Model Ceed GT z 2018 roku to skromna próba Kia, aby wejść na rynek hot hatchy. Dzięki wersjom trzy- i pięciodrzwiowym oraz innemu podejściu w porównaniu do pozostałych wersji Ceeda, wersja GT ma zamiar stawić czoła innym kompaktowym samochodom o umiarkowanej wydajności na rynku.
W porównaniu do bardziej popularnych wariantów Ceeda, występują pewne różnice. Przedni zderzak jest szerszy, kratka grilla ma struktury plastra miodu, a dużym wlotem powietrza. Reflektory przeciwmgielne składają się z czterech diod LED, które są jaśniejsze i mają lepszą prezencję niż tradycyjne halogenowe lampy stosowane w pozostałej części oferty.
Z bocznej strony widać czerwone zaciski hamulcowe przez 18-calowe felgi ze stopów lekkich. Z tyłu znajduje się spoiler dachowy oraz wydłużony tylny zderzak z pionowymi światłami. Podwójny chromowany wydech jest umieszczony po zewnętrznych stronach, z małym dyfuzorem między nimi.
W środku obecne są fotele Recaro z czerwonym logo GT na oparciach. Fotele kubełkowe zapewniają dobrą boczną podporę i wiele możliwości regulacji. Zestaw wskaźników składa się z konwencjonalnych dwóch wskaźników oraz centralnego okrągłego wyświetlacza TFT, który można dostosować do potrzebnych informacji. System multimedialny posiada 7-calowy wyświetlacz dotykowy, który można sparować z Android Auto i Apple CarPlay.
Całkowicie nowa Kia Ceed GT będzie bardziej wszechstronna i przyjemna w prowadzeniu niż kiedykolwiek, a jej publiczna premiera odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2018 roku, obok całkowicie nowego modelu ProCeed GT.
Oryginalne modele cee’d GT i pro_cee’d GT zadebiutowały w 2013 roku, stanowiąc pierwsze sportowe hatchbacki marki koreańskiej. Kia Ceed GT kontynuuje tradycję swoich poprzedników, oferując pewne, angażujące doznania z jazdy oraz potężny silnik turbo o pojemności 1,6 litra, a także kompleksowy zestaw technologii komfortu, bezpieczeństwa i użyteczności.
Po raz pierwszy w sportowym hatchbacku od Kia, Ceed GT będzie dostępna z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, oprócz standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej.
Emilio Herrera, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, komentuje: „Nasze pierwsze modele GT były ważne dla Kia. Ustanowiły one wzór dla przyszłych sportowych samochodów marki i udowodniły, że istnieje prawdziwe zapotrzebowanie na szybsze i bardziej angażujące „samochody dla kierowców” od Kia. Modele cee’d GT i pro_cee’d GT dały impuls do powstania takich samochodów jak Stinger i Optima GT, wprowadzając sportowy design, który zainspirował szereg popularnych modeli GT Line w naszej ofercie.
„Nowa Ceed GT zajmuje unikalną pozycję w segmencie średniej wielkości samochodów rodzinnych i nie tylko goni za najwyższą prędkością maksymalną lub najszybszym przyspieszeniem na prostych. Oferuje większą zwrotność i przyczepność na krętych drogach, maksymalną pewność i komfort podczas jazdy oraz dynamiczny napęd turbo, który doskonale odpowiada europejskim gustom.”
Kia Ceed GT (2019)
2019 Kia Ceed GT
Kia Ceed GT i ProCeed GT wejdą do produkcji w listopadzie w zakładzie produkcyjnym Kia w Żylinie na Słowacji, obok modeli Ceed, ProCeed i Ceed Sportswagon.
Dostępna wyłącznie dla europejskich kierowców, sprzedaż rozpocznie się w pierwszym kwartale 2019 roku. Kia Ceed GT objęta będzie standardową, branżową gwarancją 7-letnią lub na 100 000 mil.
Unikalny sportowy design z standardowymi 18-calowymi kołami
Ceed GT wyróżnia się sportowym wyglądem, który odróżnia go wizualnie od innych modeli w gamie Ceed. Podczas gdy design modeli Ceed charakteryzuje się połączeniem mocno zarysowanych linii i krągłych elementów, wersja GT ma bardziej sportowy charakter niż konwencjonalne wersje samochodu.
Z przodu Ceed GT ma nowy projekt zderzaka, który wbudowuje większe wloty powietrza i błyszczące czarne wykończenia wzdłuż dolnej krawędzi. Jak w standardowym modelu Ceed, GT ma nowoczesną interpretację czteroelementowych świateł dziennych LED w kształcie kostki lodu, zintegrowanych z głównym reflektorem. Grille w kształcie nosa tygrysa od Kia zostały również dostosowane do nowego modelu, z ciemnym chromowanym obramowaniem i subtelnym logo „GT”. Wzór kratki w kształcie plastra miodu również zawiera delikatne czerwone akcenty.
W profilu, samochód ma błyszczące chromowane wykończenie wokół okien i bardziej wyraźne progi boczne, wykończone na czarno i czerwono. Standardowe 18-calowe felgi aluminiowe mają nowy, ceglany środek w czerwonym kolorze i są wyposażone w czerwone zaciski hamulcowe. Wysokość zawieszenia wynosi 135 mm, co oznacza obniżenie o 5 mm w porównaniu do innych wersji Ceed i Ceed Sportswagon, co sprawia, że auto wydaje się bardziej stabilne na drodze, a także obniża środek ciężkości.
Unikalne zderzaki GT z tyłu uzupełniają te z przodu i zawierają subtelny błyszczący czarny dyfuzor, jak również oznaczenie „GT”. Mały spojler na dachu pomaga w prawidłowym kierowaniu powietrza nad samochodem.
Kia Ceed GT będzie dostępna w całej Europie w wyborze ośmiu kolorów nadwozia, z unikalnym projektem 18-calowych felg aluminiowych.
Sportowe wnętrze z codzienną wszechstronnością
Ceed GT wyróżnia się szeregiem zmian w kabinie, które odróżniają go od modeli non-GT w gamie Ceed, oferując sportową atmosferę wewnętrzną.
Wersja GT opiera się na tej samej ergonomicznej architekturze wnętrza co inne modele w gamie Ceed. Powierzchnie wykonane są z wysokiej jakości materiałów dotykowych i metalowych wykończeń, a deska rozdzielcza jest skierowana w stronę kierowcy, co ułatwia jej obsługę w ruchu. W centrum deski rozdzielczej znajduje się „wtopiony” w system multimedialny Kia – wyświetlacz dotykowy o szerokości 7 lub 8 cali – z kontrolkami audio oraz ogrzewania i wentylacji poniżej.
Czarne wykończenie dachu otula pasażerów, zastępując szary materiał w standardowych modelach Ceed. Każdy model GT wyposażony jest w kierownicę w kształcie litery D z logo „GT” oraz aluminiowe pedały. Modele z podwójną skrzynią biegów Kia mają nowe metalowe łopatki zmiany biegów z tyłu kierownicy.
Pasażerowie z przodu w Ceed GT są trzymani na miejscu przez nowe sportowe fotele Kia. Stworzone wyłącznie dla tego modelu, fotele te oferują większe i sztywniejsze boczne i udowe podparcie w porównaniu do oryginalnego cee’d GT. Fotele są wykończone czarną skórą i zamszem, z czerwonymi przeszyciami oraz logo „GT” przeszytym na oparciu.
Dla wielu kierowców sportowy hatchback musi być w stanie płynnie wkomponować się w ich codzienne życie – dla wielu właścicieli może to być tylko samochód, do którego mają dostęp. Praktyczność jest zatem niezbędna – a model Ceed GT jest bardziej praktyczny niż większość, oferując tę samą dużą przestrzeń bagażową o pojemności 395 litrów, jak wersje non-GT Ceed. Niski próg bagażnika jest o 87 mm niższy w porównaniu do poprzedniej generacji, co ułatwia załadunek i rozładunek ciężkich lub dużych przedmiotów. Podziałka bagażnika pozwala właścicielom na obniżenie lub podniesienie wysokości podłogi bagażnika, aby pomieścić większy ładunek lub stworzyć ukrytą komorę poniżej.
Standardowo w modelu znajduje się tylną kanapę dzieloną w proporcjach 60:40, która składa się jednym dotknięciem dźwigni znajdującej się tuż przy klapie bagażnika.
Doskonała, angażująca i zwrotna – europejskie osiągi i prowadzenie
Europa, siedziba sportowych hatchbacków, charakteryzuje się różnorodnymi warunkami jazdy: autostrady o dużych prędkościach, kręte alpejskie trasy, zatłoczone centra miast i kręte wiejskie drogi. Kia Ceed GT została stworzona, aby opanować wszystkie te środowiska.
Ceed GT została zaprojektowana i opracowana wyłącznie dla europejskich dróg i kierowców. Na polecenie Alberta Biermanna, szefa działu testów i rozwoju wysokiej wydajności Kia, samochód przeszedł sześciomiesięczne dodatkowe testy, które są ponad standardową gamą modelową Ceed. Zadaniem było zwiększenie zwrotności w zakrętach i zachowania podczas przechyłów, poprawienie przyczepności i reakcji oraz zachowanie ducha „gran turismo”, który definiuje wszystkie sportowe samochody Kia.
Model GT jest wyposażony w tę samą całkowicie niezależną zawieszenie, co Ceed. Jednak półroczne dodatkowe dostosowanie geometrii zawieszenia sprawiło, że jest ono bardziej zwrotne i angażujące w prowadzeniu.
Sportowy hatchback znajduje się 5 mm niżej niż standardowe modele Ceed i Ceed Sportswagon, co obniża środek ciężkości. Twardsze sprężyny z przodu i z tyłu zmniejszają przechyły karoserii, poprawiają reakcje na wejścia kierownicy i zapewniają samochodowi pewniejszą jazdę we wszystkich warunkach – co jest kluczowe, aby nie uczynić samochodu niewygodnym podczas długich jazd lub na nierównych nawierzchniach. Dodatkowo, miększe przednie i tylne stabilizatory zapewniają, że wewnętrzna opona pozostaje w kontakcie z drogą podczas silnego pokonywania zakrętów, co zwiększa przyczepność. Te zmiany w zawieszeniu pozwalają kierowcom GT cieszyć się szybszymi prędkościami zakrętów, niż mogliby w przypadku wielu mocniejszych samochodów typu „hot hatch” z napędem na przednie koła.
Dodatkowo, standardowy system elektronicznej kontroli stabilności (ESC) został starannie dostosowany, aby dać bardziej wymagającym kierowcom większą swobodę w wykorzystaniu zwiększonej zwrotności i poprawić współczynnik przechyłu tylnej osi. System zarządzania stabilnością pojazdu (VSM) Kia jest również standardem, jak również wektoryzacja momentu poprzez hamowanie. Ta dodatkowa funkcja wsparcia kierowcy inteligentnie hamuje wewnętrzne koła, aby zmniejszyć podsterowność w zakrętach – dzięki czemu Ceed GT jest bardziej przyjemny i inspirujący do prowadzenia na krętych drogach i górskich przełęczach, dla których został opracowany.
Sprawność hamowania zapewniają większe hamulce, z wentylowanymi tarczami hamulcowymi o średnicy 288 mm w standardowym Ceed, zastąpionymi przez tarcze o średnicy 320 mm. Hamulce GT są również 3 mm grubsze, mając 28 mm, co wspiera absorpcję ciepła i wydajność hamowania przy powtarzającym się użyciu.
Model oferuje większy potencjał do komfortowej jazdy autostradowej niż wiele innych ekstremalnych hot hatchów. Inżynierowie Kia zadbali o zachowanie dużej części komfortu i stabilności przy dużych prędkościach, które charakteryzują standardowe modele Ceed i inne pojazdy Kia, takie jak Stinger, podczas jazdy z dużą prędkością.
Ceed GT jest standardowo wyposażona w opony Michelin Pilot Sport 4, co umożliwia większe prędkości zakrętów i lepszą przyczepność. Samochód ma elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, który oferuje precyzyjnie reakcje na wprowadzenia kierownicy przy szybkim przełożeniu 12,7:1 i wymaga tylko 2,44 obrotów od stopnia do stopnia – 17% szybciej niż układ kierowniczy w oryginalnym modelu cee’d GT z 2013 roku.
Potężny silnik T-GDi o pojemności 1,6 litra dostępny z manualną lub skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem
Kiedy po raz pierwszy zaprezentowano modele cee’d GT i pro_cee’d GT w 2013 roku, były one napędzane nowo opracowanym silnikiem T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct Injection) o pojemności 1,6 litra. Zmniejszona, doładowana i szybka w reakcji na polecenia kierowcy w całym zakresie obrotów, nowa jednostka napędowa stała się symbolem łatwego dostarczania mocy w każdych warunkach. Kia Ceed GT zachowuje to podejście, oferując silnik T-GDi o pojemności 1,6 litra, który został zaktualizowany dla nowego modelu.
Produkując 204 KM przy maksymalnych obrotach 6 000 rpm, silnik T-GDi o pojemności 1,6 litra nadal zapewnia łatwe przyspieszenie i łatwo dostępny moment obrotowy. Maksymalny moment obrotowy silnika wynoszący 265 Nm jest dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1500 do 4500 rpm. Dzięki temu silnik dostarcza jak najwięcej osiągów we wszystkich warunkach jazdy.
Kia Ceed GT standardowo łączona jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów w Europie, siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem Kia jest również dostępna po raz pierwszy w sportowym hatchbacku marki. Opracowana wewnętrznie, skrzynia podwójnego sprzęgła dodatkowo poszerza atrakcyjność Ceed GT, umożliwiając szybkie przełączenia biegów automatycznych lub pozwalając kierowcom na ręczne sterowanie za pomocą metalowych łopatek na kierownicy.
Dane dotyczące przyspieszenia i emisji zostaną podane w późniejszym terminie przed datą sprzedaży w 2019 roku, po homologacji w tym roku.
System wyboru trybu jazdy – dostępny w nowej siedmiobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem – umożliwia właścicielom dostosowanie doświadczenia z jazdy. Przełączając między trybem Normal a Sport, system wyboru trybu jazdy zmienia poziom wysiłku wymaganego do kierowania samochodem i subtelnie zmienia charakter napędu. Tryb Normal maksymalizuje potencjał lepszej efektywności paliwowej i oferuje bardziej zrelaksowane wejścia kierownicy. Tryb Sport poprawia reakcje na pedał gazu i skrzynię biegów, umożliwia maksymalne przyspieszenie – zarówno z miejsca, jak i przy wyższych prędkościach – oraz dostosowuje układ kierowniczy, aby zapewnić dodatkową wagę i bardziej zdecydowane reakcje na wprowadzenia. Pozwala to również właścicielom w pełni wykorzystać moc szczytową GT przy 6 000 obrotach, utrzymując biegi dłużej podczas przyspieszenia.
Silnik połączony jest z elektronicznym generatorem dźwięku, który przekazuje charakterystyczny dźwięk silnika GT do wnętrza. Sportowy dźwięk wydechu został również uzyskany dzięki zastosowaniu nowych klap wydechowych, które poprawiają poczucie przyspieszenia, gdy kierowca naciska na pedał gazu, a także zapewniają, że samochód pozostaje cichy i wyrafinowany przy stałych prędkościach.
Innowacje, które ułatwiają życie, czynią je wygodniejszym i bezpieczniejszym
Kia Ceed GT oferuje właścicielom i pasażerom szeroki wachlarz technologii zaprojektowanych, aby podróż drogowa była jak najłatwiejsza, najwygodniejsza i najbezpieczniejsza jak to możliwe.
Standardowy „wtopiony” system infotainment jest dostępny jako system audio z ekranem dotykowym o przekątnej 7,0 cala lub system nawigacji satelitarnej z ekranem dotykowym o przekątnej 8,0 cali, z nawigacją i usługami połączonymi Kia zasilanymi przez TomTom®. System ten umożliwia pełną integrację z inteligentnym telefonem za pomocą Apple CarPlay™ (dla iPhone 5 i nowszych) oraz Android Auto™ (dla telefonów z systemem Android działających na wersji 5.0 (Lollipop) lub nowszej).
W zależności od specyfikacji, dostępny jest także potężny system audio JBL® Premium z technologią przywracania dźwięku Clari-Fi. W standardzie znajdują się technologie pełnej integracji z Bluetooth®, automatyczne światła oraz dostęp bezkluczykowy. Podgrzewana szyba wykorzystuje prawie niewidoczne przewody, aby delikatnie ogrzać szkło, co ułatwia życie w zimniejszych miesiącach, topniejąc szron, lód i mgłę na szybie za naciśnięciem przycisku. Dostępne są też bezprzewodowa ładowarka do smartfonów oraz podgrzewane fotele przednie i tylne.
Oprócz sześciu standardowych poduszki powietrznej, zaawansowane technologie wspomagania kierowcy zwiększają ochronę pasażerów, korzystając z aktywnych systemów bezpieczeństwa, aby zminimalizować ryzyko kolizji. Do standardowych technologii bezpieczeństwa będą należały asystent świateł drogowych, ostrzeżenie o uwadze kierowcy oraz asystent utrzymania pasa z systemem unikania kolizji.
Asystent śledzenia pasa jest dostępny i wykrywa oznaczenia drogowe, aby utrzymać samochód na pasie na autostradzie. System steruje przyspieszeniem, hamowaniem i kierowaniem, używając czujników radarowych, aby utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu z przodu. Asystent śledzenia pasa działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h.
Dodatkowe dostępne technologie obejmują inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go, ostrzeżenie o kolizji w martwym polu, ostrzeżenie o kolizji z ruchem poprzecznym z tyłu, inteligentny asystent parkowania oraz rozpoznawanie pieszych dla systemu unikania kolizji.