Po raz pierwszy zaprezentowany w 2009 roku, Kia Venga była 5-drzwiowym mini MPV o wysokim dachu. Samochód został wyprodukowany przez koreańską firmę z myślą o rynku europejskim, a jego projektantem był Gregory Guillaume.
Kia Venga dzieliła platformę z modelem Kia Soul.
Odnowiona wersja, która zadebiutowała w 2014 roku, została przedstawiona na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu.
Zewnętrzny design został odświeżony nowymi przednimi i tylnymi częściami, co nadało mu sportowy wygląd.
Wnętrze również zostało ulepszone, oferując więcej wyposażenia i lepsze wykończenie. Najwyższy poziom wyposażenia wprowadzał funkcje, które wcześniej nie były dostępne w Venga.
Venga oferowała różne opcje silnikowe, wszystkie oszczędne w zużyciu paliwa i wystarczająco mocne, aby zapewnić przyjemną jazdę.
Dostępne były dwa silniki benzynowe: 1.4-litrowy o mocy 89 KM oraz 1.6-litrowy o mocy 123 KM. Pierwszy współpracował z 5-biegową manualną skrzynią biegów, natomiast większy silnik 1.6-litrowy mógł być również wyposażony w 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Standardowo w całej gamie, Venga była wyposażona w elektroniczny wspomagacz kierownicy, ABS i elektroniczną dystrybucję siły hamowania, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę trakcji z pomocą hamulców. Zainstalowano także system wspomagający ruszanie pod górę, który pomagał kierowcy utrzymać samochód przez 2 sekundy.
Jak każdy model Kia, Venga oferowała 7-letnią gwarancję lub 100 000 mil przebiegu.
Nowa, bardziej stylowa i luksusowa – odświeżony Kia Venga został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku.
Wszystkie wersje charakteryzują się zmienionym przodem i tyłem, które nadają Venga ostrzejszy i bardziej sportowy wygląd. Wnętrze zostało wzbogacone o luksusowe akcenty oraz dodatkowe wyposażenie, a w górnej części oferty pojawił się nowy model Venga 4, wprowadzający dotąd niedostępne funkcje.
Nowa gama w Wielkiej Brytanii składa się z pięciu poziomów wyposażenia – 1, 1 Air, 2, 3 i 4 – oraz czterech silników, co daje szeroki wybór 11 modeli. Wysoko ekonomiczne silniki benzynowe i dieslowe o pojemności 1.4 i 1.6 litra, przeniesione z poprzedniego modelu Venga, oferują potencjalne zużycie paliwa wynoszące do 64.2mpg, z emisją CO2 na poziomie 117g/km. Inteligentna technologia zatrzymywania i uruchamiania silnika (ISG) – oszczędzająca paliwo i redukująca emisję CO2 – jest standardem tam, gdzie może przynieść znaczącą poprawę w zużyciu paliwa i emisji, a występuje we wszystkich wersjach z manualną skrzynią biegów z wyjątkiem jednej. Venga produkowana jest w Europie w zakładzie Kia w Żylinie na Słowacji.
Silnik benzynowy o mocy 89 KM 1.4-litra dostępny jest w wersjach 1, 1 Air i 2, podczas gdy 89 KM silnik diesla 1.4-litra jest zarezerwowany wyłącznie dla Venga 2. Dwa silniki o pojemności 1.6-litra z manualną skrzynią biegów są dostępne w wersjach 3 i 4. Silnik benzynowy 1.6-litra oferowany jest również z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów w wersjach 2, 3 i 4.
Odważny nowy wygląd zewnętrzny, ulepszone wnętrze oraz nowe aluminiowe felgi i możliwości kolorystyczne
Venga była pierwszym samochodem wprowadzonym pod przewodnictwem Petera Schreyera, obecnego Prezydenta Designu zarówno w Kia, jak i w partnerującej firmie Hyundai. Dowodząc, że małe może być piękne, wprowadziła niesamowity wygląd do segmentu supermini.
W 2015 roku wygląd ten został wzbogacony o nowy przód i tył oraz ulepszone wnętrze. Wszystkie wersje mają bardziej agresywny, sportowy zderzak przedni oraz główny grill, z nową interpretacją motywu „tiger nose”, z wysokopołyskową czarną siatką i chromowaną ramką. Logo Kia zostało przeniesione na nadwozie. Dolny wlot powietrza został przeprojektowany, aby pomieścić światła dzienne (LED w wersjach 3 i 4) obok świateł przeciwmgielnych, które teraz znajdują się w wysokopołyskowych czarnych obudowach połączonych chromowaną listwą. Teraz również znajduje się chromowana listwa łącząca tylne lampy, które są LED w Venga 4. Kolejnym luksusowym akcentem w Venga 4 są chromowane klamki zewnętrzne.
W wersjach 2 i wyższych dostępne są nowe 16-calowe aluminiowe felgi z pięcioma potrójnymi szprychami, podczas gdy wersje 1 i 1 Air pozostają przy 15-calowych stalowych felgach z pięcioma szprychami. Wersje 2 i wyższe oferują również dwa nowe kolory metaliczne – Planet Blue i Dark Gun Metal – które zastępują Space Blue i Sirius Silver.
Ulepszenia wnętrza obejmują nową czarną tapicerkę Houndstooth dla modeli podstawowych, podczas gdy wersja 2 kontynuuje z czarną tapicerką Beat, a poziom 3 ponownie ma czarne tapicerki Bamboo z częściowo skórzaną i częściowo materiałową powłoką. Jest to także wyposażenie nowej Venga 4. Nowe wykończenie centra wnętrza w odcieniu Grey Metal Grain jest w wersjach Venga 1, 1 Air i 2, podczas gdy wysoki połysk czarny zdobi Venga 3 i jest powielany w nowej Venga 4.
Kia Venga nie jest mini MPV, lecz pięcioosobowym supermini z prawdziwą przestrzenią. Unika pudłowatego profilu innych wysokich, przyjaznych pasażerom małych samochodów i zamiast tego prezentuje smuklejszy, bardziej sportowy profil, który daje mu współczynnik oporu powietrza wynoszący tylko 0.31 – redukując zużycie paliwa, emisje i hałas wiatru przy szybkiej jeździe.
O długości 4,068 mm i z nienaturalnie długim rozstawem osi wynoszącym 2,615 mm oraz wysokim dachem i najlepszą szerokością w klasie, Venga zapewnia przestrzeń wewnętrzną porównywalną z autami segmentu C – ale w obrysie typowym dla pojazdu segmentu B. Venga znajduje się wśród najlepszych w klasie pod względem wymiarów wewnętrznych w wielu kluczowych obszarach, w tym pod względem miejsca na nogi i biodra z przodu i z tyłu oraz przestrzeni bagażowej.
Dzielone tylne siedzenia, które przesuwają się w przód i w tył o maksymalnie 130 mm, pozwalają na rozciągnięcie przestrzeni pasażerskiej, gdy maksymalna pojemność bagażowa nie jest potrzebna. Alternatywnie, dwupoziomowy bagażnik oznacza, że właściciele, którzy czasami potrzebują więcej niż standardowe 440 litrów przestrzeni bagażowej, mogą po prostu obniżyć podłogę, aby zwiększyć przestrzeń bagażową. W ten sposób komora bagażowa staje się o 163 mm wyższa, a całkowita objętość wynosi 570 litrów. Jeśli potrzebna jest większa przestrzeń, tylne siedzenia mają funkcję „Fold & Dive”, co sprawia, że znikają w podłodze, tworząc całkowicie płaską powierzchnię w załadunku oferującą ogromne 1,253 litrów przestrzeni.
Wszystkie modele są niezwykle dobrze wyposażone, a funkcje wcześniej niedostępne w Venga teraz występują w niektórych modelach. Monitorowanie ciśnienia w oponach jest standardem w wszystkich wersjach, ostrzegając kierowcę przed potencjalnie poważnym spadkiem ciśnienia za pomocą symbolu w zestawie wskaźników. Automatyczne sterowanie światłami jest teraz standardem w Venga 3 i 4, a Venga 4 posiada również oświetlenie powitalne i „follow-me-home”.
Inne unikalne cechy Venga 4 to inteligentny klucz z przyciskiem uruchamiania/wyłączania silnika, podgrzewana kierownica aktywowana przez przełącznik z prawej strony szprychy, aby uzupełnić podgrzewane przednie siedzenia w Venga 3 i 4 oraz panoramiczny dach. Wersje Venga 3 i 4 są również wyposażone w 7-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji satelitarnej z europejskimi mapami oraz kanał komunikacji o ruchu drogowym (TMC). Ekran dotykowy w pełnym kolorze zawiera także kamerę tylną. System infotainment, do którego dostęp uzyskuje się również przez ekran dotykowy, nie zawiera już odtwarzacza CD z powodu rosnącego trendu wśród klientów korzystających z przenośnych urządzeń do odtwarzania muzyki. Wysokiej jakości system audio z sześcioma głośnikami obejmuje radio RDS, pełną kompatybilność z MP3 oraz porty AUX i USB.
Standardowo w całej gamie oferowane są regulacja wysokości fotela kierowcy, regulacja kierownicy w pionie i teleskopowo, elektryczne przednie szyby, zdalne centralne zamki, przyciemniane szyby, sterowanie audio na kierownicy, podłokietnik przedniego pasażera, klamki i lusterka w kolorze nadwozia oraz elektrycznie regulowane podgrzewane lusterka.
Modele Venga 2 dodają aluminiowe felgi, kabel iPod, obsługę telefonu komórkowego Bluetooth z funkcją strumieniowania muzyki, tylne elektryczne szyby, składane lusterka oraz czujniki parkowania. Wersje Venga 3 są wyposażone w klimatyzację, przednie i tylne elektryczne szyby, przednie światła przeciwmgielne, przyciemnione szyby w tylnej części i klapie oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa, wszystkie Venga mają sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe), aktywne zagłówki z przodu i dwa punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
Każda Venga korzysta z unikalnej siedmioletniej/gwarancji na 100,000 mil Kia, z zastrzeżeniem warunków dotyczących elementów podlegających zużyciu. Jest ona przenoszona na przyszłych właścicieli w przypadku sprzedaży pojazdu w trakcie trwania okresu gwarancyjnego.
Wszystkie cztery silniki w Venga są momentowe i oszczędne, zapewniając doskonałą jazdę przy niskich kosztach eksploatacji. Dwa silniki benzynowe to jednostki 1.4-litra 89 KM i 1.6-litra 123 KM z rodziny Gamma Kia. Silnik 1.4 jest połączony z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy 1.6 jest dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegową automatyczną.
Silnik diesla 1.4-litra 89 KM U2 CRDi zadebiutował w Venga i jest oferowany obok wersji 1.6-litra o mocy 114 KM. Oba silniki zostały zaprojektowane i opracowane w ośrodkach badawczo-rozwojowych Kia w pobliżu Frankfurtu w Niemczech i są produkowane w Żylinie.
Podwozie korzysta z nienaturalnie długiego rozstawu osi i szerokiego rozstawu kół Venga. Dzięki temu Venga ma żywą, zabawną charakterystykę, zapewniając jednocześnie doskonały komfort i wyrafinowanie.