Szwedzki producent samochodów Koenigsegg wyobraził sobie nową generację supersamochodów, projektując model CCX, a rezultaty były niesamowite jak na tamte czasy. Właściwie, dla każdego czasu.
To była dziesiąta rocznica powstania małego producenta samochodów, a Christian von Koenigsegg postanowił dodać literę X (dziesięć w systemie rzymskim) do liter CC, które oznaczały Competition Coupe. Jednak to było więcej niż supersamochód; to był początek ery hypercarów, gdzie pojazdy były ręcznie składane kawałek po kawałku, a rezultaty zachwycały niesamowitymi osiągami i oszałamiającą ceną.
Koenigsegg zbudował CCX z włókna węglowego i zaprojektował przerobiony silnik Forda o pojemności 4.7 litra, aby uzyskać niesamowity stosunek mocy do wagi. Jego aerodynamiczny profil zapewniał opór powietrza na poziomie 0.32, co było potrzebne, aby uzyskać docisk na obu osiach. Później producent samochodów dodał opcjonalne skrzydło z tyłu, aby zwiększyć przyczepność. Drzwi wyposażone były w unikalny mechanizm otwierania, który Koenigsegg zaprojektował, ponieważ żadne inne istniejące systemy nie pasowały do profilu samochodu.
Wnętrze samochodu było pokryte skórą i zdobione wstawkami z włókna węglowego na kierownicy, desce rozdzielczej i kratkach wentylacyjnych. Producent zamontował aluminiowy dysk na konsoli centralnej z guzikami do różnych funkcji pojazdu. Koenigsegg ściśle współpracował z firmą Recaro przy tworzeniu lekkich, węglowych skorup tapicerowanych Alcantarą i skórą dla siedzeń.
Pod maską znajdował się silnik twin-turbo o pojemności 4.7 litra, który generował 806 KM i 970 Nm (679 lb-ft). Standardowo był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, a producent oferował również sześciobiegową skrzynię sekwencyjną.
CCX to najnowsza wersja rodziny Koenigsegg CC. W wielu aspektach CCX to nowy samochód, ponieważ został przekształcony, aby spełniać regulacje i oczekiwania rynku amerykańskiego. Kluczową kwestią dla zespołu Koenigsegg było zachowanie charakterystycznego kształtu CC, który ustanowił rekordy prędkości. Koenigsegg uważa, że ważne jest unikanie trendów i doskonalenie aerodynamicznego kształtu serii CC na przyszłość, jednocześnie poprawiając unikalny wygląd samochodu poprzez bardziej wyraziste linie i agresywniejszą sylwetkę. W Koenigsegg wierzą również w kontynuację. Nowy Koenigsegg ma jasno nawiązywać do swojego poprzednika i nie powinien naśladować innych trendów projektowych – ale doskonalić już sprawdzoną koncepcję i kształt.
Nadwozie i wnętrze
CCX ma całkowicie nowy zestaw części nadwozia i wnętrza. Nowe nadwozie zawiera nowy wzór przedniego zderzaka, który został zaprojektowany tak, aby dobrze sprawdzał się w rygorystycznym teście zderzakowym przy prędkości 2,5 mph, obejmując ulepszone chłodzenie hamulców, lampy przeciwmgielne i amerykańskie światła pozycyjne. Przednie lampy zostały lekko zmodyfikowane, aby pasowały do nowej linii zderzaka.
Na przedniej masce znajduje się nowy wlot powietrza, który działa jako większy nawiew dla pasażerów, a nowe wentylacje dodano za przednimi kołami, aby dodatkowo odprowadzać powietrze z kokpitu. Zmiany w kształcie przodu umożliwiają teraz dodanie opcji do użytku torowego.
Boczne panele rocker mają boczne osłony, aby zwiększyć docisk poprzez powiększenie obszaru podwozia. Nowa zewnętrzna konstrukcja pojazdu została stworzona przy użyciu wiodącego na rynku oprogramowania CAD Icem Surf, co gwarantuje idealne dopasowanie i wykończenie oraz optymalne akcenty.
Samochód ma 88 mm więcej długości, aby dostosować się do amerykańskich regulacji dotyczących zderzeń tylnych oraz aby uwolnić miejsce wokół tylnego tłumika. Tylna klapa teraz ma szklane okno nad nowym silnikiem CCX, co wyraźnie pokazuje wyjątkowe odlewy Koenigsegg Block. Tłumiki otrzymały lepsze chłodzenie dzięki wentylacji w górnej części klapy. Obszar na tablicę rejestracyjną został teraz dostosowany do rozmiarów zarówno amerykańskich, jak i europejskich.
Przestrzeń
W CCX zyskać można dodatkowe 50 mm wysokości, co czyni go najprzestronniejszym super samochodem na rynku, rzeczywiście uwzględniając potrzeby wyższych kierowców. Koenigsegg uważa, że znalazł unikalną niszę rynkową, umożliwiając naprawdę wysokim kierowcom wygodne zajęcie miejsca w samochodzie, przy zachowaniu najwyższego punktu wynoszącego zaledwie 1120 mm nad nawierzchnią.
Siedzenia
Wspólnie z firmą Sparco oraz kierowcą testowym Koenigsegg, Lorisem Bicocchi, Koenigsegg opracował nowy wzór siedzenia dla CCX. Struktura siedzenia nadal jest wykonana z włókna węglowego, ale teraz ma w pełni wyściełaną przednią powierzchnię oraz odchylaną oparcie. Uderzające i bardzo komfortowe siedzenia CCR z wyściółką Tempur mogą być nadal montowane w CCX na specjalne zamówienie.
Koła / Hamulce
Optymalne ceramiczne tarcze przednie o średnicy 382 mm połączone są z zaciskami ośmiopistonowymi, a z tyłu zachowano rozmiar 362 mm z zaciskami sześciopistonowymi. Opcjonalne koła z włókna węglowego, pierwsze w branży, oszczędzają kolejne 3 kg na koło w porównaniu do standardowych, już lekkich kół magnezowych. Ceramiczne tarcze oszczędzają kolejne 2 kg na koło, co sprawia, że Koenigsegg CCX ma niższą masę nieresorowaną niż jakikolwiek inny super samochód.
Koenigsegg oferuje również ulepszenie tarcz ceramicznych i kół węglowych dla wszystkich wcześniejszych modeli Koenigsegg.
Poprawa aerodynamiczna
Pomiędzy podniesionymi garbami speedstera znajduje się nowy typ generatora wirów, pierwotnie wymyślony i opatentowany przez Torbjörna Gustavssona w firmie Vortaflow, a zastosowany jako wzmacniacz powietrza przez Christiana Koenigsegga w CCX. Z powodu tego, że tuż pod tylną szybą znajduje się wlot powietrza do silnika, generator wirów kieruje powietrze bezpośrednio do wlotu, tworząc w ten sposób dodatnie ciśnienie w skrzyni powietrznej. Aby normalnie uzyskać to zjawisko w samochodzie z silnikiem środkowym, konieczny byłby wlot na dachu, co zwiększałoby powierzchnię czołową. W przypadku CCX, niewielki obszar czołowy może być nadal zachowany, a widoczność z tyłu nie jest naruszona, mimo że teraz ma prawdziwy wlot powietrza nad silnikiem umieszczonym pośrodku.
Elektronika
CCX teraz ma w pełni cyfrową, inteligentną jednostkę bezpieczników i przekaźników. Oznacza to, że nie ma fizycznych bezpieczników ani przekaźników jako takich. Jednostka jest programowalna i połączona z magistralą CAN z jednostką wyświetlającą, która przekazuje kluczowe informacje do kierowcy. Główne zalety tego systemu to niezawodność, lekka konstrukcja, mały rozmiar, możliwość programowania oraz bezpośrednie informacje dla kierowcy. System jest przygotowany na przyszłe aktualizacje i funkcje.
Unikalny silnik Koenigsegg
Silnik w CCX zachowuje niesamowitą wydajność i moc silnika CCR, pracując na amerykańskiej benzynie 91 oktanowej i spełniając regulacje emisji spalin w Kalifornii. Aby osiągnąć ten ambitny cel, konieczne było przeprowadzenie szerokiej przeróbki elementów związanych z emisją, takich jak nowe głowice cylindrów z większą powierzchnią zaworów i bardziej optymalnymi portami głowic cylindrów. Zintegrowano podwójne mniejsze wtryskiwacze na cylinder, a także nowe wałki rozrządu, nowy kolektor dolotowy z włókna węglowego, nowy system zarządzania silnikiem oraz zaktualizowany system paliwowy i EVAP. Nowy układ wydechowy, w którym katalizatory zostały przesunięte bliżej silnika, co skraca czas ich rozgrzewania. Zastosowano również system paliwowy bezpowrotny z pompami zintegrowanymi w nowym zbiorniku paliwa. Podsumowując, to znacząca przeróbka, aby zachować unikalną wydajność silnika CCX i jednocześnie spełnić najsurowsze regulacje emisji spalin na świecie.