność paliwową pierwszej oferty Jeepa w segmencie małych SUV-ów.
Silnik 1.4-litrowy MultiAir2 będzie połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, DDCT (automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem) oraz dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Silnik 1.4-litrowy MultiAir2 Turbo produkuje maksymalnie 140 koni przy 5500 obr./min oraz moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min w połączeniu z zarówno sześciobiegową manualną skrzynią biegów, jak i DDCT (podwójną automatyczną skrzynią biegów). W połączeniu z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów i 4×4, silnik 1.4-litrowy MultiAir2 dostarcza 170 koni przy 5000 obr./min oraz moment obrotowy 250 Nm przy 2500 obr./min.
Silnik 1.4-litrowy MultiAir2 zawiera również technologię „Stop/Start”, która poprawia efektywność paliwową i redukuje emisję CO2, oraz został zaprojektowany tak, aby spełnić normy emisji E6.
Strukturalnie silnik 1.4-litrowy MultiAir Turbo oparty jest na trwałym bloku żeliwnym i aluminiowej podstawie konstrukcyjnej. Skok i średnica wynoszą odpowiednio 72 mm i 84 mm, co daje całkowitą pojemność 1,368 cc.
Ciśnienie doładowania jest dynamicznie zarządzane, aby zapewnić szeroką charakterystykę momentu obrotowego w szerokim zakresie warunków otoczenia, z maksymalnym ciśnieniem wynoszącym 22 psi przy 4000 obr./min. Ekskluzywna technologia aktorów MultiAir kontroluje powietrze dolotowe, cylinder po cylindrze i skok po skoku. Powstała precyzja redukuje emisje dwutlenku węgla i zwiększa wydajność paliwową o 7,5% w porównaniu do silników wyposażonych w konwencjonalne urządzenia zaworowe.
Na dolnym końcu wał korbowy wykonany ze stali walcowanej z głównymi łożyskami do wyboru jest wspierany przez pięć głównych dzienników. Wał korbowy i jego przeciwwagi są zaprojektowane, aby zredukować całkowitą masę.
Trwałość jest zapewniona dzięki zastosowaniu lekkich wałów korbowych ze stali walcowanej, zaprojektowanych z unikalnym przekrojem, aby zminimalizować gięcie wzdłużne i poprzeczne.
Lekkie tłoki z odlewanego aluminium przyczyniają się do ogólnej wydajności układu i wysokiej zdolności obrotowej silnika. W celu zwiększenia wytrzymałości stosowane są pełne sworznie tłokowe.
Dysze chłodzące tłoki, umieszczone na dole każdego cylindra, przyczyniają się do efektywności paliwowej, spryskując olej na dnie tłoków. Pomaga to utrzymać temperatury cylindrów i zmniejsza możliwość tworzenia się gorących punktów wzdłuż ścian cylinder czy na górze tłoku, co mogłoby prowadzić do detonacji.
2.4-litrowy silnik Tigershark z MultiAir2
Efektywność i rafinacja to również cechy wyróżniające 16-zaworowy, 2.4-litrowy silnik Tigershark I-4 z elektromechanicznym systemem zmiennych zaworów MultiAir2, dostępnego w gamie Renegade w Rosji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Ten nowoczesny silnik produkuje 185 koni przy 6400 obr./min przy momencie obrotowym wynoszącym 232 Nm przy 4800 obr./min i jest połączony wyłącznie z pierwszą w swojej klasie dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów w modelach Trailhawk.
Technologia MultiAir wykorzystuje kolumnę oleju zamiast tradycyjnego mechanicznego łączenia między wałkiem rozrządu a zaworami dolotowymi. Powstała precyzja maksymalizuje ciśnienie w kolektorze dolotowym, znacznie redukując straty ciśnienia.
MultiAir2 idzie o krok dalej, kontrolując jednocześnie otwarcie i zamknięcie zaworów, aby efektywniej zarządzać jakością spalania. Zapewnia to odpowiedni, skuteczny współczynnik sprężania i efektywne wewnętrzne recyrkulacje spalin (EGR), co poprawia efektywność paliwową.