Rosyjski producent samochodów AvtoVaz postanowił wprowadzić nowy model do swojej oferty – hatchbacka Kalina, który zaprezentowano po raz pierwszy w 2006 roku jako hatchback i sedan.
Fabryka w Togliatti straciła większość zamówień na swoje przestarzałe modele. Jednak rosyjscy inżynierowie się nie poddali i postanowili stworzyć nowy, mały pojazd z segmentu. Tym razem mieli dostęp do zachodnich technologii, a efektem była znaczna ewolucja z perspektywy badawczej, chociaż finalny produkt wyglądał lepiej na papierze niż w salonach.
Wygląd zewnętrzny sugerował, że pracowało nad nim kilka zespołów projektowych, które nie współpracowały ze sobą. Rezultatem była zaokrąglona sylwetka z reflektorami, które przypominały elementy innego pojazdu, podczas gdy bagażnik został dodany po zakończeniu reszty konstrukcji. Małe okno za tylnymi drzwiami przypominało to z Opla Vectra B, a tylne światła były podobne do tych z sedana Opel/Vauxhall Astra.
W środku projektanci umieścili pokrętła od świateł po lewej stronie kierownicy, inspirowani niektórymi niemieckimi samochodami. W przeciwieństwie do nich, deska rozdzielcza Kaliny miała siedem otworów wentylacyjnych, oprócz nawiewu na przednią szybę. Rosyjscy inżynierowie zdecydowanie wiedzieli, jak radzić sobie z zimowymi warunkami.