W 2019 roku Koenigsegg zaprezentował model Jesko na targach motoryzacyjnych w Genewie, a hypercar zdumiał publiczność swoim niezwykłym wyglądem i rozwiązaniami inżynieryjnymi.
Christian von Koenigsegg nazwał swoje najnowsze dzieło imieniem swojego ojca, który od początku aktywnie uczestniczył w rozwoju firmy. Co więcej, Jesko von Koenigsegg i jego żona Brita byli obecni na targach w Genewie, gdy ich syn ujawniał samochód nazwany na jego cześć. Rozwiązania zastosowane w nowym modelu uczyniły Jesko jednym z najszybszych i najbardziej ekskluzywnych hypercarów na rynku, zwłaszcza że producent zbudował tylko 125 egzemplarzy.
Jak w przypadku każdego innego Koenigsegga, Jesko zaprezentowało unikalny wygląd z przednim pasem, który nie pozostawiał wątpliwości co do osiągów pojazdu. Jego ogromny splitters z przodu zainstalowano w celu maksymalizacji siły docisku, a jego wlot powietrza zbierał powietrze i wyrzucał je przez otwór na masce. Wąskie, pięciokątne reflektory z przesunięciem do tyłu miały diody LED do jazdy dziennej pokrywające górne boki lamp. Na górnej stronie błotników producent dodał otwory wentylacyjne, które uwalniały powietrze uwięzione wewnątrz nadkoli, aby zwiększyć siłę docisku.
Z profilu Jesko ujawniało wiele detali, które czyniły je wyjątkowym na rynku hypercarów. Puste koła z włókna węglowego obute w opony Michelin były tylko częścią zestawu i jednymi z najlżejszych na rynku. Drzwi w układzie dihedral synchro-helix były znakiem rozpoznawczym szwedzkiego producenta samochodów. Dla Jesko Koenigsegg stworzył nieco wyższy dach z wydłużoną szybą, aby poprawić widoczność kierowcy. Dodatkowo, dach z włókna węglowego można było zdjąć, co umożliwiało jazdę bez dachu. Jesko miało duże wloty powietrza dla intercoolerów silnika na tylnych błotnikach. Jedną z najbardziej intrygujących części samochodu było ogromne skrzydło zamontowane nad komorą silnika. Tworzyło ono siłę docisku i było jednym z najlżejszych dostępnych dzięki konstrukcji z włókna węglowego i zaawansowanemu procesowi inżynieryjnemu.
Wewnątrz Koenigsegg starał się stworzyć luksusową i komfortową atmosferę dla Jesko. Mimo że był to hypercar, nie oznaczało to, że musiał być niewygodny dla swoich właścicieli. Sportowe fotele z zintegrowanymi podłokietnikami i pasami wyścigowymi przywitały klientów. Naprzeciwko kierowcy znajdował się wyświetlacz, który poruszał się razem z heksagonalnym kołem kierownicy. Koenigsegg jednak starał się uczynić samochód łatwym w codziennym użytkowaniu, więc zainstalował kilka uchwytów na kubki między siedzeniami, schowek z przodu pasażera oraz dodatkowy obszar do przechowywania z trzema portami USB-C z tyłu centralnej konsoli. System infotainment znajdował się na środkowym panelu, pomiędzy górnymi wentylatorami a dźwignią zmiany biegów.
Jednak jedną z najbardziej imponujących części samochodu znajdowała się pod jego skórą. Pięciolitrowy silnik V8 z podwójnym doładowaniem, który ryczał za kabiną, nie miał koła zamachowego, co było bardzo nietypowe. Ten element był zintegrowany z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów razem z zespołem sprzęgłowym.
Koenigsegg zaprezentował całkowicie nowego megasamochodu – Koenigsegg Jesko – podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku. Jesko przejmuje stery po Agera RS jako wiodący, torowy, legalny na drogach samochód dla tych, którzy szukają najwyższej wydajności pojazdu.
