Kia wprowadziła pierwszą generację modelu Cerato/Spectra w 2004 roku, bazując na tej samej platformie co Hyundai Elantra. Zaledwie trzy lata później, koreański producent samochodów odświeżył swoją ofertę.
Samochód został zaprojektowany przede wszystkim jako auto do codziennego użytku, z wystarczającą ilością miejsca w środku, przyzwoitym bagażnikiem oraz niezbyt wieloma udogodnieniami, które mogłyby umilić długie podróże kierowcy. Jednak już w najniższym poziomie wyposażenia oferował klimatyzację, elektrycznie otwierane okna z przodu oraz radio. Dla budżetowego pojazdu o dobrej efektywności paliwowej był to doskonały wybór.
W miarę zbliżania się końca trendu projektowego zwanego new-edge, Kia starała się nadać samochodowi bardziej miękkie linie. Nie udało się jednak uratować nijakiego wyglądu pojazdu ani początkowych linii, które definiowały ten model. Reflektory miały zaokrąglone rogi i większe kierunkowskazy. Przedni zderzak został przekształcony, z szerszym centralnym grillem oraz dwoma bocznymi wlotami powietrza. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, grill był chromowany. Tylne światła zostały przeprojektowane, a obszar światła cofania umieszczono na dole zamiast na wysokości środkowej.
Wewnątrz, Spectra zachowała te same wartości, które uczyniły ją dobrym wyborem dla większości klientów. Nie zmieniono materiałów użytych w wnętrzu, które okazały się być bardzo niezawodne. Plastikowa deska rozdzielcza i centralna konsola pochodziły z wersji przed liftingiem.
Pod maską, Kia ograniczyła wybór silników z sześciu do dwóch. Został tylko najsilniejszy silnik benzynowy oraz, na rynek europejski, nowo opracowany jednotłokowy silnik turbodiesel o pojemności 1,6 litra.
W 2006 roku Kia Spectra, kompaktowy sedan, oraz Spectra5, pięciodrzwiowy model, wkraczają w swój trzeci rok na rynku, oferując nową, czterobiegową automatyczną skrzynię biegów oraz dodatkowe standardowe wyposażenie. Oba pojazdy nadal charakteryzują się sportowym stylem, wiodącym w swojej klasie bezpieczeństwem oraz bogatym zestawem standardowych funkcji, wszystko to w doskonałej cenie.
W badaniach J.D. Power and Associates dotyczących początkowej jakości (IQS) z 2005 roku, sedan Spectra zajął 12. miejsce w rankingu, osiągając lepszy wynik IQS niż jego kluczowi konkurenci, w tym Honda Civic i Toyota Corolla. Sedan Spectra otrzymał również prestiżową nagrodę „Best Buy” od Consumers Digest w 2005 roku, a Spectra5 został uznany za jeden z „10 Najfajniejszych Samochodów poniżej 18 000 dolarów” przez Kelley Blue Book.
Dostępny jako czterodrzwiowy sedan w dwóch wersjach wyposażenia – EX i sportowo strojony SX – lub w wersji pięciodrzwiowej Spectra5, linia modeli Spectra wciąż oferuje kompleksową listę standardowych i dostępnych funkcji bezpieczeństwa, które wyróżniają ją na tle konkurencji w intensywnie rywalizującym segmencie kompaktowych samochodów.
Sedan Spectra SX oraz pięciodrzwiowy Spectra5 są sportowymi liderami w ofercie Spectra i wyposażone są w wiodące w swojej klasie elementy bezpieczeństwa, sportowo strojone niezależne zawieszenie na cztery koła oraz 16-calowe koła i opony dla lepszej reakcji na kierownicy i prowadzenia. Inne standardowe funkcje obejmują tempomat, poprzecznicę w górnej części nadwozia (tylko M/T) dla sztywniejszej konstrukcji i lepszego wprowadzania w zakręty, a także sportowe akcenty, takie jak tylny spojler, światła przeciwmgielne, skórzaną kierownicę oraz gałkę zmiany biegów z perforowanej skóry, sportową tkaninę na fotelach i panelach drzwiowych oraz metalowe wykończenie wnętrza, w tym metalowe pedały.
