Koreański producent samochodów postanowił stworzyć pojazd z segmentu C, zaprojektowany specjalnie z myślą o Europie. Nazwa C’eed pochodzi od Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej – w niektórych miejscach nazywanej CEE – a ED oznacza „Europejski Design”.
Kia udało się doskonale odgadnąć gusta i potrzeby europejskich konsumentów, oferując świetny design oraz bardzo praktyczny pojazd.
Chociaż C’eed był samochodem rodzinnym, w środku prezentował się dość kompaktowo i sportowo, z trzema ramionami kierownicy i zegarami rozlokowanymi w trzech okręgach. Sterowanie było intuicyjnie rozmieszczone i można było z niego łatwo korzystać podczas jazdy.
C’eed był wyposażony w elektryczne szyby przednie i tylne oraz 2 elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne.
C’eed oferował dużo miejsca zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu. Przestrzeń bagażowa również była odpowiedniej wielkości, a po złożeniu tylnych siedzeń (w konfiguracji 60/40) można było zwiększyć przestrzeń na bagaż.
Do wyboru było 5 silników o mocy od 90 do 140 KM. Nowy silnik Diesla KIA o pojemności 1,6 litra został zaprojektowany w Europie specjalnie na model C’eed z 2007 roku.
C’eed był dostępny w 3 wersjach wyposażeniowych: LX, EX i TX. Najwyższa wersja miała częściowo skórzane siedzenia oraz pełne wykończenie skórzane. Użytkownicy mieli możliwość wyboru spośród 4 wykończeń wnętrza: podstawowego, tęczowego, klasycznego i sportowego.
Nowy Kia cee’d, zaprojektowany przez dedykowany międzynarodowy zespół projektowy w Niemczech przy wsparciu zespołu w Korei, został w pełni dostosowany do wymagań europejskiego segmentu C i gustów europejskich konsumentów.
cee’d ma wygląd 'twardy, ale nie szorstki’, łącząc mocne, solidne formy z subtelnymi, płynącymi liniami, detalami przypominającymi biżuterię i szeroką sylwetkę. To projekt, który wskazuje na przyszłość rozwijającego się języka designu Kia – a te elementy odzwierciedlają podobne cechy po raz pierwszy ujawnione w koncepcyjnym pojeździe Kia o tej samej nazwie, zaprezentowanym na Salonie Samochodowym w Genewie na początku tego roku.
„Chcieliśmy, aby cee’d był tak piękny, z jak największą dbałością o detale i precyzyjnie wykonany,” entuzjazmował Miklos Kovacs, główny projektant programu ED w Kia R&D Centre w Russelsheim w Niemczech. „Kia postawiła przed nami kilka celów – stworzenie nowoczesnego, wyróżniającego się, harmonijnie zrównoważonego konkurenta w segmencie C, wprowadzenie punktu wyjścia dla nowego DNA designu Kia oraz podkreślenie, że ten samochód to prawdziwie europejski projekt, zaprojektowany w Europie, wyprodukowany w Europie, aby w 100% zaspokoić potrzeby europejskich klientów.”
cee’d ma kilka kluczowych elementów designu dwóch wcześniejszych modeli Kia – SUV-a Sorento i małego samochodu Picanto. Powierzchnie cee’d’a są odważne, ramiona mocne, z dobrą postawą i poczuciem solidności. Sorento ma tę solidność, ale także bardzo płynne linie, od grilla i reflektorów, przez maskę, aż do słupków A. W przypadku cee’da główna linia przepływu biegnie od dolnej części spojlera na nosie, wokół grilla, po masce, w górę słupka A, wzdłuż listwy dachowej, w dół słupka C i wokół grup świateł tylnych oraz w zderzaku – otaczając całego samochodu.
„Europejscy nabywcy samochodów są szczególnie wrażliwi na proporcje pojazdu i potrafią rozpoznać, kiedy pojazd wygląda 'dobrze’ – ale to uczucie intuicyjne. Ważne jest, aby przy proporcjach stworzyć 'grę napięcia’, a cee’d ma stosunkowo długi przód, aby stworzyć większe napięcie między przodem a tyłem. Dzięki wyraźnie dostrzegalnej jakości cee’da chcemy ustanowić pewien standard designu dla Kia, aby komunikować światu zewnętrznemu, że naprawdę rozumiemy, na czym polega jakość,” dodał Kovacs.
Stworzony, aby zaspokoić wszystkie zmysły kupującego
Styl, wykonanie, jakość, dopasowanie i wykończenie wnętrza nowego Kia cee’d zostały zaprojektowane i opracowane zgodnie z najwyższymi standardami, aby w pełni zaprezentować rosnącą 'moc zaskakiwania’ marki przed europejską publicznością. Wyżsi menedżerowie Kia są teraz pewni, że gdy klienci po raz pierwszy otworzą drzwi i wejdą do cee’da, będą głęboko zaskoczeni.
„Projekt wnętrza cee’da jest tak dobry, że potencjalni klienci doświadczą 'miłości przy drugim spojrzeniu’, gdy otworzą drzwi,” entuzjazmował David Labrosse, menedżer ds. planowania produktów, Kia R&D Centre w Russelsheim. „cee’d oferuje klientom lepiej dopasowane materiały, bardziej miękkie powierzchnie i wyższej jakości tkaniny produkowane w Europie, aby odpowiadały lokalnym gustom. cee’d da nabywcom Kia wiele możliwości wyboru i pozwoli im stworzyć swoje własne wnętrza, swoje własne światy i własną atmosferę.”
Zawiasy przednich drzwi cee’da mają trzy pozycje 'detentes’ – ostatnia pozycja to dodatkowe szerokie 70 stopni, ponieważ jednym z kluczowych zadań projektowych dla nowego konkurenta Kia w segmencie C było zapewnienie łatwego dostępu zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także najlepszej w klasie przestrzeni na nogi z tyłu.
Nowoczesny, czysty motyw designu, który charakteryzuje zewnętrze Kia cee’d, został powtórzony we wnętrzu, które kontynuuje temat nowego modelu oferującego maksymalny wybór dla konsumentów. „cee’d będzie dostępny nie tylko w trzech poziomach wyposażenia, ale także zaoferuje klientom możliwość wyboru spośród czterech koncepcji wnętrz, pięciu stylów centralnego panelu oraz siedmiu różnych tkanin – w zależności od modelu,” komentuje pani Dominique Raye, menedżer ds. designu koloru i wykończenia w Kia European Design Centre.
Cztery koncepcje wnętrz to Basic, Rainbow (w kolorze Niebieskim lub Różowym), Classic i Sportowy. Centralny panel może być wykończony w kolorach Czarnym, Srebrnym, Niebieskim, Różowym lub Aluminium. Wybory wykończenia wnętrza obejmują: pięć tkanin – Szary, Niebieski, Różowy (z wzorem falowym), Klasyczny (z wzorem chevron), Sportowy (z tkaniną o wzorze bieżnika) oraz dwa rodzaje skóry, Szary i Czarny.
W przypadku jaśniejszych kolorów stosuje się politykę montażu ciemniejszych górnych powierzchni i jaśniejszych dolnych powierzchni, aby zapobiec niepożądanym odbiciom, a jednocześnie maksymalizować poczucie przestrzeni wewnętrznej.
Skoncentrowany na kierowcy kokpit i sterowanie
Mimo że segment C jest silnie ukierunkowany na rodziny, kierowca cee’da będzie cieszył się uczuciem 'kompaktowego i sportowego’ kokpitu z grubym, trójramiennym kołem kierownicy, sportowym zestawem wskaźników z trzema tarczami pod ciasno wyprofilowanym osłoną i centralnym panelem skierowanym w stronę kierowcy. Wszystkie sterowniki są ergonomicznie zaprojektowane, aby znajdować się w zasięgu rąk kierowcy, a ogólny układ ma prawdziwą elegancję. Duża uwaga została poświęcona odczuciu działania wszystkich sterowników, tak aby nawet najdrobniejsze przyciski miały odpowiednią jakość dotykową i satysfakcjonujące uczucie podczas obsługi.
Zestaw wskaźników ma 'wysokotechnologiczny’ wygląd, z dużym centralnym prędkościomierzem otoczonym przez obrotomierz (po lewej) oraz wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i paliwa po prawej stronie. Grafika tarcz jest szczegółowa, precyzyjna i wyraźna, a 'wysokotechnologiczny’ wygląd jest wzmocniony przez użycie czerwono-pomarańczowego podświetlenia dla tarcz, sprzętu audio i elementów sterujących. W cee’dzie Kia zastosowała kolumny kierownicze w stylu europejskim, z kontrolą wycieraczek po prawej stronie i kierunkowskazami po lewej.
