W 2009 roku Kia zaprezentowała małego MPV Vengę na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był oferowany tylko przez dziesięć lat i nie doczekał się następcy.
Kiedy Kia wprowadzała Vengę na Targi we Frankfurcie, kryzys gospodarczy wciąż trwał, a wielu producentów samochodów zrezygnowało z wystawienia swoich modeli. Jednak Kia postanowiła działać i wprowadzić swój nowy produkt na rynek. Musieli zaprezentować go publiczności i osiągnąć sukces komercyjny. Venga była produkowana w nowej fabryce Kia w Słowenii.
Projekt stworzono w Europie, w centrum projektowym Hyundai-Kia w Russelsheim i był on dedykowany dla europejskiego rynku. Charakteryzowała się małą sylwetką MPV, opartą na platformie małej klasy. Posiadała wysoką linię okien i dużą ilość przeszkleń, co poprawiało widoczność. Grille w kształcie „tiger-nose” zaprojektowane przez Petera Schreyera mogły wyglądać agresywnie w innych samochodach, ale nie w Vendze.
Wysoka linia okien pozwalała na wyższą pozycję siedzącą i więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Całkowicie płaska podłoga umożliwiała wygodne usadzenie trzech dorosłych osób z tyłu. Oparcie tylnych siedzeń wyposażono w system regulacji, co zwiększało komfort podróży.
Pod maską dostępne były cztery silniki, dwa benzynowe i dwa diesla. W zależności od wersji silnika, standardowa skrzynia biegów to 5- lub 6-biegowa manualna. Na liście opcji znajdowały się również skrzynie automatyczne 4- lub 6-biegowe.
Nowa Kia Venga, wyjątkowo przestronny i dynamiczny samochód klasy B, zadebiutuje na całym świecie na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2009 roku. Nowy model będzie produkowany w Europie i trafi do sprzedaży w całej Europie jeszcze w tym roku, wspierany dwoma gwarancjami: unikalną gwarancją Kia na '7 lat (napęd) / 5 lat (cały samochód) / 150 000 km’, oraz 10-letnią gwarancją antykorozyjną.
Nowy model produkcyjny, który jest ściśle powiązany z zachwycającym samochodem koncepcyjnym Kia No3, który zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie wcześniej w tym roku i zyskał uznanie na całym świecie, wprowadza stylowy wygląd oraz przyjemność z jazdy do dotychczas 'nudnego’ segmentu pojazdów.
„Kia Venga z pewnością dostarczy wszelkiej praktyczności i wszechstronności, jakiej potrzebuje europejska rodzina. Zapewni także najbardziej stylowy środek transportu, jaki ten segment kiedykolwiek widział,” zauważa Benny Oeyen, Dyrektor Marketingu i Planowania Produktów w Kia Motors Europe. „Na drodze, jego osiągi i zwinność przewyższą normy klasy. Kia Venga zapewni, że satysfakcjonująca, przyjemna jazda jest teraz dostępna dla kierowców, których styl życia wymaga MPV.”
Nazwa 'Venga’ ma atrakcyjne i dynamiczne brzmienie, które pasuje do najnowszego samochodu rodzinnego Kia. Pochodzi ze słowa hiszpańskiego i ma nowoczesny charakter, który dobrze wpisuje się w aktywne życie miejskie. Odbija podstawową wartość marki Kia – 'Moc do Zaskakiwania’.
Zaprojektowany, inżynierowany i produkowany w Europie, Kia Venga o długości 4 068 mm charakteryzuje się niezwykle długim rozstawem osi w swojej klasie (2 615 mm) oraz wysokością dachu wynoszącą 1 600 mm, aby maksymalizować przestrzeń kabiny. Zastosowanie sprytnego pakowania sprawia, że Kia Venga redefiniuje kategorię MPV, oferując poziomy przestrzeni wewnętrznej typowe dla większych samochodów segmentu C, ale w obrysie segmentu B.
„Kia Venga to niesamowicie ekscytujący nowy model dla nas, który zbuduje na sukcesie Kia cee’d i wzmocni proces zmiany postrzegania naszej marki przez europejskich konsumentów,” kontynuuje Oeyen.
„MPV w segmencie B to wciąż 'młody’ koncept, a chociaż zapotrzebowanie na tego typu pojazdy zmniejszyło się w ciągu ostatnich dwóch lat, wierzymy, że dwa główne czynniki odwrócą ten trend. Po pierwsze, sytuacja gospodarcza zachęci konsumentów do zmniejszenia rozmiaru pojazdów. Po drugie, ekscytujące nowe produkty od kilku producentów na nowo rozpali zainteresowanie całym segmentem i z Vengą, Kia będzie w stanie maksymalizować swój wzrost sprzedaży i udział w rynku,” dodaje Oeyen.
