Model cee’d był największym przełomem dla koreańskiego producenta samochodów Kia. Został wprowadzony na rynek tuż przed światowym kryzysem gospodarczym i oferował więcej, niż ktokolwiek się spodziewał. W 2009 roku przeszedł facelifting.
Model cee’d został zaprojektowany i stworzony z myślą o europejskim rynku. Był nawet produkowany w Europie w nowoczesnej fabryce. Kompaktowy hatchback zdobył rynek, a popyt znacznie przewyższył możliwości produkcyjne. Jego główne atuty to rozsądna polityka cenowa, 7-letnia gwarancja oraz cechy techniczne samochodu. Design również był na plus. W 2009 roku wszystkie te elementy, z wyjątkiem gwarancji, zostały ulepszone.
W europejskim segmencie C pojawił się nowy trend designerski. Samochód otrzymał nowy wygląd reflektorów oraz nową kratkę. Tylnie światła w stylu LED również zostały zaprojektowane na nowo, aby dopasować się do przodu pojazdu. Całkowita długość samochodu zwiększyła się o 25 mm (0,98”), dzięki większym zderzakom z przodu i z tyłu. Na liście opcji pojawił się nowy zestaw felg ze stopów lekkich w rozmiarze 16” lub 17”.
Wewnątrz zainstalowano nową, czteroramienną kierownicę, a trzycylindrowy design zestawu wskaźników poprawił komfort jazdy. W przeciwieństwie do wersji sprzed faceliftingu, wprowadzono pomarańczowe podświetlenie wszystkich wskaźników i przycisków w centralnym panelu. Ostatni z nich również zyskał nowy układ przycisków. Zwiększono jakość materiałów. Na liście opcji dostępne były tapicerki skórzane oraz wykończenia z włókna węglowego.
W ofercie silników znajdowało się pięć jednostek napędowych, w tym nowa, 1.6-litrowa jednostka turbodiesel. Moc dostępna w kompaktowym pojeździe wahała się od 90 do 143 KM. Kia cee’d z 2009 roku była dostępna z wyborem 5- lub 6-biegowej manualnej skrzyni biegów jako standard, a dla wybranych silników oferowane były automatyczne skrzynie biegów.
Stworzony specjalnie dla europejskich konsumentów, oryginalny Kia cee’d był ważnym punktem zwrotnym w historii marki Kia. To początek nowej ery, pierwszy model Kia zaprojektowany i wyprodukowany w Europie. Wyprodukowany w zupełnie nowej fabryce, wprowadził jakościową rewolucję dla marki, w której najwyższe standardy inżynieryjne i estetyka w stylu europejskim zostały zastosowane w każdym aspekcie jego konstrukcji.
Niewątpliwie rodzina Kia cee’d, która rozrosła się do wersji wagon i coupe (Kia pro_cee’d), udowodniła, że jest najsilniejszym konkurentem marki w segmencie C. Oferowała konsumentom bezprecedensowy wybór silników, stylów nadwozia, kolorów zewnętrznych, wykończeń wnętrz i opcji. Wsparcie stanowiła wiodąca w branży, 7-letnia gwarancja Kia – najlepsza gwarancja kiedykolwiek oferowana przez producentów samochodów na jakikolwiek pojazd sprzedawany w Europie.
Teraz, po sprzedaży ponad 230 000 egzemplarzy w Europie Zachodniej, nadszedł czas na wprowadzenie 'nowego wyglądu’ cee’d. Najlepiej sprzedający się model marki w Europie został całkowicie przeprojektowany i odświeżony pod kierownictwem dyrektora ds. wzornictwa, Petera Schreyera, aby zawierał najnowszą wersję charakterystycznej atrapy chłodnicy firmy – ewoluującego wyrazu DNA marki – oraz przyjął bardziej wyrazistą obecność na drodze.
Całkowicie zaktualizowana gama nowego Kia cee’d przynosi szereg korzyści dla klientów, z licznymi poprawkami w zakresie wzornictwa zewnętrznego i wewnętrznego oraz ulepszonym wyposażeniem standardowym. Kia jest przekonana, że te znaczące ulepszenia pozwolą nowemu Kia cee’d zdobyć jeszcze większy udział w rynku segmentu C w Europie w przyszłym roku.
Innowacje techniczne wprowadzane w nowym Kia cee’d poprawiają wrażenia z jazdy, jednocześnie znacząco zmniejszając zużycie paliwa i ograniczając emisję CO2 do poziomu 110 g/km (szacunkowo) oraz średnio o 5% w całej gamie Kia cee’d.
Technologia ISG (Idle Stop & Go) umożliwiająca oszczędność paliwa jest teraz dostępna zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla po raz pierwszy, wprowadzono funkcję zatrzymania na wzniesieniu dla ESC, a także zainstalowano jaśniejsze reflektory typu projekcyjnego. Zawieszenie zostało dostosowane do bardziej komfortowej jazdy, bez utraty zwrotności, a reakcja na kierownicy została poprawiona.
