Kia zaprezentowała model Optima na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w Detroit w 2006 roku, a był to ostatni element układanki w jej ofercie.
Model Optima zakończył trzyletni proces odnowy oferty koreańskiego producenta. To średniej wielkości sedan, zbudowany na tej samej platformie co Hyundai Sonata. Stworzono go z myślą o zapewnieniu dobrego komfortu i przyzwoitych osiągów w przystępnej cenie. Efekt spełnił obietnice, a Optima sprzedawała się dobrze na całym świecie, nosząc różne nazwy, takie jak Magentis w Europie czy Lotze w Korei Południowej.
Za projekt odpowiadał Peter Schreyer, a jego wpływ był widoczny. Zaczynał się od dużych reflektorów wkomponowanych w boki i górną część błotników. Grille był szeroki, z poziomymi żebrami i z logo Kia w środku. Z boków, Optima miała prosty wygląd sedana z opadającą tylną szybą.
Wewnątrz, głośny system audio zajmował górną część centralnego panelu, a poniżej umieszczono przyciski do sterowania klimatyzacją. W zestawie wskaźników producent zdecydował się na czterodialowy panel, z temperaturą płynu chłodzącego i poziomem paliwa umieszczonymi w środku, na górze. To ten sam pomysł, który zastosowała marka Audi, co nie było zaskoczeniem, ponieważ Schreyer był ważnym projektantem dla niemieckiej marki.
Pod maską Kia oferowała szeroki wybór silników diesla i benzynowych. Na rynek amerykański koreański producent zainstalował jedynie wersje benzynowe.
Kia Motors America (KMA) po raz pierwszy zaprezentowała całkowicie nowego Kia Optima w wersji 2006.5, średniej wielkości sedana, na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w styczniu 2006 roku. Ostatni krok w pełnej regeneracji oferty Kia w ciągu ostatnich trzech lat, nowy Optima łączy wyrazisty styl z wydłużonym rozstawem osi, szerszym tokiem, zwiększoną mocą, lepszą efektywnością paliwową oraz dramatycznie poprawioną dynamiką jazdy, co przekłada się na lepsze osiągi i komfort pasażerów.
Nowy Optima, z sześcioma standardowymi poduszkami powietrznymi, w tym pełnowymiarowymi curtain airbags, kontynuuje zobowiązanie Kia do oferowania najwyższego poziomu standardowych funkcji bezpieczeństwa we wszystkich swoich pojazdach. Dodatkowo, wydłużony rozstaw osi i zwiększona szerokość Optima zapewniają więcej przestrzeni wewnętrznej (104.2 stóp sześciennych) niż w większości średniej wielkości sedanów, w tym liderów segmentu, takich jak Honda Accord, Toyota Camry i Nissan Altima 1.
„Nowy Optima to najnowszy przykład unikalnej zdolności Kia do dostarczania stylowych, przyjemnych w prowadzeniu pojazdów, które oferują wysoki poziom komfortu, wygody i bezpieczeństwa w rozsądnej cenie,” powiedział Len Hunt, wiceprezydent wykonawczy i COO Kia Motors America, Inc. „Pierwszy Optima był liderem wartości w swoim segmencie, a znaczące ulepszenia w osiągach i prowadzeniu oraz przestronność pasażerska na pewno przyciągną nowych klientów do marki Kia.”
Optima 2006.5 to najnowszy z długiej serii wprowadzeń nowych produktów od Kia. W ciągu ostatnich trzech lat Kia agresywnie rozszerzyła swoją ofertę, wprowadzając nowe modele, takie jak całkowicie nowy minivan Sedona, subkompakt Rio i Rio5, kompaktowego SUV-a Sportage, sedana Spectra i pięciodrzwiowego Spectra5, średniej wielkości SUV-a Sorento oraz dużego sedana premium Amanti.
Kia Optima (2006)
2006 Kia Optima
Wyrazisty, nowoczesny wygląd
Uosabiając „ekscytujące i umożliwiające” cele marki Kia, nowy Optima wyróżnia się zewnętrznym stylem, który wykorzystuje krótkie zwisy i sportowe detale – takie jak podwójne wydechy w modelu V6 – by prezentować mocną obecność na drodze. Okrągłe elementy w reflektorach i tylne światła nadają nowoczesny wygląd, podczas gdy nowy pakiet wykończenia zawiera 17-calowe felgi i opony Michelin, przyciemnioną przednią kratkę i reflektory, aluminiowe wykończenie wnętrza oraz zestaw wskaźników Supervision dla sportowego i bardziej agresywnego charakteru. W ramach pakietu wykończenia dla modeli EX dodano również czarne akcenty wewnętrzne i czarne skórzane fotele.
