Kia wprowadziła drugą generację modelu Carens MPV w 2006 roku, jednak na niektórych rynkach dostępna była dopiero w 2008 roku.
W czasie, gdy światowy kryzys finansowy się rozwijał, a imperia upadały, Kia stała u progu zwiększenia swojego udziału w rynku. Po udanym wprowadzeniu modelu cee’d, firma zaczęła intensywnie promować inne modele, takie jak Carens MPV.
Kia nie miała na początku dobrego działu projektowego, ale starała się uczynić Carens jak najbardziej atrakcyjnym. Efekt końcowy przypominał bardziej powiększone kombi niż klasyczny MPV. Jego przednia część wyglądała bardziej jak samochód w stylu SUV lub hatchback. Jednak wysoka linia dachu potwierdzała status minivana.
Wnętrze zostało zaprojektowane z inspiracjami amerykańskich MPV, gdzie dźwignię zmiany biegów umieszczono w centralnej konsoli, podczas gdy większość europejskich producentów umieszczała ją na podłodze. Kierowca otoczony był przez strefę przypominającą kokpit, z przyrządami samochodowymi i łatwo dostępnymi kontrolkami. Z tyłu standardowo oferowano pięć miejsc, z opcją rozszerzenia do siedmiu miejsc, z dwoma dodatkowym siedzeniami w bagażniku.
Pod maską, w zależności od rynku, Kia oferowała wybór trzech silników. Większość krajów otrzymała jednostkę benzynową o pojemności 2.0 litra, natomiast wersja dieslowska nie była dostępna wszędzie, a to właśnie ten silnik cieszył się największym zainteresowaniem wśród brytyjskich i europejskich klientów, dzięki bardzo dobrej efektywności paliwowej.
Większy, odważniejszy i bardziej stylowy.
To nowy Kia Carens, który zadebiutuje w Wielkiej Brytanii podczas tegorocznego Brytyjskiego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego. Zaprojektowany i zbudowany z myślą o brytyjskich i europejskich kierowcach, nowy Carens porzucił swoje wcześniej zachowawcze oblicze i jest teraz nowoczesny, świeży, ekscytujący – i pełen znakomitych pomysłów.
Wyższy, szerszy i dłuższy od swojego poprzednika, nowy Kia Carens zadebiutuje w brytyjskich salonach jesienią. Zespoły projektowe Kii w Korei współpracowały z kolegami z USA i Niemiec, aby stworzyć unikalny styl, który jeszcze bardziej przypadnie do gustu rosnącej rzeszy brytyjskich fanów Kii i przyniesie na rynek godnego następcę swojego popularnego poprzednika. Teraz większy i lepszy, nowy kompaktowy MPV pomoże jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność marki Kia w Wielkiej Brytanii – marki, która w ciągu ostatnich pięciu lat przeszła całkowitą transformację stylu, technologii i przyciągania, stając się znaczącym graczem w tym kraju.
Całkowicie nowy Carens korzysta z tej samej platformy – ale z nieco krótszym rozstawem osi – co nowy sedan Kia Magentis. Dzięki odważnemu, czystemu „na świeżym powietrzu” wyglądowi, nowy Kia Carens wprowadza ekscytującą opcję na bardzo konkurencyjny rynek średniej wielkości MPV. Uderzający profil Carensa, który teraz sugeruje bardziej ruggedowy styl pojazdu, odróżnia go od konkurencji i powstał dzięki gładkiemu kształtowi szyby czołowej prowadzącemu do wyższego dachu, integralnym relingom dachowym i większym kołom, które wypełniają subtelnie wypukłe nadkola.
Prosta, czysta i wizualnie olśniewająca zewnętrzna stylistyka charakteryzuje wizerunek nowego Carensa. Styl ten kontynuowany jest w designie wnętrza, które oferuje wysokiej jakości i stylowe materiały, zapewniając jednocześnie możliwość wygodnego przewożenia nawet siedmiu osób.
Nowy Kia Carens trafi do Wielkiej Brytanii w dwóch wersjach – pięcioosobowej i siedmioosobowej. Przestronność, wygoda i wszechstronność to główne atuty wewnątrz auta z obszernymi siedzeniami i możliwością 'schowania na płasko’ środkowego i (gdzie to możliwe) tylnego rzędu siedzeń. Przy zajętych pięciu miejscach, przestrzeń bagażowa wynosi ponad 400 litrów, a przy obecności tylko kierowcy i pasażera z przodu oraz złożonych siedzeniach, nowy Carens może pomieścić do 2,106 litrów bagażu.
