Na Salonie Samochodowym w Genewie w 2015 roku, mała firma motoryzacyjna Koenigsegg zaprezentowała model Agera RS. Był to supersamochód stworzony z myślą o lepszych osiągach na torze, ale wciąż legalny do poruszania się po drogach.
Agera była jednym z najlżejszych samochodów na drodze i najszybszym samochodem na świecie. Została w całości zbudowana w firmie. Poza hamulcami, oponami i wycieraczką, wszystko zostało wyprodukowane przez Koenigsegg, a nie przez zewnętrznego dostawcę. Jedną z najdroższych opcji na liście była opcja „One-megawatt”, która zwiększała moc do 1360 KM z standardowych 1160 KM.
Agera RS opierała się na już znanym modelu Agera. Zbudowano ją w zaledwie 25 egzemplarzach w latach 2015–2018, a w jej konstrukcji zastosowano większy wlot powietrza do silnika oraz inne aerodynamiczne elementy, które zwiększały siłę docisku.
Wnętrze samochodu łączyło luksus z sportowym charakterem. Fotele były lekkie, oparte na podporach z włókna węglowego i pokryte Alcantarą. Deska rozdzielcza mogła być dostosowywana przez klientów.
Najważniejszym aspektem tej hyperkarowej konstrukcji była inżynieria. Głównym materiałem użytym do nadwozia było włókno węglowe. Nawet koła były puste w środku i wykonane z tego samego materiału. Silnik V8 o pojemności 5.0 litra został zbudowany od podstaw przez Koenigsegg, a skrzynia biegów została opracowana wewnętrznie, zgodnie z nowymi koncepcjami inżynieryjnymi. Agera RS była doskonałym narzędziem torowym, a jednocześnie mogła być zarejestrowana do użytku na drogach na całym świecie, ponieważ spełniała normy bezpieczeństwa oraz inne niezbędne wymagania homologacyjne.
Agera RS przesuwa granice i wznosi model Agera na zupełnie nowy poziom osiągów. Skoncentrowana na zdolności do jazdy torowej, RS wykorzystuje zaawansowaną technologię z programu One:1, zachowując jednocześnie wszystkie cechy i funkcjonalności wcześniejszych modeli S i R, a także codzienną użyteczność Agera, pojemnik bagażowy, tylną szybę oraz odczepiany i składany hardtop.
Przykłady dostępnych ulepszeń w RS to: zaawansowana lekka izolacja akustyczna, nowy zoptymalizowany do toru przedni splitter, przednie skrzydła, progi boczne, zaawansowany dynamiczny system klap podwozia oraz dynamicznie aktywny tylny spojler zwiększający siłę docisku, która teraz wynosi aż 450 kg przy prędkości 250 km/h. RS posiada również ulepszone boczne wyloty powietrza za przednimi kołami, zwiększoną moc oraz podniesiony limit obrotów. Mimo dodatkowych funkcji i wyposażenia udało nam się zredukować wagę własną w porównaniu do wersji R i S, korzystając z zaawansowanych kompozytów podwozia i nadwozia.
Oprócz standardowego wyposażenia, Agera RS oferuje również opcję wyboru aktywnego i samopoziomującego się pakietu podwozia Koenigsegg, 3G połączonego z systemem Pre-Active, alternatywnego pakietu aerodynamicznego, aktywnej redukcji hałasu i wielu innych.
Silnik – podobnie jak w poprzedniej wersji Agera S – został zoptymalizowany do pracy na zwykłym paliwie, a teraz generuje niesamowite 1160 KM na benzynie.
Biorąc pod uwagę pojemność silnika 5 litrów, daje to oszałamiające 232 KM na litr przy doskonałej niezawodności. Na niektórych rynkach Agera RS może być również dostosowana do pracy na E85 z możliwością elastycznego paliwa, co pozwala na osiągnięcie jeszcze wyższych poziomów mocy.
Agera RS to doskonałe narzędzie do jazdy po torze, a jednocześnie spełnia wymagania rejestracji do codziennego użytku na drogach na całym świecie, ponieważ spełnia najnowsze standardy bezpieczeństwa oraz inne niezbędne wymagania homologacyjne.
RS będzie ręcznie produkowana w zaledwie 25 egzemplarzach, z 10 już sprzedanymi przed pierwszą prezentacją.