Opracowany wspólnie z firmą Porsche, Lada 111 była wersją hatchback modelu Lada 110, który był sedanem. Została wprowadzona na rynek w 1999 roku przez rosyjskiego producenta samochodów Avtovaz.
Przejście z licencjonowanego Fiata 124 z silnikiem gaźnikowym do przednio-napędowego silnika 1.6 z wtryskiem paliwa było dużym krokiem naprzód dla rosyjskiego producenta. Niemiecki producent samochodów Porsche pomógł rosyjskim inżynierom w opracowaniu pojazdu, a projekt był gotowy do produkcji w 1990 roku. Jednak wydarzenia polityczne uniemożliwiły to, a program został opóźniony o kolejne osiem lat, aż pierwszy pojazd zjechał z taśmy montażowej. Była to Lada 110. Później samochód zyskał nowe wersje nadwozia, w tym hatchbacka 112.
Model 112 wyróżniał się wąskimi, prostokątnymi światłami. Jego kratka była niemal całkowicie zakryta, z niewielkim wcięciem na dolnej stronie. Dodatkowy obszar chłodzenia zamontowano na dolnej części zderzaka. Hatchback miał zestaw trójkątnych okienek za tylnymi drzwiami. Miłym dodatkiem do Lada była opcjonalna lotka umieszczona na klapie bagażnika, na dolnej części tylnej szyby.
Wnętrze pojazdu miało design bliższy samochodom z lat 80-tych niż tym z 1995 roku. Nie było poduszki powietrznej dla kierowcy ani elektrycznych szyb w standardowym wyposażeniu. W trapezoidalnym zestawie wskaźników projektanci umieścili białe litery na czarnych tarczach i czerwone wskazówki. Z przodu znajdowały się dwa fotele, a z tyłu ławka z składanym oparciem, co pozwalało zwiększyć przestrzeń bagażową.