Zaledwie rok po wprowadzeniu na rynek pierwszej generacji cee’d, Kia znowu zadziwiła świat, prezentując zaskakująco atrakcyjną wersję hatchbacka: Pro cee’d z 2007 roku.
W przeszłości producenci samochodów oferowali swoje hatchbacki w wersjach trzy- lub pięciodrzwiowych. Tak było w przypadku Opla Astry, Volkswagena Golfa, Renault Megane czy Forda Focusa. Jednak Kia poszła inną drogą, wprowadzając trzydrzwiowego cee’da w nieco innej formie, nazwanej Pro_cee’d.
Koreański producent wykorzystał tę samą płytę podłogową, ale nadwozie było inne. Chociaż przednia część była taka sama, projektant bardziej nachylił przednią szybę, a linia dachu była niższa niż w standardowym cee’dzie. To był odważny krok, który zredukował przestrzeń nad głowami pasażerów kosztem wyglądu zewnętrznego. W końcu młodsze pokolenie miało do dyspozycji przystępnego cenowo, ładnego hatchbacka. Za drzwiami Pro_cee’da znajdowały się małe okna dla pasażerów z tyłu, a z tyłu dachowy spojler dopełniał sportowy charakter samochodu.
Wewnątrz Pro_cee’d miał ten sam kokpit, co wersja pięciodrzwiowa. Fotele przednie były jednak inne i miały wyższe boczne wsparcie. Z powodu opadającej linii dachu, przestrzeń nad głowami pasażerów na dzielonej tylnej kanapie była ograniczona.
Pod maską Kia zainstalowała tę samą gamę silników, co w wersji pięciodrzwiowej. To był odpowiedni samochód w odpowiednim momencie, oferujący dobrą frajdę z jazdy za ułamek ceny Focusa, Megane czy Golfa. Dodatkowo, samochód miał niezależne zawieszenie w każdym rogu.
Światowa premiera nowego modelu Kia pro_cee’d w wersji trzydrzwiowej, która odbędzie się na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w Niemczech 11 września w wersji produkcyjnej, to kolejny krok w rozwijaniu popularnej rodziny Kia cee’d.
Dłuższy, niższy i lżejszy od swojego pięciodrzwiowego odpowiednika, Kia pro_cee’d wprowadza więcej stylu i sportowego charakteru na rynek segmentu C. Jest zaprojektowany, aby przyciągnąć nową grupę europejskich konsumentów i zdobyć tysiące nowych klientów dla marki Kia.
„Nowa Kia pro_cee’d oferuje konsumentom niesamowicie stylowy wygląd i prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy, jednocześnie zachowując większość cech popularnego pięciodrzwiowego cee’da – w tym doskonałą praktyczność i wszechstronność,” entuzjastycznie mówi Jean-Charles Lievens, wiceprezydent Kia Motors Europe.
„Dzięki osiągom, komfortowi jazdy i prowadzeniu, które są jeszcze lepsze niż w pięciodrzwiowym modelu, pro_cee’d będzie dostępny z szerokim wyborem silników i specyfikacji jak jego pięciodrzwiowy odpowiednik. Uważam, że pro_cee’d to naprawdę świetnie wyglądający samochód i jesteśmy pewni, że zachwyci obecnych klientów Kia oraz przyciągnie wielu europejskich konsumentów, którzy szczególnie cenią samochody trzydrzwiowe i którzy jeszcze nie rozważali naszej marki.”
Pomimo sportowego wyglądu i obniżonej linii dachu, pro_cee’d o długości 4,25 metra ma wyjątkowo długi rozstaw osi i oferuje przestrzeń na nogi oraz bagaż, która w tej klasie jest najlepsza, a także bardzo konkurencyjny poziom wyposażenia i nowoczesne systemy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Klienci w Europie będą mogli wybierać spośród 19 wersji pro_cee’d, z trzema poziomami wyposażenia (LX, EX i TX), pięcioma silnikami oraz skrzynią manualną lub automatyczną, a także szeroką gamą wyposażenia opcjonalnego (w zależności od rynku).
Wyrazisty design nawiązujący do rodziny cee’d
Dzięki wczesnej koncepcji w procesie twórczym rodziny cee’d, pro_cee’d ma 'odrębny’ wygląd pomimo dużego stopnia wspólności z innymi modelami cee’d, ukryty pod zewnętrzną powłoką.
„To całkowicie przemyślany projekt, z jedynie maską i przednimi błotnikami przeniesionymi z pięciodrzwiowego modelu, a pozostałe elementy zewnętrzne są unikalne, tworząc swój własny, charakterystyczny styl,” komentuje Gregory Guillaume, główny projektant Kia Motors Europe. „Chcieliśmy, aby pro_cee’d był jak najbardziej 'sportowy’, jak to tylko możliwe, pozostając jednocześnie członkiem naszej rodziny cee’d.”
Ponieważ rodzina Kia cee’d składająca się z trzech modeli powstała jednocześnie, nowy pro_cee’d w wersji trzydrzwiowej ma tę samą szczegółową integralność inżynieryjną co pięciodrzwiowy model i wagon. Jest o 15 mm dłuższy od pięciodrzwiowego, a jego zwisy są dłuższe – o 10 mm z przodu i 5 mm z tyłu.
Chociaż linia dachu pro_cee’d jest o 30 mm niższa niż w pięciodrzwiowym modelu, rozstaw osi wynosi 2650 mm, więc kabina zachowuje większość udowodnionej praktyczności i wszechstronności cee’da, oferując wystarczającą przestrzeń na nogi i ramiona. Nowa linia dachu i opadający design słupka C skutkują niewielkim zmniejszeniem przestrzeni nad głową – o 30 mm z przodu i 40 mm z tyłu, ale dwie dorosłe osoby o wzroście 1,70 m mogą wygodnie usiąść z tyłu.
Pojemność bagażnika również jest duża jak na ten typ pojazdu, wynosząc 340 litrów – ładowana do dolnej krawędzi tylnych szyb i obejmująca 55 litrów przestrzeni do przechowywania w wyprofilowanych pojemnikach pod podłogą, które są standardowo wyposażone – podobnie jak w hatchbackach i Sporty Wagon. Całkowita pojemność po złożeniu tylnych siedzeń jest konkurencyjna w tej klasie i tylko nieznacznie mniejsza od pięciodrzwiowego cee’da.
Dłuższy, niższy, bolder wygląd nowego pro_cee’d
„Chcieliśmy, aby pro_cee’d był jak najbardziej 'sportowy’, jak to tylko możliwe, pozostając jednocześnie członkiem naszej rodziny cee’d,” wyjaśnia Gregory Guillaume, główny projektant Kia Motors Europe. „Jesteśmy dumni, że wygląd samochodu produkcyjnego pozostał tak bliski koncepcji, którą pokazaliśmy na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu w zeszłym roku i tylko drzwi bezramowe zostały usunięte.
Trzydrzwiowy Kia pro_cee’d jest tak kompleksowym przerobieniem tematu projektowego cee’da, że tylko maska i przednie błotniki zostały przeniesione z wersji pięciodrzwiowej. Wszystkie inne elementy zewnętrzne są nowe i ekskluzywne dla tego modelu. Jednak, podobnie jak jego członkowie rodziny, pro_cee’d ma podobny wygląd 'twardy, ale elegancki’, łącząc mocne, solidne formy z delikatnie płynącymi liniami, detalami jak kamienie szlachetne oraz szeroką postawą.
„W samochodzie produkcyjnym pro_cee’d sportowość komunikujemy głównie poprzez design zewnętrzny,” kontynuuje Guillaume. „Z przodu wydłużyliśmy nos o 10 mm i obniżyliśmy masę, wprowadzając płytszy grill, nowe reflektory, szerszy, niższy zderzak z wyraźnym spojlerem, głębszy centralny wlot powietrza, który jest szerszy na dole niż na górze, oraz większe światła przeciwmgielne umieszczone w eliptycznych wyżłobieniach.
„Profil sprawia, że pro_cee’d jest naprawdę charakterystyczny. Chociaż kąt szyby czołowej pozostał niezmieniony, szyba jest znacznie płytsza, a wysokość pojazdu została obniżona o 30 mm. Krawędź nadproża powyżej drzwi i okna bocznego jest głębsza. Drzwi, które są o 276 mm dłuższe od pięciodrzwiowego kuzyna pro_cee’d, mają unikalny design, podkreślający sportowy charakter tego modelu. Linia dachu podnosi się znacznie bardziej stromo w kierunku tyłu. Aby 'posadzić’ auto jeszcze mocniej na drodze, linia załamania ma ostrzejszy odcinek, a zarówno górna, jak i dolna krawędź unosi się z tyłu, przechodząc w nadkola.
„Boczne okno, słupek C i spojler tylnej klapy są oczywiście nowe i chociaż tylna szyba jest mocno nachylona, przestrzeń nad głową z tyłu pozostaje dobra, a pojemność bagażnika nie zmienia się. Tylne panele błotników zostały nieco wciągnięte (w porównaniu do pięciodrzwiowego), więc tylne nadkola wydają się bardziej wystające z głównej karoserii – chociaż całkowita szerokość pozostaje niezmieniona,” komentuje Guillaume.
„Z tyłu boczna linia śledzi zewnętrzną krawędź całkowicie nowego, jak kamień szlachetny, zespołu świateł tylnych i płynnie przechodzi w zderzak tylny, który został wydłużony o 5 mm. Ta linia jest powielona przez wyraźną linię zagięcia między metalową krawędzią tylnej klapy a tylną szybą. Ta subtelna linia podkreślenia owijająca wewnętrzną krawędź kloszy stanu światła, sprawia, że wydają się one wypchnięte na zewnątrz, co sprawia, że auto wygląda na szersze. Linie przepływu są również tworzone przez tylne nadkola i zderzak tylny z kątami, które nawiązują do linii swage. W przeciwieństwie do innych modeli cee’d, wydech w pro_cee’d jest wyraźnie eksponowany,” podsumowuje Guillaume.
Pod kierunkiem Guillaume’a, pro_cee’d został zaprojektowany przez dedykowany, międzynarodowy zespół projektowy Kia w Niemczech, wspierany przez zespół projektowy w Korei. Jak inne modele z rodziny, trzeci model cee’d jest ekskluzywnie dopasowany do wymagań europejskiego segmentu C oraz gustów europejskich konsumentów.
Tunel aerodynamiczny światowej klasy udoskonala aerodynamikę pro_cee’d
Ostateczny wygląd produkcyjnego pro_cee’da został opracowany z europejskich projektów w światowej klasy, pełnoskalowym tunelu aerodynamicznym w centrum badawczo-rozwojowym Namyang w Korei. Pro_cee’d ma gładką powierzchnię, eleganckie detale i brak zbędnych elementów, co przekłada się na znacznie poprawioną aerodynamikę.
Trzydrzwiowy hatchback o długości 4250 mm, który jest o 15 mm dłuższy od pięciodrzwiowego, z 10 mm większym zwisem (875 mm) z przodu i 5 mm (725 mm) z tyłu, ma bardzo konkurencyjne współczynniki oporu i siły nośnej. Współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi Cd 0,33 (taki sam jak w pięciodrzwiowym cee’dzie) – lepszy niż w Golfie i Focusie, podczas gdy współczynnik siły nośnej osiąga najlepszy wynik w klasie. Niski współczynnik siły nośnej zwiększa stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.
Nowoczesna, lżejsza konstrukcja nadwozia
Pod stylowym wyglądem nowego pro_cee’da kryje się nadwozie zaprojektowane w celu osiągnięcia wyjątkowo wysokiej sztywności skrętnej (skręcanie), co przynosi wiele korzyści w zakresie prowadzenia, jakości jazdy, trwałości, wykończenia i bezpieczeństwa.
Całkowicie nowa konstrukcja nadwozia stworzona przez Kia dla pro_cee’da wykorzystuje wysoką procentową zawartość stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie (67%) dla strukturalnie krytycznych elementów (aby zredukować wagę i zwiększyć sztywność skrętną), podczas gdy ponad 87% nadwozia wykonane jest ze stali antykorozyjnej.
Model po modelu nowy pro_cee’d waży o 84 kg (maksymalnie) mniej niż odpowiadający mu pięciodrzwiowy model.
Zastosowano analizę metodą elementów skończonych, aby przeprowadzić symulowane testy zderzeniowe i uzyskać optymalny projekt konstrukcji. Inżynierowie Kia stworzyli końcowy kształt nadwozia pro_cee’d, który przewyższa swoje cele projektowe pod względem odporności na siły skrętne (sztywność skrętna) i siły zginające (sztywność zginająca).
Aby zwiększyć odporność nadwozia na korozję, każdy cee’d jest poddawany nowej metodzie malowania zanurzeniowego, która polega na tym, że każde nadwozie obraca się w ruchu do przodu, zanurzone w zbiorniku, co zapewnia optymalną grubość powłoki na każdej powierzchni, w całym nadwoziu.
Głęboko imponująca jakość i rzemiosło
Wnętrze każdego modelu rodziny Kia cee’d zostało zaprojektowane i opracowane zgodnie z najwyższymi standardami, aby w pełni zademonstrować rosnącą 'moc zaskakiwania’ marki oraz produkować samochody, które są idealnie dostosowane do gustów i potrzeb europejskich konsumentów.
Już osiem miesięcy po wprowadzeniu pięciodrzwiowego cee’da na rynek, wyżsi menedżerowie Kia i wielu dealerów wiedzą, że gdy klienci po raz pierwszy wchodzą do cee’da, będą głęboko pod wrażeniem jego stylu, wykonania, jakości, materiałów, spasowania i wykończenia.
„Będzie kilka unikalnych elementów doświadczenia siedzenia w trzydrzwiowym pro_cee’d,” entuzjazmuje się David Labrosse, menedżer ds. planowania produktu w Kia R&D Centre w Russelsheim. „Płytsza szyba czołowa, niższa tapicerka dachu i szersze drzwi z cieńszymi szybami stworzą bardzo szczególną atmosferę we wnętrzu tego cee’da.”
„Będzie też wiele elementów, które zostały przeniesione z rodziny cee’d, ponieważ okazały się niezwykle skuteczne. Pro_cee’d zaprezentuje klientom dopasowane materiały, powierzchnie przyjemne w dotyku i wysokiej jakości tkaniny, produkowane w Europie, aby odpowiadały lokalnym gustom.”
„Pro_cee’d zapewni konsumentom wiele opcji i pozwoli im stworzyć własne wnętrza, swoją własną atmosferę oraz osiągnąć stopień personalizacji, który rzadko jest możliwy w segmencie C,” kończy Labrosse.
Zatem udana koncepcja wnętrza pięciodrzwiowego cee’da, z wieloma cechami i atrybutami, zostały przeniesione do pro_cee’da. Kluczowe różnice to niższa linia dachu, większe drzwi przednie i nowy projekt tylnych siedzeń.
Niższa linia dachu nieuchronnie zmniejsza przestrzeń nad głową, ale pro_cee’d nadal oferuje klientom przestrzeń wewnętrzną konkurencyjną w tej klasie, z wysokością nad głową z przodu wynoszącą 990 mm i 940 mm z tyłu. Dzięki długiemu rozstawowi osi (2650 mm) i dużym wymiarom od pedałów do punktu biodrowego tylnego siedzenia, wnętrze pro_cee’da pomieści czterech dużych dorosłych lub rodzinę pięcioosobową w realnym komforcie.
Większe zawiasy drzwi przednich pro_cee’da mają trzy 'pozycje’ (w tym dwa pośrednie kąty 25 i 50 stopni) – ostatnia pozycja to szeroki kąt 70 stopni, dzięki czemu większy kąt, w połączeniu z długością drzwi (1486 mm w porównaniu do 1210 mm w pięciodrzwiowym), zapewnia dobry dostęp do tylnych siedzeń.
Dostęp ten ułatwiają nowe fotele przednie z uchwytem na górze oparcia, które można wykorzystać do przechylania oparcia do przodu oraz przesuwania siedzenia do przodu w jednym płynny ruchu. Oba fotele przednie są wyposażone w mechanizm 'pamięci’, aby mogły wrócić do swojego pierwotnego położenia po wejściu lub wyjściu pasażerów z pro_cee’da.
Te wielofunkcyjne fotele przednie mają szerokie siedziska i oparcia, co zapewnia doskonałe wsparcie, a ich proporcje są odpowiednie dla kierowców i pasażerów o różnych kształtach i rozmiarach. Regulowane podparcie lędźwiowe jest dostępne zarówno dla fotela kierowcy, jak i pasażera.
Aby zwiększyć praktyczność w trzydrzwiowym pro_cee’dzie, projektanci Kia zmienili tylną część siedziska, które jest teraz stałe, oraz zaprojektowali na nowo dzielone oparcie 60/40, aby było łatwe do zwolnienia i po prostu składało się na siedzisku, bez potrzeby demontażu zagłówków. Powstałe wydłużenie podłogi ładunkowej jest stopniowe, choć nie całkowicie płaskie. Jednak auto oferuje doskonałą pojemność bagażową dla tej klasy pojazdów – łącznie 340 litrów przy wyprostowanych tylnej siedzeniach i 1130 litrów po ich złożeniu.
Podobnie jak w pięciodrzwiowym cee’dzie, pro_cee’d zachowuje niezwykle praktyczne schowki pod podłogą w przestrzeni ładunkowej.
Zaawansowane silniki diesla i benzynowe
„Z pro_cee’d o stylu i sportowym charakterze, spodziewamy się, że większy odsetek klientów, do 20%, zamówi silnik benzynowy lub diesla o pojemności 2.0 litra, z manualną skrzynią biegów, z wieloma z nich również zamawiającymi 17-calowe koła wyposażone w standardowo twardsze amortyzatory. Ta kombinacja doskonale pasuje do sportowego charakteru najnowszej odmiany cee’da,” komentuje Gregory Guillaume, główny projektant Kia Motors Europe. „Podobnie jak w innych modelach rodziny cee’d, nabywcy pro_cee’da będą mogli wybrać kombinację silnika i skrzyni biegów, która najlepiej odpowiada ich stylowi życia i nawykom motoryzacyjnym,” kończy Guillaume.
Dla nowego pro_cee’d Kia przedstawia klientom pełny wybór jednostek napędowych rodziny cee’d – pięć silników zgodnych z normą Euro4 oraz trzy skrzynie biegów, tak jak w modelach pięciodrzwiowych i Sporty Wagon. Prędkości maksymalne są podobne do pięciodrzwiowego modelu, w zakresie od 206 do 172 km/h.
Korzystając z maksymalnej redukcji wagi wynoszącej 84 kg w całej gamie modeli, pro_cee’d przyspiesza szybciej, osiągając czasy przyspieszenia (do 100 km/h) od 10,1 do 13,5 sekundy – w porównaniu do 10,3 do 13,8 sekundy dla modelu pięciodrzwiowego.
Moc silników mieści się w zakresie od 90 PS do 143 PS, w tym popularny, zaawansowany i bardzo responsywny silnik diesla 1.6-litra o mocy 115 PS – zaprojektowany i opracowany w 'centrum doskonałości w dziedzinie diesla’ w Kia w R&D Centre w Russelsheim, a produkowany przez Kia na Słowacji. Wartości zużycia paliwa wahają się w granicach od 4,5 do 7,7 litra/100 km, podczas gdy wartości CO2 różnią się od 119 do 184 g/km.
Aby dostosować się do lokalnych wymogów podatkowych, niektóre silniki pro_cee’d będą dostępne na niektórych rynkach z obniżonymi maksymalnymi mocami. Dobre osiągi pozostaną na wysokim poziomie, ponieważ mocny moment obrotowy tych silników nie zostanie osłabiony.
Bardzo responsywny, niskozużyciowy silnik diesla
Jednym z najpopularniejszych wyborów silników wśród nabywców pro_cee’d jest nowy silnik diesla 1.6-litra CRDi 16-zaworowy produkowany na Słowacji. Ta nowoczesna jednostka DOHC wyposażona jest w elektrycznie sterowaną turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT), co zapewnia dynamiczną wydajność i czyste spalanie. Jej moc i moment obrotowy są bardzo konkurencyjne – 115 PS (84,6 kW) i 255 Nm. Ten silnik jest standardowo połączony z pięciobiegową skrzynią manualną, a czterobiegowa automatyczna jest dostępna opcjonalnie (w zależności od rynku).
Klienci pro_cee’d, którzy oczekują wyższej wydajności, mogą zamawiać silnik diesla 2.0-litra CRDi produkowany w Korei. Ta jednostka SOHC 16-zaworowa CRDi również korzysta z technologii drugiej generacji common-rail oraz VGT, aby uzyskać moc 140 PS (103 kW) i moment 305 Nm. Ten silnik jest dostępny z jedną opcjonalną skrzynią biegów; ośmiobiegową manualną o wysokim przełożeniu jako standardową.
Podobnie jak w innych modelach cee’d, wersja 'o niższej mocy’ obu silników diesla będzie oferowana na niektórych rynkach z powodów podatkowych. Niski model 1.6 generuje 90 PS (66,2 kW), podczas gdy niski model 2.0 generuje 135 PS (99,3 kW) mocy.
Wybór trzech silników benzynowych
Klienci pro_cee’d z Kia będą mogli zamówić samochód z jednym z trzech konkurencyjnych silników benzynowych 16-zaworowych (1.4, 1.6 i 2.0 litra) – wszystkie wyposażone w elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa oraz zmienny czas otwarcia zaworów (CVVT). Wszystkie trzy silniki są standardowo dostarczane z pięciobiegową skrzynią manualną.