Koreańska marka samochodowa Kia zaprezentowała piątą generację modelu Optima K5 w 2019 roku jako model na rok 2020. Powstała na tej samej platformie co Hyundai Sonata.
Pomimo rosnącej popularności segmentu SUV-ów, Kia postanowiła utrzymać sedana K5 w swojej ofercie dla tych, którzy nie szukają samochodu do wypraw i nie potrzebują lub nie chcą SUV-a. Lekki sedan może zapewnić ten sam komfort i udogodnienia co SUV, jednocześnie oferując lepszą efektywność paliwową.
Nowy język wzornictwa przyjęty przez Kia w przypadku modelu Optima K5 różnił się od poprzedniego, z kanciastymi kształtami i kratką chłodnicy w stylu „skóry rekina”. To nie była ewolucja, ale raczej skok. Mimo wprowadzenia modelu w 2019 roku, dział marketingu zdecydował, że lampy tylne nie będą standardowo wyposażone w LED-y, a będą dostępne na liście opcji, lub tylko w wyższych wersjach wyposażeniowych. Tę samą strategię zastosowano w przypadku reflektorów, a jedynie światła przeciwmgielne i dzienne były standardowo LED-owe.
Wnętrze to kolejny skok, z mnóstwem gadżetów i technologii dostępnych standardowo lub na liście opcji. System multimedialny unosił się nad centralną konsolą i niemal wchodził w panel instrumentów. Dla selektora biegów Kia wprowadziła „lotniczy” design, z płaskim pokrętłem na górze. Producent zaaranżował wygodną kanapę oraz wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę dla pasażerów tylnych, pomimo opadającej linii dachu.
Pod maską model K5 oferował wybór dwóch silników. Podstawowa wersja była wyposażona w jednostkę 1.6-litra, podczas gdy najwyższa wersja miała silnik 2.5-litra. Wszystkie silniki były doładowane turbosprężarką i zasilane za pomocą systemu bezpośredniego wtrysku paliwa. Dostępny był również system napędu na cztery koła, ale automatyczna skrzynia biegów ośmiobiegowa była standardowym wyposażeniem.
Odkąd w 2011 roku Kia Optima zainaugurowała jeden z najważniejszych rozdziałów w historii rozwoju branży motoryzacyjnej, Kia Motors America (KMA) znów podnosi poprzeczkę, prezentując całkowicie nową Kii K5, średniej wielkości sedana. To jeden z największych kroków w przód, jakie widzieliśmy w ostatnich latach w motoryzacji, a K5 celebruje ten śmiały nowy etap w historii Kia z równie odważną nazwą, podkreślając rewolucyjny design, nową platformę bezpieczeństwa i wydajności „N3”, silniki turbo oraz dostępny napęd na wszystkie koła i nowoczesne technologie. Innymi słowy, filozofia Kia „Daj z siebie wszystko” w Stanach Zjednoczonych znajduje odzwierciedlenie w tej nowej maszynie.
Dlaczego więc próbować na nowo zdefiniować sedana, szczególnie w czasach, gdy rynek wciąż przesuwa się w kierunku crossoverów i SUV-ów? Napędzana niezłomnym duchem chęci działania, Kia postanowiła dać z siebie wszystko zamiast się poddawać, całkowicie przemyślając tradycyjnego sedana.
Kii K5 trafi do sprzedaży latem 2020 roku i będzie dostępna w czterech wersjach wyposażeniowych (LX, LXS, GT-Line, EX), a adrenalina podniesie się jeszcze bardziej z wersją Kia K5 GT, która pojawi się jesienią 2020 roku.
