Nowy gracz na rynku kompaktowych crossoverów, Kia Stonic, stanowił mocną konkurencję dla Nissana Juke i Renault Captur.
Kia Stonic była najmniejszym SUV-em w ofercie Kia, mniejszym zarówno od Sportage, jak i Sorento. Stonic dzielił tę samą konstrukcję mechaniczną z hatchbackiem Kia Rio, z którym miał wspólną platformę.
Estetycznie uwagę przyciągał charakterystyczny grill w kształcie nosa tygrysa, nadający Stonicowi sportowy wygląd. Najciekawszym elementem była targa w kolorze nadwozia, owiewająca słupek C, charakterystyczna dla wersji First Edition, dostępnej z wyborem kontrastowych kolorów dachu.
Wnętrze samochodu odzwierciedlało sportowy charakter nadwozia. Kokpit nie był przesadnie efektowny, a elementy sterujące były intuicyjnie umiejscowione i łatwe do obsługi. Mimo że jakość użytych materiałów nie była najlepsza, wszystko wyglądało na dobrze zmontowane.
Dostępnych było wiele opcji kolorystycznych wnętrza, co pozwalało na dalszą personalizację.
Pod względem przestronności, Stonic z łatwością pomieścił 2 dorosłych i dziecko na tylnych siedzeniach. Choć bagażnik nie był największy w swojej klasie, po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażowa znacznie wzrastała.
Dostępny był szereg lekkich, turbodoładowanych silników benzynowych i wysokoprężnych, wszystkie sparowane z manualną skrzynią biegów, aby maksymalnie zaangażować kierowcę.
Najniższe emisje w ofercie zapewniał wydajny silnik Diesla o pojemności 1.6 litra.
Kia Stonic oferowała znakomitą gwarancję na 7 lat lub 160 000 km.
Nowa Kia Stonic to przyciągający wzrok, pewny siebie kompaktowy crossover, który ma szansę stać się ważnym modelem w ofercie Kia w jednym z najszybciej rozwijających się segmentów motoryzacyjnych w Europie.
Segment B-SUV stanowi obecnie 1,1 miliona sprzedanych nowych samochodów w Europie rocznie – około siedmiu procent rynku – a prognozy wskazują na wzrost do ponad dwóch milionów rocznych sprzedaży do 2020 roku.
Michael Cole, dyrektor operacyjny Kia Motors Europe, komentuje: „Kia Stonic będzie jednym z najbardziej atrakcyjnych nowych modeli w tej szybko rozwijającej się klasie, wspieranym przez wyjątkową gwarancję Kia oraz renomę marki w zakresie niezawodności, jakości i nowoczesnego designu. W miarę jak segment się rozwija, Stonic ma szansę stać się jednym z naszych najlepiej sprzedających się samochodów. Z perspektywy ilościowej, rynek B-SUV ma przewyższyć segment C-SUV do 2020 roku, kiedy to więcej niż co dziesiąty nowy samochód sprzedany w Europie będzie pochodzić z segmentu Stonica. Segment B-SUV przyciąga nabywców z różnych grup, z 21 procentami wszystkich klientów przesiadających się z supermini, a kolejne 15 procent zmieniających swoje rodziny hatchbacki. Samochody takie jak Stonic cieszą się również popularnością wśród osób szukających zamienników dla swoich kompaktowych MPV.”
Design samochodu jest jednym z najbardziej uderzających w ofercie marki, ale jednocześnie natychmiast rozpoznawalny jako Kia, dzięki charakterystycznym elementom, takim jak osłona chłodnicy w kształcie „twarzy tygrysa”. Zaprojektowany w Europie w współpracy z koreańskim studiem projektowym Kia, nadwozie łączy ostre poziome linie z łagodnymi, rzeźbionymi powierzchniami. Indywidualność jest ważna dla wielu klientów w segmencie B-SUV, a dach w stylu 'Targa’ Stonica umożliwia nabywcom wybór dwutonowego wykończenia lakieru, inspirowanego projektem koncepcji Kia Provo z 2013 roku. Będzie dostępny w Europie w aż 20 kombinacjach kolorystycznych, z wyborem do pięciu charakterystycznych kolorów dachu.
Dostępna jest gama lekkich, zmniejszonych silników benzynowych i diesla z turbodoładowaniem, każdy w połączeniu z manualną skrzynią biegów, co maksymalizuje zaangażowanie kierowcy i efektywność. Klienci mogą wybierać spośród lekkiego silnika 1.0 T-GDI (turbo doładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny) o mocy 120 KM oraz silników benzynowych o pojemności 1.25 lub 1.4 litra z naturalnym wtryskiem MPI. W ofercie znajduje się także wydajny silnik diesla o pojemności 1.6 litra, który zapewnia najniższe emisje w gamie.
Europejskie strojenie układu kierowniczego i zawieszenia samochodu zostało zaprojektowane tak, aby oferować ekscytującą jazdę, z natychmiastową reakcją na ruchy kierownicy i stabilną jazdą. Samochód jest standardowo wyposażony w systemy Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC) oraz Zarządzania Stabilnością Pojazdu (VSM), co zapewnia, że napędzany na przednie koła Stonic pozostaje przyjemny i inspirujący do jazdy w każdych warunkach. Specyficzne funkcje VSM obejmują wektoryzację momentu obrotowego przy hamowaniu, stabilność w linii prostej oraz kontrolę hamowania na zakrętach.
Kabina Kia Stonic, zaprojektowana w Europie, stawia technologię i ergonomię w centrum uwagi, oferując nabywcom tyle samo możliwości indywidualizacji co na zewnątrz, z gamą żywych pakietów kolorystycznych. Jeden z najinteligentniejszych samochodów w swojej klasie, oferuje właścicielom technologie infotainment zaprojektowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu i wygody. Samochód posiada standardowo Apple CarPlay™ i Android Auto™, co zapewnia bezproblemową funkcjonalność smartfona w systemie multimedialnym. Jak inne modele Kia, dostępny jest w szerokim zakresie technologii zwiększających komfort i wygodę, w tym podgrzewane siedzenia przednie, tempomat oraz bezkluczykowy dostęp.
Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, inteligentne zapakowanie Kia Stonic maksymalizuje przestrzeń wewnętrzną dla wszystkich pasażerów. Samochód oferuje najlepszą w swojej klasie przestrzeń na ramiona oraz hojnie wymiarowaną przestrzeń na nogi i głowę, a wszechstronny bagażnik o pojemności 352 litrów (VDA) ma podwójną podłogę.
Samochód zbudowany jest na mocnej, bezpiecznej i lekkiej platformie oraz nadwoziu, w którym zaawansowana stal o wysokiej wytrzymałości stanowi 51 procent użytych materiałów. Nadwozie zapewnia pewność prowadzenia, komfort pasażerów oraz wyrafinowanie w każdych warunkach. Klienci mogą wybierać spośród wybranych systemów wsparcia kierowcy DRiVE WISE Kia (ADAS), aby dodatkowo zwiększyć aktywne bezpieczeństwo. Technologie te obejmują autonomiczne hamowanie awaryjne z rozpoznawaniem pieszych oraz ostrzeżenie o kolizji czołowej; wykrywanie martwego pola z ostrzeżeniem o ruchu poprzecznym z tyłu; oraz system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Wspierany przez nowy system kamer, Stonic oferuje asystenta świateł drogowych oraz ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, aby jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby bezpieczeństwa klientów.