Zbudowany na nowej platformie z wydłużonym rozstawem osi (107.1 cali) i zwiększoną szerokością ogólną (71.1 cali) w porównaniu do swojego poprzednika, nowy Optima oferuje przestronną kabinę:
Z objętością wnętrza wynoszącą 104.2 stóp sześciennych, Optima ma jedną z najprzestronniejszych kabin w swoim segmencie, z większą przestrzenią wewnętrzną niż 2006 Honda Accord, Toyota Camry, Nissan Altima, Chevrolet Malibu, Ford Fusion i Mazda6.
Pojemność bagażnika w modelu Optima 2006.5 jest znacznie większa niż wcześniej. Przy pojemności 14.8 stóp sześciennych, objętość bagażnika stanowi prawie 10-procentowy wzrost w porównaniu do pojazdu poprzedniej generacji.
Wewnątrz nowy Optima oferuje udoskonalenia, takie jak zastosowanie lepszych materiałów i kontynuację sportowego designu z białoniebieską tematyką oświetlenia.
Bezpieczeństwo w standardzie
Nowy Optima to najnowsza realizacja wysiłków Kia w celu oferowania bezprecedensowego poziomu standardowego sprzętu bezpieczeństwa we wszystkich swoich pojazdach.
Nowy Optima wyposażony jest w sześć standardowych poduszek powietrznych, w tym podwójne zaawansowane poduszki powietrzne z przodu oraz pełnowymiarowe curtain airbags.
Optima jest jednym z nielicznych pojazdów w swojej klasie z standardowymi pełnowymiarowymi curtain airbags, aktywnymi zagłówkami z przodu oraz systemem monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Czujniki kontrolujące podwójne zaawansowane poduszki powietrzne określają położenie siedzenia kierowcy, podczas gdy czujniki wagi pasażera decydują, czy siedzenie pasażera z przodu jest zajęte. Centralna jednostka decyduje, czy aktywować jedną czy dwie poduszki powietrzne w zależności od wagi pasażera.
Standardowe aktywne zagłówki z przodu przesuwają się w górę i do przodu, aby pomóc w łagodzeniu urazów szyi pasażerów z przodu w razie kolizji z tyłu, a kolumna kierownicza pochłaniająca energię pomaga zredukować ryzyko lub ciężkość urazu klatki piersiowej kierowcy w czasie kolizji.
Optima 2006.5 ma standardowe cztery hamulce tarczowe, a systemy ABS oraz Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), Kontrola Trakcji (TCS) i wspomaganie hamowania (BAS) są dostępne jako opcja w pakiecie.
Kontrola trakcji Optima minimalizuje poślizg kół, stosując ciśnienie hamulca na ślizgającym się kole i redukując moc silnika, gdy jest to konieczne. Wspomaganie hamowania wspomaga wkład kierowcy w hamowanie, aby utrzymać pełne ciśnienie hamulca podczas nagłego zatrzymania. ESC działa jak „mózg” systemów bezpieczeństwa, monitorując kluczowe funkcje pojazdu, takie jak ciśnienie siły hamowania, prędkość pojazdu i kierunek ruchu. System ESC w Optima jest na tyle szybki i precyzyjny, że jest praktycznie niewidoczny dla kierowcy.
Dodatkowe standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmują: strefy zgniotu z przodu i z tyłu, belki drzwi chroniące przed uderzeniami bocznymi, wysoko regulowane pasy bezpieczeństwa z przodu z napinaczami i ogranicznikami siły (które mogą uwolnić pas w kontrolowany sposób, aby zminimalizować ryzyko urazu), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc siedzących oraz podwójne mocowania i zaczepy dla fotelików dziecięcych (LATCH) dla tylnych siedzeń.
Poprawione osiągi
Z zwiększoną mocą i momentem obrotowym w porównaniu do pojazdu poprzedniej generacji, nowy Optima oferuje lepsze osiągi, a oba dostępne silniki zapewniają lepszą efektywność paliwową, przewyższając wiele konkurencyjnych modeli.
Nowy silnik CVVT o pojemności 2.4 litra i czterech cylindrów dostarcza o 15% więcej mocy (161 KM) niż silnik z poprzedniej generacji. Wyjście czterocylindrowe Optima przewyższa podstawowe silniki czterocylindrowe w modelach Toyota Camry, Mazda6, Ford Fusion i Chevrolet Malibu 2.
Silnik V6 CVVT o pojemności 2.7 litra oferuje wzrost mocy o prawie 10% (185 KM) i zapewnia lepszą efektywność paliwową niż standardowe silniki V6 w modelach Honda Accord i Toyota Camry 2.
Nowa pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów z funkcją Sportmatic™ jest standardem w większości modeli Optima. Udoskonalona, płynniejsza pięciobiegowa skrzynia manualna jest standardem w modelu LX z silnikiem czterocylindrowym.
Połączenie komfortu jazdy z dynamicznymi osiągami
Odpowiedni do swojej zwinnej sylwetki, nowy Optima wykorzystuje niezależne systemy zawieszenia z przodu i z tyłu, które zostały dostrojone, aby dostarczać angażujące wrażenia podczas jazdy.
Układ zawieszenia Optima korzysta z konstrukcji MacPhersona z przodu; a tylne zawieszenie wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi pomaga utrzymać zdrową równowagę pomiędzy komfortem jazdy a responsywnym prowadzeniem.
Z przodu i z tyłu standardowo zainstalowane są stabilizatory przeciwwyważeniowe. Precyzyjny układ kierowniczy z przekładnią zębatą wspomaga prowadzenie.
Szerszy tok, dostosowane zawieszenie i układ kierowniczy Optima zapewniają lepsze właściwości jezdne i poprawione osiągi w porównaniu do poprzedniej generacji. Wydłużony rozstaw osi także zwiększa komfort jazdy.
Więcej komfortu i wygody niż kiedykolwiek wcześniej
Bezpieczeństwo pasażerów oraz długa lista standardowych funkcji wygody to tylko niektóre z cech definiujących nową falę produktów Kia. Optima 2006.5 została zaprojektowana tak, aby zapewniać cichą kabinę, która uzupełnia poprawione osiągi i charakterystyki prowadzenia pojazdu.
Zarówno wersje czterocylindrowe, jak i V6 nowego Optima są dostępne w dwóch poziomach wyposażenia: LX i EX. Wszystkie modele oferują bogaty zestaw standardowych funkcji zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, w tym klimatyzację, elektryczne szyby i zamki drzwi, podgrzewane lusterka zewnętrzne, sześciostopniowo regulowane siedzenie kierowcy, system audio AM/FM/CD z sześcioma głośnikami, tylne siedzenia dzielone w stosunku 60-40, cztery hamulce tarczowe oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Model LX z silnikiem czterocylindrowym i automatyczną skrzynią biegów jest wyposażony w tempomat, bezkluczykowy dostęp i alarm, ręczną regulację kolumny kierowniczej w pionie i w poziomie, kontrolę systemu audio na kole kierownicy oraz dywaniki. Model LX V6 zawiera również podwójne wyloty wydechu i felgi aluminiowe.
Wszystkie modele EX wyposażone są w felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, szkło solarne, ośmiozakresowo regulowane siedzenie kierowcy, automatyczną kontrolę temperatury, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne z funkcją Homelink, skórzaną kierownicę, komputer pokładowy, metalowe listwy drzwiowe, chromowane akcenty na zewnętrznych klamkach drzwi oraz system audio premium Infinity AM/FM/Kasetowy/6-cyfrowy CD/MP3, podczas gdy EX V6 dodaje podwójne wyloty wydechu.
System audio premium Infinity o mocy 360 watów dostępny w modelach EX zawiera dziewięć głośników w siedmiu różnych lokalizacjach w samochodzie, w tym subwoofer z tyłu, i wykorzystuje osiem kanałów wzmacniacza, każdy o mocy 45 watów. Dwukierunkowe, lewe i prawe przednie kanały z głośnikami wysokotonowymi zapewniają dynamiczną i bogatą reprodukcję dźwięku, a głośniki niskotonowe/wysokotonowe w tylnej części także wzmacniają obraz dźwiękowy. System audio premium Infinity jest reprezentatywny dla wyposażenia, które sprawia, że Optima wyróżnia się jako nie tylko niezwykła wartość, ale także wzór wyrafinowania.
Pakiet wykończenia LX, dostępny w modelach LX z silnikiem czterocylindrowym i V6 A/T, dodaje 17-calowe felgi aluminiowe, opony Michelin, przyciemnione reflektory i przednią kratkę, światła przeciwmgielne, zestaw wskaźników Supervision, komputer pokładowy, automatyczne sterowanie światłami, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, aluminiowe wykończenie wnętrza oraz srebrne akcenty w wewnętrznych klamkach drzwi.