Istniejąca gama pięciu silników, w tym silniki benzynowe CVVT o pojemności 1.4, 1.6 i 2.0-litrowej oraz silniki diesla CRDi o pojemności 1.6 i 2.0-litrowej, będzie kontynuowana. Jednak silnik diesla 1.6-litrowy jest całkowicie nowym, superwydajnym silnikiem z rodziny 'U2′ i jest połączony z nową sześciobiegową skrzynią manualną. W niektórych krajach będą dostępne wersje o niższej mocy silników diesla i benzynowych, aby dostosować się do lokalnych przepisów podatkowych.
Nowa gama Kia cee’d trafi do salonów dealerów Kia w całej Europie we wrześniu 2009 roku. Gama oferuje trzy style nadwozia, pięć silników, trzy poziomy wyposażenia (LX, EX i TX) oraz będzie dostępna w wyborze 12 wyrazistych kolorów zewnętrznych – w tym pięciu nowych.
Odświeżony z ewoluującym DNA Kia dla silniejszej obecności
'Nowy wygląd’ Kia cee’d został dokładnie przekształcony, aby utrzymać 'świeżość’ najlepiej sprzedającego się modelu marki w Europie i utrzymać jego silny apel do konsumentów.
Pracując pod kierownictwem dyrektora ds. wzornictwa, Petera Schreyera, zespół projektowy Kia w Europie wprowadził szereg zmian w wyglądzie modeli hatchback i wagon pięciodrzwiowych, aby nadać obu samochodom bardziej wyrazistą obecność na drodze, jednocześnie włączając ewoluujące DNA wzornictwa firmy i zachowując oryginalne powiązania stylowe rodziny Kia cee’d.
Zespół cee’d w Centrum Wzornictwa Kia w Frankfurcie, kierowany przez głównego projektanta Gregory’ego Guillaume’a, postawił sobie za cel, aby 'twarz’ nowego modelu wyglądała bardziej uderzająco i efektownie, odświeżając cały samochód. Ostatecznie jedynymi nowymi stalowymi panelami są nowa pokrywa silnika i nowe przednie błotniki w modelach, w których wskaźniki kierunkowskazów zostały przeniesione do lusterka.
Nowy wygląd Kia cee’d przyjmuje charakterystyczną atrapę chłodnicy firmy, która jest także obecna (z małymi wariacjami) w nowym SUV-ie Sorento oraz nowym MPV Venga prezentowanym na Targach we Frankfurcie.
W nowym Kia cee’d atrapa chłodnicy rozciąga się na całą szerokość między przednimi reflektorami, co w połączeniu z nowym trapezoidalnym dolnym wlotem powietrza oraz całkowicie przeprojektowanym dolnym zderzakiem przednim sprawia, że samochód wydaje się szerszy, niższy i bardziej celowy. Uzupełnieniem zmian z przodu są przeprojektowane reflektory projekcyjne oraz prostokątne lampy przeciwmgielne, które nadają bardziej nowoczesny i luksusowy charakter.
Wykończenie atrapy chłodnicy różni się w zależności od poziomu wyposażenia jako sposób wizualnej różnicowania modeli. Większość modeli ma chromowane krawędzie atrapy chłodnicy, podczas gdy modele z Pakietem Sport będą miały wykończenie Piano Black z lustrzanym chromem na wewnętrznej krawędzi atrapy.
Całkowita długość nowego Kia cee’d została zwiększona o 25 mm w wersji hatchback i o 20 mm w wersji wagon. Nowy zderzak przedni i atrapa chłodnicy (wspólna dla obu modeli) wydłużają przód o 20 mm, podczas gdy z tyłu hatchback ma całkowicie nowy zderzak, który dodaje 5 mm do tylnego zwisu. Zderzak hatchbacka ma także nowy kształt dolnych reflektorów, a ten styl nadwozia ma nowe lampy tylne w stylu LED o subtelnie zmienionym kształcie. Profil górnej i bocznej części lampy pozostaje niezmieniony, ale dolna krawędź jest podniesiona (w porównaniu do oryginalnego cee’d), w związku z czym zderzak jest nieco głębszy. W wagonie kształt tylnych lamp pozostał niezmieniony, ale lampy zawierają nową stylizację LED.
Profil nowego Kia cee’d wydaje się smuklejszy, dzięki wydłużonemu przodowi, nowym, niżej zamontowanym lusterkom oraz nowym stylom obręczy aluminiowych o średnicy 16 i 17 cali.
Modele hatchback z Pakietem Sport wyposażone są w przednią atrapę chłodnicy w wykończeniu Piano Black oraz głębszy centralny wlot powietrza (również w Piano Black), czarne otaczające reflektory oraz czarny panel typu 'venturi’ w zderzaku z tyłu hatchbacka.
Podobnie jak w oryginalnym modelu, ostateczny wygląd nowego Kia cee’d zaprojektowanego w Europie został dokładnie dopracowany w światowej klasy tunelu aerodynamicznym w Centrum Badań i Rozwoju w Namyang w Korei. Współczynnik oporu aerodynamicznego nowego modelu wynosi Cd 0.33 (lepszy od VW Golfa i Forda Focusa), podczas gdy współczynnik siły nośnej (Cl 0.01) jest najlepszym wynikiem w swojej klasie, co zwiększa stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.
W nowym Kia cee’d oferowane będą pięć nowych kolorów zewnętrznych – cztery metaliczne: Phoenix Silver, Sirius Silver, Infra Red i Byte Blue, oraz jeden kolor jednolity, Clyde Blue.
Siedem najpopularniejszych kolorów z oryginalnej palety cee’d będzie kontynuowanych, tak aby nowy Kia cee’d można było zamówić w: Cassa White, Machine Silver, Dakar Yellow, Oil Blue, Pewter Beige, Piston Gray i Black Pearl.
Ulepszone wyposażenie i materiały dla świeżego wnętrza
Styl wnętrza, wykonanie, jakość, dopasowanie i wykończenie oryginalnego Kia cee’d zostały specjalnie zaprojektowane i opracowane, aby zaimponować i zaspokoić potrzeby oraz gust europejskich konsumentów. W nowym Kia cee’d, Kia przeniosła wszystkie kluczowe cechy, nadając kabinie świeży klimat poprzez ulepszenie stref, z którymi kierowca regularnie wchodzi w interakcję oraz poprawiając otoczenie dla wszystkich pasażerów.
Przed nowym kierowcą Kia cee’d znajduje się nowy styl kierownicy z czterema ramionami, który staje się cechą charakterystyczną Kia, którą można regulować pod względem wysokości i zasięgu. Posiada sportowe uchwyty na kciuki, dolne ramiona wykończone w stopie i przyciski sterujące na obu bocznych ramionach. Po zamontowaniu systemu Bluetooth oraz komputera pokładowego, te zdalne kontrolki są umieszczone na dolnych ramionach.
Innym elementem rozwijającego się DNA wzornictwa Kia – 'trzy-cylindrowy’ zestaw wskaźników – można zobaczyć przez nową kierownicę. Zestaw wskaźników jest dostępny zarówno w wersji Standard, jak i opcjonalnej Super Vision (w zależności od modelu), z całkowitym podświetleniem na czerwono oraz klarowną, precyzyjną grafiką.
Zestaw 'Super Vision’ zawiera nowy wyświetlacz cyfrowy w dolnej części centralnego wskaźnika, zwany 'centrum wiadomości’. Ten wyświetlacz dostarcza informacje o średnim i bieżącym zużyciu paliwa, aktualnym poziomie paliwa, zasięgu do opróżnienia, średniej prędkości, czasie podróży, temperaturze silnika oraz ostrzeżeniach o niskim ciśnieniu w oponach, a także powiadomienia o otwartych drzwiach i bagażniku.
W nowym Kia cee’d standardowy schemat kolorystyczny panelu instrumentów i wykończenia wnętrza wszystkich aut to Ebony Black, natomiast opcja 'Classic Grey’ zachowuje Ebony Black w górnej części kabiny i wykończenie dolnej części w kolorze szarym.
Nowy centralny panel jest flankowany przez pionowe panele z czterema otworami wentylacyjnymi, które można wybrać w wykończeniach Classic Silver, Caramel Bronze i w wysokim połysku Piano Black. Te wykończenia są również stosowane do obramowania dźwigni zmiany biegów oraz listew ozdobnych drzwi.
Szeroki wybór tapicerki siedzeń jest również dostępny. Standardowy schemat kolorystyczny wnętrza w wersji LX to czarny z srebrnymi wstawkami, z opcją na modelach EX kontrastowych wstawek z brązowej lub niebieskiej tkaniny. Wersje TX mają tapicerkę Chevron z opcją 'Classic Grey’ w dolnym wykończeniu deski rozdzielczej i kabiny.
Opcjonalne pełne skórzane wykończenie i Pakiet Sport – z tkaniną w wzór węża, kontrastowym szarym przyszyciem, aluminiowymi pedałami i podnóżkiem, a także unikalnym gałką zmiany biegów – są dostępne w wersjach EX i TX.