Odważna, nowa tożsamość designu
Będąc katalizatorem dalszej transformacji oferty Kia, mocny i kanciasty język designu K5 stanowi kolejną odsłonę śmiałości i pasji tej marki. Główna część to nowoczesny „twarz tygrysa” Kia, z szerokim i wąskim grillem, który płynnie przechodzi w konstrukcję reflektorów i maski. Z boku, niska i opadająca sylwetka K5 potwierdza wrażenie, że została stworzona do szybkiej jazdy, wyróżniona chromowanym elementem, który rozciąga się wzdłuż linii dachu i otacza tylną szybę. Szereg innych cech zewnętrznych nadaje K5 niespodziewany poziom wizualnego wpływu:
Siatka inspirowana skórą rekina na grillu oraz podwójny chromowany wylot wydechu (GT-Line, GT)
Charakterystyczne „Heartbeat” światła do jazdy dziennej i tylne światła z dostępnymi diodowymi „kreskami”, które rozciągają się na szerokość tylnej pokrywy bagażnika
Czarne, błyszczące wykończenie na tylnej szybie podkreśla kształt fastback, zachowując funkcjonalność sedana i przestrzeń bagażową
Nowo zaprojektowane felgi aluminiowe o średnicy 16, 18 lub 19 cali (felgi 18- i 19-calowe wyposażone w sportowe opony Pirelli P-Zero)
Harmonijne otwarcie wnętrza kabiny tworzy nowo zaprojektowany wyświetlacz infotainment, który płynnie wchodzi w panel instrumentów, tworząc futurystyczny, trójwymiarowy układ i przestrzeń skupioną na kierowcy. Inne wyróżniające cechy wnętrza to:
Kształt dźwigni zmiany biegów jak w samolocie
Mieszanka luksusowych i sportowych tkanin, w tym czerwonego ekoskóry, metalicznych wykończeń w satynowym chromie oraz drewnopodobnych na desce rozdzielczej i panelach drzwi, w zależności od wersji
Panoramiczny dach
Sportowa kierownica o płaskiej dolnej części (GT-Line, GT)
U podstaw wszystkiego
Nowa tożsamość Kii K5 zaczyna się od zaawansowanej platformy trzeciej generacji „N3”, która będzie podstawą dla przyszłych modeli Kia. W tej aplikacji platforma pozwala K5 siedzieć dłużej, niżej i szerzej w porównaniu do swojego poprzednika, co przekłada się na agresywny profil i głębszy środek ciężkości, dzięki czemu jazda staje się bardziej ekscytująca. Dodatkowe wyróżniki to:
Zwiększone wymiary zewnętrzne w odpowiednich miejscach, aby uzyskać wygląd i odczucie sportowego sedana
Długość: 193,1 cala (+2 cale w porównaniu do Kii Optima)
Szerokość: 73,2 cala (+1 cal)
Wysokość: 56,9 cala (-0,8 cala)
Rozstaw osi: 112,2 cala (+1,8 cala)
Geometria zawieszenia zoptymalizowana pod kątem sportowego prowadzenia, reakcji i stabilności
Zwiększona średnia wytrzymałość na rozciąganie i dodatkowe części gorąco odkształcane gwarantują solidną karoserię
Ulepszone materiały wygłuszające zapewniają cichsze i bardziej premium wnętrze
Akustyczna szyba laminowana standardowo we wszystkich wersjach K5
Więcej turbo. Więcej przyczepności
Ekscytujące i wydajne opcje napędu Kii uwalniają ducha codziennego kierowcy, oferując „turboładowane” zestawienie obejmujące wybór dwóch mocnych silników. Inżynierowie Kii poszli o krok dalej, oferując dostępną ośmiobiegową „mokry” skrzynię z podwójnym sprzęgłem dla szybkich i precyzyjnych zmian biegów, a także dostępny napęd na wszystkie koła dla lepszej przyczepności i możliwości. Dodatkowe szczegóły to:
Silnik 2,5 litra z turbodoładowaniem GDI + MPI czterocylindrowy, generujący 290 KM i 311 lb-ft momentu obrotowego, połączony z nową ośmiobiegową „mokrą” skrzynią DCT (GT) przyspiesza od 0 do 60 mph w 5,8 sekundy
Po raz pierwszy dla Kii, opracowana wewnętrznie, 8-biegowa „mokra” DCT pozwala K5 na zdobycie tytułu sportowego sedana
Silnik 1,6 litra z turbodoładowaniem GDI czterocylindrowy, produkujący 180 KM i 195 lb-ft momentu obrotowego, zarządzany przez zupełnie nową ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (LX, LXS, GT-Line, EX)
Silnik czerpie korzyści z funkcji Ciągłej Zmiany Czasu Zaworu (CVVD). Jest to pierwszy taki przypadek w branży, a technologia ta przynosi wzrost wydajności i poprawę efektywności dzięki niezależnej kontroli czasu trwania zaworu
Dostępny napęd na wszystkie koła (AWD) zapewnia możliwości jazdy w każdych warunkach pogodowych i lepszą wydajność jazdy poprzez aktywne rozkładanie momentu obrotowego między przednimi i tylnymi kołami, w zależności od warunków drogowych i sytuacji jazdy (opcja LXS i GT-Line). AWD będzie dostępny pod koniec 2020 roku.
