W 2004 roku Kia wprowadziła na rynek drugą generację swojego kompaktowego hatchbacka Cerato, znanego również jako Spectra 5 w Stanach Zjednoczonych.
Choć nie przetrwał długo, ponieważ został zastąpiony w 2008 roku, hatchback Cerato był dla koreańskiego producenta ważnym krokiem naprzód. To działanie było potrzebne przed wprowadzeniem na rynek jednego z najważniejszych modeli w jego ofercie, późniejszego cee’da. Stworzono go jako alternatywę dla droższych modeli Civica.
Nowy język designu dla koreańskiego producenta był obecny, ale nie do końca wiadomo, jaki to był styl. To było połączenie ostrych linii reflektorów z płynniejszymi kształtami po bokach oraz tylną częścią inspirowaną hatchbackiem Nissan Almera, z innym kształtem tylnych świateł.
Wnętrze było nawet bardziej fascynujące. Posiadało czysty i zaokrąglony design deski rozdzielczej oraz różnorodne zestawienie wskaźników, ale to centralny panel wyglądał, jakby nie pasował do reszty. Wyglądał jakby został zdemontowany z większego pojazdu i po prostu włożony na miejsce. A jeśli obrócić go do góry nogami, przypominał smutnego robota.
Pod względem napędu, Kia zamontowała tylko jeden silnik na rynek amerykański i cztery dla klientów europejskich. Wygląda na to, że producent nie wiedział, gdzie powinien być jego główny rynek. Wszystkie wersje były standardowo połączone z 5-biegową manualną skrzynią biegów, a automatyczne skrzynie były dostępne tylko dla wersji z silnikiem benzynowym. Na szczęście, cee’d pojawił się cztery lata później, aby uratować wizerunek marki. Nawet liftingowany w 2006 roku hatchback Cerato nie był w stanie utrzymać koreańskiego kompaktowego pojazdu na rynku.
Nowa Kia Cerato to bardzo konkurencyjna propozycja w popularnym segmencie samochodów średniej wielkości (w rozmiarze Focus/Astra/Golf).
Nowoczesna, europejska stylistyka Cerato idzie w parze z przestronnym i nowoczesnym wnętrzem, które pomieści pięciu dorosłych pasażerów oraz ich bagaż. Nacisk na wykończenie i użycie wysokiej jakości materiałów jest wyraźnym znakiem nowej generacji produktów Kia. Cerato podkreśla i rozszerza zaangażowanie Kia w dostarczanie na rynek stylowych i przestronnych samochodów z wysokim poziomem wyposażenia, które oferują doskonały stosunek jakości do ceny. Ceny modeli Cerato wahają się od 9750 do 11 995 funtów.
Oferta w Wielkiej Brytanii obejmuje siedem modeli, w tym dwie wersje benzynowe i jedną wysokoprężną oraz trzy poziomy wyposażenia. Wysoki poziom standardowego wyposażenia obejmuje poduszki powietrzne z przodu, z boku i kurtynowe, klimatyzację, zdalne centralne zamki, ABS z EBD oraz system wspomagania hamowania, a także audio JVC z odtwarzaczem CD/MP3 i dzielone/foldowane tylne siedzenia.
Cerato jest wyższe, szersze, ale krótsze od poprzednika, oferując dużą przestrzeń dla pasażerów, z najlepszym w swojej klasie przestrzenią nad głową z przodu (1017 mm) i przestrzenią na ramiona (1400 mm), a także przestrzenią na nogi z tyłu (898 mm) i przestrzenią na ramiona (1370 mm). Przestrzeń bagażowa również nie została oszczędzona.
Cerato stawia również czoła najlepszym standardom w swojej klasie pod względem NVH (hałasu, wibracji i szorstkości) dzięki intensywnemu rozwojowi w nowoczesnym tunelu aerodynamicznym Kia w Namyang.
