Kia Rio to odpowiedź Korei Południowej na VW Polo, Skodę Fabię i Opla Corsę. Nowy model Rio został zaprojektowany, aby przyciągać uwagę i oferował dobrą jakość w swojej klasie pojazdów.
Design zewnętrzny nie wyróżnia się szczególnie, jednak jest niższy i ma sportowszy wygląd w porównaniu do poprzednika.
Tył Rio został zmodyfikowany, co sprawiło, że wyglądał bardziej zwłaszcza i kompaktowo.
Kia postanowiła zrezygnować z wersji 3-drzwiowej, pozostawiając model 5-drzwiowy, co czyni Rio praktycznym autem, bardziej odpowiednim dla rodzin w roli samochodu miejskiego.
Otwierając klapę bagażnika, można zauważyć dużą przestrzeń ładunkową, którą można powiększyć, składając tylne siedzenia. Dzieki temu przestrzeń ładunkowa była większa niż w Corsie czy Polu.
Jedynym minusem bagażnika była jego wysoka pozycja, przez co ciężki bagaż było nieco ciężko załadować.
Osoba dorosła siedząca na tylnych siedzeniach Rio cieszyłaby się z długich podróży, ponieważ zarówno miejsce na nogi, jak i nad głową były odpowiednie.
Z tyłu znajdowały się jedynie małe uchwyty na kubki oraz brakowało schowków, nawet kieszeni na oparciach przednich siedzeń.
Rio był dostępny w trzech poziomach wyposażenia, nazwanych po prostu 1, 2 i 3.
Poziom 1 oferował klimatyzację, podgrzewane lusterka, dzielone tylne siedzenia, poziom 2 zawierał okna elektryczne, aluminiowe felgi, radio cyfrowe, USB, kamerę cofania, tempomat oraz systemy bezpieczeństwa, takie jak hamowanie awaryjne i ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu.
Najwyższy poziom wyposażenia, czyli 3, był wyposażony w większe felgi, podgrzewane siedzenia z skórzaną tapicerką, nawigację satelitarną, łączność ze smartfonem oraz czujnik deszczu do wycieraczek.
Nowy Kia Rio zadebiutuje na świecie podczas Targów Motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku. Rio to najlepiej sprzedający się model koreańskiego producenta, z ponad 473 000 sprzedanych sztuk na całym świecie w 2015 roku, co stanowi 16 procent rocznej sprzedaży Kii. Wielka Brytania przyczyniła się do tego, sprzedając 12 115 modeli Rio w 2015 roku, co stanowiło 15 procent całkowitej sprzedaży w tym kraju.
Wchodząc w swoją czwartą generację, nowy Kia Rio zaoferuje kupującym z segmentu B atrakcyjny pakiet, z nowoczesnym designem, wysoką praktycznością i wygodą, technologią bezpieczeństwa, która jest pierwsza w swojej klasie, nowymi funkcjami łączności oraz bardziej angażującą jazdą i prowadzeniem.
Michael Cole, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, skomentował: „Rio to ważny model dla Kii, jako nasz najlepiej sprzedający się model na świecie. Segment B to jeden z najbardziej konkurencyjnych obszarów nowego rynku samochodowego, a trzecia generacja Rio pomogła wprowadzić do marki Kia więcej ludzi niż kiedykolwiek wcześniej.
„Jako brama do marki, Rio zazwyczaj oferuje atrakcyjny design, niskie koszty eksploatacji i praktyczność. To właśnie z tych powodów obecny model sprzedał się w rekordowych liczbach na całym świecie. Nowy model będzie opierał się na tych kluczowych atutach, oferując większą pożądliwość, przyjemniejszą jazdę i najnowocześniejsze funkcje bezpieczeństwa w swojej klasie.”
Zaprojektowany i opracowany z myślą o potrzebach i pragnieniach szerszego kręgu nabywców, nowy Rio odegra coraz ważniejszą rolę w ofercie modeli Kii. Segment B to największy segment rynku nowych samochodów w Europie, a Kia przewiduje, że nowy Rio przyciągnie ponad 100 000 nabywców w swoim pierwszym pełnym roku sprzedaży. To umieści Rio obok najlepiej sprzedających się modeli Kii w Europie, Sportage i cee’d.
Nowy Kia Rio będzie produkowany w zakładzie Kii w Sohari w Korei i trafi do sprzedaży na całym świecie w pierwszym kwartale 2017 roku.
Wygląd zewnętrzny: Zdefiniowany przez proste linie i gładkie powierzchnie
Postępowy nowy design zewnętrzny i wewnętrzny Kia Rio był tworzony przez centra projektowe Kii w Niemczech i Kalifornii, w bliskiej współpracy z krajową bazą projektową w Namyang w Korei. Wygląd nowego Rio zdefiniowany jest przez proste linie i gładkie powierzchnie, nadając samochodowi wyrazisty nowy wygląd i bardziej dojrzały charakter niż jego poprzednik.
Z przodu, Rio posiada najnowszą ewolucję grilla 'tiger-nose’ Kii, który jest teraz cieńszy i szerszy na przedzie samochodu, z osłoną grilla w półpołysku czarnego koloru. Grill zintegrowany jest z nowo zaprojektowanymi reflektorami bi-funkcyjnymi, które są bardziej rzeźbione dla ostrzejszego wyglądu i posiadają nowy LED-owy znak świetlny w kształcie litery U. Otoczenia przednich świateł przeciwmgielnych w Rio zostały przesunięte na zewnątrz i do góry w zderzaku przednim w porównaniu do ich pozycji w modelu trzeciej generacji, co dodaje większej wizualnej szerokości przedniej części samochodu. Dłuższa maska ma bruzdy w kształcie uchwytów, które biegną od podstawy słupków A do grilla i reflektorów.
W profilu, wydłużona i bardziej zbalansowana postura czwartej generacji Rio uzyskano dzięki długiej masce i dłuższemu przedniemu wysunięciu, o 10 mm dłuższym rozstawie osi (do 2580 mm), cieńszym, bardziej pionowym słupku C i krótszym tylnym wysunięciu. Nowy samochód jest ogółem o 15 mm dłuższy niż jego poprzednik, mając 4065 mm długości, i 5 mm niższy (teraz 1450 mm wysokości). Proste, wyraźnie zdefiniowane linie biegną wzdłuż całej długości nadwozia i drzwi, jeszcze bardziej wydłużając wygląd samochodu dla pewniejszego wyglądu.
Tylna sekcja Rio jest teraz bardziej pionowa, z prawie pionową tylną szybą i krótszym wysunięciem. Prosta linia biegnąca od grilla, przez reflektory i wzdłuż górnej części drzwi, kontynuuje wokół tyłu pojazdu, w połączeniu z cieńszymi, bardziej rzeźbionymi tylnymi lampami, które teraz posiadają nowy, strzałkowy LED-owy znak świetlny. Podobnie jak szerszy wygląd 'twarzy’ samochodu, tylny design nowego Rio nadaje samochodowi silniejszy ogólny wygląd.
Gdy nowy Rio trafi do sprzedaży w Europie, będzie dostępny w wyborze ośmiu kolorów zewnętrznych oraz trzech wzorów obręczy aluminiowych, o średnicy od 15 do 17 cali. W Europie Rio będzie sprzedawane jako model pięciodrzwiowy.
Design wnętrza: Nowoczesna kabina z nowym pływającym HMI
Nowy Kia Rio charakteryzuje się nowoczesną kabiną, z bardziej rzeźbiarskimi formami i bardziej ergonomicznym układem niż jego poprzednik. Wnętrze zostało również zaprojektowane z myślą o nowym zakresie technologii Rio.
Podobnie jak zewnętrze, proste linie biegnące na szerokość deski rozdzielczej charakteryzują kształt wnętrza, nadając kabinie szerszy wygląd i zwiększając poczucie przestrzeni dla pasażerów. Oprócz długich, bocznych linii, które regulują kształt deski rozdzielczej, poziome kratki wentylacyjne dodatkowo zwiększają wizualną szerokość kabiny, zastępując pionowe kratki z trzeciej generacji. W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się błyszcząca czarna listwa.
Sama deska rozdzielcza jest teraz odpowiednio nachylona w stronę kierowcy, co zapewnia sportowymi charakterystyczny, bardziej skoncentrowany na kierowcy design oraz bardziej ekskluzywny charakter. W centrum deski rozdzielczej znajduje się 'pływające’ HMI (interfejs człowiek-maszyna), dostępne z wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Poniżej, centralna konsola skierowana w stronę kierowcy posiada mniej przycisków, z bardziej ergonomicznymi, wklęsłymi przełącznikami i pokrętłami poniżej do regulacji ogrzewania i wentylacji.
Nowy Kia Rio dostępny jest z wyborem czarnej lub szarej tapicerki materiałowej, lub z czarną lub szaro-skalowaną sztuczną skórą. 'Czerwony Pakiet’ dla Rio daje kupującym czarne fotele wykończone czerwoną sztuczną skórą w całej kabinie.
Nowe technologie dodatkowo zwiększają atrakcyjność kabiny Rio. Zaprojektowany w celu poprawy komfortu i wygody dla właścicieli, nowy model jest dostępny z bezkluczykowym dostępem i zapłonem, podgrzewanymi siedzeniami i kierownicą, wycieraczkami z czujnikiem deszczu i automatycznymi reflektorami. Nowy model jest również dostępny z Automatycznym Tempomatem, z ogranicznikiem prędkości, i Asystentem Parkowania z tylną kamerą (zobacz sekcję 'Bezpieczeństwo’ dla więcej informacji na temat nowych systemów bezpieczeństwa Rio).
Praktyczność: Większa przestrzeń w kabinie i bagażniku, z lepszą widocznością dookoła
Kia Rio będzie miało najbardziej przestronną kabinę i jedno z najwyższych pojemności bagażników (325 litrów) w swojej klasie, gdy trafi do sprzedaży, z praktycznością będącą kluczowym celem dla zespołów rozwoju i inżynierii Rio.
10 mm dłuższy rozstaw osi i 15 mm dłuższa karoseria Rio przyczyniają się do większych wymiarów kabiny i bagażnika. Przestrzeń na nogi wzrasta do 1120 mm z przodu i 770 mm z tyłu, podczas gdy nowy model oferuje więcej miejsca na ramiona niż większość innych samochodów w swojej klasie – 1375 mm z przodu i 1355 mm z tyłu. Pomimo tego, że nowy Rio jest o 5 mm niższy niż poprzedni model, przestrzeń nad głową z przodu i z tyłu (1021 mm i 966 mm odpowiednio) należy do najlepszych w segmencie B.
Te ulepszenia przestrzeni w kabinie osiągnięto dzięki szeregowi zmian w pakowaniu Rio. Należą do nich zmienione obramowania drzwi, przyjęcie nowych materiałów sufitowych oraz zmiany w kształcie deski rozdzielczej, a także bardziej znaczące zmiany w nadwoziu Rio – takie jak dłuższy rozstaw osi.
Ponadto cieńsze słupki C – zmniejszone o 87 mm – i przemieszczone lusterka drzwi (przesunięte do podstawy słupka A) pomagają zminimalizować obszar martwego punktu kierowcy i poprawiają widoczność dookoła. Niższa linia okien w kabinie i nowe kwartowe szyby na końcu tylnych drzwi również zapewniają lepszy widok dla kierowcy i pasażerów.
Kabina Kia Rio oferuje więcej miejsca do przechowywania niż wcześniej. U podstawy centralnej konsoli znajduje się otwarta podwójna taca na urządzenia mobilne i inne małe przedmioty, a konsola sufitowa zawiera miejsce na okulary przeciwsłoneczne. Schowek również ma kształt jednoboksowy. Nowy Rio ma uchwyty na butelki w każdym drzwiach (na butelki 1,5 litra z przodu i 0,5 litra z tyłu samochodu) oraz dwa większe uchwyty na kubki z przodu. Drzwi mają również zamknięte otwory na przechowywanie w uchwytach drzwi, przydatne do małych przedmiotów, takich jak telefon czy monety. Opcjonalnie dostępny jest podłokietnik, który zwiększa pojemność przechowywania w kabinie.
Pojemność bagażnika również wzrosła o 37 litrów do 325 litrów (VDA; +13 procent), co należy do najlepszych w klasie. Dodatkowa przestrzeń została osiągnięta mimo skrócenia tylniego wysunięcia Rio o 15 mm do 655 mm, co jest kluczowym elementem nowego designu samochodu. Nowy Rio ma podłogę bagażnika o zmiennej wysokości, co umożliwia właścicielom dostosowanie wysokości podłogi bagażnika, aby zmieścić przedmioty pod nią i zapobiec ich przesuwaniu się, lub schować je z widoku. Rio jest standardowo wyposażone w dzielone tylne siedzenia oraz zestaw mobilności opon pod podłogą bagażnika. Nabywcy mogą również zamówić opcjonalne koło zapasowe.
Zbiornik paliwa, który znajduje się pod tylną kanapą, ma pojemność 45 litrów, o dwa litry więcej niż wcześniejszy model.
Układy napędowe: Efektywne nowe silniki T-GDI z niskimi emisjami i natychmiastowym reakcjami
Nowy Kia Rio będzie napędzany przez gamę silników benzynowych i diesla, kiedy trafi do sprzedaży w 2017 roku, każdy z wysoką efektywnością i chętnym przyspieszeniem.
Rosnące zainteresowanie klientów silnikami o mniejszych pojemnościach, z turbodoładowaniem doprowadziło do wprowadzenia najnowszych silników benzynowych T-GDI (turbo benzynowe wtryskowe) o pojemności 1,0 litra. Lekki i kompaktowy nowy silnik został wprowadzony po raz pierwszy w zaktualizowanej Kii cee’d w 2015 roku i ma stanowić większość sprzedaży Rio, gdy nowy model wejdzie na rynek. Oprócz wysokiej efektywności i niskich emisji, lekka konstrukcja nowych silników T-GDI korzysta z dobrego prowadzenia Rio, z mniejszą masą i bezwładnością, z którymi samochód musiałby sobie radzić przy pokonywaniu zakrętów.
Klienci zamawiający Rio z silnikiem 1,0 litra T-GDI mogą wybierać między mocami 98 lub 118 KM. Silnik 98 KM osiąga maksymalną moc przy 4500 obr./min i 172 Nm momentu obrotowego od 1500 do 4000 obr./min. Wyższy silnik o mocy 118 KM generuje ten sam moment obrotowy w tym samym zakresie obrotów, podczas gdy moc osiągalna jest na wyższym poziomie 6000 obr./min. Oba silniki są teraz na końcowym etapie testów i rozwoju, a oczekuje się, że będą emitować mniej niż 100 g/km CO2 (NEDC, w cyklu mieszanym). System Idle Stop & Go (ISG) w Rio dodatkowo obniży emisje, czekając na homologację.
Oprócz silnika 1,0 litra T-GDI, Kia Rio jest oferowane z silnikami benzynowymi o pojemności 1,25 litra i 1,4 litra MPI (wielopunktowy wtrysk). Silnik 1,25 litra o mocy 82 KM osiąga maksymalną moc przy 6000 obr./min i 122 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min; silnik 1,4 litra produkuje 90 KM przy 6000 obr./min i 132 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min. Po zakończeniu ostatnich testów homologacyjnych, oba silniki powinny emitować mniej niż 120 g/km CO2.
Aby uzyskać jeszcze niższe emisje, nowy Rio będzie również sprzedawane z silnikiem diesla o pojemności 1,4 litra, generującym 69 lub 88 KM. Bez względu na moc, silnik diesla 1,4 litra będzie w stanie uzyskać najniższe poziomy emisji CO2 w gamie Rio – inżynierowie Kii celują w emisje CO2 poniżej 90 g/km z ISG.
Wszystkie silniki przenoszą moc na przednie koła, za pomocą pięcio-biegowej manualnej skrzyni biegów dla silników 1,25 litra i 98 KM oraz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów dla silnika 1,4 litra, silnika 118 KM 1,0 T-GDI oraz obu silników 1,4 litra diesla.
Bezpieczeństwo: Technologie wspomagające ADAS i cel pięciogwiazdkowy Euro NCAP
Nowy Kia Rio będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie, gdy wejdzie do sprzedaży, dostępny z pakietem zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy Kii (ADAS). Nowy Rio budowany jest na nadwoziu z wysokiej wytrzymałości stali i charakteryzuje się szeroką gamą pasywnego sprzętu bezpieczeństwa – samochód jest zaprojektowany tak, aby spełniał najbardziej wymagające kryteria testów bezpieczeństwa zderzeniowego na świecie.
Dążąc do pięciogwiazdkowego wyniku w testach zderzeniowych Euro NCAP, gdy wyposażony jest w opcjonalną technologię ADAS, Rio będzie pierwszym samochodem w segmencie B z systemem automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) z rozpoznawaniem pieszych. System AEB Rio wykorzystuje system detekcji radarowej długiego zasięgu do wykrywania potencjalnych kolizji z innymi pojazdami lub pieszymi i pomaga zatrzymać samochód. AEB jest połączony z systemem ostrzegania o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu (LDWS), który ostrzega kierowcę, jeśli zjeżdża z pasa bez używania kierunkowskazów.
Nadwozie nowego Rio składa się w znacznym stopniu z zaawansowanej stali AHSS. Obszerne wykorzystanie AHSS w nadwoziu Rio jest częścią szerszych działań Kii mających na celu osiągnięcie 5-procentowego zmniejszenia średniej wagi nadwozi nowych samochodów do 2020 roku w porównaniu z 2014 rokiem, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa i ochrony. 51 procent nowego nadwozia Rio wykonane jest z mocnej, lekkiej stali AHSS, w porównaniu do 33 procent w trzeciej generacji modelu.
Wyższe zastosowanie AHSS wzmocniło 'komorę’ kabiny pasażerskiej dla większego bezpieczeństwa pasażerów oraz skuteczniejszego rozkładu sił uderzeniowych. Mocniejsza stal została użyta do wzmocnienia słupków A i B, a także progów, struktury dachu, komory silnika i podłogi.
Nowe Rio jest wyposażone w sześć poduszek powietrznych w całej kabinie, a także punkty mocowania i zaczepy ISOFIX dla fotelików dziecięcych w przednich i tylnych siedzeniach.
Jazda: Bardziej angażujące i stabilne prowadzenie z komfortową jazdą
Oprócz tego, że jest niezwykle bezpieczne w prowadzeniu, nowy Rio dąży do wzbogacenia poziomu zaangażowania kierowcy oferowanego przez model trzeciej generacji. Zespoły rozwoju podwozia Kii dążyły do wprowadzenia większej atrakcyjności jazdy, z bardziej zwinnym i natychmiastowym prowadzeniem, jednocześnie poprawiając komfort jazdy. Rio korzysta z w pełni niezależnego przedniego zawieszenia typu MacPherson i tylnej osi na belce skrętnej.
Opracowanie sztywniejszego nadwozia dało zespołom B+R swobodę opracowania bardziej elastycznego systemu zawieszenia. Nowe Rio wykorzystuje zmodernizowane ustawienie sprężyn i amortyzatorów w porównaniu do modelu wyjściowego, co poprawia elastyczność i komfort samochodu przy wszystkich prędkościach, ułatwiając jednocześnie bardziej przyjemne i angażujące cechy jezdne.
W porównaniu do trzeciej generacji, modyfikacje podwozia Rio obejmują: sztywniejsze przednie wsporniki zawieszenia oraz poprzeczkę oraz podwyższenie tylnej belki skrętnej dla stabilności przy dużych prędkościach; zastosowanie nowych pionowych amortyzatorów tylnej osi oraz amortyzatorów przednich z technologią zaworów liniowych, co skutkuje bardziej liniowym prowadzeniem i reakcją zawieszenia na nierównych nawierzchniach; oraz przemieszczenie skrzynki kierowniczej, aby uzyskać lepsze wyczucie 'na środku’ przez kierownicę. Zmiany w podwoziu mają na celu nadanie Rio bardziej natychmiastowych reakcji prowadzenia i poprawę poziomu pewności, jaką ma kierowca za kierownicą.
Oprócz nowego pakietu technologii ADAS, nowy Rio standardowo wyposażony jest w System Zarządzania Stabilnością Pojazdu (VSM) z Elektroniczną Kontrolą Stabilności (ESC). VSM zapewnia stabilność podczas hamowania i pokonywania zakrętów, wykrywając utratę przyczepności i używając ESC, aby pomóc kierowcy utrzymać samochód na właściwym kursie.
Łączność: pełna integracja smartfonów Android i Apple
W centrum deski rozdzielczej znajduje się nowy system informacyjno-rozrywkowy, zawierający najnowszy interfejs HMI (człowiek-maszyna) Kii. Nowe Rio dostępne jest z 'pływającym’ 5,0-calowym ekranem dotykowym audio z sześcioma głośnikami. Kupujący mogą również wybrać 7,0-calowy ekran dotykowy do systemu informacyjno-rozrywkowego i nawigacji, z usługami połączonymi Kii obsługiwanymi przez TomTom®, oraz Android Auto™ i Apple CarPlay™ do pełnej integracji smartfonów.
Pakiet usług łączności Kia Connected Services oferuje kierowcom szeroki zakres aktualnych informacji, w tym na żywo aktualizacje ruchu drogowego, lokalizacje i alerty fotoradarów, wyszukiwanie punktów zainteresowania oraz prognozy pogody. Usługi te będą dostępne w samochodach wyposażonych w system nawigacji bezpłatnie dla europejskich nabywców przez siedem lat po zakupie samochodu.
System Android Auto™ Kii jest zaprojektowany do współpracy z telefonami z systemem Android w wersji 5.0 (Lollipop) lub nowszej. Dostępny od chwili wprowadzenia na rynek, Android Auto™ łączy się z telefonem użytkownika i pozwala mu uzyskać dostęp do aplikacji i funkcji smartfona przez system informacyjno-rozrywkowy w samochodzie, takich jak nawigacja Google Maps z głosowym prowadzeniem, połączenia i wiadomości głosowe. Android Auto™ pozwala także użytkownikom na strumieniowanie muzyki z Google Play Music™ i innych usług.
Apple CarPlay™, dla iPhone’a 5 lub nowszego, umożliwia pełną kontrolę głosową Siri, aby zarządzać różnymi funkcjami i aplikacjami telefonu, w tym nawigacją przez Apple Maps, połączeniami i dyktowaniem wiadomości. Apple CarPlay™ obsługuje również inne aplikacje audio, które użytkownik może pobrać na swojego iPhone’a – takie jak usługi strumieniowania muzyki lub audiobooków.
Kia Rio będzie pierwszym samochodem w segmencie B, który będzie wyposażony w porty USB z przodu i z tyłu kabiny, pozwalając użytkownikom na fizyczne podłączenie urządzenia mobilnego do systemu informacyjno-rozrywkowego Rio i ładowanie akumulatorów w ruchu.
W sprzedaży: Nowy Kia Rio zadebiutuje w Europie na początku 2017 roku