Radio/odtwarzacz CD jest całkowicie nowy i podobny do systemu przewidzianego dla Kia Venga z okrągłą centralną 'główną’ kontrolą. Górny panel wyświetlacza w kolorze czerwonym na czarnym tle ma znacznie lepszą czytelność dzięki technologii Dot Matrix i może wyświetlać informacje o systemie audio, ciśnieniu w oponach, blokadach drzwi, temperaturze zewnętrznej, czasie, dniu i dacie. Dolne selektory ogrzewania i wentylacji teraz sterują standardowym (w zależności od modelu) lub opcjonalnym nowym klimatyzatorem dwustrefowym.
W nowym Kia cee’d dźwignia zmiany biegów jest wyposażona w nową gałkę, przyciskowy selektor biegu wstecznego (zamiast konieczności podnoszenia pierścienia) oraz 23 mm głębszą osłonę, aby zminimalizować szczelinę między osłoną a gałką zmiany biegów. Konsola na podłodze wokół dźwigni zmiany biegów także została zaprojektowana na nowo, z bocznymi elementami stylu 'lotniczego’, łączącymi się z centralnym panelem. Zawiera ona schowek (z portami USB i AUX iPod®*), selektor biegów i dźwignię hamulca ręcznego, podwójne uchwyty na kubki oraz dużą skrzynkę na przechowywanie z wygodnym podłokietnikiem.
Przed pasażerem deska rozdzielcza posiada schowek o pojemności 6,5 litra, który ma o 18% większą pojemność niż oryginalny model.
Nowe funkcje komfortu obejmują wskaźniki kierunkowskazów 'jedno dotknięcie, potrójne sygnały’ – idealne do zmiany pasów na autostradzie – oraz funkcję ogranicznika prędkości, która umożliwia kierowcy ustalenie maksymalnej prędkości, przy której przepustnica jest ograniczana, a sygnał dźwiękowy ostrzega.
W zgodzie z tradycją Kia dostarczania hojnym wyposażeniem, najwyższej jakości oraz doskonałej wartości, nowy model Kia cee’d LX ma standardowe wyposażenie, w skład którego wchodzą: poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, centralny zamek, elektryczne okna przednie, przyciemniane szyby, tylne myjki/wycieraczki, radio RDS/odtwarzacz CD z czterema głośnikami, przyciski sterujące audio na kierownicy, lampki w schowku i bagażniku, klamki drzwi w kolorze nadwozia oraz 15-calowe stalowe koła z oponami Michelin o niskim oporze toczenia 195/65.
Standardowe wyposażenie w modelach EX obejmuje: przednie światła przeciwmgielne, bezkluczykowy dostęp, regulację wysokości siedzeń kierowcy i pasażera z przodu, wsparcie lędźwiowe w siedzeniu kierowcy, dwa głośniki typu tweeter, 'aktywne’ zagłówki, manualną klimatyzację, przedni środkowy schowek, tylne uchwyty na kubki oraz lusterka w kolorze nadwozia – elektrycznie regulowane i podgrzewane.
Najwyższe modele TX są również wyposażone w: 16-calowe obręcze aluminiowe z oponami 205/55, ESC z asystentem startu na wzniesieniu, dwustrefową klimatyzację, częściowo skórzane siedzenia, skórzane wykończenie kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego, wykończenie wnętrza w wysokim połysku Piano Black, kierunkowskazy w lusterkach, środkowy podłokietnik z tyłu oraz siatkę do mocowania bagażu.
Oprócz trzech poziomów wyposażenia, klienci będą mieli do wyboru szeroką gamę opcji – w zależności od rynku. Główne opcje obejmują: tempomat, bezprzewodową komunikację Bluetooth, 6.5-calową nawigację satelitarną z pełnym mapowaniem i ekranem dotykowym, automatyczne sterowanie światłami, automatyczne sterowanie wycieraczkami, skórzane wykończenie, wodoodporne szkło Hydro-phobic w drzwiach, czujniki parkowania oraz system monitorowania ciśnienia w oponach.
Wszystkie modele cee’d mają dzieloną na 60/40 tylną kanapę. W celu zwiększenia przestrzeni bagażowej, siedziska składają się do przodu, a oparcia całkowicie się składają, idealnie wyrównując się z podłogą bagażnika. W dolnej części siedzisk znajdują się szczeliny do przechowywania odczepianych zagłówków, gdy siedzenia są złożone.
Poprawa wydajności NVH na poziomie 'najlepszym w klasie’
W przededniu wprowadzenia oryginalnego cee’d, Kia Motors podjęła niespotykaną decyzję o poprawie wykończenia i trwałości nowego modelu C-segmentu. Firma była zdeterminowana, aby cee’d stanowił 'rewolucję jakościową’ dla marki.
Zespoły inżynieryjne cee’d w Centrum R&D firmy w Russelsheim otrzymały zadanie stworzenia nowego konkurenta C-segmentu, który zmniejszałby hałas, wibracje i szumy (NVH).
