Kia podążyła za trendem zmniejszania rozmiarów w trzeciej generacji modelu Rondo, oferując go na wybranych rynkach z mniejszymi, ekonomicznymi silnikami.
Nowa generacja zastąpiła zarówno model Sedona, jak i Rondo, prezentując stylizację, która pasowała do charakterystycznej „tygrysiej” grille Kia. Chociaż segment MPV kurczył się, wciąż było wystarczająco dużo nabywców, by przekonać kilku producentów samochodów do budowy małego lub kompaktowego MPV w świecie zdominowanym przez crossover’y i SUV-y.
Z przodu, kanciaste reflektory, które przesunięto ku bokom, przypominały te znane z modelu Kia cee’d. Cały samochód wyglądał jak przerośnięta wersja cee’da, z wyższym nadwoziem. To prowadziło do stromej maski, która próbowała połączyć się ze nachyloną szybą czołową. Tylnie światła miały podobny kształt do tych zainstalowanych w kompaktowym hatchbacku cee’d.
Ale większość ludzi kupuje pojazdy siedmioosobowe głównie ze względu na ich wnętrza. W tej kwestii Kia znacząco poprawiła model Carens. Oferował on dużo miejsca nad głową i na nogi zarówno dla pasażerów z przodu, jak i w drugim rzędzie. Pięć osób mogło wygodnie się zmieścić, ale te dwa składane siedzenia z tyłu były zbyt ciasne, by korzystać z nich dłużej niż przez pięć minut. Jedną z dużych zalet auta były specjalne schowki z pokrywami pod nogami tylnych pasażerów oraz pod podłogą bagażnika.
Pod maską Kia oferowała model Rondo z niewielką gamą silników. Podczas gdy Kanadyjczycy mogli wybierać tylko jednostki benzynowe, na australijskim rynku Rondo było dostępne także w wersji z turbodieslem.
Niższe, smuklejsze kompaktowe MPV z wyborem pięciu lub siedmiu miejsc
Dłuższy rozstaw osi zapewnia imponującą przestrzeń wewnętrzną i wszechstronność
Znaczące postępy w zakresie aktywnego bezpieczeństwa oraz wzmocniona konstrukcja nadwozia
Nowy, trzeci model Carens od Kia zadebiutuje na wystawie samochodowej w Paryżu. Dzięki dłużemu rozstawowi osi i bardziej kompaktowym wymiarom, znacznie poprawionemu aktywnemu bezpieczeństwu, smukłej aerodynamice oraz wyborowi czterech silników obiecujących lepszą oszczędność paliwa, ma na celu zapewnienie rodzinom większego komfortu, kultury jazdy i ochrony przy niższych kosztach eksploatacji.
Nowa Carens prezentuje umiejętności projektowe i inżynieryjne zespołów Kia, tworząc więcej przestrzeni w samochodzie o mniejszym rozmiarze. Jest o 20 mm krótsza, 15 mm węższa i 40 mm niższa od poprzedniego modelu, ale dłuższy rozstaw osi wynoszący 50 mm oraz bardziej wysunięty do przodu projekt pozwalają na większą przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Całkowita wysokość 1610 mm należy do najniższych w klasie i jest identyczna z wysokością Kia Soul.
Do siedmiu miejsc z dużą wszechstronnością
Nowa Carens będzie dostępna w wersji z pięcioma lub siedmioma miejscami, zapewniając obszerną przestrzeń dla wszystkich pasażerów.
Aby maksymalnie zwiększyć wszechstronność, oparcie fotela pasażera z przodu można złożyć do przodu, druga linia siedzeń ma trzy identycznej wielkości indywidualne fotele przesuwane i składane, a trzecie rząd (gdzie jest dostępny) są dzielone 50/50 i składają się płasko w podłogę bagażnika, gdy nie są potrzebne.
Klimatyzacja lub automatyczna kontrola klimatu będą standardem, w zależności od modelu, a w kabinie znajdują się tylne nawiewy powietrza oraz opcjonalne zasłony okienne, które pomagają utrzymać chłód i komfort. Specjalne szerokokątne lusterko w konsoli sufitowej pozwala rodzicom bezpiecznie monitorować dzieci podróżujące w dwóch tylnych rzędach w trakcie jazdy.
W kabinie znajdują się również praktyczne schowki, w tym szuflady pod siedzeniami, podłogowe pudełka do przechowywania, głębokie schowki w konsoli centralnej oraz duże kieszenie w drzwiach.
Nowa Carens będzie dostępna z opcjonalnym podgrzewaniem foteli z przodu i w drugiej linii siedzeń, a modele o najwyższej specyfikacji będą oferować również wentylowane fotele przednie z elektrycznymi przedłużeniami poduszek oraz wsparciem lędźwiowym. Kupujący będą mogli również wybrać podgrzewaną kierownicę oraz zestaw wskaźników z ekranem TFT LCD o przekątnej 4,2 cala, który wyświetla grafiki w wysokiej rozdzielczości.
Postęp w zakresie aktywnego bezpieczeństwa
Imponujący dorobek Kia w zakresie technologii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa dokonuje kolejnego dużego kroku naprzód dzięki funkcjom oferowanym w nowej Carens. Bezpieczeństwo zaczyna się od nowej, solidnej konstrukcji nadwozia, zaprojektowanej z wykorzystaniem najnowszych technik konstrukcji wspomaganej komputerowo (CAD) oraz strukturalnych wniosków wyciągniętych z rozwoju innych nowych modeli Kia. Z wysokim procentem stali o wysokiej wytrzymałości, co zapewnia sztywność przy najniższej możliwej wadze, nowa Carens ma szansę na uzyskanie pięciogwiazdkowej oceny Euro NCAP w testach zderzeniowych.
