Czwarta generacja Kia Optima zadebiutowała w lipcu 2015 roku na rynku koreańskim, a później w innych krajach.
Optima była kolejnym sukcesem designerskim autorstwa byłego projektanta Audi, Petera Schreyera. Jej linie i cechy stanowiły kolejny krok w kierunku pojazdu masowego z elementami premium, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Chociaż rozstaw osi modelu Optima z 2015 roku zwiększył się o 10 mm, to całkowita długość samochodu wzrosła tylko o połowę tej wartości. Zmieniony układ wnętrza zapewnił więcej miejsca dla pasażerów z tyłu w tym średniej wielkości sedan. Zespół projektowy zastosował europejskie podejście do wyglądu zewnętrznego, z lekko pochyloną przednią szybą i sportowym wyglądem pojazdu. Z przodu, smukłe reflektory podkreślały sportowy charakter auta.
Wnętrze kabiny było większe niż w poprzednim modelu Optima. Oprócz nieco dłuższego rozstawu osi, szerszy pojazd zapewnił więcej miejsca na ramiona dla pasażerów. Aby poprawić komfort, w wyposażeniu wnętrza zastosowano więcej miękkich materiałów oraz wyższej jakości powierzchni kontaktowych. Dodano nowe funkcje, takie jak ogrzewane i wentylowane przednie siedzenia. Skóra Nappa była dostępna jako opcja. System infotainment wyposażono w 8-calowy wyświetlacz dotykowy, który obsługiwał Apple CarPlay i Android Auto. System audio zaprojektowany przez firmę Infinity miał 14 głośników.
Pod maską znajdowały się trzy opcje silnikowe: 2.0-litrowy turbo, 2.4-litrowy silnik wolnossący oraz nowy 1.6-litrowy turbo. Pierwsze dwa były połączone z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, natomiast ostatni przekazywał moment obrotowy na koła za pomocą 7-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.
W 2010 roku Kia Motors America (KMA) zaprezentowała nową wersję modelu Optima na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku, wprowadzając przełomowego sedana klasy średniej, który stał się katalizatorem transformacji marki opartej na designie. Historia się powtórzyła, gdy całkowicie nowa Optima 2016, symbol dojrzewania marki Kia poprzez ciągłe doskonalenie i obsesyjną dbałość o detale, zadebiutowała na NYIAS w 2015 roku. Model zdobył natychmiastowe uznanie wśród klientów poszukujących świeżej alternatywy w dość stonowanym segmencie, a Optima była najlepiej sprzedającym się pojazdem KMA przez trzy kolejne lata, przy czym nowa wersja ma szansę kontynuować ten sukces.
Stworzona pod czujnym okiem prezesa i szefa designu Kia, Petera Schreyera, z nowoczesnym i od razu rozpoznawalnym designem, Optima zachowuje swoją sportową tożsamość, ale opiera się na dłuższym, szerszym i sztywniejszym podwoziu, co poprawia komfort jazdy i prowadzenia oraz zwiększa przestronność wnętrza. W ofercie znajdują się trzy opcje silnikowe, w tym nowy silnik 1.6 turbo o pojemności czterech cylindrów, który współpracuje z siedmiobiegową skrzynią biegów DCT. Optima jest bardziej pewna siebie na drodze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe wnętrze Optima, bardziej przestronne i luksusowe, oferuje imponujący poziom rzemiosła, który będzie standardem w pięciu wersjach wyposażeniowych – LX, LX Turbo, EX, SX Turbo i SXL – gdy sprzedaż rozpocznie się w czwartym kwartale 2015 roku. Podobnie jak model poprzedni, nowa Optima będzie produkowana w zakładzie Kia w West Point w Georgii. Ceny zostaną ogłoszone bliżej daty premiery pojazdu.
„Optima zmieniła sposób, w jaki ludzie postrzegali markę Kia, a KMA wiele zawdzięcza swojemu wzrostowi i sukcesowi dzięki przykuwającemu uwagę designowi i sportowym osiągom. Była – i wciąż jest – świeżą alternatywą w segmencie sedanów klasy średniej, a jej sukces wzmocnił pięcioletnią transformację opartą na designie, która przyniosła Kia rekordowe wyniki sprzedaży roku po roku,” powiedział Michael Sprague, wiceprezydent wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu KMA. „Nowa Optima zachowuje charakterystyczną osobowość swojego poprzednika, ale dosłownie poprawiliśmy wszystko, oferując więcej przestrzeni, lepszą jazdę i prowadzenie, więcej technologii oraz wyższy poziom wykończenia.”
Od razu Rozpoznawalny Europejski Design
Ponieważ poprzednia generacja Optima była tak udaną historią dla marki, projektanci Kia musieli znaleźć delikatną równowagę, zachowując tożsamość pojazdu, jednocześnie odważnie idąc naprzód, aby samochód był nowoczesny i świeży. Gładkie współczesne powierzchnie i nowoczesna architektura zainspirowały projekt całkowicie nowej Optima, odsłaniając wyrafinowanego i dynamicznego sedana, który jest od razu rozpoznawalny, a jednocześnie ma większą obecność na drodze niż kiedykolwiek wcześniej.
Nowa Optima została odważnie zaprojektowana, aby była funkcjonalna i sportowa, z nieznacznie wydłużonymi i poszerzonymi wymiarami. Rozstaw osi zwiększono do 110,4 cali (o 0,4 cala), a szerokość pojazdu wynosi teraz 73,2 cala (wzrost o 1,0 cala). Obie zmiany pozwoliły na stworzenie przestronniejszego i bardziej komfortowego wnętrza z większą ilością miejsca na głowę, ramiona oraz nogi pasażerów z tyłu. Powiększone wymiary umożliwiają także większą pojemność bagażnika.
Agresywny przód przyciąga uwagę, a reflektory są osadzone głęboko w błotnikach. W wersjach SX i SXL charakterystyczna dla Kia atrapa chłodnicy w kształcie nosa tygrysa jest gorąco tłoczona i przybiera wysublimowany kształt, który przypomina luksusowy sedan Kia, K900. Nowa Optima wprowadza również pierwsze zastosowanie reflektorów bi-funkcyjnych HID w Kia – dostępne Dynamic Bending Lamps oraz High Beam Assist – które oświetlają nawierzchnię drogi na zakrętach.
Sylwetka okna zachowuje pochylony słupek A oraz płynnie przechodzący słupek C, co nadaje Optyce sportowy wygląd. Tylne okna wentylacyjne układają się ładnie przed wykrojonymi tylnymi błotnikami. Podobnie jak w poprzedniku, nowa Optima ma podniesioną pokrywę bagażnika, a użycie dostępnych tylnych świateł w stylu halo LED naśladuje luksusowego sedana Cadenza.
Optima 2016 wyposażona jest w felgi aluminiowe w rozmiarze od 16 do 18 cali, z trzema nowymi, unikalnymi projektami 18-calowych felg, w zależności od wersji. Trzy nowe kolory nadwozia dopełniają elegancki styl nowej Optima: żywy niebieski inspirowany błyszczącym oceanem pod słonecznym niebem; dynamiczny szary z oliwkowymi akcentami oraz głęboki czerwony, który zyskuje głębię dzięki użyciu pigmentów aluminiowych.
Wyjątkowe Rzemiosło Wnętrza
Wnętrze Optima jest większe i bardziej komfortowe z innowacyjną i funkcjonalną przestrzenią, która jest starannie wykończona z klasowymi detalami. Czerpiąc inspirację z luksusowych sedanów Kia, Optima wykorzystuje więcej materiałów miękkich w całym wnętrzu. Luksusowe wnętrze Optima jest przesadnie dopracowane z imponującą dbałością o szczegóły, a na desce rozdzielczej i drzwiach znajduje się prawdziwe przeszycie, uzupełnione gustownymi metalowymi akcentami, które różnią się w zależności od wersji. Kabina zaprojektowana z myślą o kierowcy została uproszczona, z czystszym, bardziej spójnym designem niż w poprzedniej generacji, z silniejszą poziomą płaszczyzną i szerszym środkowym panelem, co pomaga stworzyć większe poczucie przestrzeni. Grupując i redukując liczbę klawiszy funkcyjnych i przycisków, ergonomia Kia, która już była na wysokim poziomie, została znacznie poprawiona.
Zespół projektowy wnętrz zwrócił także szczególną uwagę na komfort siedzeń. Sztywniejsza konstrukcja fotela redukuje wibracje, a miękka pianka w oparciu głowy, górnej części pleców i miejscach podparcia ud pozwala pasażerom w przyjemny sposób osadzić się w fotelach z głębszymi bocznymi bolstersami, wykonanymi z gęstszej, bardziej wspierającej pianki. Dla dodatkowej wygody, dostępne są podgrzewane i wentylowane fotele przednie z elektryczną regulacją dla kierowcy i pasażera. W nowej Optima oferowany jest również regulowany na wysokość fotel pasażera z przodu, co jest cechą zazwyczaj spotykaną tylko w pojazdach premium. W zależności od wersji, fotele obszyte są materiałem, skórą lub luksusową skórą Nappa, a dostępne są dwa nowe kolory wnętrza – bogaty merlot i ciemny bakłażan.
Wygoda i Technologia
Nowoczesny system łączności Kia, UVO, jest standardem z czterema dodatkowymi usługami eServices, które wcześniej nie były dostępne w Optima: Geo-fencing, Speed Alert, Curfew Alert i Driving Score. Dodatkowo, Optima jest pilotażowym modelem Kia do wprowadzenia AndroidTM Auto oraz Apple® CarPlay (dostępność później), które umożliwiają kierowcom dostęp do zestawu podstawowych funkcji z ich smartfonów. Po podłączeniu smartfona do jednostki głównej przez przedni port USB do szybkiego ładowania (inny port USB do szybkiego ładowania znajduje się w tylnym siedzeniu), ekran dotykowy o przekątnej 8 cali wyświetla najważniejsze funkcje smartfona. Podstawowe funkcje, w tym muzyka, wiadomości, nawigacja i połączenia głosowe, są dostępne za pośrednictwem ekranu, kierownicy lub polecenia głosowego. Kia jest jednym z pierwszych producentów, którzy wprowadzili tę technologię, dostępną dla wybranych telefonów z Androidem działających na Lollipop lub telefonów Apple działających na iOS8.X lub nowszym. Jakiekolwiek przyszłe aplikacje innych firm dodawane przez Androida lub Apple będą dostępne dla klientów do pobrania z ich odpowiednich sklepów z aplikacjami.
Podczas gdy standardowy system audio z sześcioma głośnikami zadowoli wszystkich oprócz najbardziej wymagających audiofilów, prawdziwi miłośnicy dźwięku zwrócą się w stronę dostępnego systemu audio Infinity® Premium, który zawiera 14 głośników, technologię Clari-Fi™ oraz ulepszony cyfrowy wzmacniacz o mocy 630 watów. Clari-Fi to opatentowana technologia rekonstrukcji dźwięku, która odbudowuje sygnały audio utracone w procesie kompresji cyfrowej. Technologia ta przywraca nowe życie ulubionej muzyce, zapewniając wysokiej jakości doświadczenie słuchowe z dowolnego skompresowanego źródła. Luksusowy system audio Optima Infinity jest również wyposażony w nowej generacji technologię QuantumLogic™ Surround, która wydobywa sygnały z oryginalnego nagrania i rozdziela je na autentyczną, wielowymiarową scenę dźwiękową, zapewniając odtwarzanie o jasnym, wyrafinowanym i szczegółowym brzmieniu. Kia była jednym z pierwszych producentów samochodów, którzy wprowadzili technologię Clari-Fi do swoich systemów audio przy debiucie modelu Sorento 2016, a Optima jest pierwszym sedanem Kia, który oferuje technologię QuantumLogic Surround.
Nowa Optima podnosi wygodę na wyższy poziom dzięki długiej liście dostępnych technologii w różnych wersjach. W każdej Optyce dostępny jest wyświetlacz kamery tylnej, podczas gdy wersje SX i SXL oferują dostępny monitor 360-stopniowego widoku wokół pojazdu. Dostępne technologie wspomagające kierowcę, takie jak zaawansowany system adaptacyjnego tempomatu (SCC), wykrywanie martwego pola (BSD), ostrzeżenie o krzyżowym ruchu z tyłu (RCTA) oraz autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) – które w odpowiednich warunkach zatrzyma pojazd, aby potencjalnie uniknąć kolizji lub zredukować uszkodzenia – ułatwiają i uprzyjemniają jazdę. Po raz pierwszy w modelach Kia dostępne są reflektory HID o funkcji bi-funkcyjnej z dynamicznymi lampami skrętnymi (DBL) oraz intuicyjnym asystentem świateł drogowych (HBA), który rozpoznaje nadjeżdżające pojazdy i automatycznie przełącza światła na mijania, aż pojazd przeciwny minie.
Inteligentne Osiągi i Bezpieczeństwo
Optima 2016 posiada unikalnie zaprojektowaną karoserię, która łączy różne stopy stali o wysokiej wytrzymałości i osadzona jest na sztywniejszym i trwalszym podwoziu dzięki większemu użyciu stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Ponad 50 procent nadwozia zostało zbudowane z AHSS, co stanowi 150-procentowy wzrost w porównaniu do poprzedniego modelu. Większe użycie kleju strukturalnego – o ponad 450 procent w porównaniu do poprzedniej generacji – poprawia redukcję hałasu i drgań (NVH) oraz przyczynia się do sztywności strukturalnej. Inżynierowie dodali również więcej gorąco tłoczonych komponentów do nowej Optima, co stanowi 350-procentowy wzrost w porównaniu do modelu 2015. Taka struktura nadwozia pomaga zapewnić ochronę w przypadku kolizji, lepszą dynamikę jazdy i stanowi podstawę dla cichszej jazdy.
Wprowadzone dodatkowe innowacje mają na celu zredukowanie NVH, odchudzenie pojazdu i poprawę aerodynamiki. Optima 2016 to pierwszy model Kia, który ma wsparcie panoramowego dachu wykonanego z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, co pomaga zmniejszyć masę i obniżyć środek ciężkości pojazdu. Większa dolna osłona podłogi pomaga zredukować hałas wiatru i wspiera efektywność paliwową. Zwiększona izolacja deski rozdzielczej, dodatkowe wykończenia bocznych szyb oraz większe wykorzystanie kleju strukturalnego zapewniają cichą jazdę z mniejszym hałasem drogowym i wietrznym. Ustawienia silnika, panele karoserii i felgi są wszystkie sztywniejsze w nowej Optyce, redukując wibracje, hałas silnika i hałas drogowy. Większe poduszki przegubowe są używane, aby pomóc oddzielić hałas drogowy i silnikowy, a także zredukować wibracje silnika przechodzące przez podłogę i kierownicę.
Poprawa komfortu jazdy i prowadzenia była priorytetem dla inżynierów. Całkowicie sztywniejsze i lżejsze podwozie, co prowadzi do lepszej reakcji kierownicy, stabilności przy dużych prędkościach i lepszego prowadzenia. Przesunięcie punktów lokalizacji zawieszenia przedniej i tylnej podramy na zewnątrz optymalizuje geometrię zawieszenia, co zapewnia płynniejszą jazdę po nierównościach. Gdzie poprzednia Optima korzystała z podwójnych mocowań, większa sztywność osiągnięto dzięki systemowi czterech mocowań dla obu podram. Zwiększona sztywność przynosi korzyści w postaci lepszej reakcji kierownicy i trakcji w zakrętach. Bardziej wytrzymałe łożyska kół z przodu oraz dodanie większych podwójnych dolnych ramion sterujących z tyłu również pomagają poprawić właściwości jezdne i prowadzenia nowej Optima. Dostępne elektryczne wspomaganie kierownicy (R-MDPS) poprawia reakcję kierownicy dzięki wyższemu przełożeniu.
Nowa Optima jest dostępna z trzema opcjami silnikowymi, które równoważą osiągi między sportowością a efektywnością paliwową. Dwa silniki pochodzą z poprzedniej generacji: 2.4-litrowy silnik GDI o czterech cylindrach, dostępny w modelach LX i EX, oraz 2.0-litrowy silnik GDI turbo, dostępny w modelach SXL i SX Turbo. Chociaż silniki nie otrzymały jeszcze certyfikacji EPA, 2.4-litrowy silnik szacowany jest na 185 koni mechanicznych przy 6,000 obr./min i 178 lb-ft momentu obrotowego przy 4,000 obr./min. Oczekuje się, że 2.0-litrowy turbo wygeneruje około 247 koni mechanicznych przy 6,000 obr./min i 260 lb-ft momentu obrotowego przy 1,350 obr./min. Oba silniki są sparowane z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z funkcją Sportmatic®, a wersje SX i SXL mają dodatkowe łopatki zmiany biegów. Oba silniki zostały dostosowane do efektywności paliwowej oraz lepszych osiągów i prowadzenia, z maksymalnym momentem dostępnym przy niższych obrotach.