Panel przycisków na podłokietniku drzwi kierowcy umożliwia kontrolę elektrycznych szyb przednich i tylnych oraz dwóch elektrycznie regulowanych lusterek zewnętrznych. Szyby kierowcy i pasażera mają funkcję automatycznego podnoszenia i opuszczania z czujnikami bezpieczeństwa dla większej wygody w wersjach EX i TX.
'Unoszący się’ styl środkowego panelu
Stylowy środkowy panel to kluczowy element wizualny wnętrza i można go zamówić w jednym z pięciu różnych wykończeń. Zaprojektowany tak, aby wydawał się 'unoszący’ obok kierowcy, ma sprzęt uporządkowany w logicznych, poziomych warstwach z centrum informacji powyżej systemu audio RDS dostarczonego przez firmę Siemens, który znajduje się na pasku drobnych przełączników (w tym centralnego zamka i świateł awaryjnych) oraz sterowników ogrzewania/wentylacji. Niezwykle, panel znajduje się pomiędzy czterema dużymi wentylatorami – zamiast bardziej powszechnie spotykanych dwóch.
Środkowy panel opada w kierunku konsoli podłogowej, która zawiera tacę na drobiazgi (z połączeniami USB i AUX iPod®* w wykończeniach EX i TX), selektor biegów oraz dźwignię hamulca ręcznego, podwójne uchwyty na kubki i dużą skrzynkę na drobiazgi zakończoną miękkim podłokietnikiem.
Miejsca dla pięciu osób w przestronnym komforcie
Przednie siedzenia cee’da mają pół-kubełkowy design z regulowanymi oparciami, obsługiwanymi przez pokrętło z rowkowaną powierzchnią. Te wielofunkcyjne fotele mają szersze siedziska i oparcia, oferując doskonałe wsparcie o dużych proporcjach, które zaspokajają potrzeby kierowców i pasażerów o różnych rozmiarach i kształtach. Regulowane wsparcie lędźwiowe jest dostępne zarówno w fotelu kierowcy, jak i pasażera, które dostarcza Johnson & Controls.
Wszystkie modele cee’d są wyposażone w tylną kanapę dzieloną 60/40, a siedziska i oparcia składają się do całkowicie płaskiej pozycji, idealnie wyrównanej z podłogą bagażnika, aby zwiększyć przestrzeń bagażową. W dolnej części siedzisk są miejsca do przechowywania odłączanych zagłówków tylnych, gdy siedzenia są złożone.
Modele LX i EX są wyposażone w tapicerkę z tkaniny, podczas gdy modele TX mają fotele częściowo skórzane i można je zamówić z jeszcze bardziej luksusowym wykończeniem dzięki pełnej skórzanej tapicerce – dostępnej jako opcja w modelach TX i EX.
Wszystkie pięć miejsc ma ręcznie regulowane zagłówki oraz trzypunkowe pasy bezpieczeństwa jako standard. Zintegrowane 'aktywne’ zagłówki będą standardem w przednich fotelach modeli EX i TX, co oznacza, że to pierwszy raz, kiedy ta technologia została zastosowana w segmencie C. Podczas uderzenia z tyłu, zintegrowane 'aktywne’ zagłówki przesuwają się do przodu, aby zredukować ryzyko urazów szyi lub pleców.
Całkowicie nowe silniki diesla i wysokowydajne silniki benzynowe
Dla swojego nowego cee’da, Kia oferuje klientom wybór pięciu silników, w zakresie mocy od 90 do 140 KM, w tym całkowicie nowy, bardzo reaktywny silnik diesla 1.6 litra zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Europie, specjalnie do zastosowania w tym ważnym nowym modelu, aby zwiększyć jego atrakcyjność dla kupujących samochody segmentu C.
Klienci mają do wyboru dwa silniki diesla, trzy silniki benzynowe (wszystkie pięć spełnia normy Euro4), pięciobiegowe lub sześciobiegowe manualne skrzynie biegów oraz czterobiegowe automatyczne skrzynie biegów, dostosowane do charakterystyki każdego silnika – w zależności od modelu.
