Zaprezentowany w 2013 roku na rok 2014, nowy design zewnętrzny Sportage został znacznie poprawiony, co sprawiło, że wyróżniał się w tłumie.
Grill w kształcie nosa tygrysa, ostre reflektory oraz piękne linie na boku, w połączeniu z dynamicznymi kątami i wyraźnymi nadkolami, stworzyły bardziej agresywny wygląd Sportage z 2014 roku.
Ten mały crossover oferował miejsca dla 5 osób i był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: LX, EX i SX.
Standardowe wyposażenie dla wersji LX obejmowało tempomat, łączność Bluetooth do telefonu i audio, system audio z 6 głośnikami, z gniazdem Aux i portem USB, a także 17-calowe alufelgi, tylne przyciemniane szyby oraz klimatyzację.
W wersji EX dodano większe 18-calowe alufelgi, automatyczne światła, chłodzoną rękawiczkę, ulepszoną tapicerkę, ogrzewane fotele oraz zaawansowany system audio marki Infinity.
Wersja SX była wyposażona w reflektory ksenonowe i tylne światła LED, jednak największą różnicą był turbodoładowany silnik.
Panoramiczny dach był dostępny jako opcja.
Nowy silnik dostępny w 2014 roku to jednostka 2.4-litra, która rozwijała moc 182 KM i była oferowana w wersjach LX i EX.
Topowa wersja wyposażona była w silnik 2.0-litra z turbosprężarką, który osiągał moc 260 KM.
Standardowo oferowano 6-biegową automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na przednie koła. Opcjonalnie można było zamówić napęd na cztery koła.
Kia wprowadziła pakiet ulepszeń stylistycznych i wyposażeniowych do swojego sportowego crossovera, Sportage, aby utrzymać go na czołowej pozycji w szybko rozwijającym się segmencie rynku. Sportage jest najlepiej sprzedającym się modelem Kia w Wielkiej Brytanii, stanowiąc około jednej czwartej sprzedaży firmy. Ten sukces ma być kontynuowany dzięki udoskonaleniom wprowadzonym w modelu z 2014 roku.
Dwa nowe warianty są dostępne, aby jeszcze bardziej poszerzyć atrakcyjność oferty, która obejmuje modele z napędem na jedną oś i napędem na cztery koła, dostosowane do różnych potrzeb. Silnik turbodiesel o pojemności 2,0 litra i mocy 134 KM jest teraz oferowany w wersji podstawowej 'KX-1′ z napędem na cztery koła, podczas gdy silnik turbodiesel o pojemności 1,7 litra i mocy 114 KM jest teraz dostępny w wersji '4′ z napędem na jedną oś.
Oferta na 2014 rok składa się z oznaczeń wykończenia '1′, '2′, '3′, '3 Sat Nav’ i '4′, a wersje z napędem na cztery koła mają prefiks KX. Oprócz diesla o pojemności 1,7 litra i silnika 2,0 litra o mocy 134 KM, Kia oferuje również silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem oraz silnik wysokowydajny 2,0 litra dostarczający 181 KM, zarezerwowany dla flagowego wariantu KX-4.
Modele benzynowe 1,6 litra i diesla 1,7 litra mają napęd na przednie koła, natomiast wersje 2,0 litra są wyłącznie z napędem na cztery koła i są dostępne z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów jako alternatywą dla standardowej sześciobiegowej skrzyni manualnej. Inteligentny system Stop and Go (ISG), oszczędzający paliwo i redukujący emisję spalin, jest standardem w modelach 1,7 litra i wyposażony jest również w Sportage '2′ o pojemności 1,6 litra. Zatrzymuje silnik, gdy samochód stoi w korku, i uruchamia go natychmiast, gdy kierowca jest gotowy do ruszenia.
Jeszcze bardziej dopracowany wygląd
Od samego początku Sportage zdobywał uznanie za swoje oszałamiające proporcje, łączące elementy SUV-a z bardziej eleganckim profilem coupe. Te cechy zostały jeszcze bardziej podkreślone dzięki subtelnym zmianom w modelu 2014, który zyskał także luksusowe akcenty w przestronnych i stylowych wnętrzach.
Wszystkie wersje mają poprawioną stylistykę zewnętrzną i oświetlenie. W całej gamie pojawiły się nowe wersje „grilla w kształcie nosa tygrysa” Kia. Wersje Sportage '1′ i 'KX-1′ mają teraz czarny błyszczący grill z chromowanym otoczeniem zamiast wcześniej białego wykończenia, a dla pozostałych modeli wprowadzono nowy wzór czarnego grilla w kształcie strzały, również z chromowanym otoczeniem.