Każdy silnik w ofercie Kia Venga będzie dostępny z technologią Start/Stop (ISG), która oszczędza paliwo, i będzie spełniać normy emisji Euro 5. Modele wyposażone w system Start/Stop (ISG) będą miały współczynnik CO2 wynoszący zaledwie 117 g/km (silnik 1.4-litra U2).
Kia Venga będzie sprzedawana wyłącznie w Europie, gdzie konsumenci będą mieli do wyboru dwa silniki benzynowe i dwa diesle o pojemności 1.4-litra i 1.6-litra, generujące moc od 75 do 128 KM. Każda wersja Kia Venga będzie wyposażona w przesuwane tylne siedzenie w proporcji 60/40, które również składa się na płasko, tworząc przestronną przestrzeń ładunkową. W zależności od modelu, dostępny będzie również opcjonalny panoramiczny szklany dach typu tilt-&-slide, który będzie zalewał kabinę naturalnym światłem.
„Kia Venga wniesie niezbędne emocje do segmentu B. To tak wspaniale wyglądający, wspaniale prowadzący się samochód, że nawet osoby, które nie potrzebują pojazdu MPV, będą skłonne go kupić!” kończy Oeyen.
Kia wprowadza dynamiczny i dramatyczny design do segmentu małych MPV
Nowa Kia Venga zaoferuje konsumentom zwycięskie połączenie stylu i praktyczności, gdy trafi do sprzedaży w całej Europie na początku tego roku. Z wieloma uderzającymi elementami designu i detalami, które przyciągnęły szerokie uznanie mediów i publiczności do samochodu koncepcyjnego Kia No3 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku, Venga przynosi oszałamiający 'dobry wygląd’ do segmentu rynku, który wcześniej charakteryzował się 'nudnymi, ale zasłużonymi’ pojazdami.
Rzeczywiście, podobieństwa między samochodem koncepcyjnym No3 a gotowym do produkcji modelem Kia Venga, który debiutuje we Frankfurcie, są zaskakująco głębokie. Poza przyjęciem bardziej konwencjonalnego designu szyby czołowej i dachu, wszystkie panele metalowe są wspólne dla obu modeli, a jedynie wprowadzone drobne zmiany zamieniają koncepcję designu w rzeczywistość produkcyjną.
„MPV w segmencie B tradycyjnie były klasą pojazdów nabywanych z konieczności – to samochody funkcjonalne i praktyczne,” wyjaśnia Peter Schreyer, Główny Projektant Kia. „Jednak wszystko to ma się zmienić. Dzięki Kia Venga zaprojektowaliśmy samochód, który spełni praktyczne wymagania europejskich konsumentów, jednocześnie będąc prawdziwie pożądanym i przyjemnym w prowadzeniu. Kia Venga ożywi zainteresowanie konsumentów MPV w segmencie B, ustanawiając nowe standardy dla tej klasy!”
Z każdego kąta, Kia Venga wydaje się być coraz szersza, gdy spojrzymy na nią od góry do dołu, dzięki długiemu rozstawowi osi i szerokiemu torowi – co nadaje jej stabilny, zdecydowany, sportowy wygląd. Wszystkie przetłoczenia, kształty oraz kontury samochodu – od eleganckich obudów reflektorów, przez kanciaste podwójne przetłoczenia na nadwoziu, aż po 'podnoszące się’ tylne okna pasażerskie – stają się coraz wyższe, gdy płyną od przodu do tyłu, co sprawia, że Kia Venga wydaje się być gotowa do akcji, nawet gdy jest zaparkowana.
Zrezygnowano z prostokątnego profilu 'mini-vana’, typowego dla MPV segmentu B, a Kia Venga przyjęła bardziej smukły, sportowy profil. Rzeczywiście, opływowy kształt Vengi osiąga najlepszy w klasie współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący zaledwie Cd 0.31 – co redukuje zużycie paliwa, emisję spalin oraz hałas wiatru – a także spełnia liczne kryteria estetyczne.
Krótkie zwisy z przodu i z tyłu łączą się z szerokim stance nowego modelu i jego 'uśmiechającym się’ dolnym wlotem powietrza, co potęguje uczucie 'gotowości’ do ruszenia. Odważne, wklęsłe przetłoczenia wzdłuż boków podkreślają wyraźne linie ramion Kia Venga oraz muskularne nadkola, nadając samochodowi smukły, ale sportowy wygląd.
Gdy Kia Venga jest oglądana z profilu, rozszerzona, czteropanelowa szyba sięga dalej niż drzwi przednie i tylne, poprawiając widoczność kierowcy oraz dając wrażenie 'rozciągania’ sylwetki samochodu. Z przodu i z tyłu nowoczesne, kanciaste zespoły świateł przyciągają wzrok widza w kierunku środka pojazdu.
Tratowanie powierzchni szklanych jest szczególnie ważne w tworzeniu Kia Venga, a nabywcy mogą podkreślić ten aspekt MPV, wybierając opcjonalny, całkowicie szklany, dwuczęściowy panoramiczny dach. Pokrywa prawie całą powierzchnię dachu, wpuszczając światło do wnętrza, co dodaje uczucia przestronności i sprawia, że samochód wydaje się smuklejszy, ukrywając nadproże szyby i sprawiając wrażenie cofania linii dachu.
Kia Venga będzie sprzedawana wyłącznie w Europie, z wyborem 10 kolorów lakieru zewnętrznego, z czego dwa z nich – Byte Blue i Caramel Gold – będą unikalne dla nowego modelu.
Bogato wyposażona dla maksymalnego komfortu i wyboru
Kia jest pewna, że gdy klienci po raz pierwszy doświadczą nowego MPV Kia Venga, będą głęboko zachwyceni nie tylko jego 'wyjątkowo przestronnym’ wnętrzem. Styl, kolory, jakość wykonania, materiały, dopasowanie i wykończenie nowego modelu z pewnością zachwycą obecnych właścicieli Kia i udowodnią tym, którzy nie znają marki, że Kia dalej zaskakuje.
Przed kierowcą Kia Venga znajduje się nowoczesny, czteroramienny kołek kierownicy, który staje się znakiem rozpoznawczym Kia. Można go regulować pod względem wysokości i zasięgu, a dolne ramiona mają wykończenie w kolorze stopu, z przyciskami zdalnego sterowania po obu stronach. Innym elementem rozwijającego się DNA designu Kia – 'trójcylindrowym’ zestawem wskaźników – można zobaczyć przez koło kierownicy Kia Venga.
Choć standardowy schemat kolorów wnętrza Kia Venga to czerń Ebano lub brąz Ash, z metaliczną srebrną centralną konsolą, dostępne będą także wykończenia w wysokim połysku w kolorach beżowym, czarnym i limonkowym jako standard lub opcjonalnie w modelu TX.
Radio/odtwarzacz CD jest całkowicie nowy i ma okrągłe centralne 'master’ sterowanie. Górny panel informacyjny w kolorze czerwonym na czarnym tle ma wysoką czytelność dzięki prezentacji w formacie Dot Matrix i jest w stanie wyświetlać informacje o systemie audio, temperaturze zewnętrznej, czasie, dniu i dacie.
Konsola podłogowa mieści tacę na drobiazgi (z połączeniami USB i AUX iPod®), selektor biegów oraz dźwignię hamulca ręcznego, podwójne uchwyty na kubki oraz dużą pojemną skrzynkę na przechowywanie.
Trzy poziomy wyposażenia i szeroki zakres opcji
Kia Venga będzie dostępna w trzech poziomach wyposażenia (LX, EX i TX) od momentu wprowadzenia na rynek, oferując konsumentom szeroki wybór oraz szereg indywidualnych opcji.
Zgodnie z najlepszą tradycją Kia, nawet w 'podstawowej’ specyfikacji LX, Kia Venga ma na wyposażeniu wiele opcji wyposażeniowych, które są dostępne w konkurencyjnych pojazdach tylko za dodatkową opłatą. Dobrze wyposażone wnętrze oferuje regulowane wysokościowo siedzenie kierowcy, a z tyłu, siedzenie tylne w proporcjach 60/40 ma składany środkowy podłokietnik i funkcję przesuwania oraz 'fold & dive’, co zapewnia elastyczną przestrzeń ładunkową. Elektryczne okna przednie, cztery głośniki audio i przewody wentylacyjne dla pasażerów z tyłu są również standardem.
Poziom EX w Kia Venga dodaje system audio z radiem CD o wysokiej specyfikacji z sześcioma głośnikami (w tym dwoma głośnikami 'tweeter’), a także możliwości odtwarzania CD, MP3 i AUX. Komfort zwiększa manualna klimatyzacja, a wygodę podnosi bezkluczykowy dostęp i składany kluczyk.
Najwyższy poziom TX w Kia Venga przynosi szereg designerskich akcentów, w tym 16-calowe obręcze ze stopów, przednie lampy przeciwmgielne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z bocznym sygnalizatorem i elektryczne okna tylne. Wewnątrz znajduje się skórzana kierownica z przyciskami do sterowania audio, tempomatem i ogranicznikiem prędkości, centralna konsola wykończona na wysoki połysk, tapicerka z materiału skórzanego/tkaninowego oraz podłokietnik na siedzeniu kierowcy.
Oprócz hojne wyposażenia standardowego, nabywcy będą mogli spersonalizować swoje auto, wybierając sprzęt z obszernej listy opcji.
Najbardziej uderzającą z tych opcji jest panoramiczny dach całkowicie szklany. Ten dwuczęściowy dach z funkcją tilt 'n’ slide pokrywa prawie całą górną część samochodu, wpuszczając światło i dając poczucie większej przestronności całego wnętrza. Nawigacja satelitarna, aktywowane głosem łącze Bluetooth oraz różnorodne systemy audio są wśród opcji – podobnie jak automatyczna klimatyzacja oraz podgrzewane fotele przednie.
Stylowe obręcze ze stopów, o średnicy do 17 cali oraz przyciemniane szyby dla prywatności można wskazać, aby jeszcze bardziej podkreślić wygląd zewnętrzny Kia Venga. Dodatkowo, modele mogą być zamawiane z bezkluczykowym dostępem oraz przyciskiem start/stop silnika, elektrycznie podgrzewanymi i składanymi lusterkami zewnętrznymi oraz chromowanymi klamkami drzwi.
Opcjonalny system monitorowania ciśnienia w oponach, czujniki parkowania tylnego oraz kamera cofania z wyświetlaczem w wewnętrznym lusterku są również dostępne, aby zapewnić dodatkowy spokój ducha kierowcy.
MPV segmentu B Kia jest naprawdę 'wyjątkowo przestronny’
Pracując nad stworzeniem Vengi, zespół projektowy Kia ciężko pracował nad pakietem, który oferuje europejskim konsumentom przestronną przestrzeń wewnętrzną w skromnych wymiarach zewnętrznych – bez kompromisów w zakresie sensualnych linii nadwozia samochodu czy dynamiki jazdy.
„Od samego początku procesu projektowania, Kia Venga musiała być samochodem, który spełni wiele oczekiwań konsumentów,” wyjaśnia Peter Schreyer, Główny Projektant. „Przestronne i elastyczne wnętrze to 'musisz mieć’ dla wielu nabywców samochodów, a Kia Venga spełnia to wymaganie, oferując zarazem ujmujący język designu Kia, dowodząc, że styl i praktyczność nie muszą się wykluczać.”
Kia Venga o długości 4 068 mm ma niezwykle długi (2 615 mm) rozstaw osi, a także 1 600 mm wysokości dachu i najlepszą w klasie szerokość wynoszącą 1 765 mm, aby zaoferować przestrzeń wewnętrzną porównywalną z przestrzenią w samochodach segmentu C – ale w obrysie typowym dla pojazdu segmentu B.
To sprytne pakowanie zapewnia, że Kia Venga przewyższa pojazdy konkurencyjnych marek pod względem przestrzeni w wielu kluczowych wymiarach wewnętrznych, w tym przestrzeni na nogi z przodu i z tyłu oraz przestrzeni bagażowej. Kia Venga oferuje także konkurencyjną przestrzeń na głowę z przodu i z tyłu, wynoszącą odpowiednio 1 020 mm i 980 mm.
Elastyczne rozwiązania do transportu ludzi i ładunków
Oprócz sprytnego pakowania wnętrza Kia Venga, które zapewnia, że stawia wyzwanie lub przewyższa pojazdy konkurencyjne w każdym wymiarze wewnętrznym, nowy model Kia oferuje wiele innowacyjnych rozwiązań mających na celu maksymalizację przestrzeni kabiny.
Jeśli właściciele potrzebują więcej niż 440 litrów przestrzeni bagażowej oferowanej w standardowej konfiguracji samochodu z wszystkimi siedzeniami, Kia Venga oferuje szereg opcji zwiększających pojemność bagażnika.