Jesko nosi imię Jesko von Koenigsegg, ojca założyciela i prezesa firmy, Christiana von Koenigsegg.
Jesko von Koenigsegg był kluczową postacią w Koenigsegg Automotive w okresie jego formowania. Jego ogromna wiedza biznesowa pomogła firmie przejść przez wiele pierwszych wyzwań. Teraz na emeryturze i w swoich osiemdziesiątych latach, Jesko von Koenigsegg i jego żona, Brita, byli obecni na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2019 roku, aby zobaczyć wprowadzenie swojego imienia na światło dzienne.
Mocniejszy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem
Koenigsegg Jesko napędzany jest przez przeprojektowany silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem z nowym 180-stopniowym wałem korbowym, nowym układem dolotowym, większymi turbosprężarkami z wtryskiem powietrza oraz bardziej precyzyjną kontrolą ciśnienia.
W sercu tego nowo zaprojektowanego silnika znajduje się najlżejszy produkowany wał korbowy V8 na świecie. Ważący zaledwie 12,5 kg, nowy płaski wał korbowy Koenigsegga pozwala Jesko generować większą moc z większą efektywnością, osiągając jednocześnie wyższy limit obrotów wynoszący 8500 obr./min.
Wał korbowy jest frezowany przez mały zakład produkcyjny w południowej Szwecji. Został zaprojektowany w firmie Koenigsegg z jednego solidnego bloku stali Dievar o wysokiej wytrzymałości. Płaski kształt wału pozwala na równomierne zapłon w cylindrach oraz uzyskanie jeszcze bardziej intensywnego dźwięku silnika. Tendencję silników płaskoplanowych do większych wibracji niweluje aktywne mocowanie silnika, które po raz pierwszy zastosowano w modelu Regera, a także nowo zaprojektowane, superlekkie korbowody i tłoki.
System wtrysku powietrza zaprojektowany przez Koenigsegga składa się z małego sprężarki i zbiornika powietrza z włókna węglowego. System wnioskowany patentem dostarcza potężny strzał powietrza o ciśnieniu 20 barów, strategicznie umiejscowiony w systemie turbosprężarki, aby wstępnie napędzić turbosprężarki i zapewnić natychmiastową reakcję.
Silnik został przeprojektowany, aby pomieścić zawór obrotowy przy dolocie oraz indywidualne czujniki ciśnienia dla każdego cylindra, aby osiągnąć monitorowanie precyzyjne każdej jednostki w czasie rzeczywistym – to pierwszy taki system w branży. Zawirowane powietrze zapewnia szybszy proces spalania, co prowadzi do bardziej efektywnego i skutecznego spalania, szczególnie przy niższych obrotach i podczas zimnych uruchomień.
Nowy silnik V8 Koenigsegg generuje 1280 KM na zwykłym paliwie i zdumiewające 1600 KM na E85 – dostępny w niektórych rynkach. Maksymalny moment obrotowy wzrasta do 1500 Nm przy 5100 obr./min, z ponad 1000 Nm dostępnymi w zakresie od 2700 do 6170 obr./min.
Przekładnia Light Speed (LST)
Nowa przekładnia Light Speed Jesko – zaprojektowana wewnętrznie w Koenigsegg – to 9-biegowa jednostka multiklu cząsteczkowych, która eliminuje tradycyjne pierścienie synchronizujące, umożliwiając zmianę biegów między DOWOLNYMI biegami w bliskiej prędkości światła.
Nowoczesne przekładnie DCT zazwyczaj mają dwie sprzęgła – jedno do biegów parzystych i drugie do biegów nieparzystych. Jedno sprzęgło/bieg jest zaangażowane i pracuje, podczas gdy jednostka sterująca wstępnie wybiera, co przewiduje jako następny bieg. To rozwiązanie pozwala na szybkie zmiany biegów, ale wiąże się z istotnym wzrostiem wagi i ograniczeniem jedynie do zmiany na sąsiednie biegi z powodu ograniczeń logiki przewidywania.
Przekładnia Koenigsegg LST pozwala kierowcy na zmianę na optymalny bieg do przyspieszenia, niezależnie od tego, jaki bieg jest aktualnie włączony. Nazywamy ten system Ultimate Power on Demand.
Na przykład, jeśli jesteś na 7. biegu, a 4. bieg jest optymalnym biegiem do maksymalnego przyspieszenia, przekładnia Koenigsegg LST pozwoli ci zmienić biegi bezpośrednio z 7. na 4. z prędkością błyskawicy, bez czekania na synchronizację. W tradycyjnej DCT kierowca musiałby przejść przez 6. i 5. biegi, zanim dostanie się na 4., co jest stratą cennego czasu i momentu obrotowego.
Tradycyjne DCT mogą ważyć do 140 kg. Nowa przekładnia Koenigsegg Light Speed waży zaledwie 90 kg, w tym mokre sprzęgła, koło zamachowe, płyny, silnik rozrusznika i pompy olejowe. Posiada także zoptymalizowaną, kompaktową konstrukcję, co skutkuje znacznie mniejszym rozmiarem. Zapewnia to, że waga napędu jest bardziej centralna w pojeździe, co pozwala na więcej miejsca dla zaawansowanej aerodynamiki podwozia i niższej inercji przechyłu, co z kolei skutkuje bardziej zwinnych dynamiką jazdy.
Zmiany biegów są dokonywane za pomocą łopatek na kierownicy lub manualnej dźwigni umiejscowionej w tradycyjnej centralnej pozycji. Zarówno łopatki, jak i dźwignia wyposażone są w mechanizm podwójnego wciśnięcia. Pierwsze wciśnięcie zmienia bieg o jeden w górę lub w dół. Przechodząc do drugiego wciśnięcia uruchamia się Ultimate Power on Demand – przenosząc pojazd na optymalny bieg do maksymalnego przyspieszenia, niezależnie od tego, jaki bieg jest aktualnie włączony – natychmiast.
Prowadzenie i kierowanie
W sercu każdego Koenigsegga znajduje się jego włókno węglowe monocoque. Jesko ma monocoque, który jest o 40 mm dłuższy i o 22 mm wyższy niż jego poprzednik, co pozwala na większą przestrzeń na głowę i nogi. Co istotne, nadal zachowuje całą swoją sztywność strukturalną, mierzony na poziomie 65 000 Nm na stopień. Ta niezwykle sztywna i mocna konstrukcja pozwala inżynierom Koenigsegg skupić się na dostosowaniu zawieszenia do osiągów, a nie na kompensowaniu suboptymalnej dynamiki podwozia.
Koenigsegg zachował i poprawił wydłużone ramion F1. Te łączą się z największymi łożyskami kołowymi używanymi w samochodzie drogowym dzisiaj, zapewniając najwyższy poziom reaktywności i odczucia. W pełni regulowane tłumienie od Öhlins jest dostosowane za pomocą dostosowanych elektronicznych układów i kontrolerów zaprojektowanych wewnętrznie w Koenigsegg.
Jesko redefiniuje „precyzję” dzięki dodatkowym aktywnym tłumikom Triplex dodanym do przedniego zawieszenia oraz nowemu systemowi skrętu tylnej osi.
System Triplex po raz pierwszy wprowadzono w Koenigsegg Agera w 2010 roku. Wykorzystał on trzeci, poziomy tłumik zbudowany w tylnej zawieszeniu, aby przeciwdziałać tendencji auta do 'squat’ podczas mocnego przyspieszenia z ponad 1000 KM.
Gdy Koenigsegg Jesko jest wyposażony w pakiet aerodynamiki, zapewniający ponad 1000 kg siły docisku, w przednim zawieszeniu dodano kolejny tłumik Triplex, aby zachować optymalną wysokość prześwitu przy wysokim obciążeniu aerodynamicznym, bez kompromisów w zakresie przyczepności przy niższych prędkościach. Zarówno przednie, jak i tylne tłumiki Triplex mają teraz aktywne tłumienie uderzeń i powrotów.
Koenigsegg wyposażył Jesko w adaptacyjny, aktywny system skrętu tylnej osi, który zwiększa responsywność i podnosi doznania zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach. Korzystając z takich danych jak prędkość poszczególnych kół, kąt skrętu, kąt obrotu kierownicy, prędkość silnika, przyspieszenie boczne, przyspieszenie wzdłużne i inne parametry, system kierowniczy może obracać tylne koła do trzech stopni w dowolnym kierunku, aby przyspieszyć zakręty, zwiększyć zwinność i stabilność.
Nowe opcjonalne koła z włókna węglowego Jesko są najlżejszymi i najmocniejszymi produkcyjnymi kołami tego rozmiaru. Większe niż koła Agera RS, przednie waży zaledwie 5,9 kg (20″ x 9.5″) i tylne 7,4 kg (21″ x 12″).
Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 są standardem. To te same opony, które były używane na Agera RS do ustanowienia 5 światowych rekordów prędkości. Nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R są dostępne jako opcja tylko na suchą nawierzchnię. Całkowicie nowe Pilot Sport Cup 2 R posiadają nowy wzór bieżnika, oferując o 10% większą powierzchnię styku oraz znaczące poprawy w wydajności i przyczepności.
Zaawansowana aerodynamika
Prezentując swoje zamiłowanie do wydajności torowej i prowadzenia, Koenigsegg Jesko posiada najbardziej agresywny pakiet aerodynamiczny, jaki kiedykolwiek zaprojektowano dla samochodu Koenigsegg.
Powiększone, aktywne skrzydło tylnie podwójnego profilu ściśle przylega do tylnej części pojazdu, aby zmaksymalizować zarówno jego tylną pozycję, jak i powierzchnię używaną do przyspieszania pojazdu do podłoża. Tylne skrzydło jest umieszczone na górze, aby zminimalizować zakłócenia od spodu – punkt kluczowy dla wysokiej siły docisku.
Przedni splitter to najgłębszy, jaki kiedykolwiek zaprojektowano dla Koenigsegg i wyposażony jest w powiększone, aktywne klapy podwoziowe, aby maksymalizować lub uwalniać siłę docisku, w zależności od potrzeb.
Aerodynamiczny projekt Jesko ma podwójne skupienie – kierować przepływem powietrza jak najefektywniej zarówno dla docisku, jak i chłodzenia, jednocześnie przebijając nadmiar powietrza z minimalnym oporem. Nie pozostawiono żadnego kamienia na kamieniu w tym procesie: nawet lusterka tylne skrzydła zapewniają 20 kg docisku, kierując przepływ powietrza do tyłu pojazdu.
Koenigsegg Jesko to najbardziej aerodynamicznie agresywny samochód, jaki kiedykolwiek nosił logo Koenigsegg, co potwierdzają niesamowite liczby dotyczące siły docisku: Oferuje siłę docisku wynoszącą 800 kg przy prędkości 250 km/h w najbardziej agresywnym ustawieniu. Ta liczba wzrasta do 1000 kg przy 275 km/h. Te wartości to wzrost o 30% w porównaniu do Koenigsegg One:1 przy podobnych prędkościach oraz o 40% w porównaniu do Agera RS.
Niezrównana wydajność i komfort
Jesko nie kryje się z wydajnością. Zostało zaprojektowane specjalnie do osiągania ogromnych prędkości z całkowitą kontrolą. Mimo to, Jesko oferuje także wygody i udogodnienia bardziej odpowiednie dla grand tourera niż typowej broni torowej.
Nadwozie jest wyposażone w technologię Autoskin Koenigsegg. Zaprojektowana najpierw dla Koenigsegg Regera, Autoskin wykorzystuje elektronikę i miniaturowane hydrauliki do automatyzacji działania drzwi i mask. Kierowcy mogą otworzyć dowolne z drzwi pasażerskich lub przedni/tylny klapę jednym naciśnięciem przycisku na zdalnym kluczyku Koenigsegg. Hydraulika używana do Autoskin została już zaprojektowana w samochodzie, aby obsługiwać aktywną aerodynamikę i systemy poziomowania podwozia. To wykorzystanie istniejących systemów do zapewnienia nowych funkcji jest doskonałym przykładem filozofii projektowania Koenigsegg.
Unikalne drzwi Koenigsegg z dihedral synchro-helix zostały przerobione, aby umożliwić lepszy kąt otwarcia, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, a także lepiej chroni przed wysokimi krawężnikami.
Zgodnie z tradycją Koenigseggów z przeszłości, lekkie nadwozie z włókna węglowego zamontowane w Jesko jest łatwe do usunięcia, przekształcając samochód z smukłego coupe w słonecznego roadstera w ciągu zaledwie kilku minut.
Wyposażenie wnętrza obejmuje ekran dotykowy TFT, złącza USB, indukcyjne ładowanie telefonu, łączność Bluetooth, automatyczną klimatyzację, skórzane lub alcantarowe wykończenie z kontrastowym przeszyciem, asystenta parkowania z widokiem „z lotu ptaka”, cyfrowy system ostrzegania, elektryczną regulację lusterek, foteli i okien, regulowane pedały i kierownicę, czujniki parkowania oraz automatyczną ochronę drzwi Autoskin.
System multimedialny składa się z cyfrowego zestawu wskaźników SmartCluster o przekątnej 5 cali, umieszczonego na kierownicy, oraz centralnego wyświetlacza SmartCenter o przekątnej 9 cali. Nowym dodatkiem jest SmartWheel. Kierownica Koenigsegg Jesko ma dwa małe ekrany dotykowe z haptycznymi kontrolami dla łatwego dostępu do telefonu, audio, systemu podnoszenia pojazdu i wielu innych. SmartCenter jest miejscem dla łączności urządzeń, odtwarzania mediów oraz systemów komfortu i kontroli pojazdu, w tym podręcznika użytkownika.
Oprogramowanie napędzające SmartCluster, SmartCenter i SmartWheel zostało opracowane wewnętrznie przez Koenigsegg z pomocą Qt Professional Services. Framework do rozwoju aplikacji używany w rozwoju to Qt od The Qt Company. Wszystkie systemy mogą być aktualizowane przez internet za pośrednictwem Koenigsegg Cloud.
Ewolucja = Rewolucja
Nowy Koenigsegg Jesko został zaprojektowany tak, aby dostarczać najwyższą mierzalną wydajność w każdym samochodzie homologowanym do ruchu drogowego na wszystkich światowych rynkach – USA, Europy, Azji-Pacyfiku i Bliskiego Wschodu.
Rekordowy Agera RS i edycje „Final” były odpowiednim zakończeniem linii modeli Agera. Jak wszystkie Koenigseggi, będą to kuszące samochody dla kolekcjonerów i entuzjastów na całym świecie przez dziesięciolecia.
Jesko to skierowany ku przyszłości hołd dla linii Agera, ostateczne kontynuacja tego dziedzictwa. Zawiera wszystko, czego nauczyliśmy się podczas 8 lat rozwoju Ager, łącząc to z technologiami zaprojektowanymi na nową erę wydajności. Wydobywa jeszcze więcej mocy z silnika o tej samej wielkości, a dzięki dostępności aż 1600 KM na biopaliwie E85 i masie własnej wynoszącej 1420 kg, Koenigsegg Jesko ma potencjalny stosunek mocy do wagi przekraczający 1:1 oraz inżynieryjne narzędzia odpowiadające temu.
Nowa 9-biegowa skrzynia LST redefiniuje zarówno prowadzenie na wysokich osiągach, jak i efektywny projekt przekładni. Wydłużone zawieszenie Koenigsegga w stylu F1, dodatkowy tłumik Triplex z przodu oraz wprowadzenie dynamicznego skrętu tylnych kół zapewniają najlepsze trzymanie drogi i stabilność.