W 2001 roku Kia wprowadziła nowy lifting drugiej generacji modelu Shuma i sprzedawała go w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Spectra, otwierając drogę dla nowego modelu w swojej ofercie.
Koreański producent samochodów był na skraju wprowadzenia nowych modeli i ciągłego ulepszania swojej oferty, a Shuma był jednym z najważniejszych pojazdów, które to umożliwiły. Był to tani, dobrze wyposażony, skromny sedan. Mógł pełnić funkcję samochodu do codziennych dojazdów oraz pojazdu rodzinnego. Nie mógł imponować nikomu czasem na torze, ale był przystępny cenowo, tani w eksploatacji i ubezpieczeniu. Jednak Kia zdawała sobie sprawę, że nazwa „Shuma” nie jest wystarczająco atrakcyjna, więc postanowiła spróbować innego podejścia.
W ramach tego nowego liftu producent poprawił przednią część, zachowując jednak te same reflektory, które miały charakterystyczny kształt podwójnej wypukłości w zderzaku, podobnie jak styl stworzony przez BMW dla jego flagowego modelu, serii 7. Profil samochodu ujawniał podobny kształt sedana w układzie trzech skrzyń, z klamkami i lusterkami w kolorze nadwozia, które zaskakująco nie były dostępne w innych, droższych markach. Z tyłu, wysokie światła tylne umieszczone w rogach otaczały pokrywę bagażnika lub klapę, w zależności od wersji. Model Shuma II, czyli Spectra, był również dostępny w wersji hatchback.
W środku klienci mogli znaleźć większość funkcji, które były dostępne za dodatkową opłatą w innych markach. Takie rzeczy jak klimatyzacja, odtwarzacz kasetowy i elektryczne szyby były teraz standardem w całej gamie. Z drugiej strony, szyberdach i automatyczna skrzynia biegów były oferowane za dodatkową opłatą.