Osiągnęli swój pierwotny cel, a teraz te same zespoły wprowadziły drobne, lecz istotne zmiany w całym nowym Kia cee’d, aby jeszcze bardziej zmniejszyć hałas w kabinie – o 0,5 dB do 1,0 dB, w zależności od modelu.
Nadwozie nowego Kia cee’d zostało przejęte z oryginału i stanowi doskonałą podstawę do budowy pojazdu o niskim poziomie NVH. Sztywność skrętna wynosi 42 Hz, a sztywność zginająca również jest wysoka. Efektem jest mocna struktura, która przynosi wiele korzyści w zakresie kontrolowania NVH, zwiększania ochrony pasażerów podczas wypadków i zapewnienia stabilnej podstawy dla w pełni niezależnego zawieszenia.
Istotne zmniejszenie transmisji hałasu drogi osiągnięto dzięki zastosowaniu przedniego podwozia wspierającego silnik, skrzynię biegów i zawieszenie, a także tylnego podwozia do montażu tylnego zawieszenia – co przynosi liczne pozytywne efekty w zakresie NVH i odizolowuje kabinę od źródeł wibracji.
Pod względem aerodynamicznym nowy Kia cee’d to gładki, opływowy i wydajny pojazd z współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cd wynoszącym zaledwie 0,33 – minimalizującym zakłócenia przepływu powietrza nad samochodem i osiągającym niskie poziomy hałasu wiatru. Odczucie niskiego hałasu wiatru w kabinie wspomaga montaż wielowarstwowych uszczelek gumowych wokół drzwi i bagażnika oraz jednolite listwy uszczelniające wokół wszystkich okien.
Zmodyfikowane ustawienia zawieszenia i gumy, a także nowa struktura opon Michelin sprawiają, że nowy Kia cee’d jest lepiej w stanie pochłaniać wibracje i wstrząsy pochodzące z niedoskonałości nawierzchni drogi.
Inżynierowie Kia skoncentrowali swoje wysiłki na redukcji NVH, minimalizując wibracje, zarówno u źródła, jak i poprzez dodatkowe tłumienie, w szerokim zakresie częstotliwości. Każdy panel nadwozia cee’d był dokładnie analizowany w celu zidentyfikowania obszarów, które można by zmodyfikować dla nowego Kia cee’d, aby zmniejszyć generację hałasu u źródła. Puste sekcje nadwozia, szczególnie w słupkach A, B i C, były wypełnione pianką dźwiękochłonną, a w kluczowych miejscach umieszczono poduszki izolacyjne, wykonane z nowoczesnych materiałów.
Modele wyposażone w nowy silnik diesla 1.6 'U2′ i nową sześciobiegową skrzynię manualną, również korzystają z poprawionej kultury pracy oferowanej przez ten napęd.
Nowy silnik U2 1.6 diesel dołącza do pięciu silników w ofercie
Choć nowy Kia cee’d będzie oferowany z tymi samymi opcjami silnikowymi, co oryginalny model – trzy silniki benzynowe i dwa diesle, o mocach w zakresie od 90 do 143 KM – wszystkie napędy generują znaczące zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2. Jest to częściowo wynikiem bardziej precyzyjnego strojenia silników, a częściowo dlatego, że większość modeli jest wyposażona w oleje i płyny o niskiej lepkości oraz nowe opony Michelin o niskim oporze toczenia. Średnie zmniejszenie w nowej gamie Kia cee’d wynosi 5%.
Popularny silnik diesla 1.6-litrowy zostaje zastąpiony nowym silnikiem z rodziny 'U2′, zaprojektowanym i opracowanym w Centrum Badań i Rozwoju Kia w Rüsselsheim, Niemcy i produkowanym na Słowacji, specjalnie do tego ważnego modelu Kia.
Debiutując w nowym Kia cee’d, silnik U2 1.6 diesel ma najnowszej generacji system wtrysku paliwa common rail i jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT). Jest czystszy, cichszy i bardziej oszczędny w zużyciu paliwa niż jego poprzednicy, jednocześnie zapewniając responsywną i dynamiczną jazdę.
U2 1.6L został opracowany, aby dostarczać najlepsze w klasie parametry mocy i momentu obrotowego w całym zakresie obrotów, aby zapewnić optymalną zdolność do jazdy. Kluczowe jest to, że ponad 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne od 1,500 obr./min, zapewniając silne i płynne przyspieszenie niemal od biegu jałowego.
Maksymalna moc wynosi 115 KM (84,5 kW) przy 4,000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 255 Nm (26,0 kg.m) w szerokim zakresie obrotów, od 1,900 do 2,750 obr./min.
U2 wykorzystuje wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common rail z systemem kontrolującym wir w zmiennej geometrii (do pięciu wtrysków na cykl), elektronicznie sterowaną recyrkulację spalin (EGR), turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz filtr cząstek stałych (DPF), aby spełnić normy emisji Euro 4 – w zależności od rynku.
