W 2009 roku Kia zaprezentowała odświeżoną wersję swojego znanego modelu Rio, który należy do segmentu subkompaktowego. To był idealny samochód w odpowiednim momencie.
Globalny kryzys gospodarczy z 2008 roku mocno dotknął przemysł motoryzacyjny. Z drugiej strony, Kia wprowadziła na rynek kompaktowy model cee’d, który zdobył popularność dzięki siedmioletniej gwarancji. Ponieważ większość ludzi poszukiwała niezawodnego i godnego zaufania pojazdu, sukces cee’da był pewny. W 2009 roku Kia zaprezentowała odświeżoną wersję swojego subkompaktowego modelu, Rio.
Design Rio powstał w włoskim instytucie I.DE.A., który był odpowiedzialny za wiele sukcesów w branży motoryzacyjnej. Z przodu Rio zachowało tę samą osłonę chłodnicy w całej gamie modeli. Jego ostre, trójkątne i zaokrąglone reflektory miały przezroczyste soczewki oraz przyciemnione wnętrze. W wersji hatchback linia okna kończyła się nagle za tylną osią. Wygięta linia okna ukrywała grubość słupka C. Z tyłu, przeprojektowane światła tylne posiadały przezroczystą soczewkę nad v-kształtnymi światłami cofania.
W środku niemal nie wprowadzono zmian do deski rozdzielczej. Poza nowym cyfrowym zegarem LCD umieszczonym na szczycie centralnej konsoli, trudno było zauważyć różnice. Przestrzeń wewnątrz pozostała taka sama, a do pięciu pasażerów mogło się zmieścić w środku, chociaż dla osób siedzących z tyłu było ograniczone miejsce. Jak w każdym hatchbacku, tylna kanapa była składana.
Pod maską Kia zainstalowała te same silniki, ale dostosowane do europejskich norm dotyczących zanieczyszczeń.
Kiedy Kia Rio zadebiutowała na rynku w sierpniu 2000 roku, przybyła z założeniem, że tanie auta nie muszą być nudne. Niezawodny i przystępny cenowo, subkompaktowy sedan przez większość swoich pierwszych czterech lat był najtańszym nowym pojazdem w Stanach Zjednoczonych i w 2001 roku stał się najlepiej sprzedającym się modelem firmy, co pomogło Kia w rozwoju na amerykańskim rynku.
Teraz, całkowicie nowy sedan Rio 2006 i hatchback Rio5 podnoszą poprzeczkę w segmencie aut podstawowych, oferując klasyczną moc silnika i przestronność wnętrza, a także sześć standardowych poduszek powietrznych, w tym poduszki kurtynowe na całej długości. Nowe w każdym calu, dłuższy rozstaw osi oraz zwiększona szerokość i wysokość Rio i Rio5 przyczyniają się do najlepszej w swojej klasie przestrzeni pasażerskiej wynoszącej 92,2 stopy sześcienne, a oba style nadwozia oferują długą listę standardowego wyposażenia, które z pewnością zwiększy ich atrakcyjność na amerykańskim rynku.
W rzeczywistości, całkowicie nowy Rio został nazwany „Najbardziej poprawionym nowym pojazdem 2006 roku” przez redaktorów szanowanej witryny motoryzacyjnej www.Autobytel.com.
Budując na sukcesie kompaktowego sedana Spectra oraz hatchbacka Spectra5, Rio 2006 i Rio5 to najnowsze modele firmy zaprojektowane specjalnie w celu przyciągnięcia szerszego kręgu amerykańskich konsumentów do marki Kia. W ciągu ostatnich trzech lat Kia agresywnie rozszerzyła swoją ofertę produktową, wprowadzając nowe modele, takie jak druga generacja SUV-a Sportage, SUV średniej wielkości Sorento, minivan Sedona i duży luksusowy sedan Amanti.
Całkowicie nowy Rio dostępny jest w trzech wariantach: podstawowym i LX w wersji czterodrzwiowej oraz hatchbacku Rio5 SX.
Wcielając w życie tożsamość marki Kia jako „ekscytującej i umożliwiającej”, nowy Rio i Rio5 charakteryzują się europejskim stylem zewnętrznym, emanującym sportową i młodzieńczą osobowością dzięki odważnemu wyglądowi i dynamicznemu profilowi.
