Kia Sportage przeszedł długą drogę od taniego pojazdu terenowego do poważnego konkurenta w segmencie kompaktowych SUV-ów. Trzecia generacja była jego wielkim przełomem.
W 2006 roku Peter Schreyer, projektant Audi TT, podjął się wyzwania poprowadzenia zespołu projektowego w koreańskiej marce Kia, a model Sportage z 2010 roku był trzecim, który zaprojektował. Niektóre z jego elementów były już wcześniej widoczne w koncepcji Kia Kue z 2007 roku.
Wprowadzone na rynek kątowe reflektory i grill z wybrzuszeniem na górze i dole określono mianem „Tiger nose”, co oznacza „tygryski nos”, a zostało wprowadzone przez głównego projektanta. Pojazd nie przypominał kombi na wysokich kołach, lecz bardziej odpowiedniego SUV-a z opływową sylwetką. Kanciaste linie harmonijnie łączyły się z ogólną zaokrągloną formą, co bardzo przypadło do gustu klientom.
Platforma była zaprojektowana z myślą o takich pojazdach, oferując wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów oraz dużego bagażnika. System infotainment potrafił odczytywać pliki MP3 z pendrive’a, a także miał złącze AUX. Te funkcje nie były powszechne w wielu innych samochodach na drogach. Inną nietypową cechą był mały kolorowy wyświetlacz LCD w lusterku wstecznym, który pokazywał obraz z kamery parkowania.
Sportage z 2010 roku oferował szeroki wybór silników oraz trzy rodzaje skrzyń biegów. Był dostępny jako model z napędem na jedną oś lub na wszystkie koła. W przypadku modeli podstawowych standardowa skrzynia biegów miała pięć biegów, natomiast w innych modelach była to sześciobiegowa manualna lub opcjonalnie sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów.
Nowy Kia Sportage, z odmienioną karoserią, nowymi silnikami i świeżym, śmiałym stylem, prezentuje nowy rodzaj dynamicznej estetyki. To przyjazny dla miejskich rodzin kompaktowy SUV, który zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2.
Nowy model jest dłuższy, szerszy i niższy od swojego poprzednika o odpowiednio 90 mm, 15 mm i 60 mm, jednocześnie zachowując kluczowe cechy SUV-a – dominującą pozycję za kierownicą, poczucie bezpieczeństwa i mocną obecność na drodze, które uczyniły drugą generację Kia Sportage tak popularną.
Druga generacja Kia Sportage została zaprezentowana w 2004 roku i oznaczała ogromny krok naprzód dla marki. W ciągu najbliższych sześciu lat przyciągnęła tysiące nowych klientów, osiągając globalną sprzedaż przekraczającą 860 000 sztuk, w tym 150 000 w Europie Zachodniej.
Teraz, pod kierownictwem głównego projektanta Kia, Petera Schreyer’a, zespoły projektowe Kia stworzyły trzecią generację Sportage, wprowadzając nową DNA designu i wiele cech z koncepcyjnego modelu Kia Kue z 2007 roku, aby wyróżnić się na tle konkurencji w coraz bardziej zatłoczonym segmencie.
„Z zupełnie nowym Kia Sportage stworzyliśmy kompaktowy SUV z pięcioma miejscami, maksymalizującym atrakcyjność dla klientów. Jest przyjazny dla miejskiego życia i w pełni odzwierciedla zmieniające się oczekiwania i wymagania konsumentów,” skomentował Hyoung-Keun Lee, prezydent Kia Motors Corporation.
„Pomimo niedawnych i trwających światowych trudności gospodarczych, badania rynku Kia wskazują, że zapotrzebowanie na SUV-y segmentu C w Europie będzie systematycznie rosło w ciągu najbliższych pięciu lat, ponieważ klienci będą zmniejszać rozmiar swoich pojazdów, a nowe modele skupią uwagę na tym segmencie.
„Odpowiedź klientów na nowego Kia Sportage w Europie była całkowicie pozytywna i jesteśmy pewni, że nasz najnowszy model znacznie zwiększy udział Kia w rynku kompaktowych SUV-ów,” podsumowuje prezydent Lee.
Nowy Sportage ma współczynnik oporu aerodynamicznego Cd 0,37 – w porównaniu do 0,40 – oraz redukcję wagi o 91 kg w porównaniu do poprzedniego modelu, co poprawia ekonomię paliwową i komfort jazdy.
Wybór silników z lepszą ekonomiką i niższymi emisjami
Gdy pełna gama nowych modeli Kia Sportage trafi do sprzedaży później w tym roku, będzie dostępna z czterema silnikami – dwoma benzynowymi i dwoma dieslami, o mocy od 115 do 163 KM – z manualną i automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na dwie lub cztery koła. Asortyment modeli przedstawiony klientom będzie różnił się w zależności od kraju w Europie, aby dopasować się do lokalnych wymagań i preferencji. Ostateczne decyzje dotyczące brytyjskiego asortymentu jeszcze nie zapadły, ale wszystkie warianty silnikowe będą dostępne, a Kia Motors (UK) Ltd. planuje wprowadzenie wszystkich opcji dotyczących napędu i skrzyni.
W nowym Kia Sportage dostępne będą silniki diesla i benzynowe o pojemności 2 litrów, a także mniejsze silniki z technologią ISG (Intelligent Stop & Go), która zwiększa efektywność paliwową, a ich emisje CO2 będą wynosić zaledwie 138 g/km.
Zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i pieszych
W większości krajów europejskich nowa funkcja bezpieczeństwa będzie standardowym elementem wyposażenia, a nowe funkcje obejmują ESC z nowym czujnikiem przewrócenia, który uruchamia poduszki boczne, poduszki kurtynowe i napinacze pasów podczas potrzeby, a także system Hillstart Assist Control, zapobiegający cofaniu się podczas ruszania pod górę, Downhill Brake Control, który ogranicza prędkość podczas stromej zjazdu oraz system ESS, który miga światłami hamulcowymi podczas awarii.
Nowa kamera bezpieczeństwa umieszczona w lusterku wstecznym z wyświetlaczem LCD będzie dostępna jako opcja w każdym modelu.
Atrakcyjność dla obecnych i nowych klientów Kia Sportage
Nowy Kia Sportage będzie produkowany w fabryce Kia w Zilinie na Słowacji, a nabywcy będą mieli do wyboru do 10 kolorów nadwozia oraz czarne wnętrze, wykończone materiałem, częścią skóry lub skórą całkowitą, które można spersonalizować ciemnymi, jasnymi lub pomarańczowymi akcentami. Jakość kabiny została znacznie poprawiona. Wysokotechnologiczne funkcje obejmują: reflektory Xenon HID, LED-owe światła do jazdy dziennej, bezkluczykowy dostęp, przycisk uruchamiania silnika, kamerę bezpieczeństwa przy cofaniu, wbudowaną nawigację oraz panoramiczny szklany dach.
Najnowszy kompaktowy SUV Kia będzie korzystał z unikalnej 7-letniej gwarancji Kia w Europie. Nowa gama Sportage będzie pojawiać się w salonach w całej Europie latem.
Wprowadzenie nowego rodzaju dynamicznej estetyki
Nowy Kia Sportage oznacza dramatyczną zmianę kierunku projektowania kompaktowego SUV-a Kia. Dłuższy, niższy i szerszy od poprzedniego modelu, nowy Kia Sportage natychmiast wyróżnia się swoim „tygrysim” obliczem – z charakterystycznym grillem autorstwa Petera Schreyer’a, który łączy wszystkie nowe modele Kia.
„Nowy Sportage jest świeży i odważny i nie można go pomylić z niczym innym niż z Kia,” powiedział Peter Schreyer, główny projektant Kia. „Uosabia nową wizualną dynamikę Kia, skutecznie łącząc kluczowe cechy pojazdu terenowego – podwyższoną wysokość prześwitu, dominującą pozycję za kierownicą oraz zwiększone poczucie bezpieczeństwa – w eleganckim i przyjaznym dla miasta designie o globalnym apelu. Dzięki swojej atletycznej i muskularnej budowie Kia Sportage doskonale pasuje do swojej nazwy.”
Miejscowe logo na środku maski „tygrysie oblicze” otacza grill, rozszerzając się na dużych, wyrazistych reflektorach, tworząc dynamiczny i mocny wygląd. Siła tego wyglądu potęgowana jest przez maskę klapową i jej kontury, które przechodzą do uniesionych ramion, opadając do reflektorów.
„Klapowa maska nadaje poczucie siły i solidności przedniej części,” mówi Schreyer. „Razem z grillem te ramiona tworzą mocny, trójwymiarowy efekt na twarzy nowego Kia Sportage, a także pomagają kierowcy precyzyjnie umiejscowić samochód na drodze.”
Atletyczny charakter nowego Kia Sportage podkreśla nachylona szyba, która płynnie przechodzi w niską linię dachu. A górna część szyby odzwierciedla profil grilla. „Linia profilu górnej części szyby odzwierciedla kształt grilla,” wyjaśnia Gregory Guillaume, główny projektant Kia w Europie.
„Po raz pierwszy wprowadziliśmy ten element w koncepcyjnym modelu Kee na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku. Ten motyw był kontynuowany w tylnym widoku, który ma ten sam charakterystyczny kształt u podstawy tylnej szyby. Te dwa elementy natychmiast zwiększają widoczność Kia Sportage na drodze – tak samo, jak jego rzeźbione boki z wyrazistym wklęsłym motywem na panelach drzwi oraz poszerzone nadkola.”
Kluczowym elementem designu nowego Sportage jest związek między jego wysokimi barkami a wąskim szkłem, tłumaczy Schreyer. „Stworzyliśmy pojazd o proporcjach przypominających samochód sportowy między blachą a szkłem. Okna boczne są bardzo wąskie, co nadaje uczucie prawie rajdowego samochodu. Śledź linie barków i dachu, a spotkają się one w charakterystycznym odwróconym C-słupku.
„Rozmiar, kształt i proporcje C-słupka w każdym samochodzie są kluczowe dla jego wyglądu, a jak widać w naszym nowym Kia Sportage, determinują cały wygląd i odczucie samochodu,” dodał.
Użycie miarki przy nowym Kia Sportage potwierdza, że jest nieco niższy od poprzedniej generacji, ale projekt sprawia, że wygląda znacznie niżej, a zarazem bardziej elegancko i stanowczo.
Nawiązując do dużych reflektorów z przodu, tył nowego Kia Sportage ma wyraziste tylne światła, które rozprzestrzeniają się przez klapę bagażnika i w szerokich tylnych barkach samochodu. Podnosząc klapę z tylnym spojlerem, odkrywa się duży, głęboki i regularny w kształcie bagażnik.
Wiele cech nowego Kia Sportage zewnętrznego designu – kąt szyby, radykalnie nachylony C-słup i charakterystyczna rzeźba boku samochodu, były po raz pierwszy zasygnalizowane w koncepcyjnym modelu Kue, który był gwiazdą targów Detroit w 2007 roku.
„To istotne, aby czerpać prawdziwą inspirację projektową z naszych koncepcyjnych i pokazowych samochodów, takich jak Kue, i wprowadzać tę motywację do naszych modeli produkcyjnych. Nowy Kia Sportage jest tego wyraźnym dowodem,” skomentował Schreyer.
Różnorodność szczegółów – żebrowany dach, masywne klamki, relingi dachowe, podwyższony prześwit i duże lusterka – jeszcze bardziej potwierdzają wizję Kia jako pojazdu, który poradzi sobie wszędzie. Nowa Sportage ma przestronną kabinę, która wygląda dynamicznie i sportowo jak jej nadwozie. Dominuje w niej płynny kokpit, który rozszerza się od brzegów, a następnie dramatycznie zwęża się w środkowej części, tworząc przyciągającą wzrok konsolę centralną. To podkreśla szerokość samochodu, sprawiając, że pasażerowie czują się chronieni, bezpieczni i pewni siebie.
Guillaume wyjaśnił: „Poziome warstwy dzielą kokpit, więc nie musisz mierzyć się z ogromną ścianą plastiku, podczas gdy wysoki tunel centralny dzieli przednią kabinę. To nic innego, jak typowy układ kokpitu/konsoli w kształcie litery T, który można znaleźć w większości pojazdów.”
Te wysokie barki i wąskie szkło wskazują na dynamiczną pozycję jazdy nowego Kia Sportage, która została wzbogacona o masywną, małą średnicę kierownicy z trzema ramionami oraz głęboko osadzone instrumenty.
„Zewnętrzny design jest bardzo sportowy jak na samochód tego typu, a chociaż siedzisz wysoko w kabinie, to jest coś bardzo sportowego, ponieważ szyba ma bardzo szybki kąt, a linia barków jest bardzo wysoka,” powiedział Guillaume. „To daje poczucie wygody i bezpieczeństwa, a jednocześnie z praktycznego punktu widzenia jest nadal wystarczająco dużo miejsca na głowę z tyłu.”
W obszernym wnętrzu tylnej kabiny, odważnie nachylony C-słup cofa się daleko za pasażerami tylnymi, aby wzmocnić niski profil samochodu, nie przeszkadzając w ich widoku.
Peter Schreyer zamierza przekształcić publiczne postrzeganie Kia na całym świecie. „Chcę nadać Kia globalny charakter – pragnę, aby ten urok opierał się przede wszystkim na designie. Nowy Kia Sportage to duży krok w kierunku realizacji tego celu.
Wysokiej jakości wykończenie i wyposażenie z nowoczesnymi technologiami
Kia jest przekonana, że gdy obecni właściciele Kia Sportage i nowi klienci odwiedzą salony dealerskie, aby zobaczyć zupełnie nowy Kia Sportage, będą pod wrażeniem nowego modelu. Jego obecność w salonach będzie zarówno efektowna, jak i zaskakująca.
Nowy Kia Sportage będzie dostępny w oszałamiającym nowym kolorze metalicznym – Techno Orange – a pierwsze wrażenia zostaną również wzmocnione przez nową jasną chromowaną powierzchnię grilla – silne „oblicze” Kia – oraz odważny kąt C-słupa, szerszy rozstaw kół, zdecydowaną postawę oraz dużo bliższy związek między kołami, oponami i nadkolami – tworząc premium wygląd i odzwierciedlając precyzję i staranność, które zastosowano w całym pojeździe.
Wewnątrz nowego Kia Sportage stylizacja odzwierciedla nowy rodzaj dynamicznej estetyki stworzonej przez zewnętrzny wygląd i ustanawia nowy rodzaj atmosfery, z najwyższej jakości dopasowaniem, dyskretnymi akcentami wykończeniowymi oraz dostępnością licznych nowoczesnych funkcji. Nowy Sportage będzie oferowany w dwóch poziomach wyposażenia – LX i EX (szczegóły w Sekcji 8) oraz szeroką gamą opcji.
Dłuższa karoseria i dłuższy rozstaw osi oraz dodatkowa szerokość wewnętrzna zapewniają, że pasażerowie nowego Kia Sportage będą cieszyć się przestronną kabiną. Przyjęcie odwróconego kąta dla C-słupa przesuwa go o 186 mm do tyłu, w porównaniu do poprzedniego modelu, umieszczając go za pasażerami tylnymi, aby zapewnić im klarowny widok. Wsiadanie i wysiadanie z kabiny ułatwia obniżenie siedzeń o 29 mm oraz górna część progów drzwiowych o 31 mm.
Komfort kierowcy zwiększa przyjęcie pedału gazu zawieszonego na podłodze, co pozwala na płynne sterowanie przepustnicą oraz zwiększony zakres przesuwania do przodu i do tyłu dla siedzenia kierowcy – o 24 mm więcej niż w poprzednim modelu. Opcjonalnie można zamówić podgrzewane przednie i tylne siedzenia.
Kierownica o grubych obręczach i zestaw wskaźników „trzy cylindry” stają się znakami rozpoznawczymi Kia. Podobnie jak w zestawie umieszczonym w modelach Soul, Sorento i Venga, instrumenty nowego Kia Sportage mają przejrzystą i precyzyjną grafikę. Opcjonalnie będzie dostępny zestaw „Super Vision” z czerwoną iluminacją.
Wnętrze nowego Kia Sportage jest standardowo wykończone czarnym materiałem – a niezwykle można zamówić całkowicie czarny sufit. Opcje obejmują wykończenie częściowo skórzane oraz w pełni skórzane siedzenia, z wyborem kontrastowego przeszycia. Modele LX mają ciemnoszary kokpit i centralną konsolę, a opcje kolorystyczne obejmują średni szary, jasny alpejski oraz pomarańczowe wstawki w drzwiach, plus alpejskie metaliczne wykończenie konsoli centralnej.
Manualna klimatyzacja jest standardem. System audio nowego Sportage oferuje radio RDS i odtwarzacz CD z obsługą MP3, USB i iPoda – z głośnikami montowanymi w drzwiach oraz jednostką wysokotonową na każdym końcu konsoli. Nowy system audio-wizualnej nawigacji z 7,0-calowym ekranem, Bluetooth i rozpoznawaniem głosu będzie oferowany.
Inne dostępne nowoczesne funkcje „komfortu i wygody” obejmują kartę Smart do bezkluczykowego wejścia, a także przycisk uruchamiania/wyłączania silnika, „światła powitalne”, reflektory Xenon, LED-owe światła do jazdy dziennej oraz kamerę bezpieczeństwa montowaną w klapie bagażnika z wyświetlaczem w lusterku wewnętrznym.
Łącznie dostępnych będzie 10 kolorów zewnętrznych: kolory stałe x 2: Cassa White i Clyde Blue oraz kolory metaliczne x 8: Dark Gunmetal, Techno Orange, Sand Track, Black Pearl, Pheonix Silver, Sirius Silver, Machine Silver i Byte Blue.
Więcej miejsca dla ludzi i ładunku oraz cichsza jazda
Przestrzeń bagażowa w nowym Kia Sportage korzysta na zwiększeniu tylniego zwisu o 70 mm. Przy uniesionych tylnych siedzeniach, przestrzeń ładunkowa jest o 80 mm dłuższa i o 110 mm szersza na poziomie podłogi, dzięki bardziej kompaktowej konstrukcji tylnego zawieszenia. Pojemność bagażnika jest jedną z najlepszych w klasie i wynosi od 564 litrów przy zajętych tylnych siedzeniach do 1353 litrów przy złożonych siedzeniach.
Przestrzeń do przechowywania w kabinie zawiera większy schowek – chłodzony w niektórych modelach, większy pięcio-litrowy środkowy schowek – zwiększony z 3,0 litrów, i cztery kieszenie w drzwiach. Dwa duże uchwyty na kubki znajdują się między selektorem biegów a konsolą centralną, natomiast składany środkowy podłokietnik w tylnym siedzeniu ma podwójne uchwyty na kubki.
Nowy Kia Sportage jest znacznie cichszy i bardziej wyrafinowany niż jego poprzednik. Całkowicie nowa konstrukcja karoserii i większe wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości skutkują sztywniejszym i bezpieczniejszym pojazdem, w którym pasażerowie będą odczuwali mniej wibracji z nawierzchni drogi lub elementów mechanicznych.
Nowe silniki diesla i benzynowe zasilające nowy Sportage
Wyprodukowano w nowoczesnej fabryce Kia na Słowacji, całkowicie nowy Kia Sportage będzie ostatecznie dostępny w Europie z szerokim wyborem silników. W momencie premiery latem, oferta silnikowa składać się będzie z silników diesla 2.0 i benzynowego 2.0 – z silnikiem diesla 1.7 i jednostką benzynową 1.6 GDI, które pojawią się w późniejszym czasie, redukując emisję CO2 nowego modelu do mniej niż 140 g/km.
Diesle demonstrują światowej klasy inżynierię Kia
Na targach w Genewie w 2010 roku zadebiutował 2.0-litrowy silnik diesla z nowej rodziny „R” Kia. Całkowicie nowy silnik diesla z rodziny „R” po raz pierwszy pojawił się w wersji 2.2-litrowej o mocy 197 KM w nowym Kia Sorento, co potwierdza, że zdolności inżynieryjne Kia są rzeczywiście światowej klasy.
R2.0, który ma okazać się najpopularniejszym wyborem silnika wśród nowych nabywców Kia Sportage w wielu krajach europejskich, generuje maksymalnie 136 KM i 304 Nm momentu obrotowego przy zaledwie 1800 obr./min. Oprócz zapewnienia silnych osiągów, nowy silnik diesel umożliwia dostarczenie Kia kompaktowemu SUV-owi konkurencyjnej ekonomiki paliwowej i wyników emisji.
Później w tym roku dostępna stanie się nowa wersja silnika diesla 1.7 rodziny „U2”. Zaprojektowany i opracowany w Centrum Badawczo-Rozwojowym Kia w Niemczech, ten silnik o mocy 115 KM spełnia normy emisji Euro 5 i jest czystszy, cichszy i bardziej oszczędny niż wcześniejsze silniki U2. Został opracowany dla optymalnej jazdy, oferując ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego już od 2000 obr./min.
Silniki benzynowe łączą moc z ekonomiką
Teraz wyposażony w ulepszoną elektronikę i elementy o niskim tarciu, zmodyfikowany silnik benzynowy 2.0-litra „Theta II” oferuje więcej mocy, poprawioną wytrzymałość, zwiększoną finezję oraz obniżone zużycie paliwa i emisje.
Ta czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1998 cc ma podwójne CVVT (ciągłe zmienne sterowanie zaworami) zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych, cztery zawory na cylinder i charakteryzuje się oszczędzającą wagę, całkowicie aluminiową konstrukcją z odlewaną aluminiową blokiem, głowicą cylindrów i miską olejową. Zainstalowany w nowym Sportage, maksymalna moc wynosi 163 KM, z 194 Nm szczytowego momentu obrotowego przy umiarkowanych 4600 obr./min.
Później w tym roku nabywcy nowego Kia Sportage, którzy stawiają na ekonomię paliwa, będą mogli zamówić silnik benzynowy 1.6 litra Gamma, wyposażony w technologię GDI (bezpośredni wtrysk benzyny). Produkując wysoko konkurencyjne 140 KM, przybycie tego silnika oznacza pierwsze pojawienie się technologii GDI w pojeździe Kia.
GDI obniża emisje przy jednoczesnym zwiększaniu mocy i momentu obrotowego oraz poprawiając ekonomikę paliwa. Typowe korzyści obejmują 7% większy moment obrotowy przy niskich obrotach, 12% więcej momentu obrotowego przy wysokich obrotach oraz 10% lepszą ekonomię paliwa w porównaniu do konwencjonalnego silnika o podobnej pojemności.
System Stop and Go dostępny dla dwóch silników
Do końca 2010 roku Kia oferować będzie system ISG (Intelligent Stop and Go) jako opcję zarówno dla silnika diesla 1.7, jak i 1.6 GDI. ISG automatycznie wyłącza silnik, gdy pojazd zatrzymuje się w zatłoczonej jeździe miejskiej i natychmiast ponownie uruchamia silnik, gdy kierowca włącza pierwszy bieg. W połączeniu z innymi technologiami w nowym Kia Sportage, ISG pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin.
Szereg innowacyjnych technologii oszczędzających paliwo wyposażono w nowego Sportage jako standard, w tym wskaźnik zmiany biegów na wszystkich modelach manualnych, wskaźnik ECO, który zachęca do ekonomicznej jazdy na wszystkich modelach automatycznych oraz system zarządzania alternatorem oszczędzający energię.
Wybór systemów 2WD i AWD oraz trzy skrzynie biegów
Nabywcy nowego Kia Sportage w Europie będą mieli możliwość wyboru napędu 2WD lub AWD, a także pięciobiegowej lub sześciobiegowej skrzyni manualnej oraz sześciobiegowej skrzyni automatycznej.
Dla modeli Kia Sportage z silnikiem diesla standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna, ulepszona o lepszą synchronizację, mniejsze straty mocy, zwiększoną efektywność i trwałość. Zarówno większe silniki benzynowe, jak i diesle mogą być opcjonalnie wyposażone w sześciobiegową skrzynię automatyczną.
Ultra-kompaktowa sześciobiegowa skrzynia automatyczna
Opracowana przez Grupę Hyundai-Kia do montażu w szerokiej gamie przyszłych pojazdów, całkowicie nowa sześciobiegowa skrzynia automatyczna, teraz dostępna w nowym Kia Sportage, jest ultra-kompaktowa – i może być wyposażona w nowy opcjonalny system „paddle shift”, który umożliwia kierowcom zmianę biegów bez spuszczania rąk z kierownicy.
Kierowca może wybierać między dwoma trybami pracy – w pełni automatycznym lub „Sport”. Dla jazdy miejskiej tryb automatyczny jest idealny, natomiast tryb „Sport” pozwala na manualną zmianę biegów bez sprzęgła, co zwiększa zaangażowanie kierowcy – zarówno przy użyciu dźwigni zmiany biegów, jak i nowych łopatek umieszczonych na kierownicy.
Gdy samochód zatrzymuje się na dłużej niż kilka sekund, innowacyjna funkcja „Neutral Control” w nowej skrzyni automatycznej automatycznie przestawia skrzynię z „D” na „N”, co poprawia ekonomikę paliwową, zwłaszcza w ruchu miejskim.
Wybór zaawansowanych układów napędowych z 2WD i AWD
W zależności od rynku, konsumenci zamawiający nowy Kia Sportage będą mogli wybierać spośród pięciu modeli z 2WD i czterech z AWD – wykorzystujących zaawansowane układy napędowe, podobne do tych wprowadzonych w nowym Sorento w 2009 roku.
W każdym modelu Sportage, przyczepność jest dodatkowo wspomagana przez system Hillstart Assist Control, który zapobiega cofaniu się pojazdu, oraz Downhill Brake Control, który ogranicza prędkość pojazdu do zaledwie 8 km/h (5 mph) na stromych zjazdach.
Dla klientów, którzy większość czasu jeżdżą po drogach, nowy Kia Sportage z napędem 2WD oferuje niższą wagę, szybsze przyspieszenie, lepszą ekonomię paliwową i dobrą przyczepność, wspomaganą standardowym systemem kontroli trakcji.
Dla nowych nabywców Kia Sportage, którzy regularnie muszą zmagać się z trudnymi warunkami drogowymi, zjeżdżają z dróg lub ciągną przyczepy, napęd AWD będzie idealny. Będzie dostępny z silnikami benzynowymi i diesla o pojemności 2 litrów oraz odpowiednimi skrzyniami manualnymi lub automatycznymi.
Ten napęd AWD jest systemem jednomiejscowym (wysokim), który dostarcza 100% momentu obrotowego silnika do przednich kół w normalnych warunkach, co zwiększa efektywność paliwową. Gdy przednie koło traci przyczepność, procent momentu obrotowego jest automatycznie przenoszony na tylne koła, aby utrzymać postęp.
Podczas jazdy nowym Kia Sportage z AWD w śliskich warunkach – takich jak deszcz, śnieg, błoto, nieutwardzone drogi i jazda w terenie – kierowca może ręcznie aktywować tryb „Lock Mode” dla lepszej stabilności. Ten tryb dzieli moment obrotowy równomiernie między przednią a tylną osią, utrzymując ten podział do prędkości 40 km/h (25 mph).
Nowe elektryczne wspomaganie i nowe zawieszenie wielowahaczowe z tyłu
Na całym świecie ponad 860 000 właścicieli Kia Sportage cieszyło się unikalnym połączeniem umiejętności drogowych i terenowych tego modelu od czasu wprowadzenia drugiej generacji w 2004 roku.
Teraz, z determinacją, aby konkurować z najlepszymi pojazdami w klasie kompaktowych SUV-ów, inżynierowie Kia otrzymali cel poprawienia równowagi jazdy i prowadzenia w poprzednim modelu, jednocześnie osiągając bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące reakcje na wejścia kierowcy, z większą finezją jazdy.
Zespół inżynieryjny Kia Sportage zaprojektował nowy elektryczny system wspomagania kierownicy, aby zapewnić dobrą reakcję kierownicy i precyzyjną kontrolę pojazdu, z niskim oporem podczas parkowania i jazdy po mieście oraz bardziej substancjalnym sprzężeniem zwrotnym podczas jazdy poza miastem.
Nowy system MDPS (wspomaganie kierownicy napędzane silnikiem) jest wrażliwy na prędkość i wymaga zaledwie 2,96 obrotu kierownicy od skrajności do skrajności. Przechodząc z poprzedniego hydraulicznego systemu na elektryczne wspomaganie, uzyskano 3,5% poprawy w zużyciu paliwa.
Zarówno przednie, jak i tylne systemy zawieszenia są zamontowane na lekkim hydroformowanym podwoziu, które ma starannie dostrojone gumowe osłony, aby oddzielić pasażerów od nierówności nawierzchni.
Z przodu, kompaktowe zawieszenie MacPhersona zostało nieco dostrojone, by poprawić jego działanie i jest w dużej mierze przejęte z poprzedniego modelu. Małe zmiany w geometrii zawieszenia poprawiają odczucia i stabilność, podczas gdy nowe sprężyny boczne zmniejszają tarcie.
Nowy Kia Sportage korzysta z całkowicie nowego, wielowahaczowego, w pełni niezależnego systemu zawieszenia tylnego. W nowym modelu, amortyzatory i sprężyny są zamontowane osobno, aby zminimalizować zakłócenia w kabinie i przestrzeni bagażowej.
Z tyłu mogą być dostępne nowe selektywne amortyzatory amplitudy (ASD). Amortyzatory te łączą możliwość kontroli sztywnej na nierównych drogach i przy wyższych prędkościach (sztywniejsze, wysokiej amplitudy tłumienie) z płynniejszym prowadzeniem w mieście (miększe, niskiej amplitudy tłumienie) przy niższych prędkościach.
Wszystkie nowe modele Sportage sprzedawane w Europie są wyposażone w system hamulcowy z tarczami, wspomagany przez systemy ABS i EBD jako standard. Dla maksymalnej siły hamowania zastosowano wentylowane tarcze przednie oraz solidne tarcze tylne – z większymi średnicami tarcz w modelach AWD.
Chociaż nowy Kia Sportage ma większy nacisk na jazdę po drogach, nowy model z AWD i ręcznie wybieranym „Lock Mode”, który dzieli moment obrotowy 50/50 między przednią a tylną osią, będzie w stanie sprostać wyzwaniom w trudnych warunkach i w terenie.
Teraz nowe Kia Sportage posiadają 172 mm prześwitu, kąt natarcia wynosi 22,7 stopni, kąt zjazdu 28,2 stopni oraz kąt rampy 17,7 stopni. Dla kierowców zainteresowanych pokonaniem trudniejszych terenów, maksymalny kąt wspinaczki wynosi 44 stopnie, a maksymalny kąt przewrócenia 45 stopni.
Bezpieczniejsza jazda dzięki nowym technologiom „aktywnym” i „biernym”
Kia mocno inwestuje w programy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie zarówno aktywnego, jak i biernego bezpieczeństwa swoich pojazdów, aby zapewnić najwyższy poziom ochrony pasażerów.
Aby zapewnić, że posiadanie i prowadzenie najnowszego kompaktowego SUV-a Kia będzie bezpiecznym i satysfakcjonującym doświadczeniem dla wszystkich pasażerów, nowy Sportage oferuje klientom szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wyposażenia jako standard – lub jako opcje, w zależności od modelu i rynku.
W większości krajów europejskich, standardowe technologie „aktywnego” bezpieczeństwa zamontowane w nowym Kia Sportage obejmują Elektroniczną Kontrolę Stabilności oraz trzy nowe systemy – Hill-start Assist Control, Downhill Brake Control i system Emergency Stop Signal.
HAC zapobiega cofaniu się podczas jazdy na wzniesienia, podczas gdy DBC zapewnia bezpieczniejszą jazdę na stromych zboczach, utrzymując stałą prędkość 8 km/h (5 mph). ESS automatycznie „miga” światłami hamulcowymi, gdy systemy ABS lub ESC zostaną uruchomione.
Wydajność systemu hamulcowego z tarczami w Kia Sportage w skrajnych warunkach wzmacniają trzy systemy – regularny ABS (system przeciw blokadzie), a także EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania) do regulacji ciśnienia hamulców przednich/tylnych i BAS (system wspomagania hamowania), który rozpoznaje awaryjne hamowanie i dostarcza maksymalnej siły hamowania.
Dwa aktywne systemy są dostępne, aby wspierać kierowców podczas manewrów wstecznych. Czujnik ostrzegający pomaga kierowcy unikać kontaktu z pieszymi, uruchamiając dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, gdy pojazd zbliża się do przeszkody.
Drugą opcją jest nowa kamera tylna, zamontowana na klapie bagażnika. Ta kamera jest wyposażona w szerokokątny obiektyw o kącie 130 stopni, który dostarcza obraz na wyświetlacz LCD w lusterku wewnętrznym lub w wyświetlaczu nawigacyjnym, jeśli jest zainstalowany. Jednocześnie umożliwia kierowcy sprawdzenie tylniego widoku i martwego pola pod tylną szybą.
System monitorowania ciśnienia w oponach jest dostępny jako opcja, aby ostrzegać kierowcę w przypadku spadku ciśnienia w jakiejkolwiek oponie o więcej niż 25%.
Dla nowego Kia Sportage nowy czujnik przewrócenia jest częścią zaktualizowanego systemu ESC (standardowy w większości krajów europejskich) oraz może być zamówiony jako opcja we wszystkich innych. Czujnik ten monitoruje możliwe sytuacje przewrócenia i uruchamia rozłożenie poduszek bocznych, poduszek kurtynowych i napinaczy pasów, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Maksymalna ochrona dzięki technologii „biernej”
Nowy Kia Sportage został zaprojektowany w celu uzyskania 5-gwiazdkowej oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP oraz maksymalnych wyników w dwóch amerykańskich programach testów zderzeniowych. Całkowicie nowa platforma i karoseria wykorzystują znacznie większy procent stali wysokowytrzymałej i stali o ekstra wysokiej wytrzymałości niż w poprzednim modelu.
Udoskonalenia strukturalne obejmują mocniejsze i prostsze człony boczne podłogi w komorze silnika; wzmocniony projekt słupa B, który łączy górne i dolne poprzeczne człony, tworząc wewnętrzny pierścień przewrócenia; wzmocnione dno w podłodze bagażnika oraz przekierowaną i lepiej zabezpieczoną rurę paliwową.
W większości krajów europejskich nowy Sportage będzie standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych. Podwójne poduszki powietrzne z przodu, podwójne boczne poduszki powietrzne oraz pełno-długości kurtynowe poduszki powietrzne (połączone z nowymi czujnikami przewrócenia w systemie ESC oraz czujnikami uderzeniowymi) zapewniają ochronę głowy dla wszystkich pasażerów.