System napędu na wszystkie koła Kii K5 oparty jest na przednim napędzie, co jest nowością w sedanie Kii.
Użycie systemu elektro-hydraulicznego do kontroli sprzęgła AWD zapewnia szybszą reakcję i bardziej precyzyjną kontrolę
Tryb jazdy „Śnieg” zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pewność w każdych warunkach pogodowych
Tryby jazdy Normal, Smart, Sport i Custom dostosowują ustawienia dla silnika, skrzyni biegów, AWD (gdy jest wyposażony) oraz mapowania kierownicy, aby dostarczyć pożądane doświadczenie podczas jazdy
Kia K5 GT podnosi poprzeczkę dzięki trybowi Sport+, który poprawia charakterystyki jazdy
Technologia na wyższym poziomie
Nowe bezprzewodowe funkcje minimalizują bałagan kablowy i utrzymują kabinę w czystości, a płynny układ wyświetlacza infotainment i system poleceń głosowych pomagają skierować wzrok kierowcy na drogę. Oto niektóre z technologii i wygód, na które warto zwrócić uwagę:
8- lub 10,25-calowy wyświetlacz dotykowy o wysokiej rozdzielczości
Funkcja podziału ekranu i dostępne radio satelitarne
Dostępny 10,25-calowy wyświetlacz dotykowy posiada:
System nawigacji oparty na serwerze zapewniający dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym
Nowe połączenie bezprzewodowe Bluetooth umożliwiające jednoczesne podłączenie dwóch telefonów
UVO telematyka z połączonymi profilami użytkowników, pozwalająca różnym kierowcom stworzyć idealne środowisko z idealnymi ustawieniami fotela, położeniem lusterek zewnętrznych i ulubionymi stacjami radiowymi
System dźwiękowy Bose Premium z 12 wysokowydajnymi głośnikami
Technologia Bose Centerpoint konwertuje źródła stereo w bardziej bogaty dźwięk przestrzenny
Dynamiczne kompensowanie prędkości analizuje źródło dźwięku i automatycznie dostosowuje je w zależności od prędkości jazdy
Aktywne projektowanie dźwięku zapewnia dynamiczne wrażenia dźwiękowe, uwydatniając dźwięk przyspieszenia silnika oraz zmiany biegów w zależności od wybranego trybu jazdy
Po raz pierwszy dla Kii, bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto eliminują potrzebę używania kabli do ładowania, co oznacza, że kierowcy mogą cieszyć się połączeniem bez podłączania (funkcjonalność bezprzewodowa nie jest dostępna w systemie nawigacji 10,25 cala)
Dostępne bezprzewodowe ładowanie smartfona z designem umożliwiającym wygodne trzymanie telefonów na wyciągnięcie ręki i zabezpieczone wewnątrz podkładki ładującej
Skrócony czas ładowania dzięki zwiększonym wskaźnikom ładowania
Dodatkowy wentylator chłodzący
Dostępne oprogramowanie rozpoznawania mowy w języku naturalnym, które rozpoznaje różne komendy, w tym „włącz klimatyzację” i „ogrzewaj kierownicę.”
Nowe dostępne funkcje Smart Key
Zdalne uruchamianie silnika i klimatizacji wstępnie aklimatyzuje kabinę przed wejściem pasażerów do pojazdu. Standardowy system kontroli z dwiema strefami może automatycznie ustawić temperaturę kabiny na komfortowe 72 stopnie z poziomu Smart Key
Dzięki bezdotykowemu Smart Trunk, dostęp do tyłu otwiera się automatycznie, gdy Smart Key jest wykrywany za pojazdem
Standardowe ostrzeżenie o obecności pasażerów na tylnej kanapie: zaprojektowane w celu dostarczenia komunikatu na tablicy rozdzielczej dla kierowcy, informującego o „sprawdzaniu tylnych siedzeń”, aby zapobiec opuszczeniu pojazdu z pozostawionym pasażerem na tylnym siedzeniu; komunikat pojawia się, gdy drzwi kierowcy są otwierane po otwarciu i zamknięciu drzwi pasażera na tylnym siedzeniu.
System atmosferyczny „Dźwięk Natury” tworzy spokojną przestrzeń wewnątrz K5 z sześcioma kojącymi tematami
Zestaw systemów zaawansowanej pomocy kierowcy „Kia Drive Wise” ma do zaoferowania jeszcze więcej, w tym: