Sedan Optima zadebiutował na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych w 2008 roku jako samochód z rocznika 2009. Był to znaczący lifting już znanego modelu Kia Optima/Magentis.
Model z 2009 roku był faceliftingiem drugiej generacji Optimy, która zadebiutowała w 2005 roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nowa wersja miała kątowe reflektory zamiast masywnych, które były wcześniej. Jednak pod nadwoziem znajdowała się ta sama platforma z niezależnym zawieszeniem na wszystkich kołach.
Reflektory zostały zwężone, co nadało im ostrzejszy wygląd, a światła przeciwmgielne zamontowano niżej w zderzaku. Grilla przekształcono poprzez integrację charakterystycznego „Tiger-nose”, zaprojektowanego przez Petera Schreyer’a, dyrektora ds. designu w Hyundai-Kia. Kolejną poprawą było zwiększenie zwisów przednich i tylnych o dodatkowy cal, co wpłynęło na bezpieczeństwo.
Wewnątrz całkowicie zmieniono deskę rozdzielczą, instalując nowe urządzenia elektroniczne. Standardowy system obsługiwał pliki MP3 oraz radio satelitarne Sirius. Reszta konsoli centralnej została lekko zmodyfikowana. Dzięki dużemu rozstawowi osi, oferował wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.
Pod maską znajdowała się nowa generacja silników, opartych na rodzinie Theta II, obok niektórych starszych jednostek. W wersjach europejskich zainstalowano silnik diesla o pojemności 2.0 litra. Standardowa skrzynia biegów dla niektórych wersji to 5-biegowa manualna, podczas gdy inne otrzymały nowo opracowaną 5-biegową automatyczną.
Kia Motors America (KMA) zaprezentowała model Kia Optima z 2009 roku, średniej wielkości sedan, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku. W sprzedaży od wczesnej jesieni, odświeżona Optima oferuje całkowicie zmodyfikowany wygląd zewnętrzny, który wyróżnia się bardziej agresywnym i dynamicznym stylem niż wcześniejsze modele, oraz jest wyposażona w nowy silnik, który zapewnia większą moc i lepszą efektywność paliwową. W 2009 roku Optima jest również większa od swoich poprzedników, co podkreśla jej charakterystyczny nowy design i odróżnia ją od innych samochodów w rosnącym segmencie średniej wielkości.
„Optima ma silną pozycję, aby zmienić sposób, w jaki konsumenci postrzegają oferty średniej wielkości sedanów,” powiedział Tom Loveless, wiceprezydent ds. sprzedaży KMA. „Już znana ze wzorcowej jakości, bezpieczeństwa i wartości, smukły nowy redesign Optimy zapewnia konsumentom sportowy, efektywny wybór i pokazuje zaangażowanie Kia w dostarczanie najlepszego wszechstronnego pakietu samochodowego.”
Ekstremalne Wrażenie z Zewnętrznej Strony
Model Kia Optima z 2009 roku oferuje nowy styl przodu, boków i tyłu, które opierają się na filozofii Kia tworzenia dynamicznych pojazdów, które wywołują emocje. Reflektory przeciwmgielne i dolna kratka chłodnicy zostały powiększone, a reflektory zwężone, co nadaje agresywniejszy, ostrzejszy wygląd. Szersze ozdoby boczne dodają sportowego charakteru, podczas gdy ostre linie z przodu prowadzą do tyłu, kończąc się wyraźnie zarysowaną pokrywą bagażnika. Aby dopełnić nowy wygląd tyłu, światła tylne zostały zwężone, co podkreśla smuklejszy wygląd Optimy.
Nowością w 2009 roku jest również dodanie sportowej wersji SX, która uzupełnia elegancko wyposażone, przystępne cenowo wersje LX i luksusowe EX. Już dostępna w modelach Kia Rio, Rio5, Spectra i Spectra5, linia SX dostarcza dodatkowego wymiaru dla nabywców Optimy, którzy poszukują bardziej sportowej wersji średniej wielkości. Wraz z sportowym zawieszeniem, ulepszenia SX obejmują: czarną kratkę chłodnicy i reflektory, sygnalizatory kierunkowskazów w lusterkach zewnętrznych LED, reflektory przeciwmgielne i 17-calowe koła w kolorze hyper-silver. Modele V6 EX i LX są wyposażone w 16-calowe aluminiowe koła i opony Goodyear.
Całkowita długość modelu Kia Optima z 2009 roku również wzrosła, wydłużając się o prawie dwa cale z przodu i jeden cal z tyłu, osiągając długość około 189 cali. Większe proporcje poprawiają zewnętrzny styl, nadając niższy, smuklejszy i bardziej dynamiczny wygląd. Wszystkie inne wymiary, w tym rozstaw osi, pozostają niezmienione.
Efektywny, Mocny Silnik
Z dostępnością w dwóch wersjach silnikowych – czterocylindrowym silniku o pojemności 2,4 litra lub sześciocylindrowym V6 o pojemności 2,7 litra – oraz dwóch pięciobiegowych skrzyniach biegów (manualnej tylko w modelu LX czterocylindrowym), Kia Optima z 2009 roku wprowadza nowy silnik pod maską. Po modernizacji w modelu 2006.5, dynamiczny silnik czterocylindrowy osiągał moc 161 koni mechanicznych, co stanowi 15-procentowy wzrost w porównaniu do poprzedniej generacji. W 2009 roku, jego miejsce zajmuje mocniejszy silnik 2.4, który generuje dodatkowe 13 koni mechanicznych, co podnosi osiągi czterocylindrowej Optimy do 175 koni mechanicznych i 169 lb-ft momentu obrotowego. Dostępny silnik V6 o pojemności 2,7 litra pozostaje niezmieniony, ale moc wzrosła do 190 koni mechanicznych i 184 lb-ft momentu obrotowego. Silnik V6 jest połączony z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie automatyczne skrzynie biegów mają funkcję Sportmatic™, umożliwiającą zmianę biegów bez sprzęgła.
Wprowadzenie systemu Dual Continuously Variable Valve Timing (CVVT) oraz Variable Intake System (VIS) jeszcze bardziej podnosi emocje związane z nowym silnikiem Optimy. Te dodatkowe systemy poprawiają efektywność paliwową pojazdu bez utraty mocy.
Zbudowana na ramie unibody, napędzana na przednie koła Optima wykorzystuje niezależne systemy zawieszenia z przodu i z tyłu. W przedniej części zastosowano amortyzatory MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy, które połączono ze sprężynami ściskowymi i stabilizatorami (standardowe wyposażenie we wszystkich modelach), aby zapewnić kierowcom responsywne prowadzenie i maksymalny komfort, niezależnie od stanu drogi.
Elegancja Wnętrza
Przemiana stylu obejmuje również wnętrze Optimy, gdzie rozbudowana elektronika harmonijnie współgra z odświeżonymi wzorami i schematami kolorystycznymi. Oparta na nowej platformie, standardowa jednostka audio obsługuje MP3, ma port USB i możliwość odbioru radia satelitarnego SIRIUS, dodatkowo wyposażona jest w gniazdo pomocnicze, które dodano do modeli z 2008 roku. Opcjonalny system nawigacji zintegrowany w desce rozdzielczej również jest nowością w Optima.
Pozostała część centralnego panelu i konsoli podłogowej została lekko dostosowana dla jeszcze bardziej intuicyjnej obsługi, a nowy design zestawu wskaźników w stylu beczki przyjmuje sportowe czerwone podświetlenie. Optima nadal oferuje dwa rodzaje wykończenia siedzeń w odcieniach szaro-beżowych – materiałowe (LX), skórzane (EX) – z czarnym skórzanym wykończeniem w modelach SX, które również mają aluminiowe wykończenia, sportowe pedały metalowe i zestaw wskaźników Supervision.
Pośród wielu dodatkowych opcji, Optima wciąż oferuje szereg standardowych funkcji. Model LX jest wyposażony w klimatyzację, elektryczne szyby i zamki, system audio AM/FM/CD z sześcioma głośnikami, materiałowe wykończenie siedzeń i drzwi, sześciostopniowo regulowane siedzenie kierowcy oraz czterostopniowo regulowane siedzenie pasażera z przodu, a także tylne siedzenia składające się w proporcji 60/40. Modele EX są ulepszane o skórzaną kierownicę z funkcją regulacji wysokości i długości, skórzane wykończenie siedzeń i drzwi, skórzaną gałkę zmiany biegów, automatyczną kontrolę temperatury, auto-ściemniające się lusterko wsteczne z funkcją Homelink® i ośmiostopniowo regulowane siedzenie kierowcy. Pakiety Convenience i Premium oferują dodatkowe ulepszenia, w tym elektrycznie otwierany szyberdach i system audio Infinity®.
Z Myślą o Bezpieczeństwie
Tak jak pozostałe modele Kia, Optima z 2009 roku wyposażona jest w wiele standardowych funkcji bezpieczeństwa. W skład tego wchodzą sześć poduszek powietrznych (podwójne zaawansowane poduszki z przodu oraz boczne montowane w przednich fotelach, a także pełnoboczna kurtyna powietrzna), aktywne zagłówki z przodu, belki wzmacniające drzwi na wypadek bocznych zderzeń, regulowane na wysokość pasy bezpieczeństwa z przodu z napinaczami i ogranicznikami siły, trzypunkowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc siedzących, mocowania i zaczepy dla dzieci (LATCH) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Pakiet kontroli stabilności elektronicznej dodaje Elektroniczną Kontrolę Stabilności (ESC), System Kontroli Traction (TCS), wspomaganie hamowania oraz cztery koła z systemem ABS.
Konkurencyjna Gwarancja