Tylne światła kombinowane to ewolucja tych z poprzedniego modelu, oferująca lepsze oświetlenie i, w efekcie, lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg. Cała jednostka, w tym sekcja zamontowana na klapie bagażnika, jest teraz oświetlona przez funkcjonalność tylnych świateł. Wersje Sportage '4′ i 'KX-4′ mają oświetlenie LED, by jeszcze bardziej podkreślić ich obecność w nocy i luksusowy wygląd. Modele Sportage '3′ i wyższe mają antenę w kształcie płetwy rekina zamontowaną na tylnej części dachu, co stanowi kolejny mały, ale ważny dodatek podnoszący wrażenie luksusu.
Pojawiły się nowe, stylowe 16-, 17- i 18-calowe felgi aluminiowe dla wszystkich wersji, z blokadą nakrętek. Sportage standardowo wyposażony jest w pełnowymiarowe koło zapasowe. Wybór kolorów lakieru metalicznego również został zmieniony, dodano nowe kolory Space Blue (z modelu Venga) oraz Fusion White (z modeli cee’d i pro_cee’d GT).
Wewnątrz, miękka powłoka 'nano’ została dodana do deski rozdzielczej i konsoli centralnej wszystkich wersji, a teraz dostępne są także podświetlenia konsoli oraz miękkie wykończenia górnych części drzwi. Wszystko to jest dodatkowym dowodem na znaczenie, jakie Kia przywiązuje do jakości wykonania. Głośniki wysokotonowe zamontowane w drzwiach zostały przeorganizowane, aby poprawić jakość dźwięku.
Sportage zawsze był wyjątkowo praktyczny, a jednocześnie stylowy, z licznymi schowkami rozmieszczonymi w kabinie – przedni podłokietnik z schowkiem, połączony tylny podłokietnik i uchwyty na kubki, kieszenie w drzwiach z przodu i z tyłu, kieszenie w oparciach foteli, gniazda zasilania 12V w konsoli centralnej i bagażniku oraz haki na siatki bagażowe (z siatką w wersjach od '2′ wzwyż). Model z 2014 roku ma teraz wyjmowaną tackę w schowku konsoli centralnej oraz podświetlane uchwyty na kubki. Nowe składane klucze oraz inteligentny klucz w modelach z przyciskiem uruchamiania silnika to kolejne ulepszenia jakości w całej ofercie.
Lepsza instrumentacja i audio
Sportage '3′ i wyższe mają nową stylistykę instrumentów, co jest kolejnym dowodem na niezłomne starania Kia w podnoszeniu jakości. 4,2-calowy wyświetlacz LCD jest umieszczony między zagłębionymi wskaźnikami nowo zaprojektowanego wyświetlacza z podwójną ramką. Zespół wyświetlacza zawiera informacje o trasie, temperaturę otoczenia, informacje o wybranym trybie Flex Steer w modelach, gdzie jest on zamontowany, wskaźnik zmiany biegów w wersjach manualnych i funkcję asystenta parkowania równoległego w wersjach '4′ i 'KX-4′.
Sportage '3′ i 'KX-3′ mają nowy system audio z 4,3-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT LCD z wbudowanym wyświetlaczem kamery tylnej, który pomaga kierowcom podczas cofania lub parkowania równoległego. Modele '3 Sat Nav’ zastępują go 7-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym z mapowaniem dla 44 krajów europejskich, pełnym rozpoznawaniem kodów pocztowych w Wielkiej Brytanii, wiadomościami o ruchu drogowym z funkcją objazdu, widokami zjazdów autostradowych, wskazówkami drogowymi, ostrzeżeniami o ograniczeniach prędkości oraz planowaniem wielu tras.
Wersje '3′ i wyższe mają również system audio premium Infinity z siedmioma głośnikami, w tym subwooferem zamontowanym w prawym tylnym rogu kabiny. Został dostrojony, aby zapewnić doskonałą jakość dźwięku w każdych warunkach.
Ulepszona bezpieczeństwo, komfort i dynamika jazdy
Sportage '3′ i wyższe są również wyposażone w system Flex Steer firmy Kia, kolejny dodatek do modelu na 2014 rok. Umożliwia on kierowcy wybór między trzema różnymi poziomami wspomagania układu kierowniczego w zależności od preferencji i warunków jazdy. Tryb komfortowy zapewnia większą pomoc podczas parkowania lub manewrowania w wąskich przestrzeniach, natomiast tryb sportowy zmniejsza wspomaganie dla lepszego odczucia i stabilności przy wyższych prędkościach. Dostępny jest także tryb normalny. Trzy tryby wybiera się za pomocą przycisku na kierownicy.
Wszystkie wersje mają teraz system Trailer Stability Assist, który zwiększa bezpieczeństwo podczas holowania. Działa on poprzez system kontroli stabilności elektronicznej i nieustannie monitoruje stabilność pojazdu, delikatnie stosując siłę hamowania z przodu, jeśli wykryje potencjalną utratę kontroli. Jeśli to nie wystarczy, wprowadza delikatne hamowanie na cztery koła oraz zmniejsza moc silnika, aż pojazd i przyczepa zostaną ustabilizowane.
Standardem jest także system monitorowania ciśnienia w oponach, który ostrzega kierowcę o istotnym niedopompowaniu, wyświetlając ikony na desce rozdzielczej.
Jeszcze lepiej wyposażony
Te dodatki do wyposażenia standardowego wszystkich modeli podnoszą wartość samochodu, który zawsze był w pełni wyposażony, niezależnie od wersji. Standardowe elementy wyposażenia obejmują felgi aluminiowe, klimatyzację, elektryczne okna we wszystkich drzwiach, dwukierunkową regulację kolumny kierowniczej, diodowe światła do jazdy dziennej, elektryczne lusterka w kolorze nadwozia, zdalne centralne zamki, skórzaną kierownicę oraz gałkę zmiany biegów, przednie światła przeciwmgielne, światła doświetlające zakręty, wycieraczki z czujnikiem deszczu, łączność Bluetooth z rozpoznawaniem głosu, tempomat oraz przyciski na kierownicy.
Sportage '2′ i 'KX-2′ dodają skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację z dwoma strefami, relingi dachowe, przyciemniane szyby, czujniki parkowania z tyłu, panoramiczne okno dachowe, 17-calowe felgi zamiast 16-calowych, składane lusterka LED, siatkę bagażową, podświetlenie lusterka w towarzystwie i regulowane wsparcie lędźwiowe kierowcy.
Wersje Sportage '3′ i 'KX-3′ dodatkowo posiadają skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi fotelami z przodu i z tyłu, klimatyzację z dwoma strefami, kamerę tylnią, wyświetlacz TFT, flex steer, reflektory Xenon z myjkami, automatyczną kontrolę świateł, odmrażacz przednich wycieraczek, automatyczne przyciemniane lusterko wsteczne oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Wszystkie wersje '3′ i 'KX-3′ są również dostępne jako modele z nawigacją satelitarną z kamerą bezpieczeństwa tylnej, która przesyła obraz do kolorowego wyświetlacza LCD zintegrowanego w 7-calowym ekranie deski rozdzielczej.
Sportage '4′ i 'KX-4′ są dostępne tylko z mocnym silnikiem diesla o mocy 181 KM. Kluczowe dodatki na wyposażenie obejmują system asystenta parkowania równoległego (PPAS), stalowe nakładki na progi drzwi, elektrycznie regulowane fotele kierowcy, podgrzewaną kierownicę oraz przycisk uruchamiania silnika z inteligentnym dostępem.
Silniki i podwozie
Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i turbodiesel o pojemności 1,7 litra zadebiutowały w Sportage i stanowią podstawowy element oferty w Wielkiej Brytanii. Standardowo są one wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, a w przypadku silników 2,0-litrowych oferowana jest opcja sześciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej. Inteligentny system napędu na cztery koła Dymax jest standardem we wszystkich modelach 2,0-litrowych.
Z nowym silnikiem turbodiesel o pojemności 1,7 litra i oszczędzającym paliwo systemem ISG, średnie zużycie paliwa wynosi 54,3 mpg, podczas gdy emisja CO2 to zaledwie 135 g/km przy 16- lub 17-calowych felgach. Mimo to, silnik oferuje dynamiczne osiągi dzięki mocy 114 KM i momentowi obrotowemu wynoszącemu 260 Nm (192 lb/ft). Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, który rozwija 133 KM i 165 Nm (122 lb/ft) momentu obrotowego, zapewnia jeszcze żywsze osiągi przy jednoczesnym zachowaniu oszczędności paliwa i niskiej emisji spalin. Dzięki systemowi ISG, średnie zużycie paliwa wynosi 44,1 mpg, a emisja CO2 to 149 g/km.
Słabsza wersja silnika diesla 2,0 litra rozwija 134 KM i 320 Nm (236 lb/ft) momentu obrotowego. Przy sześciobiegowej skrzyni manualnej oferuje znakomite osiągi przy oszczędnym zużyciu paliwa i niskiej emisji spalin – 49,6 mpg przy 16- lub 17-calowych felgach i emisji CO2 wynoszącej 149 g/km. Nawet przy sześciobiegowej skrzyni automatycznej średnie zużycie paliwa wynosi 40,9 mpg, a emisja CO2 wynosi 179 g/km.
A wersja wysokoprężna 2,0 l dla 'KX-4′, rozwijająca 181 KM i 383 Nm (282 lb/ft) w wersji manualnej oraz 392 Nm (289 lb/ft) w automatycznej, zapewnia jeszcze bardziej ekscytujące osiągi w gamie Sportage bez znacznej zmiany w zużyciu paliwa czy emisji. W wersji manualnej 'KX-4′ osiąga 46,3 mpg przy emisji CO2 wynoszącej 158 g/km, natomiast w wersji automatycznej wyniki to 39,2 mpg i 189 g/km.
Inteligentny elektronicznie kontrolowany system napędu na cztery koła Dymax opracowany przez Magna Powertrain dla wariantów KX nieustannie monitoruje warunki jazdy i przewiduje, kiedy napęd na cztery koła będzie potrzebny, podczas gdy inne systemy reagują tylko na zmieniające się warunki. Dzięki Dymax nowy Sportage zawsze znajduje się w odpowiednim trybie napędu do panujących okoliczności.
Dymax normalnie dostarcza 100 procent momentu obrotowego silnika na przednie koła. Jednak moment ten może być rozdzielany do maksymalnie 60:40 przód-tył, aby poprawić stabilność podczas pokonywania zakrętów lub w przypadku pogorszenia się warunków na drodze. W przypadku jazdy w terenie właściciele mogą ręcznie wybrać tryb blokady, co zapewnia rozdział momentu obrotowego 50:50 przy prędkości do 25 mph.
Inżynierowie Kia przeprowadzili końcowe testy na drogach w Wielkiej Brytanii, aby upewnić się, że niezależne zawieszenie zapewnia zwinne i bezpieczne prowadzenie oraz komfortową jazdę, mimo unikalnych i wymagających warunków, jakie stawiają brytyjskie drogi.
Liczne funkcje elektroniczne zwiększają zarówno bezpieczeństwo podczas jazdy po drogach, jak i zdolność samochodu dla tych właścicieli, którzy chcą jeździć w terenie lub którzy żyją w obszarach, gdzie złe warunki pogodowe i trudne warunki drogowe są codziennością.
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) przeciwdziała wszelkim tendencjom pojazdu do nad- lub niedostrzegania w trudnych warunkach. System ten łączy się z trzema dodatkowymi systemami – kontrolą hamulców zjazdowych (DBC), kontrolą asystenta startu pod górę (HAC) oraz czujnikiem przewrócenia. DBC zapewnia, że samochód utrzymuje stałą prędkość 5 mph podczas zjazdu ze stromych zboczy. HAC ma odwrotny efekt, zapobiegając cofaniu się przy ruszaniu pod górę i eliminując ryzyko poślizgu kół. Czujnik przewrócenia wykrywa, kiedy samochód może być w niebezpieczeństwie i aktywuje poduszki powietrzne oraz napinacze pasów, aby zapewnić pełną ochronę pasażerów w razie wypadku.
Gwarancja i serwis
Zgodnie z polityką Kia, Sportage objęty jest unikalną w Wielkiej Brytanii siedmioletnią lub 100,000-milową gwarancją, z zastrzeżeniem określonych warunków zużycia. Gwarancja jest w pełni przenoszalna w przypadku sprzedaży samochodu przed upływem ograniczeń czasowych lub przebiegowych, a jeżeli auto zostanie sprzedane w czasie krótszym niż 18 miesięcy lub z przebiegiem poniżej 18,000 mil, gwarancja zostaje podwyższona do poziomu nowego modelu.
Sportage dostępny jest z pakietem serwisowym Kia Care-3 i Care-3 Plus, oferującym klientom detalicznym stałe koszty serwisu, odporne na inflację, przez pierwsze trzy lub pięć lat. Wszystkie prace wykonywane są przez wykwalifikowanych techników przy użyciu oryginalnych części Kia oraz określonych olejów. Wszystkie pakiety dotyczą samochodu, a nie właściciela, więc są przenoszalne w przypadku sprzedaży pojazdu. Jeśli pojazd z pakietem Care-3 zostanie sprzedany, nowy właściciel może zaktualizować do pięcioletniego pakietu serwisowego.
DESIGN
Pod przewodnictwem byłego dyrektora ds. wzornictwa, Petra Schreyer’a, obecnie prezesa działu wzornictwa Hyundai Group, Kia wykazała niesamowitą zdolność do wyprzedzania trendów w ostatnich latach, gdy chodzi o dostrzeganie zmian w gustach i potrzebach nabywców.
Zaczynając prace nad Sportage, Schreyer i jego zespoły projektowe w Europie, Korei i Stanach Zjednoczonych zauważyli, że stara szkoła kompaktowych SUV-ów będzie odgrywała coraz mniejszą rolę w nadchodzących latach, a crossover najlepiej zaspokoi potrzeby przyszłych nabywców.
Samochód, który stworzyli, łącząc wyższy niż przeciętny prześwit, podwyższone siedzenie i widok charakterystyczny dla SUV-a z wysoką linią ramion i szybkim kątem szyby czołowej coupe, stał się fenomenem na całym świecie i jest najlepiej sprzedającym się modelem Kia w Wielkiej Brytanii. Nabywcy podają oszałamiający wygląd samochodu jako jeden z głównych powodów swojego wyboru. Ten design został jeszcze bardziej dopracowany w modelu na 2014 rok.