NVH jest dobrze kontrolowane, a hałas silnika U2 został zredukowany o 1,1% (do 92 dB przy 4,000 obr./min). Dzięki zastosowaniu systemu napędowego opartego na łańcuchu, właściciele będą mogli korzystać z wydłużonych (do 30,000 km lub jednego roku) interwałów serwisowych.
Zainstalowany w nowym Kia cee’d, silnik U2 z nową sześciobiegową skrzynią manualną emituje zaledwie 110 g/km (hatchback z ISG) i 119 g/km (wagon z ISG) CO2. To stanowi poprawę o 8% w porównaniu do poprzedniego silnika 1.6 'U1′, a oba modele cee’d są poniżej kluczowego progu 120 g/km, który ma zastosowanie w regulacjach podatkowych w wielu krajach europejskich, co oznacza, że wielu właścicieli będzie mogło cieszyć się mniejszymi lub zerowymi podatkami od pojazdu, a także bezpłatnym parkowaniem lub innymi korzyściami w niektórych rynkach.
Obok U2 klienci będą mogli wybierać spośród czterech silników 'carry-over’ – 2.0-litrowego diesla o mocy 140 KM oraz trzech silników benzynowych: 1.4-litrowego (90 KM), 1.6-litrowego (126 KM) i 2.0-litrowego (143 KM), z których każdy jest wyposażony w ciągłe zmienne sterowanie zaworami (CVVT), aby zapewnić większą efektywność silnika w różnych warunkach pracy. W niektórych rynkach dostępne są wersje o niższej mocy tych silników, aby spełnić lokalne wymogi podatkowe.
ISG (Idle Stop & Go) dostępne dla trzech silników
Oprócz korzystania z najnowszych technologii, które zwiększają efektywność każdego silnika, Kia oferuje system ISG (Idle Stop & Go), który automatycznie wyłącza i następnie uruchamia silnik w gęstym ruchu miejskim – jako opcję dla silników 1.4 i 1.6 w wersji benzynowej oraz silnika diesla 1.6 U2.
Działając w połączeniu z innymi technologiami, ISG pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, umożliwiając niektórym modelom cee’d obniżenie emisji CO2 do zaledwie 110 g/km (hatchback). Inne innowacyjne technologie wprowadzone w nowym Kia cee’d obejmują Przewodnik Ekodrivingowy (wskaźnik zmiany biegów) w celu zachęcenia do ekonomicznego stylu jazdy i system zarządzania alternatorem oszczędzającym energię.
Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna przynosi korzyści dla klienta
Nowy Kia cee’d dostępny jest z wyborem pięciobiegowej lub sześciobiegowej skrzyni manualnej lub czterobiegowej automatycznej. Skrzynia manualna jest standardowym wyposażeniem we wszystkich modelach, a automatyczna dostępna jest jako opcja w niektórych silnikach.
Całkiem nowa sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardem we wszystkich modelach cee’d napędzanych nowym silnikiem diesla U2. Wyprodukowana w Europie, nowa skrzynia jest lżejsza, ma wyższe przełożenia, używa oleju o niskiej lepkości i zapewnia wyraźną poprawę w odczuciu zmiany biegów, aby zapewnić bardziej satysfakcjonujące doznania z jazdy.
Zarówno pięciobiegowa, jak i sześciobiegowa skrzynia manualna zawiera kilka innowacji, w tym potrójny układ osi i synchronizator wielokątny (na pierwszym i drugim biegu), aby zapewnić szybsze, płynniejsze zmiany biegów. Zamiast podnosić sprężynowy pierścień zapobiegający przypadkowemu włączeniu biegu wstecznego, kierowcy teraz wciskają przycisk na przedniej krawędzi dźwigni zmiany biegów.
Chociaż skrzynia manualna będzie standardowym wyposażeniem w nowym Kia cee’d, dwa silniki benzynowe (1.6 i 2.0) oraz jeden diesel (1.6) będą dostępne z automatyczną skrzynią biegów jako opcja dodatkowa.
Automatyczna skrzynia w nowym Kia cee’d to czterobiegowa skrzynia z elektronicznym kontrolerem, który monitoruje szereg parametrów, w tym przyspieszenie, hamowanie, prędkość silnika i prędkość drogi, zapewniając bezpieczne zmiany biegów o doskonałej jakości i dostosowując charakterystykę skrzyni do stylu jazdy kierowcy.
Dopasowanie już konkurencyjnego zestawu jazdy i prowadzenia
Kiedy opracowywali oryginalnego Kia cee’d, europejscy inżynierowie podwozi w Niemczech byli zdeterminowani, aby nowy model był jednym z 'najlepszych w segmencie’ pod względem komfortu jazdy i prowadzenia – celując w Forda Focusa i VW Golfa, jako modele, które będą do pokonania.