Zbudowany na nowej platformie z dłuższym rozstawem osi (98,4 cala) oraz zwiększoną szerokością (66,7 cala) i wysokością (57,9 cala) w porównaniu do swojego poprzednika i większości konkurentów, nowy Rio oferuje przestronne wnętrze.
- O całkowitej objętości wnętrza wynoszącej 92,2 stopy sześcienne, nowy Rio i Rio5 mają najprzestronniejsze kabiny w swoim segmencie, z większą przestrzenią wewnętrzną niż większa Honda Civic czy Toyota Corolla.
- Przestronność bagażnika sedana Rio jest znacznie większa niż kiedykolwiek wcześniej. Przy 11,9 stopy sześciennej, objętość bagażnika stanowi 29-procentową poprawę.
- Pojemność przestrzeni ładunkowej Rio5 wynosząca 15,8 stopy sześciennej jest większa niż u jego dwóch głównych konkurentów, Chevroleta Aveo pięciodrzwiowego i Sciona xA.
Wnętrze wszystkich modeli Rio charakteryzuje się znaczącymi poprawkami w jakości materiałów i wykończenia, z standardowym materiałem całkowicie pokrytym tkaniną, która zawiera sportowy wygląd siatkowej tkaniny, oraz fotelem kierowcy z możliwością regulacji w ośmiu kierunkach i składanym podłokietnikiem dla maksymalnego komfortu.
Oprócz przyjaznej dla użytkownika ergonomii wnętrza, w kabinie znajduje się również kilka przemyślanych detali, w tym liczne miejsca do przechowywania telefonów komórkowych i PDA, slot w centralnym panelu na bilety parkingowe lub opłaty drogowe, podwójne gniazda zasilania 12v oraz wygodny hak na torby na zakupy z tyłu siedzenia pasażera.
Naśladując niedawno wprowadzone nowe pojazdy od Kia, całkowicie nowy Rio i Rio5 są najnowszym efektem wysiłków firmy mających na celu oferowanie bezprecedensowego poziomu standardowego wyposażenia bezpieczeństwa we wszystkich swoich pojazdach.
- Całkowicie nowy Rio i Rio5 są wyposażone w sześć standardowych poduszek powietrznych, w tym podwójne zaawansowane poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki powietrzne z przodu oraz poduszki kurtynowe na całej długości. Czujniki kontrolujące przednie poduszki pomocnicze określają położenie siedzenia, czy pas bezpieczeństwa jest zapięty, czy przednie miejsce pasażera jest zajęte oraz ciężkość zderzenia przedniego przed ich aktywacją.
- Sedan Rio czterodrzwiowy zastępuje Kia Spectra jako najtańszy samochód w USA, który oferuje boczne poduszki powietrzne kurtynowe jako standardowe wyposażenie.
- Rio 2006 i Rio5 są standardowo wyposażone w tarcze hamulcowe na przednich kołach. Hamulce przeciwblokujące (ABS) z tarczami na czterech kołach dostępne są jako opcjonalne wyposażenie dla modeli Rio LX i Rio5 SX.
Rio 2006 i Rio5 oferują większą moc i moment obrotowy oraz znaczny wzrost efektywności paliwowej w porównaniu do poprzedniej generacji Rio. W rzeczywistości nowy Rio i Rio5 oferują więcej standardowej mocy niż jakikolwiek pojazd w kategorii subkompaktowej.
Nowy silnik 1,6-litrowy DOHC wykorzystuje ciśnienie zmiennych zaworów (CVVT), aby osiągnąć moc 110 KM i moment obrotowy 107 lb.-ft. Oprócz większej mocy, ten nowy silnik zapewnia o 20 procent lepszą gospodarkę paliwową, w tym do 38 mpg na autostradzie. W rezultacie maksymalny zasięg Rio wzrasta z mniej niż 370 mil do ponad 450 mil – co stanowi wzrost o prawie 22 procent.
Oceny efektywności paliwowej wynoszą 32 mpg w mieście/35 mpg na autostradzie przy manualnej skrzyni biegów oraz 29 mpg w mieście/38 mpg na autostradzie przy automatycznej skrzyni biegów.