Wszystkie wersje mają poprawioną stylistykę zewnętrzną i oświetlenie. W całej gamie pojawiły się nowe wersje „grilla w kształcie nosa tygrysa” Kia. Wersje Sportage '1′ i 'KX-1′ mają teraz chromowane otoczenie grilla zamiast wcześniejszego srebrnego wykończenia, a dla pozostałych modeli wprowadzono nowy czarny błyszczący wzór grilla w kształcie strzały, również z chromowanym otoczeniem.
Tylne światła kombinowane to ewolucja tych z poprzedniego modelu, oferująca lepsze oświetlenie i, co za tym idzie, lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg. Cała jednostka, w tym sekcja zamontowana na klapie bagażnika, jest teraz oświetlona przez funkcjonalność tylnych świateł. Wersje Sportage '4′ i 'KX-4′ mają oświetlenie LED, aby jeszcze bardziej podkreślić ich obecność w nocy i luksusowy wygląd. Modele Sportage '3′ i wyższe mają teraz antenę w kształcie płetwy rekina zamontowaną na tylnej części dachu, co jest kolejnym małym, ale istotnym dodatkiem podnoszącym postrzeganą jakość.
Pojawiły się nowe, stylowe 16-, 17- i 18-calowe felgi aluminiowe dla wszystkich wersji, z blokadą nakrętek. Sportage standardowo wyposażony jest w pełnowymiarowe koło zapasowe. Wybór kolorów lakieru również został zmieniony, dodano nowe kolory Space Blue (z modelu Venga) oraz Fusion White (z modeli cee’d i pro_cee’d GT).
Obiekt pożądania
Sportage ma niemal sportowy stosunek między blachą a szkłem. 'Boczne okna są bardzo wąskie, co daje prawie uczucie samochodu rajdowego od wewnątrz,’ mówi Schreyer.
Jego celem było uczynienie nowego Sportage, jak wszystkich innych Kii, które zostały stworzone pod jego kierownictwem, obiektem pożądania, a nie tylko pojazdem transportowym. 'Urok Kia powinien sięgać daleko poza fakt, że przenosi ludzi z punktu A do punktu B,’ mówi. 'Powinien być uniwersalnie atrakcyjny, ponieważ design samochodu musi przetrwać globalnie, a nie tylko w jednym rynku.’
Smukły i dynamiczny, Sportage skutecznie łączy kluczowe cechy SUV-a w bardziej przyjaznym dla miasta, bardziej atletycznym i bardziej muskularnym wydaniu. Jest długi, niski i szeroki, z rygorystycznymi staraniami o zmniejszenie masy i poprawę profilu aerodynamicznego – jego Cd wynosi zaledwie 0,37.
Grille w kształcie 'nosa tygrysa’ i przeszywające przednie lampy znajdują się pod przodem klapy, która przechodzi w podwyższoną linię ramion, nadając samochodowi poczucie siły oraz solidności, a jednocześnie ułatwiając kierowcy umiejscowienie pojazdu na drodze. Stromy kąt szyby czołowej płynnie łączy się z niską linią dachu. Ząbkowana krawędź szyby czołowej przejmuje formę grilla i powtarza się na dolnej krawędzi tylnej szyby.
Wysokie ramiona i niskie linie dachu spotykają się w efektownych odwróconych słupkach C. Oświetlające dużych reflektorów z przodu, wyraźne tylne światła płyną przez tylne drzwi do szerokich ramion samochodu. Żebrowany dach, masywne klamki drzwi i duże lusterka są równie wielkimi oznakami ulicznej wytrzymałości Sportage, jak i zdolności w trudnych warunkach.
Sprawy wewnętrzne
Przestronna kabina pięcioosobowa jest tak dynamiczna, jak zewnętrzna stylistyka i zyskuje jeszcze bardziej luksusowy wygląd dzięki zmianom wprowadzonym w 2014 roku. Miękka powłoka nano została dodana do deski rozdzielczej i konsoli centralnej wszystkich wersji, a teraz są także dostępne podświetlenia konsoli oraz miękkie wykończenia górnych części drzwi. Wszystko to jest dodatkowym dowodem na znaczenie, jakie Kia przywiązuje do jakości wykonania. Głośniki wysokotonowe zamontowane w drzwiach zostały przeorganizowane, aby poprawić jakość dźwięku.
Sportage '3′ i wyższe mają nową stylistykę instrumentów, co jest kolejnym dowodem na niezłomne starania Kia w podnoszeniu jakości. 4,2-calowy wyświetlacz LCD jest umieszczony między dwoma zagłębionymi wskaźnikami nowo zaprojektowanego wyświetlacza z podwójną ramką. Zespół wyświetlacza zawiera informacje o trasie, temperaturę otoczenia, informacje o wybranym trybie Flex Steer w modelach, gdzie jest on zamontowany, wskaźnik zmiany biegów w wersjach manualnych oraz funkcję asystenta parkowania równoległego w wersjach '4′ i 'KX-4′.
Sportage '3′ i 'KX-3′ mają nowy system audio z 4,3-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT LCD z wbudowanym wyświetlaczem kamery tylnej, który pomaga kierowcom podczas cofania lub parkowania równoległego. Modele '3 Sat Nav’ zastępują go 7-calowym kolorowym wyświetlaczem dotykowym z mapowaniem dla 44 krajów europejskich, pełnym rozpoznawaniem kodów pocztowych w Wielkiej Brytanii, wiadomościami o ruchu drogowym z funkcją objazdu, widokami zjazdów autostradowych, wskazówkami drogowymi, ostrzeżeniami o ograniczeniach prędkości oraz planowaniem wielu tras.
Wersje '3′ i wyższe mają również system audio premium Infinity z siedmioma głośnikami, w tym subwooferem zamontowanym w prawym tylnym rogu kabiny. Został dostrojony, aby zapewnić doskonałą jakość dźwięku w każdych warunkach.
Sportage zawsze był wyjątkowo praktyczny, a jednocześnie stylowy, z licznymi schowkami rozmieszczonymi w kabinie – przedni podłokietnik z schowkiem, połączony tylny podłokietnik i uchwyty na kubki, kieszenie w drzwiach z przodu i z tyłu, kieszenie w oparciach foteli, dwa gniazda zasilania 12V oraz haki na siatki bagażowe (z siatką w wersjach od '2′ wzwyż). Model z 2014 roku ma teraz wyjmowaną tackę w schowku konsoli centralnej oraz podświetlane uchwyty na kubki. Nowe składane klucze oraz inteligentny klucz w modelach z przyciskiem uruchamiania silnika to kolejne ulepszenia jakości w całej ofercie.
Deska rozdzielcza zwęża się, gdy przechodzi z boków w stronę środka, prowadząc do charakterystycznej konsoli centralnej. Projekt celowo podkreśla szerokość Sportage i daje pasażerom poczucie ochrony i bezpieczeństwa.
Poziome warstwy dzielą deskę rozdzielczą – 'Tak, aby nie patrzeć na ogromną ścianę plastiku,’ mówi główny projektant w Europie Gregory Guillaume – podczas gdy wysoki tunel centralny dzieli kabinę. 'To absolutnie nie jest typowy układ deski rozdzielczej/konsolek, który znajdziesz w większości pojazdów,’ dodaje Guillaume.
'Chociaż siedzisz wysoko w kabinie, wciąż jest coś bardzo sportowego w tym, ponieważ szyba czołowa ma bardzo ostry kąt, a linia ramion jest bardzo wysoka,’ kontynuuje. 'To daje poczucie zamknięcia i bezpieczeństwa, a jednocześnie z praktycznego punktu widzenia zapewnia sporo miejsca na głowę z tyłu.’
Samochód został zaprojektowany i skonstruowany głównie z myślą o nabywcach z rodzinami i aktywnym stylem życia. Sportage przyciąga osoby, które przechodzą z dużych, mało efektywnych samochodów oraz tych, którzy zmieniają swoje modne, ale niepraktyczne mniejsze modele.
O długości poniżej 4,5 metra, Sportage zapewnia doskonałą przestrzeń dla pięciu pasażerów, dzięki dominującej pozycji za kierownicą i podwyższonej poczuciu bezpieczeństwa SUV-a, a jednocześnie z relatywnie niskim punktem biodrowym, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Minimum 564 litrów przestrzeni bagażowej można powiększyć do ponad 1,353 litrów, gdy obie części tylnych siedzeń o proporcji 60:40 są złożone. Aby udowodnić, że Kia pomyślała o wszystkim, istnieje funkcja jednego dotknięcia do składania tylnych siedzeń, w tym przydatny uchwyt do zdalnego zwolnienia, co oznacza, że siedzenia można łatwo i szybko złożyć z tyłu.
Stylowy i przestronny
Kierowca i pasażerowie nie tylko cieszą się dużą przestrzenią na nogi, głowę i ramiona oraz doskonałą przestrzenią na bagaż. Dramaturgiczne stylizacje wnętrza odpowiadają uderzającemu wyglądowi zewnętrznemu bez kompromisów w zakresie funkcjonalności; dopasowanie i wykończenie oraz wybór materiałów zapewniają Sportage’a wygląd i charakter premium; a aktywne i pasywne funkcje bezpieczeństwa mają na celu ochronę właścicieli i ich rodzin.
W pełni regulowana pozycja za kierownicą obejmuje skórzaną kierownicę, która może być przesuwana do przodu i do tyłu oraz w górę i dół, plus wielofunkcyjny fotel kierowcy. Wersje '4′ i 'KX-4′ mają elektrycznie regulowany fotel kierowcy z sześcioma ustawieniami. Chromowane i metalowe akcenty oraz miękkie materiały deski i drzwi świadczą o jakości wnętrza. W zależności od modelu, sterowanie na kierownicy, elektrycznie składane lusterka w drzwiach oraz komputer pokładowy zwiększają wygodę kierowcy.
