Czy to SUV, czy to samochód, w tamtym czasie trudno było powiedzieć. Prawda jest taka, że Kia Niro z 2016 roku to prawdziwy crossover, który zadebiutował w lutym 2016 roku na Targach Motoryzacyjnych w Chicago.
Kia Niro zdobyła oficjalny rekord Guinnessa za najniższe zużycie paliwa na świecie w kategorii pojazdów hybrydowych. Oficjalny wynik wynosił 76,551 mpg (3,07 l/100 km) i został osiągnięty w rzeczywistym ruchu drogowym, z Los Angeles do Nowego Jorku, 11 grudnia 2016 roku, przez Bob Winger – Wayne Gerdes po 7-dniowej podróży.
Stylistyka samochodu została opracowana w centrum designu Kia w Kalifornii przez zespół kierowany przez Petera Schreyera. Stworzyli pojazd o niskiej linii dachu i krótkich zwisach, aby maksymalnie wydłużyć rozstaw osi, co pozwoliło zapewnić więcej miejsca w środku. Współczynnik oporu powietrza dla tego subkompaktowego crossovera wyniósł zaledwie 0,29, co jest nietypowym wynikiem dla samochodu w tej klasie.
W środku samochód wyposażony był w przejrzysty panel wskaźników oraz czytelne, informacyjne wskaźniki. Duży rozstaw osi wynoszący 2700 mm (106,3”) zapewniał dobrą przestrzeń wewnętrzną. Dzięki podwyższonej pozycji siedzenia, typowej dla crossoverów, oferował większą przestrzeń nad głową i nogami.
Silnik to jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem, działająca w technologii Atkinson, wspierana przez 43-konną elektormotor. Cały system był połączony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.
Kluczowym elementem Zielonego Planu Kia Motors została zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Chicago w 2016 roku, gdzie Kia Motors America (KMA) zorganizowała światową premierę całkowicie nowego hybrydowego pojazdu użytkowego Kia Niro z 2017 roku (HUV). Pojazd bez kompromisów, który łączy przyjemność z jazdy z przyciągającym wzrok designem, funkcjonalnością i efektywnością hybrydową, nowa Niro osiąga doskonałą równowagę dla dzisiejszych konsumentów i zajmuje unikalną pozycję pomiędzy segmentami pojazdów hybrydowo-elektrycznych a CUV.
„Niro trafia we właściwy punkt, oferując najlepszą kombinację znakomitych osiągów paliwowych, angażującego doświadczenia z jazdy, użyteczności, a co najważniejsze, oszałamiającego designu, który nie krzyczy 'hybryda’.” powiedział Orth Hedrick, wiceprezydent ds. planowania produktu KMA. „Rynek subkompaktowych CUV wciąż jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów na świecie, a Niro oferuje unikalny, przyciągający wzrok, a jednocześnie praktyczny pakiet, jakiego konsumenci jeszcze nie widzieli.”
Kia Niro to kolejny pojazd wprowadzony pod marką ekologiczną Kia Motors EcoDynamics i przedstawia wiele nowości. Choć poprzedzały go produkty związane z czystą mobilnością, takie jak Optima Hybrid i Soul EV, Niro jest pierwszym modelem Kia, który korzysta z całkowicie nowej, dedykowanej platformy eko-samochodu i stanowi ważny krok w kierunku prawie potrojenia globalnej oferty zielonych samochodów marki do 2020 roku. W późniejszym etapie do oferty ma zostać dodany napęd hybrydowy typu plug-in.
„Nie-Hybrydowy” Design
Zaprojektowany w centrach projektowych Kia w Irvine, Kalifornia i Namyang, Korea, Kia Niro pokazuje, że właściciele nie muszą rezygnować z emocjonalnie angażującego designu czy funkcjonalności w imię efektywności. Język designu HUV jest nietypowy dla hybrydy, wydając się mocny i pewny siebie z subtelnie rzeźbionymi powierzchniami, które są zrównoważone przez wyraziste elementy stylizacji. Niro ma szerokie i niskie proporcje z długim konturem dachu i krótkimi zwisami, co nadaje mu ogólny atletyczny wygląd. Z przodu, Niro nosi znany przedni pas podkreślony charakterystycznym grillem Kia, flankowany agresywnie uformowanymi reflektorami, które akcentują mocne ramiona Niro. Kontury na masce dodają wizualnego zainteresowania, a wraz z obszernymi nadkolami, osłoną boczną, relingami dachowymi i tylną osłoną, przyczyniają się do sportowego wyglądu. Choć Niro ma spójną tematykę crossovera, został zaprojektowany z myślą o aerodynamice, z starannie uformowanym nadwoziem, które przyczynia się do stosunkowo niskiego współczynnika oporu powietrza wynoszącego .29.
Po wejściu do Kia Niro ukazuje się zachęcające, nowoczesne i wysokotechnologiczne wnętrze. Błyszczące białe lub czarne akcenty podkreślają prostą tematykę HUV. Panel instrumentów jest przejrzysty i czysty, z kolorowymi i informacyjnymi wskaźnikami na pierwszym planie oraz doskonale umiejscowionymi głównymi i pomocniczymi kontrolkami, które łatwo trafiają w dłoń. Przestronność wnętrza pochodzi z rozstawu osi wynoszącego 106,3 cala, wysokości nadwozia i szerokiego stanu, co zapewnia wystarczająco dużo miejsca na nogi, głowę i ramiona. Fotele z zwiększoną gęstością poduszek w siedziskach zapewniają komfort jazdy, pomagając zapobiec zmęczeniu podczas dłuższych podróży. Dzięki proporcjom przypominającym crossover, Niro oferuje podwyższoną pozycję siedzącą, podobnie jak Kia Soul, co zapewnia kierowcom lepszy widok na drogę oraz łatwy dostęp do wnętrza i wyjście z pojazdu. Inteligentne rozmieszczenie akumulatora wysokiego napięcia pomaga w dostarczaniu pożądanego doświadczenia z jazdy, a jego lokalizacja pod tylnymi siedzeniami zwiększa przestrzeń w kabinie i ładowność oraz pozwala na płaską podłogę ładunkową.
Oprócz przestronności i komfortu, zapewnienie cichego wnętrza było również kluczowym celem dla inżynierów. Obfita izolacja w przedniej strukturze Niro, zoptymalizowana sztywność tulei zawieszenia, staranne uszczelnienie nadwozia oraz zastosowanie pianki rozszerzalnej wewnątrz słupków A i B zapobiegają docieraniu hałasu drogowego i opon do kabiny. Ponadto, akustyczne szkło w szybie czołowej i starannie uformowane lusterka boczne łagodzą hałas wiatru.
Inżynierowie także ciężko pracowali, aby rozwiązać wrodzone problemy często związane z napędami hybrydowymi. W tym celu zminimalizowali hałas i wibracje systemu u źródła, stosując specjalnie zaprojektowane mocowania silnika, wały napędowe o równej długości, a nawet dodali tłumik wewnątrz piasty kierownicy, aby zminimalizować wibracje odczuwane w kierownicy. Inne środki NVH obejmują specjalną tłoczoną piankę w podłodze (pod dywanikiem) oraz gęstą podkładkę izolacyjną pod maską, które również przyczyniają się do minimalizacji hałasów.
Mocny i lekki rdzeń
Platforma, na której oparty jest Kia Niro, została specjalnie zaprojektowana do obsługi unikalnego napędu hybrydowego na bazie benzyny i elektryczności, a przy 53% zastosowania zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS), w tym wzmocnienia w słupkach A i B oraz relingach dachowych, jest zarówno lekką, jak i trwałą konstrukcją. Szerokie użycie komponentów formowanych na gorąco i przemysłowych klejów wzmacniających zwiększa sztywność skrętną i integralność strukturalną. W związku z tym, inżynierowie dążą do tego, aby Niro zdobyło najwyższe oceny w teście zderzeniowym od Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) oraz Instytutu Ubezpieczeń Odpowiedzialności Drogowej (IIHS).
Redukcja wagi była kluczowym aspektem rozwoju Kia Niro, a obok nadwozia, AHSS wykorzystano także do konstrukcji innych elementów, w tym nowatorskich, lekkich ram siedzeń. Dodatkowo, inżynierowie byli w stanie obniżyć całkowitą wagę, używając aluminium do maski, klapy bagażnika i kilku elementów zawieszenia, w tym dolnych ramion przednich, przednich i tylnych kolumn oraz w zaciskach hamulcowych. Nawet pedał hamulca ręcznego przyczynia się do oszczędności wagi dzięki zastosowaniu konstrukcji z włóknem wzmocnionym tworzywem sztucznym. Wreszcie, inżynierowie zrezygnowali z tradycyjnej baterii 12-woltowej, aby zredukować wagę, zamiast niej wykorzystując akumulator litowo-jonowy o wysokim napięciu.
Unikalnie zaprojektowany napęd hybrydowy
Napęd Kia Niro to niezwykle wydajny i angażujący system napędowy, zaczynając od nowego, nowoczesnego silnika Kappa 1.6-litrowego GDI o czterech cylindrach, zaprojektowanego specjalnie do zastosowań hybrydowych. Produkując 103 konie mechaniczne, nowy silnik oznacza pierwsze połączenie cyklu Atkinsona, chłodzonej recyrkulacji spalin (EGR), GDI oraz specyfikacji długiego skoku i wąskiego otworu, aby maksymalizować efektywność. Efektywność i emisje są dodatkowo poprawiane dzięki systemowi odzysku ciepła z wydechu Niro, który przyspiesza rozgrzewanie silnika, kierując płyn chłodzący do wymiennika ciepła w systemie wydechowym. Silnik trakcyjny o mocy 43 KM, znany jako urządzenie elektryczne montowane na skrzyni biegów (TMED), działa w tandemie z silnikiem benzynowym, aby uzyskać solidne 146 KM i 195 lb.-ft. momentu obrotowego.
Ta moc jest przekazywana przez nowo opracowaną, drugą generację sześciobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT), która nie tylko zwiększa efektywność, ale także jest kluczowym czynnikiem poprawiającym doznania z jazdy Niro. Skrzynia biegów zapewnia płynne, szybkie zmiany biegów, co sprawia, że jazda jest naturalna i dynamiczna, w wyraźnym kontraście do innych hybryd wyposażonych w skrzynie biegów o zmiennej przekładni. Cały system dopełnia kompaktowy i lekki akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,56 kWh, znajdujący się pod tylnym siedzeniem. Ponieważ akumulator o wysokim napięciu jest zarówno gęsty energetycznie, jak i wydajny, inżynierowie mogli zastosować mniejszy silnik benzynowy, aby maksymalizować ekonomię paliwa i redukować emisje.
Dzięki unikalnemu połączeniu lekkiego TMED, sprawdzonej technologii GDI oraz cyklu Atkinsona w silniku spalinowym, a także DCT zapewniającemu dynamiczne doznania z jazdy, Niro oferuje zarówno przyjemność, jak i efektywność w jednym, dążąc do uzyskania łącznej oceny efektywności paliwowej wynoszącej 50 mpg.
Przyjemność z jazdy
Równoległy i uproszczony system hybrydowy Niro sprawia, że przejścia mocy dostarczanej na przednie koła są płynne, co prowadzi do doświadczenia z jazdy, które jest bardzo odmienne od hybryd. System hybrydowy nie jest uciążliwy ani oczywisty. Niro szybko przyspiesza z miejsca i kontynuuje płynne dostarczanie mocy, inspirując pewność kierowcy w codziennych manewrach, takich jak włączanie się do ruchu na autostradzie.
Szczególną uwagę poświęcono także wrażeniom z hamowania. Korzystając z doświadczeń zdobytych podczas rozwoju dwóch generacji Optima Hybrid oraz w pełni elektrycznego Soul EV, inżynierowie Kia zaprojektowali system rekuperacyjny Niro, aby płynnie łączył się z hydraulicznym hamowaniem tarczowym. W związku z tym, zwolnienie jest bardziej spójne i liniowe niż w innych hybrydach.
Zaawansowana technologia hybrydowa
Jak cała oferta Kia, Niro będzie dostępne z zestawem zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę i ułatwiających korzystanie z pojazdu. Do znanych funkcji dostępnych w HUV należą: ostrzeganie o martwym punkcie z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu oraz asystent zmiany pasa; zaawansowany inteligentny tempomat; ostrzeganie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu; oraz autonomiczne hamowanie awaryjne.
Całkowicie nowy system Eco-DAS (system wspomagania kierowcy) wykorzystuje pierwsze zastosowanie Kia Coasting Guide oraz Predictive Energy Control. Coasting Guide ma na celu maksymalizację efektywności paliwowej, coaching kierowcy w zakresie, kiedy powinien zwolnić i hamować. Z kolei Predictive Energy Control wykorzystuje system nawigacji i tempomat do przewidywania zmian topograficznych na drodze oraz aktywnie zarządza przepływem energii, płynnie decydując, kiedy najlepiej naładować akumulator, a kiedy najlepiej wykorzystać zmagazynowaną energię, aby zmaksymalizować ogólną efektywność. Podobne systemy były widziane w niemieckich samochodach luksusowych, ale system Kia jest pierwszym w branży, który monitoruje i dostosowuje zarówno do scenariuszy wznoszenia, jak i opadania. Inne istotne funkcje to inteligentny wlot powietrza, który zmniejsza opór, starannie zarządzając poborem powietrza z zewnątrz do systemu HVAC, a także towarzyszący system Auto Defog, który zapobiega kondensacji na szybie, monitorując warunki powietrza w kabinie, aby zarządzać cyklem kompresora klimatyzacji.
Nagradzany system infotainment i telematyki Kia ma na celu utrzymanie kierowców Niro w ciągłej łączności, z najnowszą wersją UVO3, która pojawia się w nowym modelu 2017 Sportage. W komplecie z Android Auto™, Apple CarPlay® oraz UVO eServices, oferującym 14 usług telematycznych, ulepszony system posiada do 8 GB pamięci muzyki, dostęp do aplikacji na ekranie, takich jak Pandora® i Soundhound oraz możliwość tetheringu Wi-Fi. Wszystko to jest wyświetlane na ekranie dotykowym o przekątnej 7 cali.
########################################################
Całkowicie nowy Kia Niro zadebiutuje w Europie na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie (86. Salon Międzynarodowy Motoryzacyjny).
Kia Niro zaoferuje praktyczność i atrakcyjność miejską przestronnego crossovera, razem z wysoką efektywnością paliwową zaawansowanego napędu hybrydowego. Zaprojektowany od podstaw jako dedykowany pojazd hybrydowy, jego atrakcyjny, nowoczesny design pomoże mu wyróżnić się wśród konserwatywnie stylizowanych rywali hybrydowych.
Całkowicie nowa platforma Niro została zaprojektowana w izolacji od istniejących modeli Kia i została zaprojektowana w celu zakwaterowania specyficznego zestawu technologii ekologicznych i przyszłych napędów. Choć napęd hybrydowy Niro – składający się z silnika 1,6-litrowego GDI (bezpośredni wtrysk benzyny), akumulatora litowo-jonowego oraz 32 kW silnika elektrycznego i sześciobiegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem – jest jeszcze w opracowaniu, inżynierowie Kia dążą do osiągnięcia emisji CO2 wynoszącej 89 g/km.
Michael Cole, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, skomentował: „Kia Niro zaoferuje nabywcom interesującą mieszankę praktyczności crossovera, nowoczesnego stylu, za który Kia jest znana, oraz efektywnego nowego napędu hybrydowego, który pozwoli utrzymać niskie koszty eksploatacji. Niro wypełnia lukę na rynku crossoverów o zazwyczaj niskich emisjach hybrydowych i będzie atrakcyjne dla szerokiego kręgu europejskich nabywców.”
Cole dodał: „Sprzedaż hybryd w Europie wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat i prognozuje się, że do 2020 roku wyniesie około 700 000 sprzedaży w Europie. Niro pozwoli Kia zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu i pomoże nam osiągnąć nasz globalny cel na 2020 roku, aby poprawić średnią efektywność paliwową floty o 25% w porównaniu do poziomu z 2014 roku.”
Wyróżniający się styl crossovera dla rynku samochodów hybrydowych
Całkowicie nowa część asortymentu Kia opartego na designie, i nie mająca precedensu w ofercie Kia, Kia Niro wyróżnia się zupełnie nową formą. Styl Niro był prowadzony przez centra projektowe Kia w Kalifornii, USA i Namyang, Korea i łączy w sobie funkcjonalność oraz estetyczną urodę kompaktowego crossovera z opływowym, aerodynamicznym nadwoziem i subtelnie rzeźbionymi powierzchniami.
Z aerodynamiczną, inspirowaną crossoverem sylwetką, subtelnie rzeźbionymi powierzchniami oraz ostrymi, nowoczesnymi liniami, Niro nadal jest natychmiast rozpoznawany jako Kia. Nowy model ma najnowszą ewolucję charakterystycznego grilla „tiger-nose” Kia, a także charakterystycznie szeroki słupek C i szereg innych charakterystycznych elementów designu.
Posiadając kompaktowy kształt SUV-a, Niro cechuje się gładkimi, opływowymi proporcjami, a jego stosunkowo szeroki rozstaw kół przedstawia stabilność i niski środek ciężkości. Z relatywnie długą maską, krótkimi zwisami, podwyższonymi reflektorami i rosnącą linią ramion, atletyczna postura crossovera Niro przedstawia odejście od innych samochodów hybrydowych dostępnych obecnie na rynku. Sylwetka Niro lekko zwęża się w kierunku tyłu pojazdu, kończąc się subtelnym tylnym spoilerem, podwyższonymi lampami tylnymi i szerokim, kwadratowym zderzakiem tylnym. W połączeniu z odważnymi nadkolami, design stawia większą objętość wizualną nad tylnymi nadkolami.
Zaprojektowany głównie z myślą o efektywności aerodynamicznej, nadwozie Niro pozwala na niski współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,29 Cd – co czyni go bardziej aerodynamicznym niż wiele innych konkurencyjnych hybryd. Jego stosunkowo długi rozstaw osi (2700 mm) oraz krótkie przednie i tylne zwisy (870 i 785 mm, odpowiednio) zapewniają również, że pasażerowie cieszą się hojną przestrzenią wewnętrzną.
Kia Niro zajmuje nowe miejsce w ofercie marki pod względem wielkości. Niro ma 4355 mm długości, 1800 mm szerokości i 1535 mm wysokości, co czyni go mniejszym ogólnie niż całkowicie nowy Kia Sportage, jednak zajmującym większą powierzchnię niż hatchback cee’d.
Dla Europy Kia Niro będzie dostępne w wyborze siedmiu kolorów, a nabywcy będą mogli wybierać spośród różnych projektów felg aluminiowych 16- lub 18-calowych.
Nowoczesny, poziomy kokpit podkreśla przestronność wnętrza
Całkowicie nowe wnętrze Kia Niro zostało zaprojektowane, aby tworzyć wrażenie przestronności i nowoczesności, z szerokim kokpitem i wyraźnymi poziomymi liniami. Niro podąża za najnowszymi modelami Kia, oferującymi wysokiej jakości, miękkie materiały dotykowe w całym wnętrzu.
Wyraźne linie biegnące wzdłuż wnętrza oddzielają różne obszary kokpitu, przy czym panel wskaźników i system HMI (interfejs człowiek-maszyna) są usytuowane na tej samej linii, a kolumna kontrolna znajduje się poniżej, łącząca ogrzewanie i wentylację oraz przełączniki dla kluczowych systemów wspomagających kierowcę. Poziomy układ kokpitu prowadzi wzrok widza wzdłuż szerokości kabiny, zwiększając wrażenie przestronności, podczas gdy ergonomiczna konsola środkowa jest lekko nachylona w stronę kierowcy.
Kia Niro będzie dostępne z jednolitą kabiną, w kolorze czarnym lub ciemnoszarym, pokrytą materiałem, materiałem i skórą lub pełną skórą naturalną.
Inżynierowie dążą do emisji CO2 wynoszącej 89 g/km z zaawansowanego napędu hybrydowego
Przy opracowywaniu Kia Niro HEV, wysiłki zespołów inżynieryjnych skupiają się głównie na dostarczeniu liderujących w klasie osiągów paliwowych w segmencie kompaktowych crossoverów. Kia Niro łączy swój stylowy design z niskimi emisjami i wysoką efektywnością paliwową, mając na celu uzyskanie oceny emisji CO2 wynoszącej 89 g/km (łącznie, na podstawie wewnętrznych testów Kia).
Zaprojektowane jako dedykowany model hybrydowy, Kia Niro HEV osiągnie swoje ultra-niskie poziomy emisji i imponującą ekonomię paliwową dzięki pomniejszonemu napędowi hybrydowemu. Silnik 1,6-litrowy GDI 'Kappa’ Kia – produkujący 105 KM i 147 Nm momentu obrotowego – jest połączony z 32 kW silnikiem elektrycznym oraz 1,56 kWh akumulatorem litowo-jonowym. Łączna wydajność napędu wynosząca 141 KM jest przekazywana na drogę przez wysoce efektywną sześciobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (6DCT), z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 264 Nm (195 lb-ft) dostępnym na pierwszym biegu dla zdecydowanego przyspieszenia z miejsca.
Nowy silnik oznacza pierwsze połączenie cyklu spalania Atkinsona, chłodzonej recyrkulacji spalin (EGR), bezpośredniego wtrysku benzyny oraz długiego skoku i wąskiego otworu, aby maksymalizować efektywność. Efektywność i emisje są dodatkowo poprawiane dzięki systemowi odzysku ciepła z wydechu Niro, który przyspiesza rozgrzewanie silnika, kierując płyn chłodzący do wymiennika ciepła w systemie wydechowym.
Skrzynia biegów jest najnowszą wersją 6DCT Kia, bazującą na tej samej architekturze, co nowa, wydajna 7DCT Kia, opracowana wewnętrznie dla niedawno zaktualizowanego Kia cee’d. 6DCT został przeprojektowany specjalnie do zastosowania z zaawansowanym napędem hybrydowym Niro, oferując bardziej bezpośrednią i natychmiastową reakcję – oraz bardziej angażującą jazdę – niż tradycyjna skrzynia biegów o zmiennej przekładni (CVT). 6DCT Niro jest w stanie automatycznie zmieniać biegi, podczas gdy bardziej wymagający kierowcy mogą pociągnąć lewarek biegów w swoją stronę, aby przełączyć samochód w tryb Manual Sports i pozwolić na ręczne zmiany biegów.
W zastosowaniu 6DCT w Niro, układ i przekładnia zostały zaprojektowane z myślą o lekkości i kompaktowych rozmiarach. Nowe łożyska o niskim tarciu i płyn smarowy o niskiej lepkości pomagają zmniejszyć tarcie mechaniczne, co przyspiesza czas reakcji, a także redukuje hałas mechaniczny.
Kia opracowała nowe urządzenie elektryczne montowane na skrzyni biegów (TMED), aby umożliwić DCT optymalne działanie z napędem hybrydowym. TMED umożliwia pełne przekazywanie mocy zarówno silnika, jak i silnika elektrycznego w sposób równoległy przez skrzynię biegów, z minimalnymi stratami energii. Różni się to od systemu podziału mocy, który przekształca część wyjścia silnika tak, aby mogła być dostarczona przez silnik elektryczny, co skutkuje utratą energii w wyniku konwersji, co jest typowe dla hybryd z systemem CVT. Zastosowanie nowego TMED pozwala także systemowi hybrydowemu bezpośrednio korzystać z mocy akumulatora przy wyższych prędkościach, zapewniając natychmiastową reakcję przyspieszającą.
Zaawansowany akumulator z technologią oszczędzania energii i zbierania energii
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,56 kWh to najlżejszy i najbardziej wydajny akumulator stosowany przez Kia do tej pory, z nawet 50% wyższą gęstością energetyczną i 13% większą efektywnością energetyczną niż akumulatory dostępne u kluczowych rywali. Ważący zaledwie 33 kg akumulator Niro – z zaawansowanym przełącznikiem mocy – pozwala na regenerację energii elektrycznej podczas hamowania.
Wysoka stabilność i angażujące prowadzenie dzięki w pełni niezależnemu zawieszeniu
Kia Niro został zaprojektowany niezależnie od innych modeli Kia, z znacząco przekształconą wersją istniejącego sprzętu platformy Kia. Ta platforma została zaprojektowana, aby pomieścić specyficzny zestaw technologii napędu hybrydowego Niro, podczas gdy globalny program rozwoju i oceny zapewnia, że oferuje nabywcom płynność jazdy, zaangażowane prowadzenie oraz wysoką stabilność, których oczekuje się od nowoczesnego modelu Kia.
Kia Niro jest wyposażona w w pełni niezależne zawieszenie przednie MacPhersona, dostosowane do zapewnienia maksymalnych odczuć podczas kierowania na wprost, natychmiastowej reakcji na manewry i stabilności przy wysokich prędkościach.
Kia Niro przyjmuje również w pełni niezależne zawieszenie tylnie wielowahaczowe z podwójnymi dolnymi ramionami. Efektem jest komfortowa jazda w każdych warunkach, a każde tylne koło jest w stanie niezależnie absorbować nierówności i wstrząsy, zapewniając jednocześnie dużą zwrotność i stabilność z większym obszarem kontaktowym opon podczas zakrętów w porównaniu do tradycyjnego układu zawieszenia.
Szczególną uwagę poświęcono również wrażeniu z hamowania. Korzystając z lekcji zdobytych podczas rozwoju dwóch generacji Optima Hybrid oraz w pełni elektrycznego Soul EV, inżynierowie Kia zaprojektowali system rekuperacyjny Niro, aby płynnie łączył się z hydraulicznym hamowaniem tarczowym. W związku z tym, zwolnienie jest bardziej spójne i liniowe niż w innych hybrydach.
Kia Niro ma również najnowsze elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, w tym system zarządzania stabilnością pojazdu Kia i elektroniczną kontrolę stabilności, aby zapewnić stabilność, przyczepność i bezpieczeństwo w każdych warunkach.
Środki zaradcze NVH zapewniają komfort podczas jazdy elektrycznej lub hybrydowej
W nowym Kia Niro zastosowano szereg środków mających na celu zapewnienie niskiego poziomu hałasu, wibracji i szumów (NVH). Szczególnym wyzwaniem dla Niro było zapewnienie, aby samochód był jak najciszej i najspokojniej działający.
Jako hybryda równoległa, ważne jest, aby Niro pozostało jak najbardziej wyrafinowane, gdy działa silnik 1,6-litrowy GDI. Całkowicie nowy model posiada zatem szereg środków mających na celu zminimalizowanie przenikania hałasu silnika do kabiny. Obejmują one specjalnie zaprojektowane asymetryczne mocowania silnika, aby zarządzać ruchami układu napędowego w każdym punkcie przedniej ramy, wysoką gęstość izolacji pod maską oraz akustyczną osłonę dźwiękochłonną z specjalną strukturą wsparcia, aby poprawić dźwięk silnika przy przyspieszeniu w najbardziej używanym zakresie prędkości.
Zmniejszenie hałasu drogowego było szczególnie istotne, aby inżynierowie mogli zminimalizować NVH w kabinie. Hałas drogowy jest minimalizowany i sprawiany, aby był jak najbardziej spójny na różnych powierzchniach drogi z zastosowaniem wysokoizolacyjnych, sztywnych tulei w przedniej ramie. Dodatkowa izolacja została również zastosowana wokół podstawy słupków A i B, a tylnie nadkole zostało wzmocnione stalami wysokiej wytrzymałości, aby zminimalizować transfer hałasu i wibracji drogowych z tyłu samochodu.
Tłumienie hałasu wiatru było równie ważne, szczególnie przy wyższych prędkościach. Kia Niro stosuje więc akustyczne szkło w szybie przedniej i posiada osłonę nad wycieraczkami, aby zmniejszyć turbulencje powietrza u podstawy szyby przedniej. Hałas wiatru i „świsty” są również minimalizowane dzięki starannie uformowanym lusterkom drzwiowym, a w jego roli jako praktyczny crossover, wszelkie otwory w relingu dachowym (do wsparcia belek poprzecznych) są zakryte.
Wysoka praktyczność z platformą crossovera zaprojektowaną do obsługi systemu hybrydowego
Kia Niro, hybrydowy crossover, został zaprojektowany z myślą o oferowaniu wysokiego poziomu praktyczności i komfortowych wymiarów wnętrza, pomimo kompaktowych wymiarów na drodze.
Jego stosunkowo długi rozstaw osi – 2700 mm – przyczynia się do hojnych proporcji wnętrza dla wszystkich pasażerów, z maksymalnie 1117 mm i 950 mm miejsca na nogi dla pasażerów z przodu i z tyłu, odpowiednio. Jego szerokość nadwozia wynosząca 1800 mm zapewnia pasażerom dużo miejsca na ramiona – 1423 mm z przodu i 1402 mm z tyłu. Miejsca na głowy dla wszystkich pasażerów są liderami w klasie, z maksymalnie 1049 mm z przodu i 993 mm z tyłu – nawet więcej miejsca niż w większości C-SUV-ów.
Dla wszystkich pasażerów, pozycja crossovera Kia Niro skutkuje nieco podwyższoną pozycją siedzącą i wyższym prześwitem w porównaniu do swoich rywali hybrydowych i hatchbacków, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, prowadząc do zrelaksowanej, komfortowej pozycji za kierownicą.
Dzięki dużej ilości miejsca w kabinie, zespoły inżynieryjne i projektowe Kia stworzyły nowy projekt przednich siedzeń dla Niro. Nowe siedzenie jest o 1,3 kg lżejsze niż istniejące siedzenia Kia, ale zostało zaprojektowane tak, aby pochłaniać większe poziomy wibracji dzięki wyższej gęstości wyściółki i stalowej ramie o wysokiej wytrzymałości, minimalizując zmęczenie podczas dłuższych podróży. Zmodyfikowane sprężyny i poduszki skutkują dużymi poziomami wsparcia ud, bioder i boków.
Platforma, na której oparty jest całkowicie nowy Kia Niro, została zaprojektowana, aby zapewnić brak kompromisów w pojemności bagażowej w wyniku lokalizacji hybrydowego napędu. Niro oferuje 421 litrów (VDA) pojemności ładunkowej, bez ingerencji w przestrzeń bagażową od akumulatora. Akumulator sam w sobie znajduje się pod tylną kanapą, co pozwala na maksymalną możliwą przestrzeń bagażową w kompaktowych wymiarach. Bagażnik Niro ma również odpowiedni kształt i rozmiar, aby pomieścić pełnowymiarowe koło zapasowe pod podłogą bagażnika (w zależności od rynku).
Zbiornik paliwa znajduje się obok akumulatora pod tylną kanapą, o pojemności 45 litrów.
Od czwartego kwartału 2016 roku nowy Niro będzie dostępny z opcjonalną funkcjonalnością holowania – rzadką wśród samochodów w klasie hybryd – pozwalającą właścicielom ciągnąć obciążenia hamowane o wadze do 1300 kg.
Infotainment obejmuje usługi połączone Kia i Android Auto™
Nowy Kia Niro oferuje szereg technologii pokładowych, które poprawiają komfort i wygodę dla nabywców.
W sercu kokpitu znajduje się najnowszy interfejs człowiek-maszyna (HMI) Kia oraz duży 7,0- lub 8,0-calowy system infotainment z ekranem dotykowym, z opcjonalną nawigacją. Oba systemy obsługują łączność Bluetooth dla smartfonów i audio oraz cyfrowe radio DAB, które jest dostępne na różnych rynkach europejskich, a także są połączone z systemem audio sześcio-głośnikowym. Miłośnicy muzyki mogą również wybrać nowy system audio ośmiogłośnikowy od JBL®, o mocy 320 watów, z zewnętrznym wzmacniaczem.
Nowy Kia Niro będzie również najnowszym modelem firmy, który przyjmie usługi połączone Kia, zasilane przez TomTom®. Ten nowy pakiet łączności oferuje kierowcom szereg aktualnych informacji, w tym aktualizacje o ruchu, lokalizacje i ostrzeżenia o fotoradarach, wyszukiwanie lokalnych punktów zainteresowania oraz prognozy pogody. Dostępne w samochodach wyposażonych w nawigację, usługi połączone Kia będą dostępne bezpłatnie dla europejskich nabywców przez siedem lat po zakupie samochodu.
Kia Niro będzie także pierwszym modelem Kia, który wyposażono w Android Auto™, zaprojektowanym do obsługi telefonów z Androidem działających w wersji 5.0 (Lollipop) lub nowszej. Dostępne od samego początku, Android Auto™ łączy się z telefonem użytkownika i pozwala mu uzyskać dostęp do aplikacji i funkcji smartfona przez system infotainment w samochodzie, takich jak nawigacja Google Maps z przewodnikiem głosowym, połączenia i wiadomości głosowe oraz rozpoznawanie głosu. Android Auto™ umożliwia również strumieniowe przesyłanie muzyki z Google Play Music™. W Niro system został zaprojektowany tak, aby zminimalizować zakłócenia, a kierowca mógł zawsze trzymać ręce na kierownicy i mieć oczy na drodze.
W odpowiedzi na trend coraz większego wykorzystania smartfonów, Kia Niro oferuje nową bezprzewodową ładowarkę dla urządzeń mobilnych, umożliwiającą naładowanie urządzenia mobilnego w ruchu, bez potrzeby podłączania przewodu. Dzięki 'wykrywaniu obcych obiektów’, system ładowania 5W uruchamia się, gdy kompatybilne urządzenie jest umieszczone na podkładce – umiejscowionej u podstawy konsoli środkowej – i ostrzega właścicieli, gdy zostawili telefon na ładowarce, gdy opuszczają pojazd. System pokazuje stan ładowania telefonu i posiada system zabezpieczeń, aby zapobiec przegrzewaniu podczas użytkowania.
Wytrzymałe nadwozie ze stali połączone z zestawem aktywnych technologii bezpieczeństwa
Niro buduje na dziedzictwie Kia, które rozwija niektóre z najbezpieczniejszych pojazdów na drodze, oferując wysokie standardy bezpieczeństwa dla pasażerów i pieszych. Zaprojektowane, aby sprostać wymaganiom najtrudniejszych i najbardziej wymagających testów bezpieczeństwa zderzeniowego na całym świecie, Niro cechuje się mocną konstrukcją nadwozia oraz szeroką gamą pasywnego wyposażenia ochronnego, a także najnowszymi aktywnymi technologiami bezpieczeństwa i autonomicznymi technologiami unikania zagrożeń.
Struktura Kia Niro jest szczególnie mocna, a jej nowa platforma składa się z istotnej części zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). W ramach szerszych działań Kia, rozszerzone wykorzystanie AHSS pomoże Kia osiągnąć cel zmniejszenia średniej wagi nowych nadwozi samochodowych o 5% do 2020 roku w porównaniu do poziomów z 2014 roku, zapewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo i ochronę.
53% nadwozia wykonane jest z mocnej, lekkiej AHSS, podczas gdy aluminium zastosowano do maski, panelu klapy bagażnika, przedniego zderzaka i kilku elementów podwozia, w tym przednich kolumn, dolnych ramion przednich oraz zacisków hamulcowych. Nawet pedał hamulca ręcznego przyczynia się do oszczędności wagi dzięki zastosowaniu konstrukcji z włóknem wzmocnionym tworzywem sztucznym. Środki te przyczyniają się zarówno do bezpieczeństwa, jak i do wiodącej w klasie efektywności paliwowej samochodu.
Wzmocniona stal gorącowalcowana jest również używana do wzmocnienia kabiny, szczególnie w słupkach A i B, relingach dachowych i nadkolach. Te materiały sprawiają, że Niro ma wysoki poziom sztywności skrętnej i skutecznie rozkłada siły uderzenia wokół nadwozia, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo dla pasażerów.
Kia Niro wyposażone jest w standardzie w siedem poduszek powietrznych, zapewniających optymalne bezpieczeństwo pasażerów, w tym poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową kierowcy, boczne poduszki w pierwszym rzędzie oraz poduszki kurtynowe w pierwszym i drugim rzędzie. Punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX są standardowo wyposażone w drugim rzędzie siedzeń, aby bezpiecznie zabezpieczyć dzieci.
Nowy Kia Niro oczekuje się, że zaprezentuje się dobrze w kategorii Safety Assist Euro NCAP, która analizuje najnowsze technologie wspomagające kierowcę zaprojektowane, aby unikać wypadków i łagodzić skutki kolizji.
System zarządzania stabilnością pojazdu Kia (VSM), wyposażony w standardzie w nowym samochodzie, pomaga zapewnić stabilność podczas hamowania i pokonywania zakrętów, dokładnie kontrolując działanie elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i elektrycznego wspomagania kierownicy. Jeśli system wykryje utratę przyczepności, VSM pomaga kierowcy pozostać bezpiecznie w kontrolę nad pojazdem.
Całkowicie nowy Kia Niro jest dostępny z wieloma najnowszymi aktywnymi technologiami unikania zagrożeń, w zależności od rynku. Dostępne systemy będą obejmować: