Kia rozpoczęła poprawę swojej oferty, wprowadzając model Optima/Magentis w 2001 roku jako model na 2002 rok na wybrane rynki.
Po latach oferowania prostych, skromnych pojazdów, Kia wkroczyła na rynek samochodów średniej wielkości z modelem Optima, znanym poza USA jako Magentis. Koreański producent samochodów był częścią grupy Hyundai i korzystał z tej samej platformy co czwarta generacja Sonaty. To było zaskakujące posunięcie, które pozwoliło im dotrzeć do większej liczby rodzin. Mimo że kosztował dwa razy więcej niż sedan Kia Rio, wciąż był tańszy od Hondy Accord czy Toyoty Camry.
Od zewnątrz, Optima/Magentis zaskakiwał kanciastymi reflektorami, podczas gdy era biodesignu nie była jeszcze całkowicie zakończona. Wypróbowali nowoczesny design, który okazał się udany. Niektórzy mogą powiedzieć, że samochód wyglądał nawet lepiej niż jego siostra, czwarta Sonata, zarówno z modernizacją, jak i bez niej. Jego chromowana atrapa chłodnicy wyglądała na wyższej klasy, mimo że nie zbliżała się do segmentu premium. Jedynym minusem była wielkość kół, które miały tylko 14 cali z opcją na 15-calowe obręcze ze stopów lekkich.
W środku było wystarczająco miejsca dla czterech dorosłych pasażerów, dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,7 metra (106,3 cale). W zależności od wersji silnikowej i poziomu wyposażenia, Kia oferowała automatyczną skrzynię biegów, skórzane siedzenia i szyberdach. Lista standardowych funkcji była długa i obejmowała klimatyzację, dzieloną tylną kanapę (mimo że był to sedan), poduszki powietrzne boczne oraz elektryczne szyby.