Projekt wnętrza jest prosty, nowoczesny i efektywny, z użyciem wysokiej jakości materiałów. Deska rozdzielcza podzielona jest poziomo, górne powierzchnie mają ciemny kolor (aby zredukować odblaski i oślepienie), co kontynuowane jest wokół górnych powierzchni drzwi,
wizualnie jednocząc przedział pasażerski. Centralna część deski wykończona jest wysokiej jakości plastikiem, dopasowanym kolorystycznie do wnętrza, i ma metaliczny wygląd dla bardziej nowoczesnego efektu. Charakterystyczną cechą deski są cztery wloty powietrza wbudowane w deskę oraz ich regulacja kierunku, a konsola sufitowa ma podwójne lampki do czytania map oraz uchwyt na okulary przeciwsłoneczne.
Po raz pierwszy w tym segmencie Kia proponuje klientom wybór pomiędzy silnikami benzynowymi a wysokoprężnymi w Cerato. Początkowa oferta obejmie hatchbacka 1.6GS oraz 1.6LX, a także sedana 1.6LX. Hatchback 1.6LX dostępny jest również z automatyczną skrzynią biegów. Sedan 2.0SE dołączy do oferty przed końcem roku, a trzy odmiany diesla 1.5-litra (hatchbacki 1.5CRDi GS i LX oraz sedan 1.5CRDi LX) będą dostępne od listopada. Ostateczne ceny modeli wysokoprężnych zostaną ogłoszone później.
Oferowane są dwa nowoczesne silniki benzynowe o czterech cylindrach, oba z podwójnymi wałkami rozrządu i 16 zaworami. Silnik 1.6-litra generuje moc 105 KM, natomiast jednostka 2.0-litra oferuje po raz pierwszy w silniku Kia system CVVT (ciągła zmiana czasu otwarcia zaworów), który zwiększa moc przy niskich i średnich obrotach i generuje moc 143 KM.
Nowy silnik wysokoprężny 1.5-litra z wspólną szyną paliwową oferuje moc i moment obrotowy klasy lidera, a także będzie pierwszym samochodem osobowym Kia z napędem wysokoprężnym, ponieważ wcześniej firma oferowała silniki diesla tylko w modelach MPV i SUV.
Stylizowany tak, aby przyciągać nowoczesnych, dbających o wizerunek klientów, Cerato jest najnowszym produktem, który ma przekształcić Kia w kierunku swojej marki „młodej, sportowej i przyjaznej”. Badania przeprowadzone z obecnymi i potencjalnymi klientami tego typu samochodów wykazały, że stylizacja auta postrzegana jest jako pewna, z nutą sportowości, w porównaniu do innych aut w tym segmencie, i dobrze kontrastuje z tradycyjnymi atrybutami wysokiej jakości wykonania i niezawodności z Dalekiego Wschodu.
Dzięki rozsądnym środkom oszczędzania wagi oraz uwadze na odpowiednie dopasowanie osiągów silnika i przełożenia, Cerato osiąga bardzo konkurencyjne wyniki dotyczące wydajności i ekonomii paliwowej. Czas przyspieszenia dla modeli Cerato (0-100 km/h) wynosi od 9,0 sekundy (2.0-litra CVVT) do 11,0 sekundy (1.6 Manual) do 13,0 sekundy (1.6 Auto), a prędkości maksymalne od 207 km/h (2.0-litra CVVT) do 186 km/h (1.6 Manual) do 172 km/h (1.6 Auto). Średnie zużycie paliwa wynosi od 4,99 l/100 km (1.5-litra CRDi) do 5,8 l/100 km (1.6-litra manual) do 6,2 l/100 km (2.0-litra CVVT Manual), podczas gdy emisje CO2 wahają się od 128 g/km (1.5-litra CRDi) do 167 g/km (1.6-litra Manual) do 180 g/km (2.0-litra CVVT Manual).
Wysokie standardy bezpieczeństwa obejmują podwójne poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki powietrzne oraz pełne kurtyny powietrzne. Wszędzie są hamulce tarczowe, ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania) i system wspomagania hamowania (BAS) dla maksymalnej siły hamowania.
Protokoły Cerato były intensywnie testowane drogowych w Europie przez pracowników europejskiego centrum badawczo-rozwojowego Kia w pobliżu Frankfurtu. Proces ten pozwolił na precyzyjne dostosowanie zawieszenia oraz układu jazdy, aby Cerato dokładnie odpowiadało europejskim warunkom jazdy i oczekiwaniom europejskich klientów.
Oferta i ceny prezentują się następująco: