Koenigsegg zaprezentował swój pierwszy samochód produkcyjny, CC8S, w 2002 roku, który miał na celu zostanie najszybszym samochodem drogowym na świecie.
Bez wcześniejszego doświadczenia w wyścigach czy budowy innych samochodów sportowych, szwedzki producent samochodów odniósł sukces! Udało mu się zdefiniować segment hypercarów z jednym z najbardziej skomplikowanych nazw na rynku. Co więcej, stworzył pojazd z genialnymi rozwiązaniami, takimi jak opatentowane drzwi z systemem dihedral-synchro, które otwierały się pionowo, obracając się na unikalnym mechanizmie.
CC8S wyglądał jak żaden inny samochód na drodze. Z jego zaokrąglonym, krótkim przodem i długim panelem szklanym rozciągającym się nad komorą silnikową, nie był typowym samochodem ze środkowo umieszczonym silnikiem. Duże, boczne wloty powietrza zaczynały się poniżej lusterka. Z tyłu, producent umieścił trzy okrągłe lampy na szerokich błotnikach, a światła cofania umieszczono nisko na zderzaku. Odwrócony trapezoidalny kształt układu wydechowego wypełniał centralną część tyłu samochodu, na dole, flankowane przez dwa dyfuzory.
Wewnątrz, producent zainstalował luksusowe, a jednocześnie sportowe wnętrze pokryte skórą. Na centralnej konsoli znajdowało się duże, okrągłe centrum sterowania wykonane z aluminium. Prosty, minimalistyczny projekt dźwigni biegów wystawał z konsoli centralnej. Dla dwóch pasażerów, Koenigsegg zainstalował kubełkowe fotele z wysokimi bocznymi podparciami. W przeciwieństwie do większości supersamochodów, CC8S miał zdejmowany dach, który kierowca mógł umieścić w przednim bagażniku.
Ale magia kryła się za kabiną, gdzie silnik V8 o pojemności 4,7 litra z doładowaniem Forda był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną. Ostatecznie Christian von Koenigsegg odniósł sukces, a CC8S był najszybszym samochodem produkcyjnym na drodze, zbudowano ich zaledwie sześć.
Spełnienie marzeń
CC8S był pierwszym produkcyjnym samochodem stworzonym przez Koenigsegg. To zwieńczenie ośmioletnich prac rozwojowych, które rozpoczęły się, gdy Christian von Koenigsegg postanowił zbudować własny samochód. Jego minimalistyczny, czysty, efektywny i elegancki design naprawdę wyróżniał go na tle konkurencji tamtych czasów. CC8S położył fundamenty dla wszystkich kolejnych modeli Koenigsegg, zarówno pod względem estetyki, filozofii, jak i funkcjonalności.
CC8S był produkowany w latach 2002-2003 w łącznej liczbie 6 egzemplarzy, co czyni go jednym z najrzadszych modeli Koenigsegg. 2 z 6 samochodów miały prawą kierownicę. Samochód prototypowy CC8S zadebiutował na Paris Auto Show w 2000 roku i właśnie tam przyjmowane były pierwsze zamówienia na ten model.
Silnik został zbudowany w siedzibie Koenigsegg w Ängelholm, ale oparty był na modularnej architekturze silnika Ford V8. Aby osiągnąć 655 KM przy pełnej zgodności z OBD, spełnić normy emisji, a także zapewnić wysoką niezawodność i łatwość prowadzenia, Koenigsegg musiał zreengineeringować większość silnika. Silnik wyposażono w suche smarowanie, wykute tłoki i korbowody, większe wtryskiwacze, zintegrowane kolektory wydechowe, wlot powietrza typu ram air, wirnikową sprężarkę z dużym intercoolerem i inne. Głowice cylindrów musiały zostać przerobione i wyposażone w nowe wałki rozrządu i wtryskiwacze. Śruby głowicy musiały zostać wzmocnione, a lista zmian była długa.
Aby uzyskać wydajny układ wydechowy, spełniający potrzeby mocy, a jednocześnie pasujący do katalizatorów, Christian wynalazł i opatentował zasadę Rocket cat. System działał w ten sposób, że gdy wstępny katalizator tworzył zbyt duże ciśnienie zwrotne przy wysokich obrotach, nadmiar ciśnienia był dynamicznie omijany bezpośrednio do głównego katalizatora, co było korzystne w tej sytuacji, ponieważ główny katalizator był wówczas w pełni rozgrzany. Proste, sprytne rozwiązanie bez ruchomych części. To rozwiązanie zwiększyło moc o prawie 100 KM w porównaniu do istniejących rozwiązań.
CC8S wprowadził odczepiany, składany węglowy dach oraz drzwi o dihedralnym działaniu, za które Koenigsegg stał się znany. Samochód zdobył wiele nagród, w tym „rekord Guinnessa” za Najpotężniejszy Silnik Produkcyjny oraz nagrody za doskonały design od „Red Dot” w Niemczech i „Utmärkt Svensk Form” w Szwecji.
Jeremy Clarkson z programu Top Gear uznał CC8S za ulubiony supercar 2004 roku, pomimo silnej konkurencji ze strony Ferrari, Lamborghini i Pagani. CC8S otrzymał również 5-gwiazdkową ocenę w magazynie EVO.