Inne funkcje komfortu i wygody w wyższych wersjach obejmują panoramiczny elektryczny składający się dach, światła powitalne, reflektory Xenon z myjkami, skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi fotelami z przodu i z tyłu, klimatyzację z dwoma strefami oraz system asystenta parkowania równoległego (PPAS) i podgrzewaną kierownicę.
Podwyższone bezpieczeństwo w całej gamie
Monocoque nadwozia Sportage wykorzystuje prawie 72 procent stali ultra-wysokiej wytrzymałości i stali wysokotensyjnej, co sprawia, że struktura jest sztywna i bezpieczna, a drobiazgowa uwaga poświęcona każdym aspektom zawieszenia, mocowaniom podwozia oraz uszczelkom drzwi i okien sprawia, że Sportage jest cichy i wygodny w podróży. Wszystko to zostało jeszcze bardziej ulepszone w ostatnim modelu.
Wszystkie wersje mają teraz system Trailer Stability Assist, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas holowania. Działa on poprzez system kontroli stabilności elektronicznej i nieustannie monitoruje stabilność pojazdu, delikatnie stosując siłę hamowania z przodu, jeśli wykryje potencjalną utratę kontroli. Jeśli to nie wystarczy, wprowadza delikatne hamowanie na cztery koła oraz zmniejsza moc silnika, aż pojazd i przyczepa zostaną ustabilizowane.
System monitorowania ciśnienia w oponach jest teraz standardem w całej gamie, aby ostrzegać kierowcę o istotnym niedopompowaniu poprzez wyświetlenie ikony na desce rozdzielczej.
Nadwozie wyposażone jest w przednią strukturę rozpraszającą energię, aby zapobiec przenoszeniu obciążeń podczas zderzeń na komorę bezpieczeństwa pasażerów, wzmacnianą strefę wokół słupka B, wysoko zamontowane belki boczne w drzwiach oraz osłony ochronne w drzwiach wewnętrznych tylnej części, a także sekcje rozpraszające energię w bocznych członach podłogi, wszystko po to, aby chronić pasażerów przed skutkami kolizji.
Sześć poduszek powietrznych jest standardem, oba przednie fotele mają aktywne zagłówki, które pomagają chronić przed urazami w przypadku wstrząsu, a przednie pasy bezpieczeństwa są wyposażone w napinacze i ograniczniki obciążeń.
Zawsze lepiej jest unikać kolizji, a Sportage wyposażony jest w kompletny zestaw elektronicznych systemów hamulcowych i zakrętnych asystentów. Razem zapewniają one maksymalną wydajność hamowania w każdym momencie, umożliwiają kierowcy manewrowanie wokół potencjalnego wypadku nawet podczas hamowania oraz utrzymanie toru jazdy w śliskich warunkach.
Pracując poprzez czujniki kontrolujące system antyblokady hamulców, Sportage wykorzystuje elektroniczną dystrybucję ściskania hamulców, pomoc hamulcową, kontrolę trakcji, elektroniczną kontrolę stabilności oraz kontrolę hamulców podczas zakrętów. Razem te środki zapewniają, że siła hamowania jest rozdzielana na koła z najlepszą przyczepnością, że maksymalne wysiłki hamulcowe są dostarczane w awaryjnych sytuacjach, niezależnie od siły nacisku kierowcy na pedał, że wszelkie tendencje do podsterowności lub nadsterowności są automatycznie korygowane, zależnie od wyboru hamulca na konkretne koło lub redukcji momentu obrotowego silnika – lub obu – oraz że przyczepność jest utrzymywana przy ruszaniu lub pokonywaniu zakrętów na śliskich powierzchniach.
Szerokie przednie i tylne osie oraz obniżona wysokość prześwitu poprawiają stabilność, podczas gdy wersje z napędem na cztery koła mają inteligentny system napędu – Dymax – od Magna Powertrain.
Wszystkie wersje są wyposażone w kontrolę hamulców zjazdowych (DBC), kontrolę asystenta startu pod górę (HAC) oraz czujnik przewrócenia. DBC zapewnia, że samochód utrzymuje stałą prędkość 5 mph podczas zjazdu ze stromych zboczy. HAC ma odwrotny efekt, zapobiegając cofaniu się przy ruszaniu pod górę i eliminując ryzyko poślizgu kół. Czujnik przewrócenia wykrywa, kiedy samochód może być bliski przewrócenia się i aktywuje poduszki powietrzne oraz napinacze pasów, aby zapewnić pełną ochronę pasażerów w razie najgorszego przypadku.
TECHNIKALNA HISTORIA
Kia nieustannie dąży do rozwiązań technicznych, które zmniejszą ślad węglowy swoich produktów, pozwalając jednocześnie klientom cieszyć się osobistą mobilnością. Częścią racjonalizacji za Sportage było dramatyczne obniżenie emisji CO2 w ofercie, ale inżynierowie chcieli również dostarczyć samochód, który angażuje w prowadzeniu, a także spełnia wymagania nabywców.