Innowacyjne funkcje aktywnego bezpieczeństwa obejmują system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz system asysty parkowania równoległego (PPAS). LDWS korzysta z kamery wideo skierowanej do przodu, aby monitorować położenie samochodu w stosunku do oznaczeń linii i wywołuje ostrzeżenie w przypadku niezamierzonych zmian pasa przy prędkościach powyżej 60 km/h. PPAS automatycznie mierzy miejsca parkingowe, a następnie, jeśli są wystarczająco duże, kieruje samochód w nie, korzystając z czujników ultradźwiękowych oraz komputera pokładowego, podczas gdy kierowca pozostaje w kontroli przyspieszenia i hamulca.
Oferowana jest również opcjonalna tylna kamera bezpieczeństwa, a widoczność w nocy można poprawić za pomocą reflektorów HID Xenon.
Nowoczesny styl nowej Carens podkreślają standardowe LED-owe światła do jazdy dziennej oraz opcjonalne tylne lampy zespolone LED.
Ekonomiczna, wydajna i przyjemna w prowadzeniu
Oferta silnikowa obejmuje cztery silniki, w tym dwa turbodiesel i dwa benzynowe, oferujące szerszy zakres mocy niż w poprzednim modelu – od 113 do 174 KM, z konkurencyjną oszczędnością paliwa i emisją CO2 zaczynającą się od zaledwie 118 g/km do 167 g/km dla modeli manualnych.
Są dostępne dwie wersje cenionego silnika diesla Kia 1.7 U2 generujące 113 KM z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 260 Nm lub 134 KM oraz 330 Nm momentu obrotowego. Modyfikacje przyczyniły się do niższej emisji CO2 dla obu – do zaledwie 118 g/km, co stanowi 19-procentową poprawę w porównaniu do poprzedniej Carens, z inteligentnym systemem start/stop ISG Kia.
Oba silniki benzynowe to jednostki 1.6 o bezpośrednim wtrysku, zapewniające mocną wydajność, nawet przy pełnej obsadzie pasażerów lub bagażu, przy minimalnym zużyciu paliwa. Silnik Gamma GDI o pojemności 1.6 litra, wprowadzony w Kia Sportage, a następnie zainstalowany w nowym cee’d, generuje 133 KM, podczas gdy jednostka 2.0 Nu dostarcza 174 KM i 211 Nm momentu obrotowego.
Sześciobiegowe skrzynie biegów są standardem w całej gamie; nawet w modelach z automatyczną skrzynią biegów. Niskie przełożenia dla pierwszego i drugiego biegu zapewniają żwawe przyspieszenie w miejskim ruchu, podczas gdy wysokie przełożenie (szósty) gwarantuje swobodną, komfortową, oszczędną jazdę przy prędkościach autostradowych.
Kompaktowa sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów dostępna z mocniejszymi silnikami diesla i benzynowymi została zaprojektowana i jest produkowana wewnętrznie przez Kia. Oferuje tryb sportowy z manualną zmianą biegów oraz opcjonalne łopatki na kierownicy.
Podwozie nowej Carens zapewnia responsywne prowadzenie, doskonałą stabilność przy prostych odcinkach i wyjątkową jakość jazdy oraz kulturę.
Elektryczne wspomaganie kierownicy MDPS Kia charakteryzuje się połączonym czujnikiem momentu obrotowego/kąta, aby chronić przed podmuchami bocznymi. Kierownica jest regulowana zarówno w pionie, jak i poziomie. Nowy system FlexSteerTM Kia, oferujący trzy poziomy obciążenia i wspomagania dopasowane do preferencji klienta – Normal, Sport i Comfort – jest standardem.
Zawieszenie przednie oparte na kolumnach MacPhersona jest zamontowane na podwoziu, aby izolować drgania od drogi, natomiast z tyłu połączona oś belkowa zaprojektowana z mocnym połączeniem między ramionami a osią pomocniczą wspiera precyzyjne pokonywanie zakrętów, zapewniając jednocześnie komfortową, elastyczną jazdę.
System hamulcowy z tarczami hamulcowymi – wentylowanymi z przodu i stałymi z tyłu – jest standardem. Wydajność systemu hamulcowego wspiera ABS, elektroniczna dystrybucja siły hamowania oraz asystent hamulcowy.
W zależności od modelu, dostępne będą stalowe lub aluminiowe koła w rozmiarach 16, 17 lub 18 cali.
Wiele nowoczesnych funkcji technicznych
Nowa Carens zaoferuje kupującym szeroką gamę innowacyjnych i nowoczesnych funkcji komfortu i wygody. Tempomat z ogranicznikiem prędkości będzie standardem we wszystkich modelach. Opcjonalne funkcje będą obejmować elektryczny hamulec postojowy, inteligentny klucz z przyciskiem uruchamiania/wyłączania silnika, system audio z sześcioma głośnikami z opcjonalnym wzmacniaczem i subwooferem, oświetlenie progowe w zewnętrznych klamkach drzwi oraz duży panoramiczny dach szklany z elektrycznym otwieraniem.
Benny Oeyen, wiceprezydent ds. marketingu i planowania produktów w Kia Motors Europe, mówi: „Nowa Carens wprowadza markę Kia z powrotem do jednego z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych sektorów europejskiego rynku, stając się silnym konkurentem w swojej klasie. Bardzo stylowa i sportowa, nowa Carens ma przestronne i wszechstronne wnętrze z pięcioma lub siedmioma miejscami oraz dużymi schowkami w całej kabinie. Model ten wzbudzi duże zainteresowanie wśród rodzin prowadzących aktywny tryb życia, które nie chcą iść na kompromis między stylem a praktycznością. Nowa Carens to kluczowy krok w strategii Kia mającej na celu zostanie jednym z dziesięciu najlepszych producentów samochodów w Europie.