Modele Spectra i Spectra5 przestrzegają filozofii marki Kia, oferując najlepsze w swojej klasie elementy bezpieczeństwa, w tym sześć standardowych poduszek powietrznych, w tym zaawansowane poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki powietrzne montowane w fotelach oraz poduszki powietrzne pełno-długościowe w osłonach bocznych. Czterotarczowe hamulce tarczowe są standardem we wszystkich modelach Spectra, a czteroczujnikowe, czterokanałowe hamulce przeciwblokujące są dostępne jako opcjonalne wyposażenie dla modeli Spectra SX i Spectra5.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują: przednie napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu miejsc siedzących, dolne zaczepy i napinacze do mocowania dzieci (LATCH) oraz zamki bezpieczeństwa drzwi dla dzieci.
Podobnie jak jego sedanowy odpowiednik, model Spectra5 oferuje najlepszą w swojej klasie przestronność dla pasażerów, wynoszącą 98,1 stóp sześciennych, co jest większe niż u kluczowych konkurentów, takich jak Mazda3, Ford Focus ZX5 i Toyota Matrix. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Spectra5 oferuje 18,3 stopy sześcienne, podczas gdy duży bagażnik sedana Spectra ma 12,2 stopy sześciennej przestrzeni do przechowywania.
Wyposażona w ciągłe zmienne sterowanie zaworami (CVVT) i wielopunktowy wtrysk paliwa, Spectra i Spectra5 napędzane są 2,0-litrowym silnikiem DOHC, który generuje 138 koni mechanicznych i 135 lb-ft momentu obrotowego*. Standardowo stosowana jest pięciobiegowa skrzynia biegów ręcznych, a poprawiona elektronicznie sterowana czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest dostępna jako opcja. Nowa skrzynia biegów jest lżejsza, bardziej trwała i zapewnia lepszą pracę.
Układ zawieszenia Spectra wykorzystuje przednie struts MacPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu, które zostało starannie dostrojone, aby osiągnąć optymalną równowagę między komfortem jazdy a responsywnym prowadzeniem. Przednie i tylne stabilizatory są standardem w wszystkich modelach Spectra, a precyzyjny układ kierowniczy z wspomaganiem zależnym od prędkości silnika ułatwia prowadzenie.
Sportowo strojone niezależne zawieszenie na cztery koła daje zarówno modelowi Spectra SX, jak i Spectra5 sportowy wygląd, a poprzeczka w górnej części nadwozia zapewnia dodatkową sztywność skrętną dla lepszego prowadzenia i szybszego wprowadzania w zakręty.
Jak wszystkie pojazdy Kia, każdy model oferuje imponującą listę standardowego wyposażenia wewnątrz i na zewnątrz, w tym: automatyczne wyłączanie świateł, system audio AM/FM/CD z sześcioma głośnikami i głośnikami montowanymi w drzwiach, regulowaną wysokość kolumny kierownicy, obrotomierz, sześciokierunkowo regulowane fotele kierowcy, cyfrowy zegar, wykładziny podłogowe, filtr powietrza w kabinie, przyciemniane szyby, podgrzewacz tylnej szyby oraz podwójne lampki do map z uchwytem na okulary przeciwsłoneczne.
Model Spectra EX oferuje takie standardowe wyposażenie jak klimatyzacja, elektryczne szyby, centralny zamek z pilotem oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia. Opcjonalne wyposażenie obejmuje czterobiegową automatyczną skrzynię biegów z overdrive, tempomat, tylny spojler oraz zestaw aerodynamiczny, który dodaje przedni spojler i tylny zestaw.
Wnętrze z nowoczesnymi kształtami i dwukolorowym schematem kolorów tworzy czysty, zintegrowany wygląd, który komplementuje sportowe fotele i metalowe wykończenie na konsoli centralnej. Aby podkreślić sportowy charakter, modele Spectra SX i Spectra5 oferują również skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów oraz aluminiowe pedały.