„Jak każda inna cecha nowego Kia cee’d, temat 'wielokrotnego wyboru konsumentów’ kontynuuje się w silnikach,” komentuje dr Seog-Jae Lee, dyrektor zarządzający ds. inżynierii napędów w Kia R&D Centre w Russelsheim. „Nabywcy będą mogli wybrać kombinację silnika i skrzyni biegów, która najlepiej odpowiada ich stylowi jazdy i stylowi życia. Oczekuje się, że prawie połowa nabywców cee’da (48%) zdecyduje się na samochody z silnikiem diesla, podczas gdy 95% nabywców wybierze manualną skrzynię biegów.
Wszystkie pięć silników dostępnych w Kia cee’d mają innowacje techniczne, które przynoszą realne korzyści klientowi, wymagając jednocześnie mniej konserwacji i charakteryzując się zwiększoną trwałością. Korzyści dla klientów obejmują większą moc i moment obrotowy bez zwiększonego zużycia paliwa, płynniejszą pracę z mniejszymi drganiami i cichsze działanie.
Niektóre silniki cee’d będą dostępne w niektórych rynkach z obniżoną mocą maksymalną, aby dostosować się do lokalnych wymogów podatkowych, chociaż ich solidne momenty obrotowe są w dużej mierze utrzymywane dla dobrej jakości jazdy.
Wyższa moc, niższe zużycie paliwa w silniku diesla
Wyprodukowany w nowym zakładzie Kia w Słowacji, całkowicie nowy silnik diesla 1.6-litrowy CRDi czterocylindrowy 16-zaworowy ma stalowy blok i aluminiową głowicę cylindrów, z drugą generacją systemu wtrysku paliwa common-rail wysokociśnieniowego. Jest wyposażony w elektrycznie napędzany zaawansowany turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT), aby zapewnić żywą wydajność i czyste emisje. Jego parametry mocy i momentu obrotowego są bardzo konkurencyjne – 115 KM (84,6 kW) i 255,2 Nm (26,0 kg.m). Ten silnik jest sprzężony z pięciobiegową manualną skrzynią biegów i oczekuje się, że będzie najpopularniejszym wyborem silnika wśród klientów cee’da.
Klienci poszukujący wyższej wydajności mogą wybrać ulepszony, koreański silnik diesla 2.0-litrowy CRDi, który jest również montowany w nowym Carens. Ta jednostka SOHC 16-zaworowa CRDi również korzysta z technologii drugiej generacji common-rail oraz VGT, aby uzyskać 140 KM (103 kW) przy 4,000 obr/min i 305 Nm (31 kg.m) momentu obrotowego już przy 2000 obr/min. Manualna skrzynia biegów montowana z tym silnikiem ma sześć biegów.
Z powodów lokalnych przepisów podatkowych, w niektórych rynkach zostanie zaproponowana 'niższa moc’ dla obu silników diesla. Niszy silnik 1.6 produkuje 90 KM (66,2 kW) i 235,6 Nm (24,0 kg.m), podczas gdy nisza 2.0 daje 135 KM (99,3 kW) z tym samym 305 Nm (31 kg.m) momentu obrotowego, co jednostka o wysokiej mocy.
Wybór trzech silników benzynowych
cee’d można również zamówić z trzema konkurencyjnymi silnikami benzynowymi 16-zaworowymi – dobrze znane jednostki mocy Kia, dalej rozwinięte do zastosowania w tym nowym modelu, wszystkie wyposażone w system ciągłej zmiany faz rozrządu (CVVT) oraz ulepszony elektroniczny system wielopunktowego wtrysku paliwa.
Wszystkie trzy silniki (1.4, 1.6 i 2.0 litra) są standardowo dostarczane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy jednostki 1.6 i 2.0 można zamówić z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Silnik 1.4-litrowy generuje maksymalną moc 109 KM (80,2 kW) przy 6200 obr/min, z momentem obrotowym 137,4 Nm (14,0 kg.m). Jednostka 1.6-litrowa produkuje 122 KM (89,7 kW) przy 6200 obr/min oraz 154,1 Nm (15,7 kg.m) momentu obrotowego.
Dla najlepszej wydajności silnika benzynowego cee’da, kompaktowy silnik benzynowy DOHC 1975cc generuje maksymalnie 140 KM (103 kW) przy 6000 obr/min i moment obrotowy 184 Nm (18,8 kg.m) przy 4750 obr/min (w tej aplikacji).