Ta przestrzeń została zwiększona dzięki sprytnemu inżynierii, która pozwoliła na wniesienie znacznej części tylnego zawieszenia do przestrzeni wnętrza kół lub bardzo blisko ich. Zmniejszone wnikanie zawieszenia do wnętrza samochodu oznacza niższa podłogę, lepszą wysokość w kabinie, maksymalną przestrzeń na tylnej kanapie i więcej miejsca do przewozu za pasażerami. Zbiornik paliwa jest również umieszczony integralnie w zawieszeniu, aby stworzyć więcej przestrzeni na nogi z tyłu. Dodatkowo, konfiguracja zawieszenia oferuje poprawioną jakość jazdy, optymalną kontrolę nad nadwoziem i doskonałą wydajność tłumienia.
Siedmioosobowy samochód ma dodatkową możliwość przesuwania środkowych siedzeń, co zapewnia więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Środkowe siedzenia w wersji pięcioosobowej nie przesuwają się, ale podobnie jak w wersji siedmioosobowej, siedziska można odchylić do przodu, aby umożliwić złożenie oparcia na płasko, co zapewnia porządek w przestrzeni ładunkowej.
Podczas gdy wnętrze zyskuje na przestronności i wszechstronności, to na zewnątrz nowe zmiany w samochodzie są natychmiast widoczne. Na przedniej części zastosowano 'specyficzny dla Europy’ styl z unikalną podwójną chromowaną kratką, dolnym centralnym wlotem powietrza i zderzakiem przednim z wbudowanymi wlotami powietrza i lampami przeciwmgielnymi, które są na czołowej pozycji.
W Wielkiej Brytanii będą dostępne dwa poziomy wyposażenia – GS i LS – a także wybór silników benzynowych o pojemności 2.0 litra i silników diesla o pojemności 2.0 litra, napędzających odpowiednio pięcio- i sześciobiegowe skrzynie manualne. Dostępna jest również gama opcji dodatkowego wyposażenia, w tym płynna czterobiegowa skrzynia automatyczna, która daje kierowcy możliwość wyboru trybu Sport, pełnej automatyki lub sterowanej przez kierowcę sekwencyjnej selekcji.
Obie wersje GS i LS można zamówić z każdym wyborem silnika. Mocna jednostka benzynowa to 1998 cm³, czterocylindrowy silnik typu 'Theta’, produkujący 143 KM i 189 Nm momentu obrotowego przy 4250 obr./min. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 60 mph w 10.6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 118 mph. Wytrzymały silnik diesla o pojemności 1991 cm³, czterocylindrowy, produkuje 138 KM i imponujące 305 Nm przy 1,800 – 2,500 obr./min, zapewniając czas przyspieszenia od 0 do 60 mph wynoszący 10.6 sekundy (12.2 w wersji automatycznej) oraz prędkość maksymalną 116 mph zarówno w wersji manualnej, jak i automatycznej.
Na drodze szerszy rozstaw osi, dłuższy rozstaw osi i wzmocnione zawieszenie jeszcze bardziej poprawiają komfort jazdy, handling, zwinność i bezpieczeństwo nowego modelu. W pełni niezależne systemy zawieszenia są dostosowane od tych, które już z powodzeniem montowano w sedanach Magentis, zaprojektowanym z myślą o pewnej i bardzo komfortowej jeździe po brytyjskich drogach. Poprawione hamowanie wspierane przez systemy ABS (hamulce przeciwblokujące) z elektroniczną dystrybucją hamulców (EBD) oznacza jeszcze mocniejsze i bezpieczniejsze możliwości zatrzymywania nowego większego Carensa.
Aby zwiększyć wydajność paliwową, przeprowadzono program odchudzania, aby stworzyć mocniejsze, ale lżejsze systemy silnikowe, skrzynie biegów i zawieszenie. Na przykład przedni podwozie waży 2.5 kg mniej niż wersja ze stali tłoczonej.
Ceny nowego Carensa nie zostały jeszcze ustalone, ale będą konkurencyjne w porównaniu do rywali.