Po pierwsze, dwu-poziomowa podłoga bagażnika oznacza, że właściciele mają możliwość wykorzystania niższego poziomu, aby szybko i łatwo zwiększyć wysokość bagażnika o 163 mm, co zwiększa całkowitą objętość do 570 litrów. Sprytna konstrukcja pozwala na transport delikatnych, niestabilnych przedmiotów (takich jak rośliny doniczkowe czy szklane butelki) w sposób bezpieczny i stabilny w bagażniku, wykorzystując po prostu dolną podłogę.
Aby przewozić większe przedmioty, tylne siedzenia Vengi w proporcjach 60/40 można również przesunąć indywidualnie do przodu o 130 mm, lub, jeśli potrzeba więcej miejsca, tylne siedzenia mają funkcję 'Fold & Dive’. Ta użyteczna cecha tworzy całkowicie płaską podłogę w tylnej przestrzeni ładunkowej, bez potrzeby regulowania lub usuwania zagłówków siedzeń.
Złożone płasko oba tylne siedzenia, Kia Venga dysponuje objętością ładunkową wynoszącą 1552 mm długości, z całkowitą pojemnością wynoszącą 1253 litry, gdy załadujemy do samego dachu.
Zakres mocy od 128 do 75 KM oraz wybór czterech silników
Nowa Kia Venga będzie dostępna w momencie wprowadzenia na rynek z wyborem dwóch silników benzynowych i dwóch diesli, połączonymi z wyborem skrzyń biegów manualnych lub automatycznych. Wszystkie opcje napędu dostarczą dynamicznych, 'przyjemnych w prowadzeniu’ osiągów, zgodnych z charakterem Kia Venga, a także stosują najnowsze technologie w celu minimalizacji zużycia paliwa i emisji spalin. W krajach UE, wszystkie silniki będą spełniały normy Euro 5.
Oczekuje się, że silnik wysokoprężny będzie niezwykle popularny, a Kia Venga będzie dostępna z całkowicie nowym silnikiem diesla 'U2′ z wspólną szyną, który został zaprojektowany i wykonany w Niemczech i będzie produkowany na Słowacji – specjalnie do użytku w tym ważnym nowym modelu Kia oraz w nowym cee’d.
Wyposażony w turbosprężarkę Waste Gate (WGT) lub turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) dla płynnego dostarczania mocy w całym zakresie obrotów, nowy silnik będzie oferowany w dwóch pojemnościach, każda dostosowana, aby dać dwie różne moc. Wersja 1.4-litrowa produkuje 90 lub 75 KM, a jednostka 1.6-litrowa generuje 128 lub 115 KM – w zależności od wymagań rynkowych.
Silnik U2 jest już dostępny w nowym cee’d w wersji 1.6-litrowej, ale silnik 1.4-litrowy zadebiutuje w Kia Venga. Oba silniki U2 są czystsze, cichsze oraz bardziej oszczędne в porównaniu do swojego poprzednika 'U1′, zapewniając jednocześnie reakcję i dynamiczne osiągi.
U2 wykorzystuje wtrysk o wysokim ciśnieniu z kontrolą zmiennego wiru (do pięciu wtrysków na cykl), elektronicznie kontrolowaną recyrkulację spalin (EGR), turbosprężarkę Waste Gate (WGT) lub turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) oraz filtr cząstek stałych z silnika diesla (DPF), aby zapewnić spełnienie norm emisji Euro 5.
Aby osiągnąć optymalną prowadzenie, U2 został opracowany tak, aby osiągnąć najlepsze w klasie osiągi mocy i momentu obrotowego na szerokim zakresie obrotów. Kluczowo, ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już od 1 500 obr/min, co zapewnia mocne i płynne przyspieszenie niemal od zera.
Maksymalna moc wynosi 128 KM przy obrotach 4 000, a maksymalny moment obrotowy 255 Nm jest dostarczany w zakresie obrotów od 1 900 do 2 750.
Hałas oraz wibracje są dobrze kontrolowane, a hałas silnika U2 został zredukowany o 1,1% (do 92 dB przy 4 000 obr/min) w porównaniu do U1. Dzięki zastosowaniu napędu na łańcuch, właściciele skorzystają z wydłużonych (do 30 000 km lub roku) interwałów serwisowych.
Zainstalowany w nowej Kia Venga, silnik 1.4-litrowy U2 ze Start/Stop (ISG) oraz nową sześciobiegową skrzynią manualną emituje zaledwie 117 g/km CO2. To sprawia, że Venga spada poniżej kluczowego progu 120 g/km, który ma zastosowanie w celach podatkowych w całej Europie, co oznacza, że wielu właścicieli będzie mogło cieszyć się obniżonymi lub zerowymi opłatami za pojazd oraz bezpłatnym parkingiem lub innymi przywilejami w niektórych rynkach.
Dla klientów preferujących silnik benzynowy, Kia Venga będzie również dostępna z wyborem silników o pojemności 1.6 lub 1.4-litry – popularne i sprawdzone jednostki z rodziny Gamma Kia. Wersja 1.4-litrowa generuje 90 KM z użytecznym momentem obrotowym 137 Nm przy 4 000 obr/min.
Silnik o większej pojemności jest podobny do jednostki stosowanej w Kia Soul i generuje konkurencyjne 125 KM. Standardowo jest on połączony z pięciobiegową skrzynią manualną, a to jedyny silnik Kia Venga, który jest dostępny również z czterobiegową skrzynią automatyczną.
Technologia oszczędzająca paliwo w całej gamie
W przełomowym rozwiązaniu dla swojej kategorii, Kia Venga oferuje system Start/Stop (ISG), który automatycznie wyłącza, a następnie uruchamia silnik w zatłoczonym ruchu miejskim – we wszystkich silnikach zarówno benzynowych, jak i dieslowych, w ofercie Kia Venga.
Działając we współpracy z innymi technologiami jako część pakietu 'EcoDynamics’, Start/Stop (ISG) pomaga zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję spalin, umożliwiając niektórym modelom Kia Venga spadek poniżej progu 120 gramów na kilometr, co ma zastosowanie w celach podatkowych w wielu europejskich rynkach.
Inne innowacyjne technologie zainstalowane w Kia Venga w ramach oferty 'EcoDynamics’ obejmują system zarządzania alternatorem oszczędzającym energię, wskaźnik zmiany biegów w górę/w dół, aby zachęcić do ekonomicznego stylu jazdy oraz opony o niskim oporze toczenia dla samochodów z 15- i 16-calowymi kołami.
Sześciobiegowe manualne skrzynie biegów oszczędzające paliwo w wielu modelach
Nabywcy myślący nad wyborem Kia Venga będą mogli wybierać pomiędzy skrzynią biegów manualną pięcio- lub sześciobiegową albo automatyczną czterobiegową. Skrzynia manualna jest standardowo montowana we wszystkich modelach, a automatyczna dostępna jest jako opcja za dodatkową opłatą dla silnika benzynowego 1.6.
Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna jest standardowo montowana w trzech z czterech modeli Kia Venga napędzanych nowym silnikiem diesla U2. Wykonana w Europie, nowa skrzynia jest lżejsza, ma wyższe przełożenie, korzysta z oleju o niskiej lepkości i zapewnia widoczną poprawę wrażenia zmiany biegów, co przyczynia się do bardziej satysfakcjonującego doświadczenia z jazdy.
Zarówno pięcio-, jak i sześciobiegowe skrzynie manualne zawierają kilka innowacji, w tym potrójną oś przekładni i synchronizator z wieloma stożkami (na pierwszym i drugim biegu), co zapewnia szybsze i płynniejsze zmiany biegów.
Automatyczna skrzynia biegów dla Kia Venga to czterobiegowa jednostka podobna do tej zamontowanej w europejskim cee’d. Posiada elektroniczny kontroler, który monitoruje szereg parametrów, w tym przyspieszenie, hamowanie, prędkość silnika i prędkość drogową, zapewniając bezpieczne zmiany biegów z doskonałą jakością zmiany oraz dostosowując charakterystykę skrzyni do stylu jazdy kierowcy.
Dopracowana na 'wspaniałą jazdę’ po europejskich drogach
Niezwykle długi rozstaw osi wynoszący 2 615 mm i szeroki tor nowego MPV Kia Venga mają inherentne korzyści dla jego jazdy i prowadzenia. Nowa Venga została wyposażona w całkowicie niezależny układ zawieszenia z przodu i zawieszenie tylnie z belką skrętą, podobne do systemu stosowanego w Kia Soul, zaprojektowane, by zapewnić responsywne prowadzenie i komfortową jazdę.
Kia będzie produkuje Vengę z jedną konfiguracją zawieszenia, zaprojektowaną w celu osiągnięcia doskonałej równowagi między komfortem jazdy a prowadzeniem na najszerszej gamie europejskich dróg – z dwoma różnymi amortyzatorami, aby dopasować się do różnych ciężarów samochodów z silnikiem diesla i benzynowym.
Z przodu, zamontowane na tej samej podramie, która wspiera silnik i skrzynię biegów, zawieszenie MacPhersona ma współosiowe sprężyny, przesunięte dla płynnej pracy, a także geometrię osi w osi oraz kąt sztywności wynoszący 4 stopnie, zaprojektowane, aby zapewnić optymalną stabilność prowadzenia i poprawę komfortu jazdy, a także pozwala kierowcy na sterowanie i manewrowanie Kia Venga przy minimalnym wysiłku.
Geometria zawieszenia przedniego zapewnia minimalne zmiany kąta pochylenia i kątów sztywności dla dobrej stabilności kierowania w każdych warunkach, a stabilizator przeciw przechyłowy jest zamontowany bezpośrednio na amortyzatorze, aby maksymalizować jego skuteczność.
Z tyłu zawieszenie Kia Venga jest również zamontowane na subramie i wykorzystuje poprzeczną belkę skrętną z wahaczami, zaprojektowany, aby zapewnić gładką jazdę i zminimalizować ingerencję w przestrzeń bagażową. Sprężyny śrubowe i amortyzatory są zamontowane oddzielnie, aby zapewnić płynne działanie i minimalne zajmowanie miejsca w kabinie/ przestrzeni bagażowej. Ponadto łożyska piasty 'trzeciej generacji’ poprawiają trwałość, a stopery gumowe z poliuretanu poprawiają komfort. Aby zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni, tylny stabilizator przeciwwywracalny jest zamontowany wewnątrz belki skrętnej.
Amortyzatory napełnione azotem, dostosowane do specyficznych wymagań rynku, są standardowym wyposażeniem zarówno przodu, jak i tyłu, aby osiągnąć optymalną wydajność tłumienia i kontrolę nad nadwoziem.
Elektryczne wspomaganie kierownicy oszczędza paliwo
Aby oszczędzać paliwo oraz umożliwić kontrolę wspomagania kierownicy czułą na prędkość – Nowa Venga ma najnowszy system wspomagania kierownicy napędzanego silnikiem (MDPS) firmy Kia. Dzięki temu nowemu systemowi manewry parkingowe i jazda po mieście są łatwiejsze, a prowadzenie przy dużych prędkościach jest bardziej precyzyjne. Przełożenie kierownicy (11.8:1) pozostaje takie samo dla wszystkich wariantów kół i opon oraz jest dostosowane, aby dostarczyć dobrego 'odczucia’ kierowcy w każdych warunkach jazdy.
System wspomagania kierownicy zębatka i koło zębate wymaga jedynie 2.77 obrotów kierownicy z jednego końca na drugi. Mały promień skrętu Kia Venga – zaledwie 5.21 metra (od krawężnika do krawężnika) – zapewnia responsywne, zwinne prowadzenie w mieście.
System MDPS w Venga zapewnia oszczędność paliwa na poziomie 3% w porównaniu do tradycyjnego hydraulicznego wspomagania.
Mocne hamowanie z czterema tarczami i ABS
Każda Kia Venga będzie wyposażona w system hamulcowy osiowany na czterech tarczach, który maksymalnie wykorzystuje przestrzeń dostępną w standardowych stalowych kołach o średnicy 15 cali. Wentylowane tarcze przednie (o średnicy 280 mm) i twarde tarcze tylne (258 mm) zapewniają pewną i stabilną wydajność hamowania, a także stałe uczucie pedału hamulca. System ESC jest wyposażony w hydrauliczny wspomagacz, który zapewnia wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA), dostarczając maksymalną moc hamowania, gdy czujniki wykryją, że kierowca wykonuje awaryjne zatrzymanie.
Standardowo montowany jest czterokanałowy, czteroczułkowy system ABS zapobiegający blokowaniu kół. System ten zawiera elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (EBD), który pomaga równomiernie rozłożyć przyczepność hamowania pomiędzy koła przednie i tylne. EBD może dostosować się do warunków przyczepności każdego koła, co zapewnia dodatkowy stopień kontroli i stabilności. Hamulec parkingowy to jednostka mechaniczna działająca na obu tylna koła.
Trzy różne opcje kół i opon
Nowe pojazdy Kia Venga będą dostępne z trzema konfiguracjami kół i opon. W zależności od wariantów modelu wybieranych przez każdy rynek, modele LX i EX będą standardowo wyposażone w stalowe koła o średnicy 15 cali, z pełnowymiarowymi sztucznymi osłonami i oponami 195/65 R15.
Najbardziej wyposażona wersja TX będzie miała 16-calowe obręcze 'no flange’ ze stopów z oponami 205/55 R16. Opcjonalnie dostępne będą większe 17-calowe obręcze ze stopów, również o pięciu ramionach, z oponami 205/50 R17.
Wszystkie modele Kia Venga są dostarczane z zestawem do naprawy opon oraz możliwością wyboru stalowej zapasowej opony oszczędzającej miejsce i tymczasowej opony, umieszczonej w czołowej komorze bagażnika.
Wytrzymała karoseria, ESC i sześć poduszek powietrznych dla maksymalnej ochrony
Zaprojektowany, inżynierowany i produkowany w Europie, nowa Kia Venga wykorzystuje najnowsze technologie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, aby zapewnić maksymalną ochronę pasażerów. Gdy trafi do sprzedaży w całej Europie, Kia z pewnością oczekuje, że Kia Venga stanie się czwartym z rzędu modelem Kia, który uzyska maksymalną pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa Euro NCAP – plasując ją wśród najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie MPV.
Podczas opracowywania całkowicie nowego MPV Kia Venga, inżynierowie firmy ciężko pracowali, aby zapewnić, że najnowsza Kia jest jednym z najbezpieczniejszych aut na rynku – całkowicie spełniając rosnące oczekiwania konsumentów wobec nowoczesnego wzornictwa samochodów.
Wzmożone bezpieczeństwo 'aktywne’ obejmuje dostępność ESC
Każda Kia Venga będzie w pełni wyposażona, aby unikać potencjalnych sytuacji wypadkowych i radzić sobie z zagrożeniami codziennego poruszania się. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) staje się coraz bardziej 'sprawdzoną technologią’ w unikaniu wypadków i każda Kia Venga będzie miała ten system, jako standard lub fabryczną opcję – w zależności od danego rynku.
System ten działa w połączeniu z systemem Traction Control (TCS) działającym przy wszystkich prędkościach oraz z systemem wspomagania hamowania awaryjnego (BAS). ESC działa automatycznie i działa przez cały czas, oferując multum korzyści. Przeciwdziała nadmiernemu podsterowności i nadsterowności, poprawiając stabilność i przywracając kontrolę kierunkową.
Wszystkie modele Kia Venga będą wyposażone w potężny system hamulcowy z czterema tarczami, wyposażony w ABS z EBD (elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania).
Dodatkowe opcje 'aktywnego bezpieczeństwa’
Nowa Kia będzie dostępna z kilkoma opcjami, które jeszcze bardziej zwiększą bezpieczeństwo aktywne. System asysty parkowania z tyłu, z czterema czujnikami zamontowanymi w zderzaku, zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrów parkingowych przy niskich prędkościach. Nowa kamera cofania Kia zamontowana tuż poniżej uchwytu klapy bagażnika ma 130-stopniowy obiektyw szerokokątny i przesyła obrazy na 3,5-calowy wyświetlacz LCD w lusterku wstecznym, które automatycznie się przyciemnia.
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) również będzie dostępny – ostrzegając kierowcę o 'niskim ciśnieniu’, jeśli jakakolwiek opona ma spadek ciśnienia powyżej 25%
Maksymalne 'pasywne bezpieczeństwo’ dla maksymalnej ochrony
Jeśli kolizja jest nieunikniona, nowa Kia Venga została zaprojektowana tak, aby chronić pasażerów za pomocą szeregu standardowych środków pasywnego bezpieczeństwa – zaczynając od solidnej karoserii ze stali.
Inżynierowie Kia zastosowali najnowocześniejszą komputerową pomoc w projektowaniu, aby stworzyć strukturę karoserii MPV Kia Venga. Wykorzystując stal o wysokiej wytrzymałości w kluczowych miejscach, konstrukcja karoserii została zaprojektowana tak, aby oferować pasażerom dobrą ochronę w przypadku wypadków czołowych, bocznych, tylnych oraz przy przewróceniach.
Każda Kia Venga sprzedawana w Europie będzie dostępna z zintegrowanym systemem zabezpieczeń (SRS) składającym się z poduszek powietrznych z przodu, bocznych poduszek powietrznych oraz kurtynowych poduszek powietrznych (chroniących pasażerów w obu rzędach siedzeń), wysoko regulowanymi pasami bezpieczeństwa z pretensionerami i ogranicznikami siły, a także trzema pasami bezpieczeństwa o trzech punktach dla pasażerów z tyłu. Ponadto 'aktywne’ zagłówki przednich siedzeń są standardowo montowane we wszystkich krajach UE oraz w Islandii, Norwegii i Szwajcarii lub dostępne jako opcja w innych krajach.