Jednym z czynników przyczyniających się do poprawy efektywności paliwowej Rio jest mniejsza waga pojazdu. Dzięki starannemu inżynierii nowy Rio jest większy i mocniejszy, ale waży mniej niż jego poprzednik. Oprócz poprawionej efektywności paliwowej, ta redukcja wagi pomaga w przyspieszeniu, hamowaniu i prowadzeniu.
Nowy silnik Rio można połączyć z pięciobiegową skrzynią manualną z ulepszonym połączeniem zmiany biegów dla lepszego odczucia lub z opcjonalną automatyczną skrzynią biegów o czterech biegach, sterowaną elektronicznie, z poprawioną jakością zmiany biegów (dostępna dla modeli Rio LX i Rio5 SX).
Wszystkie modele Rio i Rio5 charakteryzują się poprawioną wydajnością hamowania dzięki standardowym, wspomaganym siłą hamulcom wentylowanym na przednich kołach, które są o ponad cal większe niż w poprzedniej generacji pojazdu. Tarcze hamulcowe na czterech kołach dostępne są jako opcja z ABS w modelach Rio LX i Rio5 SX, po raz pierwszy oferując hamulce tarczowe z tyłu dla Rio.
Rio 2006 i Rio5 wyposażone są w niezależne zawieszenie przednie oraz pół-niezależne zawieszenie tylne, co zapewnia responsywną, sportową obsługę i komfort jazdy na długich dystansach. Korzystając z kolumn McPhersona z gazowymi amortyzatorami i sprężynami spiralnymi z przodu oraz z wałem skrętowym z sprężynami spiralnymi z tyłu, zawieszenie Rio zostało starannie dostosowane, aby było przyjemne w prowadzeniu, oferując jednocześnie maksymalny komfort.
Z przodu stabilizator jest standardem we wszystkich modelach Rio, a precyzyjny system kierowniczy z przekładnią zębatą wspomagany jest przez pomoc zapewnianą przez prędkość silnika, co wspomaga prowadzenie. Dzięki szerszemu rozstawowi kół oraz poprawionym systemom zawieszenia i kierowniczym, które zapewniają lepsze właściwości jezdne i poprawioną wydajność, dłuższy rozstaw osi nowego Rio pomógł projektantom wygospodarować więcej przestrzeni dla pasażerów tylnego siedzenia, jednocześnie zwiększając komfort jazdy.
Podstawowy sedan czterodrzwiowy wyposażony jest w stalowe koła 14-calowe i opony 175/70R14, podczas gdy sedan LX ma koła 14-calowe z pełnymi osłonami i większe opony 185/65R14. Rio5 SX wyposażony jest w 15-calowe felgi aluminiowe z oponami 195/55R15.
Czterodrzwiowy sedan Rio dostępny jest w dwóch wersjach wyposażeniowych: podstawowej i LX.
Chociaż projekt wnętrza koncentruje się na funkcjonalności i wszechstronności, każdy model jest wyposażony w hojną listę standardowych funkcji dla segmentu subkompaktowego, w tym: wnętrze całkowicie pokryte tkaniną z sportowym materiałem siatkowym, regulowany na wysokość fotel kierowcy, podłokietnik fotela kierowcy, obrotomierz oraz nawiew tylnego okna. Nie ma dostępnego opcjonalnego wyposażenia dla modelu podstawowego.
Sedan Rio LX oferuje dodatkowe wyposażenie standardowe, w tym: klimatyzację, radio AM/FM/CD, wspomaganie kierownicy z regulacją kąta, tylne siedzenie dzielone w proporcjach 60/40 oraz większe opony 14-calowe i pełne osłony kół.
Rio5 SX oferuje to samo wyposażenie standardowe co sedan LX i dodaje: opony 15-calowe i felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, spojler tylny, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów oraz metaliczne wykończenie wnętrza i metalowe pedały.
Opcjonalne wyposażenie dla Rio LX i Rio5 SX obejmuje czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, pakiet Power oraz hamulce przeciwblokujące (ABS) z tarczami z tyłu. Spojler tylny jest także dostępny dla czterodrzwiowego sedana LX.