Teraz, w nowym Kia cee’d, inżynierowie skorzystali z okazji, aby dopracować już konkurencyjny zestaw jazdy i prowadzenia modelu C-segmentu Kia, wprowadzając drobne modyfikacje do zawieszenia i układu jezdnego, które przynoszą wartościowe korzyści dla klientów w codziennej jeździe.
Zachowując te same zawieszenia na przednich MacPhersonach i 'multi-link’ z tylnym podwoziem Kia, inżynierowie otrzymali zadanie poprawy komfortu jazdy i reakcji kierownicy, bez zmiany ogólnej równowagi pojazdu.
Po szerokich testach opracowano nowe ustawienia zawieszenia dla nowego Kia cee’d, w tym miększe sprężyny i amortyzatory z przodu i z tyłu, zmniejszone tarcie w sprężynach przednich, zmodyfikowane stabilizatory oraz nowe ograniczniki.
Precyzyjne elektryczne wspomaganie kierownicy MDPS Kia
Aby zaoszczędzić paliwo i zapewnić responsywne prowadzenie w codziennej jeździe, nowy Kia cee’d utrzymuje system wspomagania kierownicy z napędem elektrycznym (MDPS). Ta elektryczna wspomagana kierownica ma relatywnie wysokie przełożenie, wymagając jedynie 2,69 obrotu kierownicy od skrajnego do skrajnego. System ten zapewnia oszczędność paliwa wynoszącą 3% w porównaniu do tradycyjnego wspomagania hydraulicznego.
Chociaż sprzęt kierowniczy jest zachowany, opór kierownicy został zmniejszony. Nowy program zarządzania stabilnością pojazdu (VSM) wprowadza ulepszona komunikacja elektroniczna między systemem kontroli stabilności (ESC) a kontrolerem kierownicy MDPS. VSM zmniejsza poziom wspomagania, jeśli kierowca stosuje zbyt dużą siłę kierownicy – a zwiększa wspomaganie, jeżeli kierowca stosuje za małą siłę.
Mocne hamowanie dla szybkiego zatrzymania
Kia cee’d ma wspomagany system hamulcowy na wszystkich tarczach, który oferuje doskonałą moc hamowania, bardzo konkurencyjną w segmencie C. Duże wentylowane tarcze przednie o średnicy 280 mm oraz solidne tylne tarcze o średnicy 262 mm, są wspierane przez system ABS z czterema kanałami i czterema sensorami z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD), który jest standardowym wyposażeniem wszystkich modeli cee’d.
System pomocy w nagłych wypadkach (BAS), dostępny w ramach pakietu ESC, wykrywa, gdy kierowca wykonuje nagłe zatrzymanie i stosuje maksymalną moc hamowania. Jest standardowym wyposażeniem (z ESC) w modelach nowego Kia cee’d TX i opcjonalnym w innych. Standardowy system hamulcowy oferuje mocne, pewne i stabilne osiągi hamowania z jednolitym uczuciem pedału.
Wiele wyborów dla kół – wszystkie na oponach Michelin
Kontynuując politykę przyjętą na początku ewolucji oryginalnego modelu, Kia kontynuowała rozwój nowego podwozia i układu jezdnego Kia cee’d, korzystając wyłącznie z opon Michelin, aby inżynierowie mogli precyzyjnie dostroić charakterystyki modelu do konkretnego rozmiaru opon, materiału i konstrukcji.
Bliska współpraca między Kia a Michelin pozwoliła również technikom zoptymalizować opony cee’d w celu minimalizacji oporu toczenia oraz maksymalizacji oszczędności paliwa – bez kompromisów w zakresie przyczepności, prowadzenia, komfortu jazdy i wykończenia.
Standardowe koła dla modeli Kia cee’d LX i EX mają średnicę 15 cali i szerokość 5,5J stalowych kół z plastikowymi osłonami z pięcioma ramionami. Modele LX są wyposażone w opony 185/65 R15, podczas gdy modele EX mają szersze opony 195/65. Najwyższe modele cee’d TX mają standardowo 16-calowe obręcze aluminiowe 6.0J i opony 205/55 R16.
W większości krajów europejskich nowe modele Kia cee’d będą oferowane w szerokim wyborze opcjonalnych kół i opon, w tym 16-calowych stalowych kół z dziesięcioma ramionami, trzech wzorach 16-calowych i dwóch 17-calowych aluminiowych kół – w tym nowych 'D Type’ 17-calowych kół z pięcioma ramionami wykończonych w Hyper Silver i dostarczanych w ramach fabrycznego opcjonalnego Pakietu Sport.
16-calowe koła będą wyposażone w opony 205/55, podczas gdy 17-calowe będą miały opony 225/45. Wszystkie modele cee’d mają stalowe koło zapasowe – umieszczone w komorze bagażnika.