Dzięki gamie mocnych i wydajnych silników – w tym silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i turbodiesla o pojemności 1,7 litra – w pełni niezależnemu zawieszeniu, poszerzonej postawie oraz elektronicznie wspomaganemu układowi kierowniczemu, Sportage dostarcza mocne osiągi, zwinne i zwrotne prowadzenie, płynną jazdę oraz niskie poziomy hałasu.
Ale jest również oszczędny dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła dla najlepiej sprzedających się modeli, zastosowaniu inteligentnego systemu Stop and Go (ISG) w przypadku wszystkich, oprócz jednego wariantu napędu na przód, oszczędzaniu wagi i poprawie aerodynamiki.
Inteligentny napęd na cztery koła, z aktywnym systemem Dymax od Magna Powertrain, wciąż pozostaje dostępny dla tych właścicieli, którzy chcą holować, którzy żyją w obszarach narażonych na skrajne warunki pogodowe lub którzy mają pasje rekreacyjne, które prowadzą ich poza utarte szlaki. Jest on standardowo montowany we wszystkich wersjach 2,0-litrowych nowego Sportage.
Silnik benzynowy
Sportage dostępny jest tylko z jednym silnikiem benzynowym – bezpośrednim wtryskiem (GDi) o pojemności 1,6 litra Gamma. To oznaczało pierwsze zastosowanie technologii GDi w Kia. GDi umożliwia zwiększenie poziomu mocy i momentu obrotowego, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję CO2. Typowy silnik GDi dostarcza 7 procent więcej momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika i 12 procent więcej momentu obrotowego przy wysokich obrotach, w porównaniu do konwencjonalnego silnika o podobnej pojemności – i wszystko to przy poprawie oszczędności paliwa o około 10 procent.
Silnik Kia Gamma rozwija 133 KM przy 6,300 obr./min oraz 165 Nm momentu obrotowego (122 lb/ft) przy 4,850 obr./min. To aluminiowy silnik o pojemności 1,591 cc z 16 zaworami i zmiennym czasowaniem zaworów zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, z wysokim współczynnikiem sprężania 11.0:1.
Drobna mgiełka benzyny jest bezpośrednio wtryskiwana do każdego z czterech cylindrów przy ciśnieniu do 135 bar w precyzyjnych ilościach i z milisekundowym czasowaniem, co zapewnia, że Sportage zużywa tylko tyle paliwa, ile potrzebuje, dokładnie w momencie, kiedy to potrzebuje. Efektem tego jest wysoce efektywne spalanie, które zapewnia doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa i emisji – 1,6-litrowy Sportage GDi z ISG ma mieszane zużycie paliwa wynoszące 44,1 mpg i emisję CO2 wynoszącą zaledwie 149 g/km. Przyspiesza od 0 do 60 mph w 10,7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 111 mph. Wersja podstawowa bez ISG nadal osiąga 41,5 mpg, przy emisji poniżej 160 g/km na poziomie 158 g/km.
Silniki turbodiesel
Sportage dostępny jest również z dwoma silnikami turbodieslowymi – wersją U2 o pojemności 1,7 litra i jednostką R o pojemności 2,0 litra, które są dostępne w dwóch mocach.
Silnik U2 o pojemności 1,7 litra został zaprojektowany i opracowany w niemieckim ośrodku badawczo-rozwojowym Kia. Rozwija 114 KM przy 4,000 obr./min oraz 260 Nm (192 lb/ft) momentu obrotowego przy 1,250 – 2,750 obr./min. Zaprojektowany został z myślą o optymalnej osiągalności, z ponad 90 procentami maksymalnego momentu obrotowego dostępnymi już przy 2,000 obr./min. Podobny w konstrukcji do opracowywanego dla Europy silnika CRDi o pojemności 1,6 litra, ale z cylindrami o średnicy 84,5 mm i skoku tłoka 90 mm, co daje pojemność 1,685 cc, został zaprojektowany z myślą o potrzebach europejskich kierowców. Osiągi są porównywalne z 1,6-litrowym Sportage, z maksymalną prędkością 107 mph i przyspieszeniem od 0-60 mph w 11,9 sekundy, ale mieszane zużycie paliwa sięga nawet 54,3 mpg, a emisje CO2 są wyjątkowo niskie i wynoszą 135 g/km, w zależności od wyboru kół i opon.
Standardowa wersja silnika diesla 2,0-litrowego (1,995 cc) rozwija 134 KM przy 4,000 obr./min oraz 320 Nm (236 lb/ft) momentu obrotowego od zaledwie 1,800 obr./min. Silnik o wyższej mocy rozwija 181 KM przy 4,000 obr./min z 383 Nm (282 lb-ft) dla wersji manualnej i 392 Nm (289 lb-ft) dla automatycznej, również od 1,800 obr./min.