Opracowany wspólnie z Porsche, Lada 111 była wersją kombi modelu Lada 110. Został wprowadzony na rynek w 1998 roku przez rosyjskiego producenta samochodów Avtovaz.
Był to duży krok naprzód dla rosyjskiego producenta. Z silnika gaźnikowego o pojemności 1,2 litra z napędem na tylną oś, zaprojektowanego w latach 60., przeskoczył na silnik 1,6 litra z wtryskiem paliwa i napędem na przednie koła. Samochód był gotowy do produkcji w 1990 roku, ale kryzys gospodarczy i upadek Związku Radzieckiego opóźniły projekt.
Design był nowoczesny, z węższymi, prostokątnymi reflektorami. Osłona chłodnicy była prawie całkowicie zakryta, z jedynym małym wycięciem po dolnej stronie. Dodatkowa strefa chłodzenia została zainstalowana na dolnej części zderzaka. Z boku, linia boczna wizualnie łączyła reflektory z tylkimi światłami. Samochód miał długi dach i dodatkowy zestaw okien za tylnymi drzwiami, ponieważ był wersją kombi. Na tylnej klapie Avtovaz zamontował spojler dachowy, aby zapobiec osadzaniu się brudu na tylnym oknie.