ESC z nowym asystentem startu na wzniesieniu dostępny dla każdego nowego Kia cee’d
Inżynierowie Kia ciężko pracowali, aby zapewnić, że nowy Kia cee’d jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w segmencie C i ma najwyższe poziomy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, aby w pełni zaspokoić rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie. Oryginalny Kia cee’d uzyskał 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa Euro NCAP w 2007 roku, a Kia oczekuje, że nowy Kia cee’d również poradzi sobie równie dobrze w surowszych testach stosowanych na nowych samochodach.
Nowy Kia cee’d ma wiele funkcji redukujących stres, które pomagają utrzymać czujność kierowcy, a także jego aktywne funkcje bezpieczeństwa, takie jak stabilne prowadzenie, precyzyjna kierownica i mocne hamowanie, sprawiają, że kierowca Kia jest w pełni przygotowany do unikania sytuacji potencjalnie niebezpiecznych i radzenia sobie z codziennymi zagrożeniami na drodze.
Jak wcześniej, każdy nowy Kia cee’d posiada mocny system hamulcowy na wszystkich tarczach z systemem ABS i elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD). System ESC, który teraz zawiera program kontroli asystenta startowego (HAC), aby zapobiec cofaniu się, jest standardowym wyposażeniem w modelach TX i dostępnym jako opcja w innych. ESC jest dostarczany z systemem kontroli trakcji (TCS) i BAS. System działa w pełni automatycznie we wszystkich warunkach pogodowych, zmniejszając podsterowność lub nadsterowność i przywracając samochód do toru jazdy zamierzonego przez kierowcę.
Trzy opcje dodatkowo zwiększają wyniki w zakresie bezpieczeństwa. System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) uruchamia wyświetlacz na desce rozdzielczej, wskazując, która opona jest przebita lub ma niskie ciśnienie.
System pomocy w parkowaniu Kia (asystent parkowania z tyłu), ma cztery czujniki i zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrów z niską prędkością. System wydaje ostrzegawczy sygnał dźwiękowy podczas cofania w kierunku przeszkody. Intensywność ostrzeżenia wzrasta, gdy samochód zbliża się do osoby, zwierzęcia lub obiektu.
Unikalne dla rodziny Kia cee’d innowacyjne szkło 'Hydro-phobic’ jest opcją dla wszystkich szklanych drzwi. Pokryte filmem odpornym na wodę, szkło hydrofobowe zwiększa bezpieczeństwo, szybko odprowadzając deszcz, pozostawiając kierowcy znacznie lepszą widoczność.
Ochrona pasażerów dla maksymalnej ochrony
Jeśli wypadek jest nieunikniony, nowy Kia cee’d został zaprojektowany w celu ochrony pasażerów z solidnym nadwoziem i szeregiem pasywnych środków bezpieczeństwa, aby zaoferować maksymalną możliwą ochronę. Wszystkie pięć miejsc jest wyposażonych w ręcznie regulowane zagłówki oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako standard. Zintegrowane 'aktywne’ zagłówki są standardem w obu przednich siedzeniach w modelach EX i TX. Podczas uderzenia z tyłu te zagłówki przesuwają się do przodu, aby zredukować ryzyko obrażeń szyi lub pleców. System ten jest dostępny w modelach LX jako opcja dodatkowa.
Każdy nowy Kia cee’d hatchback i wagon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych – poduszki przednie, boczne i pełno-długościowe kurtyny, chroniące pasażerów w obu rzędach siedzeń.
Wszystkie systemy bezpieczeństwa współpracują ze sobą, aby zapewnić pełną ochronę pasażerów, więc w momencie napełnienia poduszki powietrznej sygnał jest przekazywany do pozostałych poduszek i do napinaczy pasów bezpieczeństwa, aktywując je, jeśli to konieczne. Przednia poduszka powietrzna po stronie pasażera ma przełącznik włączania/wyłączania, aby można było ją dezaktywować, gdy na tym siedzeniu znajdują się dzieci.
Tylne boczne drzwi cee’d są wyposażone w blokady bezpieczeństwa dla dzieci, a w tylnych siedzeniach znajdują się dwa zaczepy ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych.
Bezpieczeństwo i spokój umysłu
W dzisiejszym świecie bezpieczeństwo pojazdu jest istotnym aspektem osobistego bezpieczeństwa, a nowy Kia cee’d jest kompleksowo wyposażony, aby stawiać opór złodziejom. Centralny zamek z możliwością zdalnego otwarcia wszystkich drzwi jest standardem w każdym modelu, z automatycznym zamykaniem w odpowiedzi na prędkość. Bezkluczykowy dostęp oraz alarm antywłamaniowy i lampka zabezpieczająca na desce rozdzielczej to standard w modelach EX i TX.