Gdy Kia wprowadziła model Stinger w 2017 roku, to było jak rzucenie kijem w gniazdo os, a świat motoryzacyjny wstrzymał oddech: ten samochód celował bezpośrednio w klientów Audi A5/BMW serii 4 GT.
Koreański producent nie chciał stworzyć kolejnego samochodu dla przeciętnych ludzi. Próbował i udało mu się zbudować auto dla kierowców z czterema drzwiami. Gdy Stinger zadebiutował, wszyscy starali się znaleźć w nim elementy, które przypominały inne pojazdy dostępne na rynku, ale Kia zupełnie się tym nie przejmowała. Po prostu ruszyła naprzód z turbosprężarkowymi silnikami i napędem na tylną lub na cztery koła. A w 2021 roku jeszcze bardziej przyspieszyła z odświeżoną wersją.
Kia zmieniła swoje logo na początku 2021 roku, a Stinger został nim wyposażony. Ogólnie rzecz biorąc, nie było istotnych zmian w wyglądzie samochodu, co było w porządku, ponieważ już wcześniej prezentował się świetnie. Producent zaktualizował reflektory i światła tylne do systemu LED, co poprawiło oświetlenie i zmniejszyło zużycie energii.
Wewnątrz pojawił się nowy 10.3-calowy ekran dotykowy na szczycie centralnej konsoli. Jednak zestaw wskaźników nadal miał analogowe wskaźniki, ponieważ producent nie uznał, że konieczna jest ich wymiana na wyświetlacz TFT.
Największa zmiana miała miejsce pod maską. Kia zrezygnowała z turbodoładowanej jednostki 2.0 litra, wprowadzając wersję 2.5 litra jako model bazowy. Nowy silnik czterocylindrowy oferował 300 koni mechanicznych, czyli o 45 więcej niż jego poprzednicy. Silnik V-6 o pojemności 3.3 litra pozostał bez zmian.
Kia Stinger zainaugurował nową erę w historii Kia, debiutując w 2017 roku jako model na 2018 rok, ale to był dopiero początek opowieści. Niespodziewanie „przyciągnął uwagę” i przekonał entuzjastów związanych z dawną doktryną „niemieckie jest lepsze”. W 2022 roku Kia Stinger nadal ewoluuje i utrzymuje swoją pozycję jako sportowa limuzyna marki, jednocześnie przesuwając granice w oczekiwanym stylu, osiągach i inżynierii. Został odświeżony dzięki nowym detalom zewnętrznym, które nadają mu bardziej elegancki wygląd, polepszonym osiągom dzięki mocniejszemu silnikowi standardowemu oraz niespotykanemu doświadczeniu z jazdy dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy w standardzie.
„Stinger pewnie pokazuje zdolność Kia do budowy sportowej limuzyny, która może konkurować – a nawet pokonać – najlepsze, co świat ma do zaoferowania. To definitywny dowód na naszą dumę i rozwijające się umiejętności inżynieryjne,” powiedział Sean Yoon, prezydent i dyrektor generalny Kia Motors North America oraz Kia Motors America. „Wciąż dążymy do podnoszenia poprzeczki dla Stinger, który jest katalizatorem naszej dynamicznej oferty modelowej, od nagradzanego Telluride po wysoko cenionego K5. Kia Stinger to klasa światowa, a odświeżony model na 2022 rok nadal ewoluuje w oczekiwaniach.”
Model Stinger z 2022 roku zadebiutuje wiosną 2021 roku i będzie dostępny w wersjach GT-Line, GT1 oraz GT2, z późniejszym wprowadzeniem specjalnej edycji Scorpion.
W prawdziwym stylu sportowej limuzyny
Na bazie projektu uznanego za entuzjastyczny i idealnie proporcjonalny, delikatne zmiany stylistyczne koncentrują się na premium i sportowym wyglądzie Stinger. Oprócz dynamicznego nowego logo Kia umieszczonego na środku maski i na dekielkach kół, zmiany w wyglądzie zewnętrznym obejmują:
Standardowe reflektory LED z nowym podpisem DRL oraz opcjonalnymi reflektorami LED „Stinger-signature”
Standardowe tylne lampy LED połączone nowym, efektownym wzorem lampy tylnej, która rozciąga się na całą szerokość klapy bagażnika; wersje GT otrzymują pełne oświetlenie LED z kierunkowskazami LED
Nowe wzory kół 18- i 19-calowych o smukłych i technicznych kształtach geometrycznych
Bardziej agresywny wygląd końcówki wydechu dla lepszego efektu wizualnego
Wnętrze Kia Stinger zyskuje na jakości, podkreślając renomowane doświadczenia kierowcy:
Czarne błyszczące i chromowane detale na desce rozdzielczej dodają elegancji
Nowoczesny wzór przeszyć na panelach drzwi wewnętrznych robi wrażenie wewnątrz modelu GT; modele GT z powierzchniami z Nappa zyskują nowy wzór „ogniwa łańcucha” inspirowany bransoletkami na luksusowych zegarkach
Ambientowe podświetlenie LED wnętrza z żywą paletą kolorów
Specjalna edycja Scorpion, która ma się pojawić późną wiosną, jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność Stinger:
Wybór kolorów zewnętrznych: Snow White, Aurora Black i Ceramic Silver
Tylny spojler
Czarne detale na nadkolach, pokrywkach lusterek bocznych i przyciemnione końcówki wydechu
Unikalne czarne koła
Wnętrze z wykończeniem z włókna węglowego
Stworzony przez entuzjastów jazdy… dla entuzjastów jazdy
Spośród wszystkich opcji, Kia Stinger GT-Line z 2022 roku może wkrótce stać się najbardziej urzekającym modelem Stinger. Oferuje więcej mocy, aby oddalić się od tradycyjnej definicji „podstawowego”:
2.5-litrowy silnik turbo doładowany z 4 cylindrami
8-biegowa automatyczna skrzynia biegów z łopatkami
300 koni mechanicznych i 311 lb-ft momentu obrotowego, z szacowanym czasem 0-60 mph wynoszącym 5.2 sekundy
RWD lub dostępne AWD z wektorowaniem momentu obrotowego
Szacowane zużycie paliwa 22/32/25 mpg (RWD); 21/29/24 mpg (AWD)
Silnik GT z podwójnym turbodoładowaniem 3.3-litrowy V6 nadal oferuje ulepszenia wydajności, w tym hamulce Brembo i kontrolę startu, ale serca i tłoki będą biły mocniej z odrobiną większej mocy:
8-biegowa automatyczna skrzynia biegów z łopatkami
368 koni mechanicznych i 376 lb-ft momentu obrotowego, z szacowanym czasem 0-60 mph wynoszącym 4.7 sekundy
Nowy elektroniczny zmienny system wydechu wzmacnia akustyczną „wizytówkę” Stinger – szczególnie gdy zostawia inne samochody sportowe daleko w tyle
RWD lub dostępne AWD z wektorowaniem momentu obrotowego
Szacowane zużycie paliwa 18/25/20 mpg (RWD); 17/24/20 mpg (AWD)
Ulepszenia technologiczne, które „utrzymują to w rodzinie”
W ślad za K5 i Sorento, Kia Stinger rozpieszcza pasażerów najnowszymi rozwiązaniami w zakresie infotainmentu i technologii:
Standardowy 10.25-calowy wyświetlacz dotykowy z nawigacją oraz standardowym Android Auto i Apple CarPlay, a także wielopunktowe połączenie Bluetooth i funkcjonalność podziału ekranu
Bezprzewodowa ładowarka dla kompatybilnych smartfonów
Większy, 4.2-calowy kolorowy wyświetlacz TFT na środkowym panelu, który jest łatwiejszy do odczytania i oferuje żywszą wymianę informacji.
Dostępny 7-calowy wyświetlacz centralny zapewnia bezpieczeństwo dostępnego monitora martwego pola z widokiem na żywo z sąsiednich pasów, aktywowany za pomocą kierunkowskazu. Ten ekran również pokazuje dostępny monitor otaczającego widoku, który wykorzystuje cztery kamery do zapewnienia 360-stopniowej perspektywy pojazdu
Zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w Kia Stinger został rozszerzony i jest teraz liderem kategorii w segmencie luksusowym:
Asystent unikania kolizji z przodu z funkcją skrętu na węźle: Pomaga kierowcy w hamowaniu, aby zapobiec kolizji lub złagodzić skutki w pewnych warunkach podczas skrętu w lewo, gdy nadjeżdża pojazd
Ostrzeżenie o bezpiecznym wyjściu: Może ostrzegać kierowcę lub pasażerów otwierających drzwi, aby nie opuszczali pojazdu, gdy system wykryje nadjeżdżający ruch. Gdy ruch zostanie wykryty, rozbrzmiewa dźwięk ostrzegawczy.
Asystent unikania kolizji w martwym polu: W pewnych warunkach może wykrywać pojazdy poruszające się w sąsiednim pasie. Gdy pojazd jest „widoczny” w martwym polu, samochód hamuje zewnętrzne koło w określonych warunkach, aby pomóc w powrocie do zamierzonego pasa
Asystent unikania kolizji podczas wyjazdu do tyłu: Pomaga wykrywać nadjeżdżający ruch krzyżowy podczas jazdy w tył. Gdy wykryty zostanie nadjeżdżający ruch, system ostrzega kierowcę i hamuje
Inteligentny tempomat oparty na nawigacji: Wykorzystuje system nawigacji do proaktywnego obniżania prędkości pojazdu przed nadchodzącymi zakrętami
Asystent śledzenia pasa: Podąża za oznaczeniami pasa, które system wykrywa, i dostarcza informacje o sterowaniu, aby pomóc utrzymać pojazd w centrum pasa
Asystent jazdy autostradowej: Wykorzystuje federalne informacje o ograniczeniach prędkości z systemu nawigacji i, w pewnych warunkach, automatycznie dostosowuje prędkość, aby mieściła się w dozwolonym limicie prędkości i utrzymywała odległość od wykrytego pojazdu z przodu
Imponujący system audio premium Harman/Kardon nadal jest dostępny, a telematyka UVO link oferuje szereg zaawansowanych funkcji połączonego pojazdu, takich jak: