KOENIGSEGG Agera R 2011-2014

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

KOENIGSEGG Agera R 2011-2014

Przejdź do galerii zdjęćKOENIGSEGG Agera R 2011-2014

W 2010 roku szwedzki producent samochodów Koenigsegg zaprezentował wersję przedprodukcyjną modelu Agera, a na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku w końcu pokazano wersję produkcyjną, która miała literę R w nazwie.

Christian von Koenigsegg nie był typowym dyrektorem generalnym firmy motoryzacyjnej. Nie zajmował się produkcją pojazdów w całości, ale wspierał swój zespół przy projektowaniu szczegółów samochodu. Finalny produkt był prawdziwym hiperwózkiem, który miał na celu zamknięcie drzwi przed innymi prestiżowymi producentami supersamochodów.

Agera R była naprawdę imponującym pojazdem, którego design był zdecydowanie inny niż jakikolwiek inny supersamochód. Z krótkim przodem i osłoną inspirowaną myśliwcami, panoramiczną szybą, która wizualnie przechodziła w boczne okna, Agera R była w swojej własnej klasie. Dodatkowo, podwójny dach był wydłużony w kierunku tylnej części samochodu, po bokach komory silnikowej, a z tyłu znajdował się samoregulujący skrzydło, które zapewniało niezbędny docisk do podłoża.

Pomimo nietypowego wyglądu zewnętrznego, wnętrze było luksusowo wykończone. Sportowe fotele z kontrastowym przeszyciem oraz duża ilość oryginalnych elementów wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej, środkowym panelu, konsoli centralnej i panelach drzwiowych tworzyły wyjątkowe otoczenie. To wnętrze dawało kierowcy do zrozumienia, że mamy do czynienia z pojazdem w cenie siedmiu cyfr.

Za kokpitem, Agera R była wyposażona w silnik V8 o pojemności pięciu litrów, oparty na silniku Forda. Dzięki rozległym modyfikacjom, produkował maksymalnie 1 100 koni mechanicznych (1 115 KM), co pozwalało na osiąganie szalonych prędkości.

Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku Koenigsegg zaprezentował zupełnie nowy model Koenigsegg Agera R – szybszą niż błyskawica! Agera R na stoisku Koenigsegg – samochód produkcyjny numer 83 – inspirowana jest legendarnym motywem Speed Racera, zgodnie z życzeniem właściciela. Głównym kolorem Speed Racera jest biały – jak śnieg. Wyposażony w specjalne opony Michelin oraz customowy dach Thule, Speed Racer jest gotowy do ataku na stoki narciarskie!

W 2010 roku Koenigsegg zaprezentował wersję przedprodukcyjną Agera. Od tego czasu samochód przedprodukcyjny oraz kilka prototypów kontynuowały program rozwoju Agera. Prototyp Agerę testowały liczne wpływowe czasopisma motoryzacyjne, co zaowocowało entuzjastycznymi recenzjami i nagrodami, w tym tytułem „Hypercar of the Year” według „Top Gear”. Proszę zapoznać się z załączonymi cytatami z tych testów.

Podsumowując, produkcyjne wersje Agerę mają na celu wyniesienie doświadczenia Koenigsegg na wyższy poziom zarówno na drodze, jak i torze, nadal oferując największą przestrzeń na bagaż w branży w połączeniu z unikalnym systemem drzwi Koenigsegg oraz odczepianym/demontowalnym twardym dachem.

Istnieje kilka różnic między wcześniej zaprezentowanym samochodem przedprodukcyjnym a wersjami produkcyjnymi. Na przykład, konfiguracje silnika i skrzyni biegów są różne, a także niektóre rewolucyjne cechy wnętrza, podwozia i aerodynamiki zdobią wersję produkcyjną Agerę, które nigdy wcześniej nie były pokazywane. Aby uzyskać więcej informacji, proszę przeczytać pełne ogłoszenie prasowe poniżej.

PODJMIJ DZIAŁANIE

Choć dzieli te same wartości i filozofie co poprzednie modele Koenigsegg, Agera wprowadza doświadczenie Koenigsegg na zupełnie nowy poziom.

Podobnie jak wszystkie wcześniejsze hiperauta Koenigsegg, nowa Agera jest dziełem Christian von Koenigsegg. Agera powstała, aby ustanowić nowe standardy dla hiperaut w zakresie kontroli, prowadzenia, prędkości, komfortu, praktyczności i czystej przyjemności z jazdy, łącząc te cechy z czystym, efektywnym i pięknym designem.

Nazwa Agera nadała ton nowemu projektowi. Agera oznacza „działać” w języku szwedzkim. Jest to także skrót od starożytnego greckiego słowa Ageratos, które znaczy „bez wieku”. Te dwa znaczenia są bardzo odpowiednie dla samochodu budującego przyszłość Koenigsegg.

DESIGN

Agera została zaprojektowana zgodnie z minimalistyczną filozofią „mniej znaczy więcej”. Ta filozofia oznacza, że kształt samochodu musi być czysto funkcjonalny, bez dodawania cech oprócz tych, które są potrzebne do spełnienia regulacji, zwiększenia bezpieczeństwa, ergonomii, praktyczności i aerodynamiki. Wierzymy, że jeśli ta filozofia jest przestrzegana, samochód będzie również piękny, ponieważ jest w pełni funkcjonalny. Dobrą analogią jest ewolucja delfina, który musiał spełnić podobne kryteria, aby osiągnąć swoją obecną konfigurację w wyniku ewolucji natury.

Agera jest proporcjonalna, kompaktowa i muskularna. Jej ponadczasowy, efektywny i charakterystyczny kształt jest prawdziwym świadectwem upływu czasu. Oryginalny kształt i koncepcja Koenigsegg CC, stworzone 15 lat temu, są wciąż aktualne, świeże i wysoce konkurencyjne dzisiaj. Agera potrafi pozostać wierna oryginalnej filozofii, kształtowi i rozmiarowi oryginalnego CC. Jednocześnie wygląda, czuje się i działa jak coś, co należy do przyszłości.

SILNIK

Koenigsegg różni się od innych producentów hiperaut o niskiej produkcji tym, że opracowuje i produkuje własny silnik we własnym zakładzie. Jest to, zdaniem wielu obserwatorów i konkurentów, uważane za mniej więcej niemożliwe lub zbyt drogie, aby w ogóle rozważyć.

Jednak rok po roku Koenigsegg udowadnia, że się mylą. Nie tylko silniki są opracowywane we własnym zakresie, ale również mają wiodące w klasie cechy w wielu ważnych obszarach. Aby wymienić kilka: najlżejszy i najbardziej kompaktowy silnik hiperauta na świecie, ważący zaledwie 197 kg z kołem zamachowym, sprzęgłem, suchą miską olejową oraz kolektorem wydechowym Inconel z turbosprężarką. Niska masa silnika jest zdumiewająca, ponieważ silnik Agerę ma również class leading power i torque characteristics. Dla przykładu, silnik Koenigsegg V8 o pojemności 5 litrów z podwójną turbosprężarką rozwija więcej niż 900 KM na paliwie o oktanowej 95, a więcej niż 1100 KM na paliwie bio E85. Agera produkuje ponad 1000 Nm momentu obrotowego od 2500 rpm, a w formacie Koenigsegg Agera R silnik ma szczytowy moment obrotowy 1200 Nm w zakresie obrotów 3300 rpm, co pokazuje dużą elastyczność.

To są niezwykłe liczby biorąc pod uwagę rozmiar i niezawodność silnika, nie rezygnując z prowadzenia i elastyczności. To jest prawdziwe downsizing, bez wad. Te cechy sprawiają, że jest to jeden z najbardziej elastycznych i łatwych w użyciu silników hiperaut na świecie.

Aby pokazać, jak bardzo różne są silniki Agerę w porównaniu do innych silników produkcyjnych, łatwo jest spojrzeć na wartość BMEP (Średnie efektywne ciśnienie hamowania) w cylindrach podczas maksymalnej mocy. Najlepsze produkcyjne silniki diesla i benzyny od innych wiodących producentów osiągają maksymalne BMEP rzędu 22 bar.

Silnik Agerę ma BMEP wynoszące 28 bar przy spalaniu paliwa o oktanie 95, a silniki Koenigsegg Agera R na biopaliwie E85 mają zdumiewające BMEP wynoszące 30 bar. Te liczby pokazują, jak ekstremalne są silniki Koenigsegg w porównaniu do innych silników produkcyjnych na świecie. Powodem, dla którego Koenigsegg może osiągnąć takie wartości BMEP, są pewne zastrzeżone i kluczowe czynniki, takie jak:

  • Unikalny kształt komór spalania, poprawiający odporność na detonację.
  • Wysokie obciążenie głowicy cylindrów, umożliwione przez specjalnie zaprojektowany blok silnika. To udowodniło, że ma zerowy wskaźnik awarii z powodu nadciśnienia w komorach spalania, nawet przy ekstremalnych ciśnieniach cylindrów.
  • Unikalny projekt bloku silnika, gdzie tuleje cylindrów są używane do dalszego usztywnienia aluminiowego bloku.
  • Projekt korbowodu zmniejszający czas przebywania w TDC, co pozwala na uzyskanie wyższych średnich ciśnień bez detonacji.
  • Projekt kolektora wydechowego i tłoczni powietrza zaprojektowany w celu zapewnienia braku rezonansu szczytowego w obrębie obrotów i ciśnienia wstecznego.
  • Wydajny system pompy ejektora zmniejszający ciśnienie w korpusie silnika i straty aerodynamiczne.

Silniki Koenigsegg spełniają także wszystkie wymagane normy emisji na świecie. To nic innego jak zdumiewające, biorąc pod uwagę ich rozmiar i moc wyjściową.

Koenigsegg ma swoje laboratorium silnikowe z programami symulacyjnymi, maszynami do szybkiego prototypowania, dynamometrami silnikowymi i podwoziowymi oraz 1,7 km toru testowego przylegającego do fabryki, co pozwala Koenigsegg na testowanie samochodów w zakresie 0-320-0 km/h w dowolnym momencie. Ponadto, w odległości 25 minut jazdy od fabryki Koenigsegg znajduje się tor wyścigowy Knutstorp, który wielu opisuje jako miniaturową Nordschleife. Tutaj Koenigsegg może poddać silnik i samochód poważnym testom i upewnić się, że działają w doskonałej harmonii. Daje to Koenigsegg unikalne możliwości rozwoju technologii normalnie zarezerwowanych dla znacznie większych firm.

Żaden inny silnik produkcyjny na świecie, niezależnie od typu samochodu, nie ma takiej samej ilości potencjału mocy w porównaniu do średniej emisji CO2 na cykl EU (310 g CO2) ani zużycia paliwa (14,7 litra na 100 km / 16 MPG). Jednak to, z czego Koenigsegg jest najbardziej dumny, to jak łatwe, płynne, responsywne, momentowe i niezawodne są silniki – zwłaszcza biorąc pod uwagę ich ekstremalne osiągi.

Silnik Agerę spełnia najostrzejsze normy ochrony środowiska na świecie, EU5 i LEV2, i oferuje znaczną poprawę mocy w porównaniu do wcześniejszych silników Koenigsegg.

Zużycie paliwa, a tym samym emisja CO2, zostały obniżone. To zdumiewające osiągnięcie dla hiperauta o mocy 900 KM. Reakcja turbiny ma kluczowe znaczenie, gdy chodzi o przyjemność z jazdy i możliwość kontrolowania ogromnych ilości mocy. Dlatego Koenigsegg połączył siły z Borg Warner i dostosował się do najnowszej technologii, jeśli chodzi o materiały turbiny. Turbiny Koenigsegg Agera R wykonane są z materiału zwanego Gamma-Ti, który jest związkiem międzymetalowym składającym się z aluminium i tytanu. Ten nowy materiał drastycznie zmniejsza bezwładność wirnika turbiny i wału, co poprawia reakcję. Ponadto Koenigsegg połączył tę najnowszą technologię turbosprężarek z opatentowanym i zastrzeżonym systemem redukcji reakcji / ciśnienia wstecznego, wynalezionym przez Christiana von Koenigsegg, aby naprawdę zapewnić silnikowi Agera przewagę konkurencyjną przy maksymalnej mocy, przestrzegając jednocześnie najostrzejszych regulacji emisji na świecie.

Ponadto duży intercooler powietrze-powietrze po lewej stronie silnika zasysa ogromne ilości świeżego powietrza, eliminując potrzebę używania wody w systemie chłodzenia, co z kolei oszczędza wagę i zapobiega problemom z przegrzewaniem się, podczas intensywnej jazdy na wysokich obrotach.

W zgodzie z tradycją Koenigsegg silnik ma suchą miskę smarowania, aby jak najbardziej obniżyć silnik w podwoziu i mieć pełną kontrolę nad olejem w misce, nawet biorąc pod uwagę ogromne przeciążenia.

Duży zbiornik o pojemności 80 litrów zapewnia duży zasięg, dzięki stosunkowo niskim przeciętnym zużyciu. Agera podąża za poprzednią generacją Koenigsegg i ma dobrze chroniony zbiornik paliwa, centralnie umiejscowiony w monokoku z włókna węglowego. Ponieważ paliwo jest umiejscowione centralnie w samochodzie, rozkład masy nie zmienia się, niezależnie od tego, czy zbiornik jest pełen, czy pusty. Dzięki bezpiecznej pozycji zbiornika paliwa wymagający test na wysoką prędkość tylnych uderzeń w USA został zaliczony za pierwszym podejściem.

Koenigsegg Agera R ma cztery inteligentne pompy paliwa o biopaliwie, aby dostarczać odpowiednią ilość paliwa w każdej chwili. To zmniejsza energię potrzebną do uruchomienia pomp paliwowych oraz eliminuje stratę nadmiaru paliwa transportowanego.

Patentowany system wydechowy z inconelu/tytanu jest kluczowy, aby Agera mogła osiągnąć swoje niezwykłe poziomy emisji i mocy. System wydechowy korzysta z zupełnie nowej zasady stworzonej przez Christiana von Koenigsegg. Nowa technologia drastycznie zmniejsza ciśnienie wsteczne i zapewnia wcześniejsze uruchomienie katalizatora niż jakikolwiek inny system wydechowy z turbosprężarką. Równocześnie akustyka wydechu została starannie zbadana, aby zachować typowy, grzmiący dźwięk Koenigsegg.

SKRZYNIA BIEGÓW

Nowo opracowana 7-biegowa skrzynia biegów dla Agerę charakteryzuje się pierwszym na świecie systemem podwójnego sprzęgła dla skrzyni biegów z pojedynczym wałem napędowym. Aby utrzymać skrzynię biegów lekką, zwartą, mocną i niezawodną, Koenigsegg wspólnie z Cima postanowił opracować nowy typ skrzyni, który umożliwia wykorzystanie kombinacji systemu suchego i mokrego sprzęgła, aby uzyskać wiodące w klasie czasy zmiany biegów. Najpierw jest normalne sprzęgło o podwójnej tarczy, które działa w tradycyjny sposób. Następnie wewnątrz skrzyni biegów znajduje się hydraulicznie napędzane mokre sprzęgło-hamulec, które uruchamia się podczas każdej zmiany biegów, aby spowolnić wał napędowy, jednocześnie zmieniając biegi i przed normalną synchronizacją. To zmniejsza czas synchronizacji o dwie trzecie, gdyż bieg jest wstępnie synchronizowany. Efektem tego jest bardzo sportowa, płynna i niezwykle szybka zmiana biegów. W porównaniu do tradycyjnego systemu DCT, ta skrzynia biegów jest lżejsza, mniejsza, ma mniej ruchomych części i daje wyraźniejsze odczucie zmiany biegów, z niemal zerową przerwą w przyspieszeniu. Ponadto, elektrohydrauliczny mechanizm zmiany biegu bezpośrednio aktuuje widelce zmiany biegów bez pośrednich elementów mechanicznych. Redukuje to bezwładność mechanizmu zmiany biegów, a każdy potencjalny luz jest minimalizowany, ponieważ osiągany jest jak najkrótszy możliwy przebieg załączenia.

Cała skrzynia biegów waży zaledwie 81 kg, co czyni ją zdecydowanie najlżejszą 7-biegową skrzynią biegów hiperauta na świecie. Skrzynia biegów może być również ustawiona w pełnym trybie automatycznym.

Mały rozmiar i bardzo niska waga, biorąc pod uwagę układ 7-biegowy wzdłużny, umożliwiły zachowanie najkrótszego w klasie tylnego zwisu, a tym samym doskonałej pozycji masy centralnej i neutralnego zachowania w ekstremalnych warunkach.

Koenigsegg E-Diff

Elektroniczny dyferencjał Koenigsegg (E-Diff) jest lżejszy i szybszy w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań E-Diff. Różnica polega na tym, że Koenigsegg zachował ograniczony dyferencjał ze sprzęgłami i rampami z wbudowaną ilością analogowej funkcjonalności ograniczonego poślizgu. Oznacza to, że aktywny element hydrauliczny może być mniejszy, bardziej zwarty i tym samym szybszy i lżejszy w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań E-Diff. Analogowa część funkcjonalności nie ma również czasu przetwarzania, ponieważ reaguje bezpośrednio. System analogowy jest uzupełniony przez cyfrowy system aktywny.

W ten sposób Koenigsegg uzyskał jedno z najlżejszych i najszybszych rozwiązań E-Diff na rynku. Ponadto opracowane przez Koenigsegg algorytmy, które kontrolują E-Diff, uwzględniają wejścia dotyczące: kąta przepustnicy, siły g, kąta kierownicy, kąta yaw, prędkości pojazdu, obrotów silnika, wybranego biegu oraz warunków pogodowych.

Sposób, w jaki wszystkie te dane są analizowane i jak samochód reaguje na te dane, czyni elektroniczny dyferencjał Koenigsegg unikalnym, co sprawia, że Agera jest bardzo bezpieczna na granicy i poprawia osiągi oraz czucie.

Elektroniczny dyferencjał Koenigsegg działa w harmonii z nowym systemem kontroli trakcji, który jest najszybciej reagującym w branży, z funkcjonalnością automatycznego dostosowywania do różnych warunków drogowych i stylów jazdy oraz różnymi ustawieniami ręcznymi.

PODWOZIE

Unikalne podwozie Agerę z włókna węglowego zaprojektowano w celu osiągnięcia maksymalnej sztywności bez dachu, ponieważ dach jest odczepiany i może być schowany z przodu samochodu. To samo w sobie jest nietypową cechą dla tak kompaktowego hiperauta.

Podwozie Koenigsegg z włókna węglowego ma zdumiewającą sztywność wynoszącą 65 000 Nm/stopień i waży zaledwie 70 kg, w tym zintegrowane zbiorniki paliwa.

Efekt ciągłego oszczędzania wagi to sucha masa wynosząca zaledwie 1330 kg, co czyni Agerę najlżejszym w pełni homologowanym hiperautem obecnie produkowanym.

ZAWIESZENIE

Geometria zawieszenia Agerę została zaprojektowana w celu dalszego poprawienia nagradzanych właściwości CCX. Szerokość toru Agera jest większa z przodu w porównaniu do tylnej części samochodu, co kompensuje węższe opony przednie i nadaje pojazdowi kwadratowy kształt o szerokości 2 metrów zarówno z przodu, jak i z tyłu.

W typowej tradycji Koenigsegg Agera ma najdłuższe wahacze spośród wszystkich obecnie produkowanych hiperaut. Długie wahacze mają kilka zalet – na przykład: mniejsze odchylenie szerokości toru podczas ruchu kół lub pokonywania zakrętów oraz poprawiona geometria w dłuższym skoku kół. To jeden z powodów, dla których samochody F1 mają bardzo długie wahacze. Wahacze są produkowane z bezszwowych rurek chromowo-molibdenowych, aby zminimalizować wagę przy maksymalnej wytrzymałości i sztywności.

Ekstremalnie mocne i lekkie kolumny są obrabiane z aluminium klasy lotniczej 7075-T6 i zawierają 240 mm łożysk SKF o podwójnym kącie styku, które normalnie występują tylko w samochodach prototypowych Le Mans. Bardzo duże łożyska przyczyniają się do ogólnej sztywności zespołu kołowego, a tym samym zapewniają lepszą kontrolę, prowadzenie i komfort. Kolumny mają duże kanały powietrzne o średnicy 4,5″ do chłodzenia tarcz hamulcowych, aby maksymalnie zwiększyć ich chłodzenie.

HAMULCE

Agera jest wyposażona w najnowszą technologię ABS, opartą na bardzo lekkim i nastawionym na wydajność systemie ABS z wyścigowym rodowodem. System ten umożliwia funkcji ABS reagować różnie w zależności od trybu wydajności. Ponadto system hamulcowy ABS działa na masywnych wentylowanych i wierconych ceramicznych tarczach o średnicy 392?36 mm i 380?34 mm, oferując niezrównane osiągi hamulcowe i zerowe blaknięcie, niezależnie od warunków toru czy drogi.

ZAWIESZENIE RTD (Tylny Damper Triplex)

Christian von Koenigsegg wynalazł i rozpoczął pracę nad nowym rodzajem systemu zawieszenia tylnego dla samochodu drogowego. Agera ma amortyzator i sprężynę łączącą prawe i lewe tylne koło. Ten system daje unikalne korzyści, ponieważ dwa tylne koła mogą wpływać na siebie nawzajem w razie potrzeby.

Istnieje wiele korzyści z tego systemu. Na przykład, dodatkowa sprężyna i tłumik działają w szereg z normalnymi sprężynami i tłumikami, co pozwala na obniżenie ich współczynników sprężyny i tłumienia. To zwiększa komfort i lepsze prowadzenie na nierównych i mokrych nawierzchniach bez kompromisów w prowadzeniu na suchym torze.

Ponadto system RTD ma efekt zapobiegający opadaniu. Tradycyjne systemy zapobiegające opadaniu są wbudowane w geometrię zawieszenia. Systemy te nie dodają żadnych komponentów ani wagi. Jednak kompromitują geometrię zawieszenia dla innych aspektów prowadzenia niż zapobieganie opadaniu.

Dodając system RTD, Koenigsegg może utrzymać prawdziwe geometrie zawieszenia, poprawiając prowadzenie, ale nadal mieć cechę zapobiegającą opadaniu i czerpać inne nowe korzyści. Ponieważ system RTD dopełnia normalne tłumiki i sprężyny, mogą być one lżejsze. W ten sposób dodatkowa korzyść nie wpływa znacznie na całkowitą wagę systemu.

DEDYKOWANE OPONY MICHELIN

Koenigsegg kontynuuje swoją długotrwałą współpracę z Michelin przy opracowywaniu opon dla Agerę. Dlatego Agera jest wyposażona w specjalnie opracowane, najnowszej generacji opony Michelin Super sport.

Dzięki oponom, zaawansowanemu zawieszeniu i aerodynamice, Agera osiąga przyspieszenia boczne do 1,6 g w warunkach suchych, z poprawionym prowadzeniem na mokrej nawierzchni.

Nowe opony były opracowywane dla Agerę w trakcie testów w centrum testowym Michelin Ladoux we Francji.

Opony zamontowane w Agerze są klasyfikowane do prędkości ponad 420 km/h, co czyni je najwyżej ocenianymi oponami w świecie pod względem maksymalnej prędkości, zachowując jednocześnie poziom przyczepności opon rajdowych oraz doskonałą wydajność na mokrej nawierzchni, wszystko w jednym pakiecie.

Koenigsegg jest bardzo dumny z bycia wybranym partnerem rozwojowym Michelin.

VGR – Szprychy Generujące Wiry

Koenigsegg VGR to nie tylko estetyka. To prawdziwe turbiny powietrzne, zwiększające siłę docisku samochodu w wymiernych ilościach i poprawiające chłodzenie hamulców. Wszystkie cztery koła są indywidualne, aby łopatki turbiny zawsze znajdowały się w prawidłowym kierunku wydobywania. Biorąc pod uwagę, że offset i szerokość różnią się między przodem a tyłem, wszystkie cztery koła mają unikalny design. Koła VGR są kute, a następnie w pełni obrabiane do ostatecznego kształtu. Dzięki procesowi kucia i obróbki usunięto wszelkie nadmiarowe materiały, minimalizując wagę, a jednocześnie zachowując doskonały poziom sztywności.

AERODYNAMIKA

Aerodynamika Agerę została dopracowana i udoskonalona przez wiele lat w CFD i tunelu aerodynamicznym w celu zapewnienia jak najlepszego wyniku. Nawet przy masywnym dynamicznym tylnym skrzydle, opór Agerę wynosi tylko Cd 0,33 w trybie wysokiej prędkości i Cd 0,37 w trybie torowym. Mimo że Agera ma pełne 2 metry szerokości, jej pole czołowe wynosi tylko 1,87 m2. To skutkuje wartością Cd*A wynoszącą tylko 0,62, a zatem teoretyczną maksymalną prędkością wynoszącą około 440 km/h (Agera R), biorąc pod uwagę stosunek przełożenia i dostępną moc. Wszystkie modele Agerę są ograniczone do 375 km/h w standardowym trybie, ale mogą być odblokowane przez Koenigsegg na krótsze okresy czasu, jeśli spełnione są wszystkie niezbędne warunki, takie jak stan drogi, zużycie opon, stan serwisowy pojazdu itd. Samochód jest ustawiony w trybie pełnej prędkości przez odblokowanie trybu maksymalnej prędkości w systemie Infotainment.

Dwa duże boczne wloty powietrza znacznie zwiększają stabilność Agerę przy dużych prędkościach, zapewniając, że punkt ciśnienia samochodu znajduje się za środkiem masy pojazdu. To sprawia, że samochód jest bardziej stabilny kierunkowo przy zwiększającej się prędkości. To kluczowy element bezpieczeństwa, gdy chodzi o jazdę z ekstremalnymi prędkościami. Dużą uwagę zwrócono na to, aby samochód był również stabilny podczas hamowania przy dużych prędkościach. Przedni splitter i tylny dyfuzor zostały zaprojektowane i zoptymalizowane z tym na uwadze.

Aby uzyskać maksymalne osiągi i bezpieczeństwo, ważne jest, aby siła docisku pozostawała jak najbardziej stała, nawet w sytuacjach yaw. Dlatego tylny dyfuzor został opracowany i oceniony specjalnie w celu zapewnienia znacznej siły docisku, nawet przy dużych kątów yaw.

Dynamiczne tylne skrzydło

Hiperauta dzisiaj generują ogromne ilości siły docisku przy niskich i średnich prędkościach, a mniej siły docisku przy bardzo wysokich prędkościach, aby nie obciążać opon zbytnio i nie tworzyć zbyt dużego oporu. Większość hiperaut ma zatem ciężkie hydraulicznie sterowane skrzydła i klapy, aby dostosować się do tych potrzeb.

Koenigsegg jednak, kierując się filozofią „mniej znaczy więcej”, zaprojektował dynamiczny system, który zajmuje się opisanymi powyżej potrzebami. Najbardziej widoczną i oczywistą częścią tego systemu jest nowe dynamiczne tylne skrzydło. Skrzydło zmienia swój kąt natarcia, nie przy pomocy hydrauliki, lecz dzięki ciśnieniu wiatru. Jest więc dynamicznie sterowane przez prędkość lub opór wiatru w danym momencie czasu i tym samym faktycznie kompensuje wiatr czołowy lub tylny przy tej samej prędkości. To inteligentny sposób radzenia sobie z adaptacyjną aerodynamiką, ponieważ system staje się lżejszy, mniej skomplikowany i bardziej intuicyjny w porównaniu do ciężkich i skomplikowanych systemów hydraulicznych. Koenigsegg musiał mocno pracować z CFD, aby stworzyć dynamicznie kontrolowaną adaptacyjną aerodynamikę Agerę.

Co więcej, interesującą funkcją wielofunkcyjną adaptacyjnego skrzydła jest to, że filary skrzydła działają także jako kanały do ekstrakcji powietrza. Kanały powietrzne przechodzą od komory silnika do tyłu filarów, tworząc w ten sposób przejście powietrza. Powoduje to efekt venturi, od powietrza przepływającego obok filaru, ewakuując gorące gazy z komory silnika, zmniejszając ciśnienie w komorze silnika i zwiększając przepływ powietrza chłodzącego przez boczne radiatory. Oznacza to również, że ciśnienie pod samochodem jest zmniejszone, co daje większą siłę docisku przy niskim oporze.

WNĘTRZE

Wnętrze Agerę jest takie, jak żaden inny samochód. Żadne inne materiały poza tymi, które uznano za godne przez Koenigsegg, nie są dozwolone we wnętrzu. Oznacza to, że to, co możesz dotykać i widzieć wewnątrz Agerę, to tylko aluminium, włókno węglowe, metale szlachetne, alcantara i skóra anilinowa. Cała armatura jest wysoko spersonalizowana i zawiera wspaniale unikalne rozwiązania, takie jak Koenigsegg Ghost light, które sprawiają, że solidne aluminiowe przyciski lśnią symbolami zasilanymi przez diody LED, pojawiającymi się znikąd. Pierwszy taki przypadek w przemyśle samochodowym. Oświetlenie przebija się przez przyciski i powierzchnie z jednostkowego aluminium poprzez niemal niewidoczne mikrowywietrzniki, tworząc doskonałą widoczność symboli oraz bardzo czysty i stylowy wygląd, otoczony nowoczesnym centrum konsolowym z włókna węglowego.

Nowa, superlekka, w pełni węglowa kierownica zawiera wiele istotnych funkcji bezpośrednio przed kierowcą. Podobnie jak w CCX, łopatki zmiany biegów są zamontowane bezpośrednio na kierownicy, co pozwala na zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy podczas pokonywania zakrętów.

Centralny system infotainment o wysokiej rozdzielczości steruje funkcjami audio, nawigacją satelitarną, telefonem Bluetooth oraz funkcjami drugorzędnymi, takimi jak wskaźniki wydajności i dane telemetrii samochodu.

Bardzo wygodne i opcjonalnie podgrzewane fotele węglowe są świetne na długie podróże, ale także zapewniają doskonałe wsparcie boczne, gdy jest to potrzebne.

Wnętrze Agerę jest prawdziwie minimalistyczne i efektywne w najczystszej szwedzkiej formie. Nic w wnętrzu nie jest tam tylko po to, aby dodać wizualnej dramy; zamiast tego wszystko ma funkcję. Według Koenigsegg to istota piękna, ponieważ podąża za filozofią mniej znaczy więcej, która wciela każdy inżynieryjny aspekt Agerę.

CI – Konfigurowalne Instrumenty

CI zostało specjalnie opracowane dla Agerę przez Koenigsegg. Posiada unikalny i konfigurowalny interfejs, który można dostosować do specyficznych wymagań kierowcy. Ponieważ jest połączony z systemem CAN pojazdu, swobodnie komunikuje się z ekranem infotainment i wszystkimi innymi funkcjami w samochodzie.

Naciskając przycisk na lewym manetce, można wybrać różne priorytetowe grafiki, w zależności od potrzeb. Na przykład w trybie jazdy torowej skupione jest na: RPM, ciśnieniach, temperaturach, czasach okrążeń i siłach g. W porównaniu z trybem GT, w którym: prędkość samochodu, automatyczna zmiana biegów, nawigacja satelitarna, moc, muzyka itp. są priorytetowe.

PRZESTRZEŃ NA BAGAŻ

Przestrzeń na bagaż to coś, z czego Koenigsegg jest bardzo dumny. To największy bagażnik w świecie hiperaut, mający przestrzeń ponad 120 litrów. Jest tak dobrze ukształtowana, że można w niej zmieścić jednostkowy dach/hardtop Agerę, co oznacza, że kierowca może wybrać, aby jechać otwartą lub zamkniętą w dowolnym momencie podczas dłuższej podróży. Biorąc pod uwagę fakt, że Koenigsegg zaprojektował dach tak, aby pasował do samochodu, możliwe jest również zmieszczenie zestawu kijów golfowych. To niespotykane w świecie hiperaut. Biorąc pod uwagę wysoki poziom komfortu i dużą przestrzeń bagażową, Agerę można naprawdę uznać za jeden z pierwszych GT hiperaut.

Customowa skrzynia dachowa Thule Lightning z włókna węglowego

Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku Koenigsegg zaprezentował zimowy pakiet Koenigsegg – pierwszy dostępny pakiet lifestylowy oferowany przez Koenigsegg. Głównym elementem tego pakietu jest wyjątkowy system skrzyni dachowej Lightning.

Skrzynia dachowa Lightning została opracowana wspólnie ze szwedzkim producentem bagażników i skrzyń dachowych Thule. Wysokowydajna, lekka skrzynia wykonana jest całkowicie z włókna węglowego i przeszła wiele iteracji symulacji CFD, aby zapewnić jej bezpieczeństwo przy prędkościach do 300 km/h, co czyni ją najszybszą skrzynią dachową na świecie.

Skrzynia dachowa, która ma wbudowany panel dachowy, zastępuje normalny dach w mniej niż 10 minut. Standardowy dach jest następnie przechowywany w bagażniku z przodu samochodu, aby po przybyciu na miejsce, skrzynię dachową można było szybko zdjąć, a normalny dach założyć, aby uzyskać bardziej elegancki wygląd.

Skrzynia dachowa Lightning naprawdę pozwala kierowcy korzystać z Agerę na dłuższe wyjazdy z dużym bagażem. To otwiera zupełnie nowe możliwości wykorzystania hiperaut.

Zimowy pakiet obejmuje również opony śniegowe Michelin na kutych kołach Koenigsegg oraz customowe narty Koenigsegg od szwedzkiego producenta nart premium, Extrem.

Częścią zimowego pakietu jest także doświadczenie związane z zimowym ośrodkiem wypoczynkowym w Åre – najbardziej popularnym ośrodku narciarskim w Szwecji i miejscu produkcji nart Koenigsegg.

Podczas pobytu w Åre klienci Koenigsegg będą dopasowywani do swoich nart i będą mogli na własne oczy zobaczyć, jak są one ręcznie wykonywane w „Åres skidfabrik”, nowoczesnej fabryce produkcji nart.

Gdy ich narty będą gotowe, zostaną zakwaterowani w urokliwym Copperhill Mountain Lodge, otoczonym ośnieżonym lasem i lśniącymi zamarzniętymi jeziorami.

Następnego dnia narty będą gotowe do użycia, a wiele i różnorodne stoki narciarskie Åre będą dostępne do testowych jazd, w bezpośrednim dostępie z Copperhill Mountain Lodge.

Razem z opcjami klubu golfowego, to oznacza początek rozszerzonego programu lifestylowego Koenigsegg dla samochodów Koenigsegg.

Chcielibyśmy również podziękować Full Tilt, Houdini Sportswear, Sweet Protection, Sport Lodge’n Trysil i Moods of Norway za pomoc w stworzeniu zimowego doświadczenia na targach motoryzacyjnych w Genewie.

ELEKTRONIKA

Koenigsegg nie tylko rozwija własne silniki, ale także wiele elektronicznych jednostek sterujących, protokołów CAN i strategii zarządzania jest opracowywanych wewnętrznie. Jeśli przyjrzysz się dokładnie wielu z płyt drukowanych w samochodzie, wewnątrz jednostek sterujących, znajdziesz nazwisko Koenigsegg wypisane bezpośrednio na płytkach drukowanych.

Oczywiście nie ma potrzeby samodzielnego opracowywania tak wielu krytycznych elementów, chyba że przynosi to samochodowi przewagę konkurencyjną. To jest w rzeczywistości główny powód, dla którego Koenigsegg to robi. To dało na przykład Koenigseggowi możliwość wprowadzenia na rynek modeli CCXR i Agera R – dwóch pierwszych ekologicznych hiperaut na świecie.

Przykładem tego rozwoju jest Elektronika Centralna Kontroli Pojazdu (ECC). ECC kontroluje większość funkcji elektronicznych w samochodzie. Większość fizycznych bezpieczników czy przekaźników została zastąpiona przez elektroniczne półprzewodniki, które można konfigurować pod względem funkcji i monitorować wszystkie wartości mocy i progowe. ECC komunikuje się przez CAN z systemem infotainment, aby wyświetlać kierowcy niezbędne informacje. Na przykład, jeśli drzwi są otwarte, lampa jest uszkodzona, lub nie wszystkie zamki dachu są dobrze zaciśnięte, informacja pojawi się na instrumentach, gdyż wszystkie funkcje elektryczne są kontrolowane i monitorowane przez ECC.

Inteligentna bateria Lifepo4 – ILB

Agera jest pierwszym na świecie samochodem produkcyjnym napędzanym silnikiem spalinowym, z inteligentną baterią litowo-żelazową jako standardowym wyposażeniem. Po pierwsze, ten typ baterii oszczędza znaczną wagę i jest bardziej zwarty w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Po drugie, ogniwa litowo-żelazowe nie mogą osiągnąć termicznego biegu, w przeciwieństwie do akumulatorów Li-ion, co czyni je bardzo bezpiecznymi do użycia w motoryzacji.

Dodatkowo, ILB ma wiele inteligentnych funkcji, opracowanych przez Koenigsegg wraz z dostawcą baterii. Hiperauta mają tendencję do parkowania przez długie okresy czasu, dlatego ich akumulatory mogą się rozładować, jeśli samochód nie jest podłączony do ładowarki. Choć wszystkie samochody Koenigsegg są standardowo wyposażone w ładowarkę, nie zawsze jest łatwo o tym pamiętać, lub nawet możliwe, w zależności od lokalizacji, aby jej używać. Istnieje również możliwość, że kierowca czasami zapomni wyłączyć wszystkie odbiorniki, takie jak światła postojowe itp., co powoduje wczesne rozładowanie akumulatora.

Koenigsegg wdrożył zatem tryb ochrony przed minimalnym prądem, aby uczynić powyższe problemy przeszłością. Nowy ILB ma zatem inteligentny układ wbudowany w nią, więc jeśli samochód zostanie pozostawiony włączony lub stoi przez długi czas, akumulator wyłącza się, gdy napięcie spadnie poniżej pewnego progu. Wyłączenie nie nastąpi szybciej niż tradycyjny akumulator zostałby pozostawiony rozładowany i bezużyteczny, więc nie zabiera to oczekiwanej pojemności akumulatora. Następnie, jeśli dotknie się jakichkolwiek istotnych przycisków lub klamki drzwi, akumulator „ożywa” przez 5 minut i ma wystarczająco dużo mocy, aby obsługiwać wszystkie funkcje w samochodzie i uruchomić silnik, tym samym ładując akumulator.

5.0 V8 7AT (1,115 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5065 Cm3
Moc820 Kw @ 6900 Rpm
1115 Hp @ 6900 Rpm
1100 Bhp @ 6900 Rpm
Moment obrotowy811 Lb-Ft @ 4000 Rpm
1100 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna273 Mph (439 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/35 R19 || 345/30 R20
Długość169 In (4293 Mm)
Szerokość78.6 In (1996 Mm)
Wysokość44.1 In (1120 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)66.9/65 In (1
Rozstaw osi104.8 In (2662 Mm)
Prześwit3.9 In (99 Mm)
Pojemność bagażnika4.2 Cuft (119 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna3164 Lbs (1435 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3638 Lbs (1650 Kg)
Spalanie trasa18.8 Mpg Us (12.5 L/100Km)
Średnie spalanie16 Mpg Us (14.7 L/100Km)

5.0 V8 7AT (1,140 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5065 Cm3
Moc838 Kw @ 7100 Rpm
1140 Hp @ 7100 Rpm
1124 Bhp @ 7100 Rpm
Moment obrotowy885 Lb-Ft @ 4100 Rpm
1200 Nm @ 4100 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna275 Mph (443 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/35 R19 || 345/30 R20
Długość169 In (4293 Mm)
Szerokość78.6 In (1996 Mm)
Wysokość44.1 In (1120 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)66.9/65 In (1
Rozstaw osi104.8 In (2662 Mm)
Prześwit3.9 In (99 Mm)
Pojemność bagażnika4.2 Cuft (119 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna3164 Lbs (1435 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3638 Lbs (1650 Kg)
Spalanie trasa18.8 Mpg Us (12.5 L/100Km)
Średnie spalanie16 Mpg Us (14.7 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.